Stort grattis Kee, kanske man får se den rulla lite i Heby till våren
*VW kombi -63*
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Kee's Kustom hobbygaraget med sjöutsikt
Sidor Föregående 1 … 21 22 23 24 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Stort grattis Kee, kanske man får se den rulla lite i Heby till våren
Tänkte lyfta denna tråden igen efter ett drygt års dvala.
Nytt år nytt projekt. På nyårsdagen rullades bussen in i Grottan igen och jag är nu mer inspirerad än någonsin, men först en återblick:
Arbetet med Lucy har fortskridit i en annan lokal och jag övervägde så smått att starta en projekttråd för denna verkstad, men har aldrig funnit lust eller inspiration. I själva "Grottan" har det skett en stor omdaning under vintern 21/22 som jag redovisat på Byggahus.se. Ett omfattande arbete som innebar tömma lokalen, måla samtliga ytskikt, dra ny el, ny tryckluft, ny belysning, total ommöblering med nya bänkar hurtsar, skåp och maskiner och kanske viktigast av allt, en luftvärmepump!
Grottan hann väl knappt bli färdig (blir man någonsin färdig?) innan det första projektet rullades in. Det har främst varit mindre mek med klippare och bruksbilar, men varför inte när lokalen ändå finns där? När semestern således kom var mitt löfte till mig själv att nu var det Rugges tur att göras iordning för besiktning. Lokalen stod tom och jag hade tiden avsatt för att jobba varje dag.
Jag visste att han var dålig i fronten, så för detta hade jag redan köpt på mig plåt, så det var bara att backa in och lyfta för att komma åt. Det var ju sommar så jag skulle kunna meka med öppen dörr och iaf delvis damma utanför lokalen, dessutom skulle jag ha gott om ljus.
Det här är vad jag max kan höja innan bussen tar i taket. Med originalhjul släpper de inte ens från backen:
Stötfångare och blinkers plockas väck. Med de nya bitarna bredvid kunde jag således märka upp en linje på fronten där jag kunde lägga snittet och ändå ha lite marginal för den nya plåtens mått. Sen var det dags för vår gamle vän vrålapan att göra entre och kort affär av den gamla rostiga plåten.
Jepp, något rostigt vare här:
Det är nu jag börjar inse omfattningen av det rostangrepp som denna vagn drabbats av. En del av detta fanns nog sedan tidigare, men det har definitivt påverkats av den krock jag var med om för ca 10 år sedan. Först och främst var det på insidan av frontbalken som hålen hade uppdagat sig för mig när jag låg under vagnen för ett par år sedan, men nu visar det sig att hela fronten är dålig.
Mitt i ett kapartag, här slipar jag bort inre frontplåt och frilägger ramen och det "övre innerskinnet":
När jag ska frilägga innerskinnet ser jag att A-stolpen på höger sida också behöver repareras. Men här börjar plåten bli i såpass bra skick att det är försvarbart att lappa, dessutom innebär det massa merjobb som inte bara är att "frilägga och sy dit ny plåt" om a-stolpen ska bytas ut i sin helhet. Till råga på allt är det ju en kostnadsfråga.
A-stolpen rensad från plåtcancer:
I det här skedet börjar det kännas lite missmodigt att bara kapa bort plåt, ibland är det psykologiskt viktigt att få göra något annat. Det kan tex bero på att ett arbete är monotont men i det här fallet så behövde jag känna framsteg och att bara kapa bort rostig metall är inte framsteg. Nu hade jag ändå kommit så långt att jag kunde montera den inre plåten för "frontbalken". den ska ju bara prepareras först. I min iver över att förbereda plåten gjorde jag en tankevurpa.
Jag stansade ut hål i den övre falsen för att förbereda för punktsvetsar när plåten ändå var lös och jag kunde använda hålstansen. När jag sen provpassar biten på vagnen så inser jag att dessa punkter ju måste göras framifrån/utifrån. Så det var bara att svetsa igen hålen jag just stansat, det blev en lite extra omväg, men det är väl så man lär sig antar jag.
Det gick ju iaf att ångra och snart har jag redan glömt det. De borrade hålen inunder är de som ska användas nu:
Så med hålen på rätt ställe och med plåtbiten fixerad på plats kunde jag äntligen börja svetsa. För att få det att funka utan att riva mer, så behöll jag originalfästena på rambalkarna upptill, medan de undre fick följa med från frontplåten. Det går liksom inte att komma åt rambalkens ovansida med golvet på plats. På med några skvättar primer för att hålla tillbaks rosten så är det momentet avklarat.
