201

kee skrev:

Åfan, jag vet inte vad jag fått det ifrån (förmodligen hittat på det själv) men jag fick för mig att bälgen är en slags reservoar för fettet. Jag fyllde på med fett från tub (inte påse, inte patron) och har för vana att använda en pensel för att stryka ut det så att det kommer ut jämt på alla ytor. Jag har varit extra noggrann att applicera det inne i knuten på alla åtkomliga ytor genom att vrida, dra och vicka på den samtidigt som jag penslat. Ditt knep låter som ett enklare sätt att lösa problemet på om man har en fettspruta med patroner. 90gram ska det även vara i en typ2-knut enligt Bentley.

Jag kommer inte göra om det här just nu, men jag kommer nog kratsa ur det mesta av fettet från bälgen innan jag monterar drivaxlarna. Bra att vara medveten om att bälgen kan ta skada. ICQ/ay

Det är tråkigt att göra om
Knepet fick man från Löbro
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

202

Tillbaks i vanlig helglunk igen, så då bar det av mot stugan på fredagen. Men såhär års finns det mycket att njuta av i livet och mina vistelser blir mer varierade. Därför blir det här inlägget mitt överlägset kortaste hittills. ICQ/bv  Jag kom faktiskt inte igång med bussmekandet förrän framåt kvällen på lördagen, följaktligen blev det väldigt lite gjort.

Men jag började med att ta itu med hastighetsmätarvajern, något jag ju tänkt göra förra gången. Jag fick ta loss "kickpanelen" på förarsidan för att kunna trä vajern genom golvet och ut i friheten. I botten på fronten hittade jag en av de gamla mutterstyckena som hört till reservhjulshållaren i fronten som jag plockade bort för ett antal år sen, tänk vad man kan fynda i sin egen buss! Det blev även mycket enklare att skruva fast vajern i hastighetsmätarhuset om jag plockade bort säkringsdosan så jag kunde komma åt med båda händerna. Det var tungt en ganska bra bit på slutet, men jag tror det är korrekt åtdraget nu. Det är ju svårt att jobba med en tång i det trånga utrymmet, hade varit bättre om det var sexkantsfattning på "muttern". Nere vid hjulet blev det en avsevärd skillnad när jag smorde den sista biten med silikon då det tog tvärstopp i mina första försök.

Jag lät bli att montera tillbaks kickpanelen i detta första skede, då jag tänkte börja ta itu med vindrutespolningen. "Ännu ett sätt att prokrastinera" tänkte jag för mig själv när jag började pilla med detta. Jag har aldrig haft fungerande vindrutespolning och av någon anledning alltid trott det berott på ventilen i själva strömbrytaren. På hyllan ligger sen gammalt en till sådan och har väntat på att monteras rätt länge. När jag fick loss den som satt i bussen körde jag en test med vakuumtestaren (som ju även går att trycka med) för att se om ventilen verkar läcka.

Trycktest av vindrutespolarknapp, notera hur tryckknappen sitter insänkt i strömbrytaren, jag trodde det gjorde att den läckte:
https://i.postimg.cc/5yxxL6tq/20190713-203953.jpg

Nåväl, jag kunde nu lika gärna montera in den andra brytaren då den dels har bättre stuns i tryckknappen, sen är symbolen för spolningen inte lika utsliten heller. En intressant nördig detalj är att själva symbolen skiljer sig en aning. Jag tog ju såklart inget bild på detta. Bussens originalknapp syns ju ovan, men hos den andra knappen symboliserar sträcket i mitten inte en torkararm, utan själva spolningen som jag tolkar symbolen. Men det kan ju förstås bara vara en fråga om att originalknappen var så sliten.

Jag fyller på med spolarvätska och pumpar tryck i behållaren. Visst funkar spolningen, men med helt olika resultat på höger och vänster. På passagerarsidan är det inte alls samma tryck i spolningen Dock upptäcker jag snart att det beror delvis på att torkararmen är i vägen för strålen! Det kanske inte är något problem i vanliga fall då man ju inte har någon glädje av spolningen om inte torkarna går samtidigt, men nu fick jag vika ut torkararmarna för att kunna testa. Högersidan krävde ändå lite omsorg trots att armen nu var ur vägen. Fram med verktyget för att rensa och rikta spolarmunstycken och det blev något bättre. Bra blev det först när jag hade lossat kickpanelen även på högersidan, lossat slangen och blåst rent med tryckluft från båda håll. Så efter lite ytterligare justering var jag nöjd med resultatet.

Bra tryck och bra riktning på spolningen:
https://i.postimg.cc/26LHGw1C/20190713-205111.jpg

Dock noterar jag snart att det fortfarande läcker, systemet tappar snart trycket helt. Och det verkar inte vara ventilen i strömbrytaren som läcker och det är ju logiskt om man tänker efter, för slangen borde vara vätskefylld och isf skulle det ju läcka vätska någonstans. Jag ska forska vidare i detta och undersöka tanken och dess anslutningar.

Jag monterade även i ett batteri i bodelen på bussen då jag varit lite "nojig" över att kylskåpet inte mår bra av att stå still år ut och år in. Så det var mest för att testa allt. Och allt verkar funka! Lampor, laddare, kylskåp, stereo och fläktar. Dock har stereon en liten bug som jag inte vet exakt hur jag ska lösa:

För att få bra ljud i bodelen  och för att slippa göra hål i westyinredningen, har jag satt ett par 6,5" koaxialer i taket bredvid takluckehålet. Dessa har dock väldigt lätt för att skapa resonans i takskivorna de sitter i. Ljudet tystnar när man håller i panelen och jag har testat allt möjligt för att få bukt med detta. Bland annat har jag stoppat utrymmet bakom fullt med dämpmaterial så skivan ska ligga i spänn och på ena sidan har jag dessutom utnyttjat ett par gamla skruvhål till att förankra skivan i plåttaket, men det "distar" ändå.

Annars satt jag mest och njöt över hur bra ljuset ändå är i bussen! Jag har faenemej lyckats med den installationen! ICQ/bf  Kylen var snart iskall och funkar alldeles prima, aggregatet är ett Waeco med o-ringsevaporator så det är som ett litet frysfack upptill i skåpet. Mycket tystare i kompressorn än vad jag minns dessutom! Tyvärr har jag ingen bild på denna installation, det får komma framöver.

Men nu var myggen för ihärdiga och jag hade ingen lust att slåss med dem längre så jag la ner för dagen. Funderade på om jag skulle pyssla med något inne i garaget, men jag kände mig för kladdig och äcklig efter arbetsdagen så jag unnade mig ett varmt bad istället.

Även söndagen kom till stor del att ägnas åt annat, bland annat bytte jag lambdasond på cabben, men framåt sen eftermiddag fick jag lite kvalitetstid med bussen igen.

Nu fick det vara nog med prokrastinering, nu ska jag börja återmontera drivlinan igen! Först fylldes växellådan med olja och ganska prick två liter gick i, så det var nog en skvätt kvar i lådan trots allt. Inga läckage kan noteras såhär omedelbart och innan provkörning. Om det visar sig hålla, så spar jag packboxarna till nästa låda istället.

