151

Då var det dags för lyftare och stötstänger.
Jag kör med original hydrauliska lyftare på denna motor. De har både för och nackdelar men jag lämnar den diskussionen och visar hur man installerar dem.
Om man har köpt nya så är de inte oljefyllda. Om man installerar dem som de är kommer motorn att skramla nåt förfärligt tills de har fyllt upp sig med olja. Men det är lätt att "förfylla" dem. Man plockar isär dem, fyller med olja och sen är det lite trixigt att montera ihop dem igen.
Om man linjerar upp hålen i yttre och inre kropparna så går det att trycka ihop det hela och pilla i en pinne genom båda hålen. Sen kan man lägga i de övre delarna och sätta dit låsblecket. Finns bra instruktioner på nätet.

Sen är det lätt att stoppa i dem i sina hål utifrån.

Jag tänkte köra tvådelade stötstångsrör. Hade ett set för Typ 1 (från JayCe). De har en smal ända och en tjock ända. Den tjocka passar bäst i blocket så att det tätar där. Man kan använda antingen Typ1 tätning (röd) eller WBX tätning (vit). Rören är svåra att montera och man blir lätt hudflådd på knogarna. Jag gjorde ett verktyg med en slangklämma svetsad på en pinne med extra handtag. Funkade fint.

Men när jag stoppade i stötstängerna visade det sig att de skrapade emot insidan på stötstångsröret just vid toppen. Hmm det går ju inte.
Isär med allt igen och nu provade jag att vända på röret så den tjocka delen är mot toppen. Men då blev det tveksamt med tätningen mot blocket.  ICQ/bh

Räddningen kom från Göran på Logmech, han hade ett set med stötstångsrör som är tjocka i båda ändarna - avsett för just WBX/Oxy motor. De är 22mm innerdiameter i båda ändarna. Lite mindre ytterdiameter än JayCe så de vita tätningarna blev lite för lösa. Men vanliga Typ1 passade bra i båda ändar. Monteras med lite olja på tätytan och så snurrar man dem tills de sitter perfekt.
Nu går stötstängerna fria med några mm till godo.

Man kan fråga sig varför inte hålen för stötstängerna i topparna är borrade så att de centrerar mot vipporna? Efter lite tänkande och koll på topparna förstår jag varför - då hade det blivit en höger- resp. vänstertopp och det är nog lättare att göra alla topparna samma, så det blir en kompromiss mellan höger och vänster sida.

Förmodligen skulle vanliga typ1-rör passa, har inte kollat längden.

Bilder:
Lyftare i delar
Typ1 rör monterade
Typ1 rör överst, WBX/Oxy-rör underst
Typ1 rör (litet hål) höger, WBX/Oxy-rör (stort hål) vänster

Post's attachments

DSCF3463.JPG, 347.54 kb, 1024 x 768
DSCF3463.JPG 347.54 kb, 198 downloads since 2021-03-16 

DSCF3466.JPG, 487.88 kb, 1024 x 768
DSCF3466.JPG 487.88 kb, 174 downloads since 2021-03-16 

DSCF3467.JPG, 336.7 kb, 1024 x 768
DSCF3467.JPG 336.7 kb, 195 downloads since 2021-03-16 

DSCF3468.JPG, 505.49 kb, 1024 x 768
DSCF3468.JPG 505.49 kb, 175 downloads since 2021-03-16 

152

Lite mer bilder:
Monteringsverktyg för stötstångsrör
Verktyg in action
Stötstång i rör, några mm frigång
Alla rör på plats

Post's attachments

DSCF3469.JPG, 363.79 kb, 768 x 1024
DSCF3469.JPG 363.79 kb, 202 downloads since 2021-03-16 

DSCF3470.JPG, 445.46 kb, 1024 x 768
DSCF3470.JPG 445.46 kb, 207 downloads since 2021-03-16 

DSCF3471.JPG, 440.77 kb, 1024 x 768
DSCF3471.JPG 440.77 kb, 188 downloads since 2021-03-16 

DSCF3472.JPG, 327.32 kb, 1024 x 768
DSCF3472.JPG 327.32 kb, 194 downloads since 2021-03-16 

153

Ja, den här tråden är mycket trevlig och allt är så bra beskrivet och tydligt  ICQ/bi

154

Mange skrev:

Ja, den här tråden är mycket trevlig och allt är så bra beskrivet och tydligt  ICQ/bi

Tack för beröm. Kul att kunna dela med sig av lite erfarenheter, både med- och motgångar.