Ett litet steg i rätt riktning:
Som synes når ju inte denna plåt ända ut till a-stolparna och det är för att dessa faktiskt skarvar på en bit in. Och eftersom jag inte tänkte byta ut dessa, så var det så dags för att börja fabricera lite passbitar för att fylla i hålen så att säga. Nu får jag för första gången en riktig användning för mitt nyinförskaffade blästerskåp!
Passbiten i sin råa form, här har jag redan fått jobba lite för att få till passformen:
Och för att vara helt transparent med processen så vill jag visa hur det såg ut innan denna del blästras och får en otroligt fin yta som jag gissar lämpar sig väl för vidhäftning av primer. Baksidan som delvis kommer vara svår att måla efteråt får sig ett lager primer och ett antal väl valda punktsvetshål tas upp innan slutlig inpassning på fordonet.
Känns otroligt proffsigt att ha så fint material att jobba med, bra passform blev det också!
Eftersom det här är insidan av en balk är det inte så noga att städa upp svetsarna så minutiöst som på ett synligt ställe, det är väl snarast bra att behålla lite styrka i svetsen?
Gott nog för de tjejer jag drömmer om att få träffa:
Sen är det lite "rinse and repeat" på högersidan. Här är det dock lite mer pyssel med att lappa själva a-stolpen som synts tidigare. Jag har dock under tiden jag jobbat med de andra delarna rostskyddsbehandlat så gott jag kommit åt medan stolpen varit "öppen", så den har förhoppningsvis fått sig ett så gott skydd mot framtida korrosion jag förmår att ge den just nu. Bitarna som den lappades med var raka och enkla så inget konstigt där. Men för att bygga på med en passbit ut mot den inre frontplåten fick jag försöka göra om konststycket från den andra sidan.
Inte riktigt lika "clean", men lite mer avancerad och den blästrade finishen är ju bara mumma:
Som synes råkade jag göra falsen mot a-stolpen lite tunn, så hålen för punktsvetsen blev inte så snygga, följaktligen blev det inte lika bra installerat, men återigen, det är insidan av en balk så inga skönhetspoäng räknas här.
Färdiglappat även på höger sida, känns skönt att få det ur vägen:
Det är i det här skedet (tror jag) som jag inser att jag saknar en plåt i pusslet, jag minns inte så noga, det var ju ett halvår sedan. Men det ska alltså vara tre plåtar totalt som utför "frontbalken" om vi nu kan kalla den för det. Dels den här inre delen jag nu fått på plats, dels en mellandel (och det är den jag saknar) och sist det yttre frontskinnet. Detta hade jag missat vid beställning av plåt, så mellandelen hade jag inte, så här kommer just det här momentet till ett stopp.
Jag minns inte heller i detalj hur jag kommer mig för att undersöka karossen i övrigt. Jag visste väl egentligen att det var mer än bara fronten som var dålig, det var ju inte första gången jag låg under den. Men jag hade nog negligerat HUR dålig den var i övrigt.
Jag väljer att bryta här. Än finns det mycket mer att skriva och jag tar uppdateringarna lite som jag känner för det. Tack för att ni tog er tiden och läste, kommentarer uppskattas. God fortsättning och på återhörande!
Den mest läsvärda tråden på BV. Välkommen tillbaka, du har varit saknad.
Som sagt roligt att ha dig här igen i bild tanke och förklaringar.. ingen av det är oviktigt!! Rost... har vi fått detta för våra synder... tråkigt till det är lagat..
Men detta blir ju som vanligt genomtänkt och bra..
Blästerskåpet? Typ.. och vilken kompressor till det? Vilken sorts sand använder du!
Renoverings tråden på bygga hem? Har du månne en länk till den
Arbetet med Lucy har fortskridit i en annan lokal och jag övervägde så smått att starta en projekttråd för denna verkstad, men har aldrig funnit lust eller inspiration. I själva "Grottan" har det skett en stor omdaning under vintern 21/22 som jag redovisat på Byggahus.se. Ett omfattande arbete som innebar tömma lokalen, måla samtliga ytskikt, dra ny el, ny tryckluft, ny belysning, total ommöblering med nya bänkar hurtsar, skåp och maskiner och kanske viktigast av allt, en luftvärmepump!
Har du länk till tråden på byggahus.se ?
Alltid lika kul att se att mitt skrivande uppskattas. Här kommer länken till byggtråden av "grottan".
https://www.byggahus.se/forum/threads/d … an.436178/
Förbered er på en del läsning.
Så i det här skedet av processen så rullas bussen ut på uppfarten för att få bort en del underredsmassa och samtidigt slippa skita ner så mycket. Med bussen utomhus kan jag dessutom höja högre för bättre arbetsställning inunder. Nålhammaren for fram och den är effektiv på underredsmassa, men den är även bra på att plocka fram rost. Och rost visade det sig fanns det en hel del av.