Lådan kånkades ut till platsen för dockning och med en stor portion jävlar anamma hivade jag upp den för hand, på egen hand, i främre fästet och upp på pallbocken som jag placerat ut i förväg. Lite halvtjorvigt att jobba i skitande ställning med en skapligt tung pjäs, men det fick mig att tänka efter; "undrar hur många fordon man kan hinka i en växellåda bara sådär för hand utan hjälp?" Skruvarna framtill drogs åt och säkrade således lådan, pallbocken kommer den få vila på tills motorn är installerad sen. En tidig bay har ju inte det bakre växellådsfästet, dessutom saknar ju typ1-lådan ett sådant.

Efter lite pill med att lirka in växelförargaffeln på sin plats, så kunde slutligen en bit najtråd träs igenom stoppskruven för att säkra den.
https://i.postimg.cc/MphfRmJ7/20190714-221323.jpg

Än så länge verkar avstånden stämma med de nya hålen i fästet och distansen till växelföraren. Jag märker snart att den lilla fjutt till jordfläta som satt på lådan och som jag trodde skulle räcka, var alldeles för kort. Som tur var hade jag tagit höjd för detta och skaffat en ny jordfläta och den var rätt mycket längre och som det skulle visa sig, alldeles perfekt i längd. Jag fick dock byta placering på växellådan då den nya flätan hade en så bred anslutning att den inte passade överallt. Även backljusets kablar kopplades in och där hade jag gissat både placering och längd helt perfekt!

Jordfläta och backljus inkopplat:
https://i.postimg.cc/rFDpJRJQ/20190714-221356.jpg

Det som däremot kom att bli lite smolk i bägaren var kopplingsvajern. trots att jag förlängt röret i karossen med 17mm, så är det för kort. Jag har redan kollat upp de olika längderna på vajerhölje och det jag köpt (korrekt för buss) är det längsta, så jag kan inte lösa det genom ett annat hölje, jag måste gå en annan väg. Vajern i sig är tillräckligt lång, men höljet bottnar inte i lådans fäste och det ska ju även ha en liten böj för att fylla sin funktion, annars kan kopplingen hoppa vad jag förstått.

För kort kopplingsvajerhölje eller för långt avstånd, hur man nu är filosofiskt lagd:
https://i.postimg.cc/vTJwXTYN/20190714-221459.jpg

Först funderar jag på vad det kan bero på och tror mig kommit fram till att bussens fäste för höljet i växellådan sitter längre fram, något jag inte tänkte på att kompensera för när jag förlängde röret, jag gick ju blint på de 17mm som typ1-lådan hamnar längre bak. Enklast nu måste nog ändå bli att modda fästet i växellådan så det blir nog den vägen jag går.

Men även här någonstans började myggen bli för envisa så jag bröt upp för kvällen. Det blev ju inte så mycket gjort den här helgen, men jag sänker nu ambitionsnivån lite då det finns så mycket att göra, både med övriga sysslor, men även med att vara lite social med de övriga i familjen. Målet jag hade satt den här helgen var att få i hela drivlinan och förhoppningsvis sänka ner bussen på backen igen, men så blev det ju inte... ICQ/ah

I helgen som kommer blir det dock kanske lite sova i bussen, vi får se, är jag lat kanske jag sover i huset, men jag ska låna ut min säng så jag får ändå sova i ett annat rum, så varför inte i bussen?

På återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

203

Kopplingsvajjerhöljet.
En liten svarvad förlängning hade nog gjort susen. Kan det vara rätt tillfälle att skaffa den där svarven du alltid drömt om  ICQ/bs

204

Vill gärna ha svarv, men just nu har jag inte platsen. Första prio på stationära maskiner är nog ändå pelarborr, men en svarv är nog en god tvåa. Hmmm ICQ/bw

Näe tills vidare får svetsen lösa problemet, jag bygger om fästet så att det hamnar rätt

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

205

Helgen som gick umgicks jag med min syster som bor på andra sidan jorden och nu är i Svedala och hälsar på. Eftersom hon fått sin första bäbis i februari vår detta första gången jag fick träffa lilltjejen, följaktligen gick helgen i familjeumgängets tecken. Men lite bussrelaterat hanns det med ändå, när damerna satt på verandan gaggade, spelade yatzy och löste korsord sprang jag runt och gjorde hushållssysslor och kände att jag inte kunde låta bli bussarna heller.

Dock fanns det en parameter med i spelet som påverkade mig, det lilla flickebarnet, fem månader gammalt, sover ju mest hela tiden i omgångar under en dag och när hon sover är det viktigt att inte väsnas. Därför sov bäbisen i källaren för att få lugn och ro från allt övrigt stök i huset. Jag sov följaktligen i bussen om nätterna och även om det var mysigt, så var jag inte riktigt van vid den hårda madrassen och jag trodde inte heller att det skulle bli så kallt som det blev första natten. Lyckligtvis hittade jag en rejäl yllefilt i sidoskåpet, att svepa in fötterna i efter att ha ratat en sovsäck som alldeles för omständlig att håla på med mitt i natten. Det är till att ha en välutrustad buss!

En sak störde jag mig lite på dock när jag låg i sängen i bussen och det var hur den bakersta hyllan "knock out shelf" gått och blivit bedagad, förmodligen på grund av en combo av utomhusförvaring och läckande tak vid takräcket baktill. Den ena av de två lamporna som jag fällt in ovanför sängen hade dessutom pajjat, så det kändes som att det var läge för en uppfräschning. Så när jag inte kunde köra vinkelslip för att modda kopplingsvajerfästet utan risk för att väcka bäbisen, så kändes det som en bra ursäkt för att få göra något helt annat.

Jag vet att det är prokrastinering deluxe och att jag faktiskt är lite bekymrad över att detta projekt dragit ut så på tiden redan, men jag försvarar det med att jag annars inte ens hade räknat med att få något gjort på bussen. Det finns mer att fräscha upp när det kommer till inredningen, men det här kändes som ett lagom projekt och är dessutom det som är mest illa däran.

Så hyllan töms på sitt innehåll och det var riktigt kul att se vad som gömde sig där, ett par böcker, två gamla kortlekar, ett resespel med bla Kinaschack, fia med knuff osv, ett UNO-spel, ett "catch ball" spel och även myggnätet till bakluckan och hela ritualen blev en förundran över hur mycket "sommarstuga" en buss egentligen är. När hyllan har tömts, demonterades den för att få sig denna välbehövliga uppfräschning.

Hyllan i sitt före-skick, mögelprickig och inte särskilt snygg:
https://i.postimg.cc/wMPk13pw/20190720-122446.jpg

Hyllan strippas på sina monterade delar, spottarna, strömbrytaren, prylfickan (nattduksbordet) och kantlisten. På ovansidan längst bak är träet i ett ännu sämre skick så det är uppenbart att det läckt ovanifrån. Vill minnas att jag haft problem med detta i historien, men lyckats täta till det, men uppenbarligen har jag inte gjort ett tillräckligt bra jobb. Får han bara stå under tak i vinter, så får jag lösa själva läckaget eftersom, det är ju inte frågan om något stort läckage. Dock får jag ena kantbiten i handen när jag håller på och hanterar hyllan, så det var något värre än jag först trodde.

