tjeba! Köpt mig en buss från 88 som går skitbra. Dock lite orolig lver tempen, går upp till cirka 55% lämnar dock aldrig lampans kant, är detta något jag behöver oroa mig för? Ingen fläkt hörs heller ! Tempen står alltid där, kan g ner kanske 2-3% är det bara att köra? När borde jag stanna? Fixar en bild sen!:)
min 86:a ligger också i kanten av lampan....om det är normalt vet ja inte....men den verkar inte gå för varmt
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
Det är normalt, svarade på denna fråga på typ2-klubben
Beroende på kalibrering av mätare, så visar dessa "kvalitetsinstrument"
lite olika. Det är dock normalt att visaren ligger över lampan, typ. Lampan har två funktioner. Dels blinkar den om du har låg nivå på kylvatten i expansionskärlet, dels blinkar den om du har hög temperatur på kylvattnet.
Då vattnet är så varmt så att lampan börjar blinka, så är förmodligen din nål kraftigt i höger halva av skalan.
Röd blink skall ovillkorligen respekteras
, eftersom det kan handla om skadlig övertemperatur!!! 
Röd blink skall ovillkorligen respekteras
![]()
, eftersom det kan handla om skadlig övertemperatur!!!
Blinklampan och visaren är lite som att ha både livrem och hängslen. Men min lampa blinkar kontinuerligt pga glapp i kontakten till nivågivaren (bytte givare, men hade ingen lödkolv att fixa det med vid tillfället). Så jag kör med röd blink, snart är det jul och det ger lite stämning i hytten...
Så jag kör med röd blink, snart är det jul och det ger lite stämning i hytten...
Ha ha.
Enkelhytt bay 1973:a