Förbered er på bildkavalkad:
Ja det var ju lite värre än jag trott, även om jag visste om att det fanns en del rost. I det här läget kände jag mig lite missmodig och jag konsulterade min personliga folkabusscoach MrP. Och han är bra att ha att göra med, för även om han förstod situationen så peppade han mig till att bara göra det nödvändigaste och att det inte behöver vara särskilt snyggt. "Han behöver bara gå igenom besiktningen en gång till" löd resonemanget.
Det stora problemet med att göra detta "rätt" är att jag måste ta ur inredningen för att komma åt golvet och tar jag ur inredningen har jag "öppnat en hel burk med maskar" som man säger på utrikiska. Så bussen rullas in i grottan igen och hissas upp så högt det går. Tack vare att jag precis "missar"armaturerna i taket kunde jag maxa höjden. Pallbockarna är i detta i sitt lägsta läge med en 20mm tjock träbit ovanpå, så tajt är det.
Tänk om man kunde höja bussen rejält, notera att bakhjulen fortfarande står på backen:
Med vagnen så högt upp jag kunde så var det bara att skrida till verket. Och här vill jag varna känsliga rostlagarpuritaner att det kommer några riktigt äckliga bilder, alltså värre än vanligt. Ni har blivit varnade!
Principen är här att helt sonika "klä över" den rost som stirrar oss i vitögat, för detta tillverkar jag min första plåtbit. Tanken är att detta ska hinnas med på semestern, så jag har ett par veckor på mig.
Såhär kan man ju också "laga rost":
Jag fortsätter sedan med att fylla i med bitar som helt sonika läggs ovanpå befintlig plåt. Teorin här är att det som har blivit hål är ändå en del som behöver bytas ut, om det hålet hinner bli större tills dess att jag får för mig att faktiskt riva inredningen och göra en totalrenovering av denna vagn, är det ett mindre problem.
Två ytterligare passbitar på plats:
Allt detta behandlas nu med rostätare för att stoppa vidare rost. Kanske blir det svårt att hindra spaltrosten från att krypa fram med mina omlottsvetsar, men vagnen kommer ju bara se sommarväder och jag lurar ingen annan än mig själv.
Såhär ser det ut efter första rostskyddsbehandligen:
För att få göra något annat mellan allt slipande tänkte jag nu unna mig något lite roligare mek som omväxling. På tradera hade jag sedan gammalt ropat hem en biljardboll som jag tänkte ha som växelspaksknopp. En biljarboll är ju som bekant inte gjort för att monteras på en växelspak, så den behöver ju modifieras lite.
Det var inga som helst problem att borra i plasten:
Sen gällde det att ta reda på gängan och med en tolk löstes det utan problem. Såhär ett halvår senare minns jag inte vad den var, men det är nog lätt att googla sig till. Jag hade lyckligtvis en gängtapp i rätt dimension, så med det återstod att omsorgsfullt att ta ut gängan i materialet.
Skönt med mysmek som omväxling till det tråkiga:
Och därefter var det helt sonika att montera den kustomiserade växelspaksknoppen. Jag hade kanske valt den svarta bollen om jag hade kunnat välja fritt, men kände att denna passade in med bussens exteriöra färg ändå.
Tvåan är den första förloraren? Eller är det en signal till damerna?
Så med det avklarat var det dags att fortsatt ägna sig åt fullagning av chassiet. Tvärbalken bak är inte den heller bra och med minimalt svängrum mot golvet lyckades jag få dit ännu en lapp.
"En proffsig tattarlagning":
Även domkraftsfästet bak hade ett hål rakt igenom och även det lagades med ett par lappar ur min sylåda.
See through domkraftsfäste, en udda specialare, eller nej, det är nog många som har den modellen:
Med detta kände jag mig färdig på vänstersidan, iaf för tillfället, så det var dags att rulla över till andra sidan och börja dissekera. Jag visste att röskeln var dålig, för jag hade ett svagt minne av att ha spacklat den till "rätt form" i min ungdom och efter att ha sprättat bort alla gamla spackelkakor så grinade verkligheten mig rakt i ansiktet.
Frågan är vad som är dåligt och vad som är solid metall och om det är två olika saker?
Jag börjar nu metodiskt skära bort delar av tröskeln. Tanken är att byta ut det dåliga, utan att behöva byta hela tröskeln. Hade bussen varit "tom" hade det nog gått snabbare att byta tröskeln helt, men jag vill verkligen inte behöva riva ur inredningen. Den övre delen av tröskeln är ju faktiskt solid.