Hoppsan, här kunde man tydligen inte lyfta:
https://i.postimg.cc/0jppynVy/20190720-133157.jpg

Original är inredningen spikad i alla träskarvar, men med det gistna träet och de rostiga fragmenten till spikar, känns det värt besväret att uppgradera till skruv när man reparerar en sån här skada. Att även köra en limfog känns som ett bra komplement. Så med mycket möda drogs de rostiga spikarna ur med svetstång och en skruvmejsel som anhåll. Egentligen är den snart femtioåriga plywooden lite för dålig för att det ska kännas som att man gör ett snyggt snickerijobb, men det här ska inte bli en renovering eller ett massa utbyte av material, bara en lagning som får hålla ett tag till. Skarvytorna putsades med sandpapper och där ändträ flisat, hälldes lim ner i fibrerna innan det sattes i press. Den lösa biten var dock för dålig för att inte göra något åt. Där den hade varit spikad i bakkant hade träet flisats upp så att det skulle bli problem med passformen om det inte åtgärdades. Jag behövde bygga på med en liten passbit för att få en yta att limma mot. Efter en snabb koll i trälådan hittade jag en avlagd tumstock vars tjocklek stämde väldigt väl med det jag behövde bygga på. Så efter att den kapats till och putsats ren från lack, sattes den i limpress.

"Laga en westyinredning med en gammal tumstock? Han kan inte vara klok den där Kee"
https://i.postimg.cc/zv0G7RBk/20190720-174745.jpg

Jag vet att jag funderade flera gånger på hur man hade gjort det här korrekt. Eftersom min far är möbelsnickare så är jag pinsamt medveten om hur mina bonnalagningar ter sig för en som kan och har rätt utrustning. Och tanken har slagit mig både en och två gånger att jag borde inkludera honom i ett framtida inredningsprojekt. Vi får se om det blir av, det vore lite kul att göra en kopia på denna inredning med hans hjälp.

Nästa steg var att planslipa hyllan, jag slipade även på ovansidan, men inte lika noga där, på undersidan försökte jag få bort alla svarta prickar och det gick galant, men missfärgningen vid strömbrytaren till spottarna var svårare att få bort. Det är med all sannolikhet rost från brytaren som gått in i träet och missfärgat det svart. Efter att ha kört en tag med planslipen var det så dags att skruva tillbaks den lossade sidobiten. Förutseende använder jag nu rostfri skruv för detta ändamål, i skarven läggs även en sträng med trälim. Hela faderasket penslas med klarlack, först på ovansidan, men sen mer omsorgsfullt på undersidan, den sida som syns.

Nylackad och blank, hyllan fick sig ett par strykningar till efter detta.
https://i.postimg.cc/sx637d66/20190720-184426.jpg

Det var så dags för middag och resten av kvällen kom att ägnas åt samkväm med de övriga i familjen uppe på verandan. Jag sov utan "knock out" denna natt. Men jag hade varit förutseende nog att dra på värmen innan sänggång så bussen var varm när jag öppnade dörren. Hur många här på forumet sover i en buss på pallbockar? ICQ/be

På söndagen blev det inte många knop, precis som dagen innan kom mycket att ägnas åt samkväm, men när jag går förbi mitt lilla projekt på garageuppfarten på morgonkvisten ser jag vad jag missat; att det är fullt med flygfän i naturen och de fastnar lätt i klibbig lack. Så det var ju bara att ta till sandpappret igen och gnugga bort alla insekter, för att efteråt dra på ett nytt lager över hela skivan. Den bars sedan in i garaget för att torka i ett något mer insektsfritt utrymme.

Det var inte först förrän framåt kvällen jag kom att ägna mer tid åt detta, då hade de andra åkt hem till stan och jag var kvar ensam på stugan. Vädret hade dock vänt och nu regnade det rätt ihärdigt, så att jobba med bussen kändes mindre lockande, bättre då att avsluta hyllprojektet inomhus. På tur efter lackeringen stod att återmontera kantlisten, den limmades med samma lim jag använt i motorrummet och limmat isolering med. Det verkar ju sitta bra då de skivorna ännu inte säckat ihop. Förvisso är inte vagnen brukad ännu, med vibrationer och temperaturväxlingar som följer, så jag vet inte hur bra limmet är i längden. Är alltid lite skeptisk mot lim rent generellt, dock inte trälim, det funkar alltid!

Kantlist i limpress, listen har krympt på längden efter alla dessa år, såsom flera av de övriga listerna i inredningen:
https://i.postimg.cc/4Ny9MJg3/20190722-005549.jpg

Något jag däremot funderat mycket över var hur jag skulle göra med själva belysningsbiten och elinstallationen. Från början hade jag installerat två Malmbergsspottar och följaktligen tag ut hål för dessa. På lager har jag under åren samlat på mig lite olika innerbelysningar av olika modell och form. Jag experimenterade och funderade, men efter mycket om och men kom jag fram till att jag ändå ville köra med spottarna. De andra lamporna har egna brytare och här var det ju redan ett hål upptaget för brytare. Det jag dock stört mig på är att det varit alldeles för starkt ljus i dem och att jag skulle vilja ha det dimbart. Ljuskällan som används i dessa spot-armaturer är en MR11-spot med något av den första generationens "okej" varmvita LED köpta på Kjell på nollnolltalet. Den ena lampan har som tidigare nämnts redan brunnit upp trots få gångtimmar och de var ju både för starka och något för vita för mitt tycke, så de skulle ändå bytas ut nu när LED har blivit lite bättre.

Dock vet jag att jag vill ändå ha det dimbart bak i sängen. Och för detta har jag sedan gammalt inhandlat en PWM-dimmer som jag hunnit glömma bort, men som jag hittat i sängen i bussen när jag bäddade, kvällen innan. PWM står ju för "pulse width modulation" och är den typ av dimmer som krävs om man ska dimma led, denna typ av dimmer används även för motorstyrning. Dimmern i fråga har dock en potentiometer med ett lite kort "skaft" så det går inte igenom plywoodskivan, inte ens med lite vilja. Även strömbrytaren, nådde inte helt igenom plywoodskivan, utan ett försänkning hade tagits ur på ovansidan för att skaftet skulle nå igenom.

Dimmer inhandlad på tradera för länge sen, nu ska jag bara försöka lösa placeringen:
https://i.postimg.cc/dVXpdtqZ/20190722-005814.jpg

För att lösa detta funderade jag och letade i gömmorna, men när ingen bra lösning kunde hittas färdig, fick jag fabricera en. Ur en bit spillmaterial slipades en plåtbit till för ett rektangulärt mått, lagom stort för att husera både strömbrytare och pot. När jag var nöjd med kanterna, filades hörnen till  för en lagom rundning. Två hål togs upp för respektive funktion och ytterligare fyra borrades i hörnen för fästskruvarna. Efter den sista touchen och rengöring, så fick sig biten en bit primer.