155

Vevaxelns axialspel, alltså hur mycket glapp fram och tillbaka har vevaxeln i längsled?
VW specar 0,07-0,13mm ny och 0,15 gräns för sliten motor. Detta gäller dock en standardmotor och man kanske ska ändra detta vid racebruk.

Vevaxels rörelse i längsled är dels p.g.a. acceleration/deceleration (egen vikt) dels kraften från kopplingens tryckplatta. Kanske även något från allt annat som snurrar runt därinne.
Axiallagringen sker nära svänghjulet. Det är två lagerbrickor där på var sin sida om det vanliga radiallagret. Dessutom är det 3st tunna shims på utsidan av blocket mot svänghjulet. Dessa shims finns i olika tjocklek och på så sätt kan man justera in axialspelet till önskat värde.

Jag siktade på 0,10mm (min motor liknar en standardmotor). De shims jag hade att tillgå var antingen för tjocka eller för tunna..
Fick beställa en uppsättning olika för att kunna laborera med. Observera att det innersta shimset är större än de två övriga (som är samma som typ4). Detta stora verkar bara finnas i tjocklek 0,40mm de övriga finns i flera tjocklekar från 0,24 till 0,38mm.

Varför VW använder det stora shimset innerst kan man ju fråga sig. Det verkar inta ha nån betydelse för axialspelet, men kanske det styr returoljan på nåt sätt.

Dessutom är det ett märkligt fjärde shims som har ett något fyrkantigt hål. Dess uppgift är att hålla det innersta shimset på plats. Jag förstår inte riktigt varför, det stora shimset kan ju inte flytta på sig.

Nåväl, jag monterade det hela enligt VWs sätt. Montera inte i någon tätning ännu. På med svänghjulet och dra åt det. Mät axialspelet med mätklocka. Jag gjorde en redig plåtbit som fästes vid generatortornet. På den fästes magnetfoten till mätklockan.

När man har mätt axialspelet kan man klura ut hur tjocka schismen behöver vara för att få det spel man önskar. I mitt fal hamnade jag på shims 0,40-0,36-0,38mm.

Lita inte på dina uträkningar, installera och mät en sista gång så att det blir rätt (gissa varför jag rekommenderar det...)
När man är nöjd så tar man loss svänghjulet och pillar i en O-ring "inuti" svänghjulet. Sen ska det i en packbox (alla shims på plats). Den är ganska stor och lite lynnig att få på plats. Lite olja på och sen tryck in. Nä - det gick inte. Den vill absolut inte gå in "lite i taget" vänster-höger-upp-ned etc.
Fick svarva till ett verktyg och smacka till allt samtidigt. Då ploppade den in så snällt. Nu kan svänghjulet monteras permanent.

Post's attachments

DSCF3474.JPG, 336.6 kb, 1024 x 768
DSCF3474.JPG 336.6 kb, 201 downloads since 2021-03-18 

DSCF3475.JPG, 484.83 kb, 1024 x 768
DSCF3475.JPG 484.83 kb, 189 downloads since 2021-03-18 

DSCF3476.JPG, 365.87 kb, 1024 x 768
DSCF3476.JPG 365.87 kb, 218 downloads since 2021-03-18 

DSCF3477.JPG, 513.05 kb, 1024 x 768
DSCF3477.JPG 513.05 kb, 202 downloads since 2021-03-18 

156

Ja 2,1-motorn går bra att utgå ifrån. Den är aningen större inne i blocket, men i praktiken spelar det inte så stor roll om man utgår ifrån 1,9 eller 2,1-block. Båda går fint att bygga en stor motor av. Om man ökar slaglängden som jag gjort är faktiskt det största problemet avståndet mellan vevaxel och kamaxel och det är samma på båda blocken.
Om du vill bygga med 84mm vev så har jag flera sådana, hör av dig isåfall.

Mvh, Fredrik

157

Det låter som ett spännande projekt. Dela gärna erfarenheter här eller egen tråd.
Om du tänker dig motorn i en gatbil är ju kylning alltid ett problem (om du tänker luftkylt). Jag vet ett motorbygge som kör hybrid - luftkylda cylindrar men vattenkylda toppar (orginal WBX). Då ser motorn "klassisk" ut men har bättre kylning.

158

Vad hände sedan?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

159

Lite andra projekt kom i vägen... nån som känner igen sig?

Hur som helst så planeras montering och uppstart i sommar, det är en del jobb  i bussen också, måste installera ny bränslepump, filter, tryckregulator, retur, etc. Sen ska det ju vara en elektronisk gaspedal som styr det elektroniska spjället. Har hittat en från BMW som passar ganska bra (golvmonterad).

Återkommer med rapport och bilder när det drar ihop sig.