Här har jag börjat kapa bort sånt som är lätt att återskapa:
Även den andra "tröskeln" är rätt så slut om man säger så:
Det är under lappandet av tröskeln på högersidan som jag en varm eftermiddag i juli lyckas få min tredje metallflisa i ögat trots att jag bär tätslutande skyddsglasögon. Jag ser alltid på med skräckblandad förtjusning över folk som vågar köra vrålapan utan skydd för ögonen, eller med vanliga glasögon. Det slutar med ilfärd till akademiska i Uppsala för att hinna innan de stänger. Lyckligtvis blir jag väl mottagen även om jag fick vänta lite. Av alla de gånger jag råkat ut för detta, var denna flisa den som hade satt sig bäst. Men läkaren var noggrann och mycket sympatisk.
Jag behöver kanske inte säga att det inte blev något mer mek den dagen, faktum är att hela projektet blev avstannat. Det var inte meningen att det skulle dra ut så på tiden dock. när jag är beslutsam om att få ett projekt i land, då ska det i land.
Ett par veckor senare i Augusti är min syster på besök och med detta brukar jag ha den stora hövligheten att låna ut mitt sovrum och gå ut i bussen för att sova. Jag hade fixat "långledig" den veckan trots att min semester egentligen var över, så det blev fyra-fem nätter i bussen förra sommaren ändå.
Mitt rostiga sovrum:
Tanken var nu bara att göra iordning bruksbilen inför vintern och sen in med bussen igen. Men det projektet drog ut på tiden som det ju alltid gör med mina projekt. Under tiden hann jag både ställa undan cabben, sälja två bilar och köpa en annan bil och sen stundade ju vår årliga sammankomst med polarna på stugan. Så det hann att bli vinter och kvar på platsen där jag sovit i bussen stod han.
På uppfarten igen, tycker denna bild är vacker på något vis:
Jag väljer att avrunda historien här för denna gång. Vi är nu ikapp i nutid och jag har samlat på mig lite plåt, samt har en beställning med mer plåt på lut, så det kommer förhoppningsvis se lite bättre ut framöver. tror ni jag hinner till sommaren?
Tack för uppmärksamheten och på återhörande!
Alltid lika kul att se att mitt skrivande uppskattas. Här kommer länken till byggtråden av "grottan".
https://www.byggahus.se/forum/threads/d … an.436178/
Förbered er på en del läsning.
Den kan jag rekommendera
Såg bra ut ändå för att vara en bay. Blir bra det där, kämpa på.
Jag har inte varit inloggad här på länge. Jag har haft rätt mycket i mitt liv och prioriterat annat än att skriva, men projektet fortskrider alltjämt och vi får se hur många uppdateringar det blir innan vi är ikapp.
Den främsta anledningen till att jag ens har tid att skriva dessa rader är för att jag idag börjat ett nytt jobb och den första arbetsdagen blev oväntat kort. Anledningen till att detta är värt att nämna att jag jobbat i 15 år på samma ställe, så det är en ganska stor omställning för mig.
Vi börjar väl med ett videoklipp, ska försöka implementera fler såna i framtiden. Hade jag kunnat göra riktiga YT-videos hade jag gärna helt gått över till formatet. Kanske i framtiden:
https://www.youtube.com/shorts/KvPqpfn_dZU
Med Rugge på plats i stugvärmen igen kände jag att jag behövde börja lätt, liksom för att skapa motivation så den första lilla stunden ägnas åt att plocka fram våtslippapret och testa för att se hur färgen reagerar på den behandlingen. Jag rollade ju min buss någon gång i mitt förra liv och nu har jag blivit gammal och tycker att original ljusgrå är mycket finare. Men att bara ta fram originalfärgen kräver en massa jobb då delar av bussen inte är original och skulle behöva målas.
Den bakre sektionen är här våtslipad som ett rent experiment:
Jag har ännu inte bestämt mig för vilken typ av "finish" jag vill ha på bussen, men genom att testa på det här viset kunde jag se utfallet och suga på karamellen. Det är änu rätt långt kvar tills finishen är aktuell.
Jag börjar nu titta på var jag var senast. Eftersom jag totalt tappade lusten i somras när jag fick en metallflisa i ögat, så hade jag hunnit glömma bort hur jag låg till. Jag visste att jag höll på med tröskeln under skjutdörren och inspekterade "lappen" jag satt dit. För att bättre se exakt vad jag hade för mig, så slipade jag ner svetsarna.