Liten strömbrytarpanel bak i bussen, gråprimad, framtiden får utvisa vad det blir för färg:
https://i.postimg.cc/0Nw3CRQW/20190722-005712.jpg

När jag fått till en design på denna plåtbit som jag var nöjd med, där komponenterna inte hamnade för nära varandra och allt kändes okej, vågade jag således ta upp ett hål i själva hyllan. Körde faktiskt med den tryckluftsdrivna sticksågen som jag normalt sett använder till plåtarbete och det gick galant! I och med att jag får till en täckbricka över hålet kommer jag även att dölja mycket av missfärgningen som blivit efter brytaren.

Tur att man redan sabbat denna inredning så man vågar såga i den!
https://i.postimg.cc/3RjcPX22/20190722-004012.jpg

Strömbrytaren är för övrigt en treläges on-off-on-switch där en diod kopplats mellan on-lägena, för att kunna tända båda samtidigt, eller bara ena spoten. En lösning genial i sin enkelhet för att få en dubbel funktion när ingen tvåläges med rätt utseende inte fanns att uppbringa och man inte vill ha full styrka bak i sängen. Nu när jag nu gör detta igen och får det dimbart, så kommer denna funktion inte alls att vara lika nödvändig och jag funderar nu på att låta en annan funktion kopplas in i det andra on-läget. Jag har ju en del belysning liggandes, bland annat lite led-strippar och jag funderar på var man skulle kunna placera en sån. Kanske uppe i hyllan, men då får den ju inte vara för fullpackad med grejer för då syns ju ingenting! Det vore dessutom ballt att ha dimmern att dimma båda funktionerna, så oavsett vilken man använder, så kan man dimma, men då måste dimmern sättas före brytaren och jag är lite osäker på om man kortar livslängden på den genom att låta den vara konstant spänningsmatad, eller om det är bättre att montera den efter brytaren?

Jag hann även med lite småsaker denna kväll, såsom att ta bort den gamla hockeytejp jag använt att klä kabelstammen till bakluckan med och ersätta den med en bit flexslang där den går synligt vid gångjärnet. Även kederlisten på ovansidan av hyllan fick sig nya rostfria klammer efter att de gamla rostiga petats loss. Inget av detta tog jag några bilder på tyvärr.

Jag får grunna lite på hur jag vill lösa de detaljer som återstår, men annars är det redo att återmonteras så snart lack och färg torkat. Det vore väldigt najs att montera in ett USB-uttag bak i sängen, men linan som går i taket är lite väl klen för det. Nästa gång jag är på stugan blir om en och en halv vecka ca. Ska åka med syrrorna till Roslagen i helgen, då blir det mest slappa och bada.

Det kan tyckas konstigt att jag ägnar mig åt detta nu när jag verkligen borde få ihop bussen. Men då ska ni veta att jag ännu inte haft semester och även om jag kan behöva lite hjälp med att få i motorn, så får jag nog ihop resten ganska snart. Sen om skiten startar och går som det är tänkt, det är en annan sak.

På återhörande, då förmodligen från "semester-land". ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

206

Tjusigt jobb Kee !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

207

Gillar tumstocksreparationen  ICQ/bf  ICQ/ay

208

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

209

ICQ/ay
Bra jobbat

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

210

Tack för alla fina ord, de värmer mer än ni kan tro. ICQ/ba  Har haft det lite kämpigt på sistone. ICQ/bh

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

211

Det är bara å kriga på, så kan du som jag å många andra njuta av milen sen, för uppskattning får våra gamla bussar det lovar jag!!!!! ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickis 61 vw pickis 70  vw buss 59 ``fejklyxen´´

212

Som sagt kämpa kämpa... ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

213

Bara kämpa på. Det går trögt för oss alla ibland - då kan man behöva lite hjälp.
Var ute i garaget idag och hittade en liten rund stump. Svarva är ju kul, och ännu roligare om man kan hjälpa någon annan.

PMa mig din adress så kommer kopplingsvajjerförlängaren på posten.

Post's attachments

DSCF3019.JPG, 443.56 kb, 1024 x 768
DSCF3019.JPG 443.56 kb, 13 downloads since 2019-07-27 

214

Bussig67a skrev:

Bara kämpa på. Det går trögt för oss alla ibland - då kan man behöva lite hjälp.
Var ute i garaget idag och hittade en liten rund stump. Svarva är ju kul, och ännu roligare om man kan hjälpa någon annan.

PMa mig din adress så kommer kopplingsvajjerförlängaren på posten.

Snyggt där! Härligt med hjälpsamhet här på forumet! ICQ/ay

Bubbla -62

215

ICQ/bu  ICQ/am  ICQ/bo  ICQ/an  ICQ/bq  ICQ/at  ICQ/at  ICQ/bi  ICQ/ah  ICQ/ae  ICQ/ac  ICQ/aj  ICQ/aa  ICQ/an  ICQ/av  ICQ/bg e ICQ/ar  ICQ/ab  ICQ/bp

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
1956 Panelvan, 1973 1303S, 1973 Silver Hawk, 2012 T5 biogasbuss

216

Bussig67a skrev:

Bara kämpa på. Det går trögt för oss alla ibland - då kan man behöva lite hjälp.
Var ute i garaget idag och hittade en liten rund stump. Svarva är ju kul, och ännu roligare om man kan hjälpa någon annan.

PMa mig din adress så kommer kopplingsvajjerförlängaren på posten.

WOW! ICQ/bi  Jag har ju inte suttit vid datorn på ett par dagar nu, därav min "sena" reaktion, men verkligen häftigt! ICQ/ah  PM kommer, sen är det bara att hoppas att måtten blivit rätt, för jag vet inte riktigt vad jag gjorde med kopplingsvajerröret när jag "förlängde det" eftersom det inte verkar ha räckt till.

Verkligen tacksamt! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

217

Kommer med posten. Good luck  ICQ/br

218 Senaste redigerad av EskiL 109 (2019-07-29 14:22:35)

Kämpa på! Det betalar sig tillslut.
Jag la galet mycket tid på min buss i vintras men jävlar vad gött den går nu. Lågt varv, fjädring och bromsar. Nu känns tiden och pengarna jag la väl värt när resultatet blir bra. Skriver detta på på Gamleby havsbad dit vi åkte med bussen. 13 mil av njutning hit... Får se om vi hittar en längre väg hem! ICQ/bs

219

Kul att höra Eskil! Kan tipsa om ett skönt fricampingställe som borde ligga på vägen hem, "Kvarngölen" i Boxholms kommun. Var där 2010 som ett övernattningsställe på vägen till och från Bussfest på Ivö.

