1

Har börjat mrd min militärbuss 57 och någon gång i tiden så har det lagts på ett lager till med grön färg, det har nog flagnat bort en 40-50% men resten ska bort verkar inte som dom slipat innan lack så det kanske skulle funka med något kem? eller möjligtvis slipa+ tips tas gärna emot.........

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

2

I en annan tråd skrevs det om Beckers färgborttagning, kommer tyvärr inte ihåg i vilken jag läste det.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Kan funkamed högtrycks tvätt.

4

Är det inte slipat så kan man om man har tur
blåsa med tryckluft på nära håll. Annars kan du våtslipa
försiktigt med 1500 papper. Avsluta med 2000 papper och sedan
maskinpolera med rubbing. Fast det är lätt att slipa igenom eftersom
det är inte många my vi pratar om. Eller våtslipa bort allt och lägg
klarlack.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

5

Prova remcover från biltema och högtryckstvätt

70:a Cab, Gazzer, Variant

6

Erco skrev:

Prova remcover från biltema och högtryckstvätt

Sökte på biltemas sida men kan inte hitta nåt sånt?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Jag tog bort en delvis flagnad lack med isskrapa.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

8 Senaste redigerad av Ovaltyp2 (2012-01-23 23:34:53)

Kolla min tråd Mango  -60a bussen ICQ/ab

9

ska kolla är dags att börja med det nu......

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

10

Ovaltyp2 skrev:

Kolla min tråd Mango  -60a bussen ICQ/ab

Du Ovaltyp2, hur länge hade du färgborttagningen på? Vilken typ av plast, gladpack eller byggplast eller...?
Har ett kommande avfärgningsprojekt på gång och färgen som inte gillas sitter så dåligt att de behövs nog ingen slipning utan bara lite starka kemikalier!

---

Annars kan man ju göra som Helsing och leta i second hand shop'er, på gårdsauktioner, och skumma färghandlare uti de hälsinska skogarna efter en burk med:

http://i44.tinypic.com/m7xgk2.jpg

Buy the ticket, take the ride... - HST

11

Är det inte lite vanskligt att använda kemikalier då det även kan ta med färgen under som man faktiskt vill ha kvar?

Är jag kanske onödigt orolig och har för lite tilltro till en "orginallack" ?

Lite kvällsfunderingar bara..

12

Dags att återuppta denna tråden tycker jag  ICQ/ad  Jag tycker det är sjukt intressant med tanken på att försöka ta fram originallack då jag själv ska göra det så småningom. Har en vit T34 som ska få fram sin original Ruby Red  ICQ/ag    Finns det någon mer som gjort detta som kan dela med sig ännu mer?

✔  [o"☮"o]  Lyxbuss -72'
✔  [o"☮"o]  Adventurewagen -76'

"Satfläsk!"

13

Jag håller på att ta bort nya färgen på min -72a,,kör med biltemas färgborttagning och skrapar bort färgen när den har fått verka,,på en del ställen får jag köra flera gånger och på en del släpper det lätt på en gång,,men det kan ju bero på att den är väldigt dåligt lackad ICQ/ad
orginal färgen klarar sig bra för min del iallafal,,

Typ 1 -58

14

BjörnJ skrev:

Jag håller på att ta bort nya färgen på min -72a,,kör med biltemas färgborttagning och skrapar bort färgen när den har fått verka,,på en del ställen får jag köra flera gånger och på en del släpper det lätt på en gång,,men det kan ju bero på att den är väldigt dåligt lackad ICQ/ad
orginal färgen klarar sig bra för min del iallafal,,

Kul!  Har också tänkt att köra med Biltemas medel. Finns det ingen risk att man skadar lacken under om man skrapar? Läste att man kan ju ta högtryckstvätten och spola av det också, det är nog det jag tänkt att göra  ICQ/ab  Hur länge låter du medlet verka? Hur var den dåligt lackad? Bara tunn, eller dålig yta på lacken också?

✔  [o"☮"o]  Lyxbuss -72'

"Satfläsk!"

15

Jag har tagit bort lack från fälgarna jag håller på med. Då brukar jag bara låta Biltemas verka nån dag sen torkar jag bort det. Man får göra om flera ggr men funkar bra.

Mera känd som jb...

16

Ja om man bara ska bort med lack med medlet så behöver man ju inte tänka på att man kanske har på medlet för länge och sabbar den under  ICQ/ab

✔  [o"☮"o]  Lyxbuss -72'

"Satfläsk!"

17

Min erfarenhet är att originallacken tål betydligt mer än omlacken. Biltemas färgborttagning på sprayburk verkar vara klenast, därefter modern Bums, därefter CRC Gasket Remover och starkast är gammal Bums.

18

Har biltema färgborttagning på spray? Jag kör den tjocka man penslar på iallafall...

Mera känd som jb...

19 Senaste redigerad av Juvas (2014-01-19 15:38:08)

HenrikL skrev:

Min erfarenhet är att originallacken tål betydligt mer än omlacken. Biltemas färgborttagning på sprayburk verkar vara klenast, därefter modern Bums, därefter CRC Gasket Remover och starkast är gammal Bums.

Visste heller inte att Biltemas fanns på spray. Har också den tjocka man kan pensla på.  ICQ/ab  HenrikL, hur länge har du väntat på att medlet ska verka innan du börjar? (Självklart beror det på vilken lack det är) Vilken metod kör du? Skrapa, spola eller någon annan metod?  ICQ/ab

✔  [o"☮"o]  Lyxbuss -72'

"Satfläsk!"

20

JBlom skrev:

Har biltema färgborttagning på spray? Jag kör den tjocka man penslar på iallafall...

De hade det förr i alla fall. Var några år sedan jag handlade.

21

Juvas skrev:

Visste heller inte att Biltemas fanns på spray. Har också den tjocka man kan pensla på.  ICQ/ab  HenrikL, hur länge har du väntat på att medlet ska verka innan du börjar? (Självklart beror det på vilken lack det är) Vilken metod kör du? Skrapa, spola eller någon annan metod?  ICQ/ab

Nu har jag bara gjort det här några gånger, men antingen börjar färgen bubblar efter någon minut, eller också får man täcka över med gladpack och vänta över natten.

Kan också rekommendera att ha låga förväntningar om vad som finns under omlacken. Oftast finns det en anledning till att bilen blivit omlackad.

22

Ja det gäller att ställa in sig på det mentalt så man inte går bananas   Default/lol

✔  [o"☮"o]  Lyxbuss -72'

"Satfläsk!"

23

min var tunt lackad bitvis,,,och tjockt bitvis,,men mycket var flagnat med,,jag har penslat på och väntat tills färgen börjar bubbla upp och sen skrapat och torkat med trasa ICQ/ab

Typ 1 -58

24

kolla min 59 tråd sida två.

25

Har kikat på filmerna förut. Riktigt bra och grym tråd!  ICQ/ag

✔  [o"☮"o]  Lyxbuss -72'

"Satfläsk!"