Den nakna sanningen, inte mitt stoltaste ögonblick, men det är trångt under bussen:
Jag ska inte älta hur trångt det är att jobba under bussen, men för att ge er lite perspektiv en gång för alla så vill jag beskriva det. Med bussen hissad så att den är precis uppe vid taket, så har inte bakhjulen ens släppt från marken. Så vi är kanske ungefär så högt uppe som en standardhög buss är när den står på backen. Pallbockarna är ställda i det lägsta läget och för att komma upp ytterligare ca 20mm har jag lagt träklossar mellan. Det gör allt arbete inunder otroligt obekvämt och det är mitt försvar för varför jag inte gör detta med högre finish. Skulle jag göra ett seriöst projekt i denna lokal så är det enda rätta att lägga bussen på sidan.
"frigången" mot tak, jag fick skjuta bussen i sidled för att gå fritt mot apparatdosan:
Men iom att det fortfarande behövdes lite svets för att färdigställa det jag nyss slipat ner, så kompletterades skarven där det behövdes och detta slipades.
Inre tröskel lappad och behandlad med rostätare. Notera det ihåliga domkraftsfästet.
Här "viker" den inre tröskeln av i en böj för att på så vis ackommodera skjutdörrens skena. Jag hade därför avsiktligen inte skurit bort mer än att jag skulle kunna återskapa det bortskurna med mindre än relativt enkla medel. dessutom är min plåtbock inte lång nog för att bocka profiler mycket längre än den jag hade gjort. Man får vara glad åt det lilla här i livet.
Men innan jag kan laga resten av tröskeln behövde jag göra något åt själva skenan, som ju följer samma profil men "en våning upp" så att säga. Skenan i sig kanske inte är viktig för chassiets styvhet, men den är viktig för skjutdörren och ända sedan jag ägt bussen har min skjutdörr alltid gått lite trögt. När jag var ny inom bussvängen fick jag lära mig att det var en justeringsfråga, men hur mycket jag än justerade så gick den aldrig riktigt bra. Jag kom sedan underfund med att det berodde på att skenan nedtill hade rostat så att det delvis var hål och delvis var den ganska mjuk. Detta ska åtgärdas nu.
Här har den skadade delen av skjutdörrsskenan skurits bort:
Även längst bak på skenan har jag märkt att dörren betett sig konstigt och mycket riktigt även där var det rosthål och en grop som hade bildats. Gropen hade förvisso gjort att dörren gärna stannade i öppet läge (lite som en spärr) men nu skulle även det fixas.
Den bakre delen av skenan som var dålig bortskuren:
Med hjälp av en pappersmall jag klipper ut i kartong, tar jag fram profilen på själva svängen hos de svängda delarna. Profilen upptill och nedtill påminner ju om varandra, men måtten skiljer. I det här projektet har jag även varit lite slarvig med att fotografera varenda steg, så det blir lite hopp ibland. Skenans passbit la jag kant-i-kant, vilket ju var nödvändigt för att skjutdörren ska gå fint, men den nedre delen fuskade jag med och svetsade omlott eller i sk "fals".
Två nya bitar till på plats, jag lät avsiktligen bli att slipa svetsarna inne i tröskeln för att premiera styrka:
Den bakre delen av skenan lappades den också, jag tog inga bilder på det, men här var lite lite jobb med att bocka den till rätt form för profilen jag hade att passa in den mot var inte helt rak (det kan anas på bilden), men det var inget mer än lite extra pyssel, sen satt den där också.
Näst på tur blev nu mellanplåten. Jag måste erkänna att jag inte minns exakt hur den såg ut, men jag försökte läsa på nätet, men å andra sidan är det en detalj som inte kommer synas, så länge den fyller sin funktion så är jag nöjd.
Mittenprofilen på plats och skjutdörrsskenan ihoplappad:
För att lösa resten av mittenprofilen fick jag improvisera lite. Jag tror inte jag gjort "rätt" här, men viktigast för mig är att den fyller rätt funktion, dvs att stadga upp skenan, så jag fabricerar en plåtbit som liksom fortsätter rak där resterna av den gamla profilen viker av.
Resten av mittenprofilen passas in inför svetsning:
Med den biten på plats kommer jag således till momentet att börja fundera på yttertröskeln. Här har jag tänkt använda ekonomiplåt då det är mer avancerat än att bara bocka till något. Plåtbiten jag tänkt använda här följde faktiskt med bussen när jag köpte den för 20 år sedan. Tröskeln var alltså utdömd av en tidigare ägare i ngt stadium, den hade lappats fult med slät plåt, men den unge herr Kee brydde sig inte om detta utan byggde på med tjockt med spackel för att få den önskade rundade formen.
Plåten är alltså en egen NOS-plåt om man så vill, med den kanske betydelsefulla skillnaden att den inte är original. Problemet nu var bara att den var borta!
Jag saknade även frontplåten jag beställt i somras, de fanns ingenstans att uppbringa!