Minns inte om det var ngt direkt badläge (det fanns en brygga), men avskiljt och mysigt med parkering precis vid vattnet:
https://i.postimg.cc/YqbwHndb/DSC00730.jpg

Ser mycket fram emot touchdown och det behöver inte ens vara långt kvar dit. Jobbar man fokuserat och inte låter sig distraheras så är det gjort på två dar, kanske mindre. Bromsarna blir spännande, de är helt orörda. Allt är förvisso "nytt", men något kan säkert behöva förbättras. Tänkte börja med justering och luftning och se om allt funkar och ta problemen som de kommer.

Nu har jag fyra arbetsdagar kvar till semestern, mentalt gick jag på semester i förra veckan... ICQ/ah

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

220

Jag trodde ju inte att det skulle finnas anledning till uppdatering förrän i nästa vecka någon gång när jag fått tillfälle att skruva lite, men ack så fel jag hade, för idag har det äntligen hänt! ICQ/bp

Ända sedan jag först vilade ögonen på dessa så har de varit mina favoriter. I många år har jag suktat, men idag stod de äntligen vid min dörr!
https://i.postimg.cc/sx2GrqqW/20190801-160947.jpg

Ja det är inga "äkta" speedmasters från Mooneyes, de är ju ohemult dyra. Modellen kallas i äkta plagiatanda för SMA och är från JBW och jag har köpt dem från Limebug i UK. Och såhär rakt ur lådan och i ett första intryck är de väldigt välgjorda, all hardware ingår (man får välja skruv/mutter) och JBW-etiketten sitter inte fastklistrad på kåpan, så man kan köra utan som jag kommer göra. Alternativt blir det en Vw-logga eller en egenhändig, men i första skedet "naket". Enligt mig är dessa fälgar bland det absolut läckraste som finns att tillgå på repro-marknaden och mycket roligare och snyggare än 5-spoke, BRM, torque ja de slår till och med rader!

Jag öppnar alla fyra lådorna först när jag kommit ut på stugan, det finns ingen vits med att kränga på däck i år då jag inte kommer köra särskilt mycket och gummit bara hinner bli ett år äldre. Men jag har redan funderat på att hänga upp dem på väggen i mitt "soul kitchen" på stugan att vila ögonen på i vinter när slät torr asfalt ter sig som allra mest avlägset. Varför jag köpte dem nu var av två skäl, dels osäkerheten kring Brexit, men kanske framförallt för att det är NU jag har pengarna, nästa år är det säkert nya utgifter och om inte annat ska en uppsättning nya svålar köpas.

Dessa är tänkta till min westy "Rugge" och därmed blir det förmodligen inget av att köra breddade 15"-bussplåtisar på just denna vagn.

Bussen nedan är en förebild i mitt tycke och jag har även långsiktiga planer på att skava fram originalfärgen "lichtgrau" även om jag inte (initialt iaf) kommer åka lika lågt. Jag diggar till och med fartränderna, de har vuxit på mig. Men jag vet bättre än att plagiera rakt av, framtiden får utvisa såna detaljer.  ICQ/ag
https://66.media.tumblr.com/79c7a63f72657e7cc5a650b0f7f35204/tumblr_okjim5tzzx1tf5obto1_1280.png

Nu jobbar jag EN dag till (eller jobbar och jobbar... jag finns på arbetsplatsen) sen är det semester och det känns mycket bättre att starta den såhär, än som förra året när jag högg av fingertoppen dagen innan semestern. ICQ/be

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

221

ICQ/ay
Snygga grejor.

222

Nice...  ICQ/ay
Och på måndag slutat min semester.... ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

223

Så var det dags för en liten uppdatering igen.

Jag har haft lite besök på sistone, så tiden har mest ägnats åt att umgås och göra annat än att pyssla med bussarna. Men i och med att syster är hemma i Svedala så har jag upplåtit mitt rum och källaren åt henne, hennes man och deras lilla femmånaders bäbis. Det har därför inneburit en del nätter i bussen och man kan inte undgå att reflektera över att en folkabuss är en av få fordon man har användning av även när den står på pallbockar. ICQ/bf

Pallbockscamping - för de riktigt indoktrinerade.
https://i.postimg.cc/CKL2L4jj/20190805-000122.jpg

Men mellan samkvämet och den idoga uppgiften att agera värd för sällskapet, flikade jag in lite pyssel. Framförallt bestod drivkraften i att få det lite mysigare i bussen nu när jag skulle sova i den. Knock-out-hyllan skulle ju färdigställas och här velade jag något enormt, hur skulle jag egentligen ha det? Jag har ju en trelägesswitch och tidigare kopplat en diod så att jag får funktionen 1-off-1+2 och sånt gillar jag, men eftersom dimmern är tänkt att sköta uppgiften att sänka ljusintensiteten nu, behövs inte det ena läget. Jag beslutade mig för att lämna detta oinkopplat, således är det andra läget "dött" för närvarande. Den lilla plåtbit jag klippt till möjliggör dock att koppla in funktioner på detta utan att behöva riva hyllan i framtiden. Så jag velar vidare och funderar på vad jag vill ha där.

Dimmern monterades på skiljeväggen för själva förvaringsdelen av hyllan så att den sitter skyddat för ev framtida vattenläckage från taket. Helst hade jag monterat en liten dosa som inkapsling, men jag kom inte på någon just då och detta kändes som en tillräcklig säkerhetsåtgärd. För att kunna skruva fast den utan att hela kretskortet låg an mot träet och för att minimera risken för ev problem om fukt letar sig in under kretskortet, så klipptes några vanliga skruvplugg till som distanser för fästskruvarna.

Dimmermontage; ovansidan på hyllan är inte så snygg.
https://i.postimg.cc/Hxtj4dJG/20190804-191520.jpg

Ett par icke-dimbara Mr11or monterades i spotarmaturerna. Det skulle visa sig senare att det funkade dåligt med PWM-dimmern och dessa ljuskällor, jag ska undersöka om det är ljuskällan eller dimmern som inte riktigt lirar. En stor del av "varvet" på vredet händer ingenting och den sista biten dimmas lamporna en aning. Jag vet ju att detta med moderna tekniker inte alltid kompar med varandra, men jag var förvissad i min enfald om att en PWM-dimmer kunde dimma även icke-dimbart. Det KAN vara så att ljuskällan har ngn teknologi i sig som ställer till det för dimmern, för vad jag minns var de inte polaritetsberoende. Men det KAN också vara så att lasten är fel för dimmern och att mer effekt behövs för att den ska dimma rätt. Jag prövade dimmern med en ledlist i garaget innan montering och tyckte då att den lirade som den skulle, så mitt stalltips är att ljuskällorna är boven i dramat.

Efter att ha monterat allt (och lyckats göra några fula märken i strömbrytarpanelen) och fått upp hela schabraket installerat i vagnen kändes det skönt att kunna gå till sängs och känna sig nöjd med att bussen åter blivit lite mer hel.

