1

Hej Tänkte försöka mig på en liten värdering tråd här.
Är nämligen så att en vän till mig håller på och förhandlar men en markägare om en gammal splitbuss på hans mark men har svårt att sätta ett bra pris på bussen och skulle behöva lite "förslag/tankar"
Så min idé är, vad tycker du att ett skogsvrak är värt OCH vad skulle du tänka betala för den? ICQ/bw
T.ex
Tycker: 1000 kr
Kan betala: 2000 kr
Jag tror den går för: 3000 kr

Detta är ingen försäljnings tråd eller nått.
Försöker undvika svaren "folk betalar vad som helst/priset är vad nån är beredd att betala" ICQ/ao
Vad skulle DU betala, en lek med tanken så att säga,  ICQ/bs

Post's attachments

received_567013150373538.jpeg, 190.9 kb, 2000 x 1500
received_567013150373538.jpeg 190.9 kb, 212 downloads since 2019-04-05 

_20190405_060937.JPG, 463.29 kb, 2000 x 1500
_20190405_060937.JPG 463.29 kb, 249 downloads since 2019-04-05 

_20190405_061052.JPG, 354.5 kb, 2000 x 1500
_20190405_061052.JPG 354.5 kb, 225 downloads since 2019-04-05 

2 Senaste redigerad av kee (2019-04-05 09:04:03)

En 64 kleinbus? ICQ/bk

Ja som du redan antytt är värdet svårt att sätta på ett skogsvrak, många såna affärer går ju under radarn så att säga. Själv fick jag mitt skogsvrak gratis och det finns nog fler som lyckats med det konststycket. Som köpare tycker jag även priset ska stå i paritet till hur komplett vagnen är, rost är mindre relevant då alla skogsvraksbussar som regel behöver mer eller mindre totalrenovering i chassiet. Vagnen ovan sakar ju tex lampor, säten, rutor osv vilket för mig är mycket sämre än om det hade varit komplett men med något mer rost.

Sen vad man är villig att betala? Tja ett marknadsvärde är ju egentligen relevant att ha som högsta bud, men jobbet med att dra fram den, samt markägarens vinst i att få marken städad, måste då tas med i beaktan, detta är ofta redan gjort när vagnen kommer ut på blocket (om det nu kan liknas vid ett marknadsvärde). Att ge ett bud på 1000kr är en bra början, då har man gjort ett kap nästan oavsett skicket på vagnen, gillas inte det budet får man sakta gå uppåt, men då har man iaf inte satt ribban för högt iaf. Någonstans vid 10k hade jag funderat på om det inte finns något annat mer komplett skogsvrak och/eller mer rätt årsmodell, som står och väntar på mig. Men jag har ju mitt på det torra när det kommer till bussar så jag har råd att vara kräsen. Marknadsvärdet kan säkert tänkas vara uppåt 30 eller mer, men det fluktuerar och då börjar detaljer som hur frisk den är i ramen och hur komplett den är spela in och det går inte att avgöra på dessa tre suddiga bilder. Hade det varit en femtiotalare i samma skick, hade den för mig varit värd mer och jag hade känt mig mer säker i budgivningen, likaledes om det hade varit en mer udda modell, som en pickup, panel eller lyxbuss.

För att visa hur seriös man är tycker jag att man ska gå igenom skicket om det börjar bli prat om ett högre pris än man tänkt sig. Tex kan ju dropplisten vara dålig om det ligger massa löv på taket, och att lysa under med en ficklampa för att inspektera ramen kan ju vara bra om man ex ska dra den från sin plats och vill bilda sig en uppfattning om hur solid den är så man inte drar chassiet så det vrider sig eller tom går av!

Edit: det som faktiskt är bra med vagnen är att den är okapad, många bussar har ju fått leva vidare som jaktkoja och det är då vanligt att de både fått ett hål i taket för kaminens skorsten, samt mellanväggen bortkapad. Dessutom är det ju lite kul att det är en kleinbus, även om mycket av inredningen saknas.

Nu har jag lagt upp bollen, så att någon annan kunnig på detta forum kan komma och slå luften ur mig och hävda att jag har fel. Men då har vi iaf en diskussion igång!  ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Jag behöver inga flera bilder det som syns räcker för mig att lägga mitt första bud på 35k. Med mera bilder och bättre information eller kanske telefonsamtal skulle jag höjer budet lite till.
Hamna den på blocket få du minst 50-60k för den.
Det är i Sverige vi har så låga priser kolla man på den utländska marknaden skulle den kostar 100k.

T2b taigagrön ´77

4

Underbart med bra och välskrivna svar!
Har själv inte sett bussen, bara via dom här bilderna samt att jag inte har så mycket erfarenhet av dom, är mestadels bubblor jag håller på med.
För min del skulle jag gissa på 20-30 tusen för den, kanske billigare om man är nära vän med ägaren och högre om det skulle komma till budgivning.
Utlandsförsäljning vill jag inte ens tänka på när man har sett vad en del gamla vws går för...

Hoppas på flera personers tankar då det är omöjligt att säga vem som har rätt eller fel i en sån här diskussion

5

I vår värld är den värd de pengarna, men se en rostig nerkörd Ford Transit framför dej, o värdera den... ja, då hamnar du på runt 5 lax, om markägaren inte är en upplyst person, så skulle jag inte bjuda mer än så.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Ja det är intressant att vi har så olika uppfattningar. Det är möjligt att vi som köpt bussar när de var mycket billigare ogärna betalar dagens marknadsvärde. Och 25hp har en poäng; VET markägaren/fordonsägaren att den kostar 60-100k utomlands har man ju ett utgångsläge, men är det som vilket rostigt vrak i skogen som helst, då kan det vara misstänkt att komma med ens tio tusen som bud när ägaren trodde han skulle få hjälpa till med traktorn för att ens ha en chans att skänka bort den.

MEN det ska också sägas att jag flera gånger tagit del av diskussioner där man tycker priset på färdiga bussar, kontra skogsvrak ofta är skevt. Visst att det kanske gjort en och annan orättvis jämförelse, men en rådande konsensus har varit att  om tex bussen på bild kostar 65 är det inte så långsökt att köpa en färdig buss för 150/200 istället. Om det nu hade varit alternativet (siffrorna kan säkert skilja rätt mycket). Räkna på vad all plåt och alla lösa detaljer, inredning och drivlina kommer kosta och sen tredubblar du den siffran för att kompensera för allt du glömt bort och för den där roliga storkubikaren som dök upp till ett bra pris och skogsvraket är inte mycket billigare än den färdiga bussen.

Diskussionen är intressant och jag tar gärna del i den. Jag har ingen egen vinning på att nedvärdera en buss, det har sagts flera gånger förr om åren när jag försökt sälja luftkylda folkvagnar med dålig framgång att jag varit för billig. Jag har fortfarande dålig koll, men lider mindre av det nu, för jag skulle aldrig sälja någon av mina bussar. Går den där för 60 kan vi krasst konstatera att prisnedgången på bussar(vrak) ännu låter sig väntas på. ICQ/bs

Grinder and paint, makes me the welder I ain't