Bitarna är ju rätt stora och jag var helt säker på att jag hade dem senast i somras, men trots att jag letade i alla tänkbara (och otänkbara) förråd och skrymslen kunde jag inte hitta dem. Men så vid en promenad i vintermörkret med pannlampan på fick jag syn på ngt bland löv och visset gräs. Om det inte vore för att frontplåten har sån böjning hade jag aldrig hittat dem så lätt, men halvt begravda i myllan låg plåtbitarna jag letade efter! Jag fick mig ett gott skratt över min egen försummelse ändå.
Jag borde verkligen vara mer rädd om mina saker, här är fyndskicket på mina saknade plåtar:
Jag får i detta skedet hänga tillbaks skjutdörren igen och bara det är ett företag i sig när man är ensam. Men jag är van vid att klara mig själv så efter lite trixande var dörren på bussen igen. Med dörren på plats och stängd kunde jag nu mocka upp tröskeln. Det jag inte inser här är att jag gör ett misstag.
För att ha en referens på hur tröskeln ska sitta utgår jag från dörren. Det var inte helt klokt visade det sig:
Jag vet inte exakt vad som gick fel, men jag har nu tagit ut en placering för tröskeln och behöver i ovankant fästen för denna. Nu är det så att jag återigen inte riktigt vet hur det "ska" se ut, men jag vill lägga en fals mot profilen för gummilisten i dörrhålets nerkant. Eftersom jag återigen inte har ngn kantbock som kan bocka till den önskade profilen i längd, gör jag istället två kortare bitar.
För att fästa tröskeln upptill fabriceras två fästen i framkant av skenans profil.
Vi är nu i andra halvan av Januari och jag minns inte exakt vad som fick mig att ändra kurs riktigt, men det fanns ett till problem här som jag var tvungen att adressera, nämligen golvet. Runt stolsfästet i golvet var det helt upprostat och min tanke var hela tiden att helt sonika lägga en plåt utanpå det befintliga golvet för att göra det enkelt och slippa riva ur inredningen. I processen att skära bort allt rostigt, visar det sig snart att själva stolsfästet satt helt löst och jag kunde tråckla ut det i sin helhet.
Stolsfästet och fragment av golvet inunder:
Ovanför stolsfästet fanns det en till plåt och här blir jag nu varse om att detta troligtvis är en gammal "lagning", men jag är å andra sidan inte helt hundra på hur det ser ut original. Men i det här fallet var det bara en fördel för iom att det redan låg en plåt där kunde jag använda den.
En gammal lagning av golvet tittar fram:
"Lagningen" var dock lite bristfälligt gjord enligt min smak, så jag ville bättra på det hela litegrann. dessutom hade jag i min okunskap om hur detta var gjort, redan gått fram med kapskivan lite för hårt, så det behövdes lite svets. Det blev ingen altartavla av det hela, men tätt och stabilt.
Svetsat och färdigkladdat:
Jag kanske inte hade behövt för besiktningens skull, men jag hade redan från början tänkt "lägga igen rosten" med en plåt utanpå och genom att göra så kunde jag känna mig säker på att det skulle se bra ut. För detta fabricerade jag två plåtar som skulle fästas i utriggarna, tröskeln och golvet. Jag tycker även att det ser bättre ut (mindre illa?) rent estetiskt, fast det har å andra sidan inte varit så noggrant i tidigare moment så det argumentet haltar lite.
Lite skissartade plåtar för att täcka rosten i golvet:
Den första (bakre) biten var rätt straight forward och passade utan att jag behövde modda den så mycket. Vid hattprofilen i bakkant fäste jag plåten i själva golvet, medan hos utriggaren i framkant hade jag falsat plåten och lagt den omlott med I-profilen. Längs långsidan hade jag ju vikt plåten för att punkta den i tröskeln.
Bakre plåten på plats, förberett även för den främre plåten:
Den främre plåten krävde lite mer inpassning för att bli bra. Här fick jag lov att falsa plåten åt två olika håll samt göra några urjackningar för att få en bra passform.
Insidan målas med zinkprimer med förhoppningen om att rostskydda så gott det går:
En vecka senare är jag ledig igen och plåten kan monteras.
Nymålat, ser märkligt ut med så blank färg på dessa detaljer, tur den mattas ner när den torkar:
Jag tänkte bryta här, känner att inlägget är långt nog, men i tiden har vi nu kommit till början av februari och ungefär lika mycket till har gjorts på projektet, tills dess att jag får en lucka att fylla på med mer här, får detta vara nog för tillfället.
Men eftersom jag gillar att slänga in en bonusbild, kommer här denna lilla episod:
Min "motörsvagn" har tjänat mig länge och väl och är ännu inte utdaterad. Den köptes på Jula för en herrans massa år sedan och eftersom motsvarande modell är alldeles för dyr för en snåljåp som mig valde jag istället att renovera min gamla. Genom att en arbetspall skulle kasseras på jobbet kunde jag få tag i delar som var nödvändiga för att fräscha upp min brits.