Cozy corner, notera hur gardinerna reflekteras i den blanka lacken.
https://i.postimg.cc/gcv1srkL/20190805-000858.jpg

Under helgens alla övningar med umgänge och aktiviteter plockade min mor fram symaskinen och satt på verandan och sydde, vilket fick mig att minnas vad jag hade att göra. Sedan tidigare har jag påbörjat lite syjobb med att ersätta en av gardinerna i bussen som blev uppäten av råttor för många år sen. Denna ersättningsgardin var nästan helt färdig, i princip skulle bara de två kanalerna i för gardinspiralerna sys. Sedan bussen blivit ståendes har jag bara låtit hänga upp en filt som får täcka för där den saknade gardinen skulle suttit. Så medan det övriga sällskapet höll på och stökade med middag satte jag mig vid maskinen och körde de sista sömmarna.

Jag började även undersöka hur framrutegardinen skulle färdigställas, även den hade påbörjats för flera år sen. Så med ritning, gardin och måttband började jag försöka ta reda på vad som gått fel. Hålen för sängen hade hamnat på fel ställe och när jag mäter ser jag även att gardinen har fel totalmått. Dock finns det inte mer material för att göra en till gardin och totalmåttet KAN fungera. Det ena barnsängshålet var redan förberett för att lappas igen och när morsan till slut får stil på den strulande maskinen, sydde hon igen det hålet. Nu återstår för mig att passa in gardinen på vagnen och därefter ta upp hålen för barnsängen.

Kändes gött att gå och lägga sig den kvällen och montera upp en ny gardin:
https://i.postimg.cc/pdJq85BP/20190806-003558.jpg

Ursprungligen som en idé att kunna koppla in en ledlist på i det andra läget på trelägesswitchen bak vid sängen, tejpades en list upp i hyllan ovanför sängen, när den redan nästa dag hade lossnat och fortfarande inte var inkopplad, så ändrade jag mig i hur den skulle kopplas in och användas. Så jag började ett rätt stort projekt med att dra kabel från soffan upp till sidoskåpets ovansida. Under soffan har jag sen tidigare en list som belyser golvet och den är inkopplad över en dimmer och jag är väldigt nöjd med den installationen. Så för att slippa ha olika ljuskällor inkopplade på olika strömbrytare, ville jag koppla in denna list över samma strömbrytare och dimmer som listen under soffan. Så genom att klippa kabeln under soffan och skarva på en förgrening som sedan drogs till sidoskåpet och igenom detta, kunde jag få belysning dimbar på flera ställen från samma kontroll. Listen limmades med kontaktlim och jag blev tvungen att sänka ner knock-out-hyllan en stund för att komma åt ordentligt. Får se hur länge denna limning håller, hade helst skruvat/spikat med kabelklammer om man nu hade kommit åt.

Något olika färgton på ljuskällorna, den varmvita är faktiskt äldre. Sossefilten är en genuin yllefilt, det enda som duger i en buss! ICQ/ag
https://i.postimg.cc/Pfv8G0F1/20190809-013756.jpg

Problemet är bara att man inte kan nöja sig med att bara dra en kabel. På vägen i denna kabeldragning finns ju skåpet. I botten på skåpet har jag gjort en "blindbotten" under vilken batteriladdaren huserar. Laddaren är av den äldre typen, modell "plåtlåda" och en sån känns ju omodern idag, dessutom känns det som att utrymmet kan användas till bättre saker än detta. Skåpet, som egentligen är en garderob, används idag som skafferi och har utrustats med hyllplan, då är bottenhyllan lite onödigt djup, därför hade jag tillverkat en ny botten och skruvat denna i själva laddarens chassi och därför modifierat detta på ett underfundigt sätt. Detta ville jag alltså riva nu.

Batteriladdare som fått smaka på svetsen:
https://i.postimg.cc/tCztsLd8/20190806-162508.jpg

För att fixera denna i botten hade jag monterat tre stift med stötdämpande o-ringar:
https://i.postimg.cc/90bRfj3p/20190806-162540.jpg

Så jag rev detta i förvissningen om att en mer vattentät laddare skulle monteras i motorrummet istället. En av de bättre grejerna jag ägnade mig åt i detta projekt var till skillnad från allt elektriskt av en helt annan karaktär. Jag hade nämligen råkat läsa på thesamba om hur man kunde skrämma liv i gamla PVC-lister med en värmepicka, så som ett sidoprojekt i sidoprojektet började jag ge mig på listen i öppningen till skafferiet/klädskåpet. Och det fungerade över förväntan bra! Listerna blir alldeles mjuka och låter sig töjas av värmebehandlingen. Jag kombinerade denna behandling med lite lim och press där det behövdes och helt plötsligt var allt återställt till sin forna glans. Jag är mäkta imponerad och kommer att praktisera detta på flera ställen där listerna håller på och släpper eller krymper.

Synd att jag inte har ngn "före-bild" men listen hade släppt på flera ställen. Värmepicka rekommenderas! ICQ/ay
https://i.postimg.cc/rppk6XgT/20190806-150540.jpg

Sänggång och arbete pågår, tur man är ungkarl och inte bryr sig så mycket om att verktygen ligger framme:
https://i.postimg.cc/fbdvRk8f/20190807-005153.jpg

Sen följde lite trixande med att dra kabel igen. Med laddaren placerad i motorrummet, kunde jag riva några gamla kabeldragningar, men jag fick också dra lite nytt. Framförallt fick jag trixa litegrann med att dra kabel igenom tankutrymmet. Genom sprakarens hål hade jag sedan tidigare dragit en liten tunn kabel för laddningsstyrningen så den fick agera dragtråd. Genom att dra laddarens kablar tillsammans med en annan tunn dragtråd, kunde jag sen dra tillbaka laddningsstyrningens kabel genom väggarna. På det följde lite kabelklamrande, lödningar och bökande i obekväma arbetsställningar under soffan. Ett par borrhål i tankväggen och lite ytterligare kabeldragning i motorrummet¨, behövdes, likväl att byta ut säkringen från 7 till 10 ampere.

8A-laddare placerad så att den förhoppningsvis inte är i vägen, men ändå så att funktionen kan kontrolleras.
https://i.postimg.cc/MK94MWBj/20190807-205102.jpg

På bilden syns också landströmskabeln. Jag är nöjd med placeringen av denna. Samtidigt som den är lättåtkomlig, sitter den skyddat för väder och vind och den är inte i vägen när man mekar motor. I ett senare skede ska den dock byggas om så att jag kan ha kabeln på en trumma för att kunna dra den längre sträckor, idag har jag "lånat" kabel från denna när jag gjort installationer i bussen. Tanken är att ta en vanlig sladdvinda och byta ut shuko-honan mot det blå CEE-donet, det är mer än en gång jag behövt förlängningskabel.

Kontrollpanelen inne i bussen, full fräs på laddningen. Denna panel ska byggas om så småningom.
https://i.postimg.cc/zBYPZvs4/20190807-204752.jpg

Det mesta är ganska självförklarande i ovanstående bild, men här drar jag i korta ordalag hur den fungerar och vad som är tänkt.