Före och efter: några dåliga hjul (ett saknades helt) har bytts ut och inte minst huvudkudden:
Huvudkudden som förstörts av svetshjälmen genom åren blev inte optimal. Eftersom den nya är för bred var jag tvungen att modda armen man ställer lutningen med, det funkar men blev inte helt lyckat. Men den gamla kudden hade en förmåga att ta eld av svetsstänk så allt är ju bättre än det. Men att ha hjul som rullar lätt är definitivt en uppgradering!
Tills nästa gång, på återhörande!
I det här läget av historien börjar jag känna att det är dags att få dit yttertröskeln trots allt, men det finns ett problem med det. Längst bak är plåten fortfarande dålig och jag behöver byta ut den innan jag kan sy dit tröskeln. Området bakom dörrhålet ska också göras vid, men det skulle kunna vara en separat grej om det inte vore för att rosten sträcker sig framåt mot tröskeln till.
För att reparera området bakom skjutdörren har jag således köpt mer plåt och nu när plåten anlänt kan jag ta upp ett mått som funkar för ersättningsbiten. Så jag börjar helt sonika med att skära bort det dåliga bakom skjutdörren (på bild i förra inlägget syns att en gammal lagning redan grinar igenom spackel och färg)
Usch, här vare ruttet:
På grund av att jag på väg ut till stugan nästa helg hade råkat ut för ett ganska udda haveri på bruksbilen, nämligen att jag tappade motorn, fick jag lägga om mina prioriteringar. Hela den episoden är en historia för sig, men kortfattat så blev resten av den färden minst sagt nervös då det lät som en stenkross från drivaxeln som slog i ramen, men fram kom jag till slut. Så jag kände mig nödgad att ägna lördagen åt att försöka reparera det felet.
Utan verktyg och 4mil från destinationen tappar jag motorn! Tur jag hade spännband!
Kortfattat berodde det på att någon mindre nogräknad person vid en tidigare reparation använt fel skruvar och nu var det gängsallad i aluminiumgodset hos motorfästet. Jag löste detta till slut genom att epoxilimma två skruvar underifrån (för att hålla dem på plats) efter att ha borrat hål rakt igenom fästet och på så vis kunde jag fästa motorn med muttrar ovanifrån. Eftersom min första idé inte funkade och jag klantade mig med längden på skruvarna på det andra försöket, så blev det tre försök och merparten av dagen som gick åt.
Det moddade motorfästet:
Men efter att ha provkört och förvissat mig om att det var en solid och fullt gångbar lösning, så kunde jag äntligen bordlägga det meket. För att återfinna inspirationen med bussen ägnade jag en liten stund med att kapa lite mer i bussen på lördagskvällen. Och då konstaterade jag att det som vanligt var mer som behövde skäras bort än jag från början insett.
Här behöver jag återskapa mer plåt.
Det här kommer inte bli en lika "snygg" renovering som Lucy, men å andra sidan är denna sidan av bussen mycket rostigare så jag tvingas här göra lite mer ordentligt jobb, så det blir bättre än vänstersidan iaf. Men jag inser samtidigt att jag kommer fortsätta behöva fabricera egna små passbitar i en ganska stor omfattning och jag har en idé jag gått och grunnat på ett tag som börjar kännas aktuell att realisera.
Min plåtbock är av en ganska billig och enkel modell från Biltema. Egentligen skulle jag vilja ha en bredare modell, men den här är den jag har så den får duga. Men jag har ett tag fnulat på att bygga om den och efter att ha sökt på YT och funnit en jänkare som utgått från precis samma modell som jag har och gjort den bättre, fick jag lite inspiration.
Utgångsobjektet baserar sig på att arbetsstycket kläms fast med tvingar (ursäkta den kassa bilden)
Att klämma fast arbetsstycket med tvingar är opraktiskt på fler sätt, men två som poppar upp i mitt huvud rakt av är att det dels är pilligt att fixera bitarna rakt och på rätt ställe, dels kan du inte nypa åt så bra om arbetsstycket är stort och tvingarna måste sättas på sidan om det.
Det jänkaren gjort var dels att förstärka den övre biten som håller arbetsstycket i kläm. Jag vet inte om det behövs hos ett 12mm plattjärn, men jag följde hans exempel men valde att göra det av L-profil istället för fyrkant, dels tycker jag det blev snyggare, dels kan man få en lägre profil så att om man behöver bocka något två gånger har man större chans att det går fritt.