- Den omärkta strömbrytaren längst upp till vänster styr fläktarna som ventilerar elektronikutrymmet under den bakåframvända stolen, där kylens kompressor, invertern, slutsteget till stereon, batteriet och Ebern sitter. Dessa är kopplade över en relästyrd trappkoppling, så att de startar automatiskt när stereon går i gång, men med denna switch kan man manuellt stänga av dem när de inte behövs och stör mer än de gör nytta. Ursprungligen uppstod behovet vid långa körningar med musik och kylskåp på och med en passagerare som sitter på platsen så att utrymmet inte kunde vädras genom att dynan lyftes av. Jag har länge tänkt vidareutveckla detta med större fläktar som flyttar mer luft och låter mindre, ev med PWM-styrning så att varvtalet (och därför även ljudet) kan kontrolleras, men det har jag ännu kvar att göra, dock är det väldig lågprio.

- Nästa switch märkt "BEL" går till belysningen som vi såg bild på tidigare. Från början var det bara listerna under soffan, men nu tänds alltså även listen uppe på skåpet. Dessa dimmas med ratten inunder, märkt "DIM".

- 12V-uttag är ganska självförklarande. Jag har lekt med tanken på att komplettera med ett USB-uttag på mer användarvänlig höjd för mobilladdning. Såg en snygg lösning där man fällt i det i askkoppen uppe vid soffan. Detta uttag får dock vara kvar som det är då jag ibland driver annat, en liten underhållningssolcell, men även en liten dammsugare.

- Switchen "SUB" stänger av subwoofern till stereon. Hur nödvändig den är kan man ifrågasätta, men tanken är att det är en strömsparande funktion vid camping då subwoofern inte behövs.

- Den tredje radens funktioner tillhör alltså laddningen, först en säkringshållare för liten glassäkring, sen en amperemeter som kommer från en batteriladdare och således har en korrekt skala för ändamålet. Slutligen en av/på-switch för att stänga av laddningen. Denna switch kommer med "smartladdaren" att vara överflödig och jag tänker därför möblera om lite i denna panel. Tanken är att få in en voltmeter, men exakt hur detta kommer utformas får jag återkomma till.

- Den sista raden är också ganska självförklarande, uttaget är kopplat till en inverter och strömställaren vid sidan om uttaget slår på eller av nämnda inverter. Jag handlade en bamsing till inverter billigt på rea, så jag tror jag kan plocka ut 1000W eller något i den stilen, men ofta tar man ju bara ut en bråkdel av detta för att inte tömma batteriet helt. Faktum är att denna funktion är nog den jag använt minst av allt i bussen. Det finns även två vanliga shukouttag, kopplade direkt från landströmmen under soffan och de används däremot flitigt.

Teknikutrymmet under stolen, här ryms bla batteri, kompressor, inverter, slutsteg, säkringscentraler, reläer och en Eber (utanför bild)
https://i.postimg.cc/05w7FxP1/20190808-155206.jpg

Det här är alla funktioner som förfinats och förbättrat under årens gång, mycket är jag nöjd med, en del saker behöver finslipas. Ebern är tex ännu inte ansluten, varken till det elektriska eller till bränslesystemet. Sen ska det tas upp hål för in- och utluft för förbränningen. Modellen heter B1L och är således en liten bensindriven luftvärmare. Stereon och kylskåpet funkar riktigt bra, fick ställa ner kylan från 3 av 9 till 2 av 9 då en öl hade fryst, så att transportera glass i "frysfacket" borde inte vara några problem.

Däremot funkar de små fläktarna inget bra, de är tre till antalet (inluften syns inte) och det är framförallt ljudnivån hos dem som gör att man stör sig på dem vid camping. Sen borde jag ta mig tiden att märka upp säkringscentralerna och komponera en liten förteckning så man slipper fundera varje gång man öppnar locket. En stabilare jordskena ska monteras också, nu har jag bara en simpel "nollskena" från en säkringscentral.

Nåväl, projektet fortgår. Eftersom jag ville "hitta på något" med utrymmet i skåpet som blivit vakant nu när laddaren flyttats på började jag fundera. Först och främst behövde jag renovera den lilla hylla som utgjorde golvet på skåpet. I denna fanns ju fyra hål som skruvat fast hyllan i laddaren inunder.

Hyllan i ursprunglig form.
https://i.postimg.cc/c6qJfV6p/20190807-211814.jpg

Hålen togs upp till 7mm och en bit rundstav, doppades i trälim och fördes ner i hålet, såga av och upprepa. Fram med slipklossen och putsa ner ändarna som sticker upp. Passade i detta skede på att putsa ner så mycket av missfärgningar jag kunde. Denna träbit kommer för det mesta att inte synas då det rimligtvis står/ligger grejer i  skåpet, men eftersom den redan har rätta formen och två urtag på baksidan för rillorna mot hjulhuset, så kändes det logiskt att återanvända biten. Efter håltagning för gångjärn och den slutliga putsen med 120-papper fick undersidan ett lager klarlack.

Medan lacken fick torka, började jag med nästa grej. Sedan länge har jag ett litet värdeskåp som jag velat installera i bussen, men jag har inte vetat var jag ska montera det. Tanken är att man där kan förvara pass och andra värdesaker om man tex lämnar bussen vid en badstrand. Skåpet har ju lås, men det ska även vara dolt så att det inte uppmuntrar till inbrott.

Orange är typiskt 70-talskult, synd bara att någon förstört lacken. Så kan det inte få se ut.
https://i.postimg.cc/Px96z4hG/20190807-214257.jpg

Jag vet inte exakt var jag kan husera detta skåp, det får ju egentligen inte plats där laddaren satt, men jag börjar ändå med att göra iordning den fula luckan. Luckan skruvas loss och rengörs med förtunning. Tuschet försvinner direkt, men det andra kladdet måste skrapas bort, dessutom är det fula märken i själva plåten. Så jag slipar ner ytan där det är som mest ojämnt och drar sedan på ett lager med lite mer sober ljusgrå. Själva kabinettet får behålla sin beigegrå färg. Förmodligen pulverlack och förmodligen mer hållbart än det jag sprayar på.

Lucka på tork
https://i.postimg.cc/NjXpBT1b/20190807-232202.jpg

Parallellt med skåpet pysslade jag med hyllan/luckan. Jag måst erkänna att jag här är väldigt osäker på hur det slutgiltiga resultatet kommer att bli, men klart är att jag tänker att hyllplanet ska vara öppningsbart, som en lucka i golvet på skåpet. Om sen värdeskåpet går att montera därunder eller om det helt enkelt får bli ett extra stuvfack återstår att se. Jag letade lite bland mina grejer och försökte hitta några snygga rostfria gångjärn som kunde funka med ett infällt luckbeslag. Men då jag har en uppsjö av olika mässingsgångjärn och det inte är snyggt att blanda rostfritt och mässing enligt mig, så spolade jag idén om att använda det infällda beslaget. Jag har lite olika knoppar och handtag i mässing att komplettera gångjärnen med, men det spar jag till senare då jag inte vet vad och var jag vill ha. Jag hittade dock en cool liten skylt som jag passade på att polera upp när jag ändå tog itu med gångjärnen.

Autosol, IPA och mässing, mysigare kan det inte bli.
https://i.postimg.cc/t7QpfW3w/20190807-231421.jpg

Plastlack tar väldigt lång tid på sig att stelna och torktider kan ställa till det en del i projekt i allmänhet. Så trots att lacken inte stelnat helt på undersidan, vände jag på hyllan och lackade ovansidan. Det är denna sida som syns och det är denna sida som kommer utstå det mesta slitaget, undersidan ska i princip bara skyddas mot smuts och mögel.

Här är hyllan nylackad med första lagret klarlack. Genom att använda tre gångjärn kan jag dölja de gamla hålen för vinkelbeslaget.
https://i.postimg.cc/HxMpt65X/20190807-232144.jpg

Här bröt jag för dagen och lät grejerna få torka. Jag var nu ensam kvar i huset och kunde sova inomhus igen efter fem nätter i bussexil. Detta tarvade en rejäl tvagning och efter ett tvåtimmarsbad sov jag gott den natten.

Vi är nu snart framme i nutid, torsdag närmare bestämt. Vaknade sent och ägnade mig åt lite trädgårdssysslor innan jag bestämde mig för att ta en repa med flakan "Rose". Efter att ringtycket kontrollerats och likaså bränslemängden, satte jag i mig i sadeln och styrde mot Heby. det var riktigt mysigt att göra en "dagsutflykt" med moppen, besökte en loppis och på det lokala ICA hämtade jag ut delar jag beställt åt "Karmann" någon vecka tidigare. Han fick vid besiktning nedslag på slitna belägg fram, så de ska bytas.

När jag så bestämmer mig för att sätta igång med meket igen har det redan hunnit bli kväll. Jag har både hunnit glömma bort och komma ihåg vajerförlängaren jag fick av Fredrik "Bussig67" här på forumet tidigare, men nu skulle den prövas. Vajerhöljet demonterades från bussen och förlängaren provades på. Den gick inte på rakt av, så jag satte upp höljet i skruvstädet och smärglade bort de sista tiondelarna så att förlängaren gick på till slut. Dock bottnade den innan stosen på höljet bottnade.

Förlängaren påmonterad på höljet, diffen är ungefär 5mm
https://i.postimg.cc/jjsNmJvD/20190808-180649.jpg

Jag bestämde mig ändå för att provmontera och ganska snart märkte jag att det inte blev så bra:
https://i.postimg.cc/50yzNdh1/20190808-181321.jpg

För att urtrampningslagret skulle röra sig hela vägen blev jag tvungen att justera muttern så långt ut det bara gick och böjen på höljet kändes onödigt stor, så jag bestämde mig snabbt för att plocka ner höljet igen och modda det. Jag vet ju inte om en för stor böj kan ha ngn negativ inverkan på funktionen, jag har bara läst att slacket inte får vara för litet. Dock kändes det bättre att ha lite mer justermån på muttern längst bak. Så efter att höljet kortats med 5mm och jag filat till kanterna lite snyggt, gled distansen på väldigt lätt och satt som en fläskläpp! Vid montering på vagnen så känns allting helt korrekt nu.

Slutligen sitter även kopplingsvajern som den ska! Tack för hjälpen Bussig67a! ICQ/ay
https://i.postimg.cc/RVKgzK1d/20190808-183010.jpg

Efter detta höll jag på och trasslade med elen igen. Det började med att den nyligen installerade batteriladdaren hade lagt av, sen började jag jaga glappkontakt i kontrollpanelen. Det visade sig till slut vara så enkelt som att dra åt strömbrytarna så att de satt fast bättre i själva panelen. störigt fel som tog en hel del tid, men skönt att ha det uträttat.

Det hade därför hunnit bli skymning och på väg att bli mygginvasion och svårjobbat med dålig sikt i dunklet under vagnen, men jag hade lovat mig att montera drivaxlarna innan jag bommade igen garageporten för dagen. Det gick som en dans att montera drivaxlarna och jag bedömer spelet i axeln vara väl tillräckligt till och med i upphissat pallbocksläge. I samma veva drog jag åt startmotorn som satt lite löst, samt anslöt det elektriska på densamme. Längst tid tog det att momentdra alla 24 skruvarna. Hittade inte min Bentley för att ta reda på momentet, men på nätet hittade jag en av John Muirs teckningar så jag tog uppgiften därifrån.

Fick fota med blixt för att det skulle synas, här dras skruven för drivknutarna med 3,5Kgm
https://i.postimg.cc/tT8NK4Y8/20190808-211010.jpg

Innan jag sprang in och gömde mig för myggen kopplade jag på laddning på bussen igen då jag inte lyckats reda ut felet på hos batteriladdaren, men till slut fick jag se mig besegrad av de enfaldiga myggen och jag flydde in i grottans varma sken. Här hade jag egentligen inte så mycket att göra, men jag städade och plockade lite grann och skruvade ihop värdeskåpet efter att ha letat förgäves efter den stoppskruv som håller ihop gångjärnspinnen.

Ser lite bättre ut, frågan är var detta ska få husera, jag har en idé...
https://i.postimg.cc/m2fSVhxH/20190808-215622.jpg

Jag avrundade kvällen med att hänga upp fälgarna på väggen. De ska bara hänga där temporärt så jag tänkte inte korta av den alldeles för långa gängan de hänger på, för att kunna använda krokarna till annat. Men såhär i efterhand stör det mig så mycket att jag nog skruvar ner dem och låter vinkelslipen få tala. Skylten inunder är Mirts födelsedagspresent till mig från tidigare i år. Den behövde lite kärlek och hänger även den lite provisoriskt och döljer ett vägguttag i väntan på en slutgiltig möblering.

Kee's Soul Kitchen årgång 2019, revideringar kommer, var så säkra på det.
https://i.postimg.cc/J0cHprJN/20190808-235131.jpg

Så efter att ha börjat tanka över bilder till datorn och börjat komponera denna text var det dags för sängen. Härnäst följer ett par dagar i stan, men jag återvänder snart till stugan för vidare mek. Det är trots alla mina sidospår inte så långt kvar tills motorn ska dockas i.

På återhörande! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

224

hmm angående värdeskåpet...sa just till frun att ett dylikt skall in i bussen.. min svåger hade ett under passagerar stolen på deras förra buss.. man var tvungen att skjuta bak stolen för att se. mao om man inte gör så så tänker man inte på att det finns..iofs i en bay finns det väl mindre med plats... men borde gå att inkorperera i en westy inredning...
just exakt ett dylikt skåp står i min källare... fynd från jobbet. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

225

Ja jag tänker att det vore ett bra tillskott till bussen med ett värdeskåp. Ännu bättre vore kanske ett med kod så man inte hade risken att slarva bort nyckeln till det, men nu är det detta jag har så jag kör på det.

I fredags kom jag på var jag skulle placera det. Stay tuned! ICQ/bf

Grinder and paint, makes me the welder I ain't