För själva klämfunktionen hade han svetsat på två tjocka plattjärn i ändarna för att fästa skruvmekanismen i. Den lösningen plankade jag rakt av och det är här den stora skillnaden ligger. Iom att man monterar fast "överstycket" i resten, så blir det fixerat och en mindre del att justera när man ska använda verktyget.
Förstärkt och med påsvetsade fästen för skruvarna som ska fixera det hela.
Här vet jag inte om jag kopierat hans lösning rakt av, det var mest principen och den i sig är ganska smart. Genom att ta en kraftig fjäder att trä skruven igenom får man automatiskt överstycket att släppa när man lossar på skruven. Här använde jag bara ett par matchande M14? (minns inte) av rätt längd jag hittade i ngn av mina lådor. Rätt säker på att det är fingänga, men det är nog inte nödvändigt. Skruvarnas placering avgörs noggrant utifrån överstyckets linjering med själva "gångjärnet" hos verktyget.
Här är skruvarna punktade för en "mock up" innan det helsys:
Sen ville jag göra operationen "verktygsfri", dvs man ska kunna dra åt muttrarna för hand. Jag hittade en bit solid rundstång på ca 6mm jag kunde kapa till i två lika längder. Först svetsade jag helt sonika dit denna i muttern, men det blev inget bra. dels var jag tvungen att ta ut frigång för detta hos L-förstärkningen, dels var det bara svårt att få ngt bra grepp om dem när man skulle dra åt dem. Så jag reviderade min design och gjorde ett något mer ambitiöst jobb med en lagom lång hylsa som erbjöd frigång för skruven inuti och med en bricka på toppen som förstärkning. Rundstaven kunde jag återanvända.
Testkörning av den uppgraderade vingmuttern:
Det blev en bra lösning. Resten helsyddes och några ställen filade jag till vassa kanter och fula svetsar innan jag till slut drog på ett lager med kallgalv på skapelsen. Dela gärna med er om ni tror att förstärkningen på ovansidan är nödvändig, jag tänker att man kanske kunde modda/ta bort den för mer frigång.
Färdig produkt, nu är det lite lättare att bocka plåt:
Det var ett kul sidosteg från att ligga under bussen och få slipstänk i ansiktet, men snart kan jag inte prokrastinera längre... Eller kan jag? Jag hade hur som helst en ny "hattprofil" att tillverka med min moddade bock och jag kunde precis göra två av viken i kantbocken, flänsarna, själva "brettet" på hattprofilen fick jag dock knacka fram på vanligt bonnavis, men det blev ändå helt okej.
Däremot hade jag gått och grunnat på hur jag skulle göra med domkraftsfästena. Jag hade på tradera råkat snubbla över ett par till en vettig peng, men de visade sig vara till vänster sida, fram och bak och jag jobbar ju nu på höger sida. Snart kommer jag dock underfund med att jag kan spegelvända domkraftsfästena genom att helt sonika byta ut en av detaljerna på dem mellan fram och bak.
Genom att knacka loss denna detalj och flytta över till det andra fästet, spegelvänder jag det hela:
Ska vi kalla den "frontplåten" hos domkraftsfästet? Den är alltså likadan på vänster bak, som på höger fram och vice versa. Själva domkraftsfästet är annorlunda bak och fram, så det går inte bara att montera ett bakre framtill osv, men på det här viset fick jag alltså domkraftsfästen till rätt sida. Den enkla lösningen hade varit att helt sonika frisera fästet till att bli symmetriskt, men hur kul är det?
Hattprofil och moddade domkraftsfästen redo för montering:
Hattprofilen monteras härnäst och jag hade förvisso lika gärna kunnat skippa den övre falsen då jag ändå inte kommer åt att svetsa där. Men jag satte ett par loppor på sidan om falsen istället för igenom dem som hos de andra falsarna på sidorna. Överlag blev jag ändå nöjd med min hemmaknackade profil.
Lappad hattprofil:
Näst på tur stod att återställa tröskeln och det kanske kan tyckas att jag lappar onödigt mycket och det är nog riktigt att det tar längre tid än om man byter ut hela bitar istället. Men genom att kapa bland profilerna på vissa sätt får jag referenspunkter på mått och lättare att passa in bitarna rakt. I höjd med domkrafsfästet och tvärbalken, var tröskeln mycket sämre än den sista lilla biten, så där hade jag lagt snittet lägre, precis i ett av vecken och på så vis fick jag en referenspunkt för hur det skulle sitta.
En bit till av tröskeln passas in:
När det är dags att montera domkraftsfästet så kan jag inte blunda längre för det faktum att "utriggaren" för domkraftsfästet är bra bucklig och det går inte att rikta ut med vanliga hammarslag så jag väljer att skära bort den buckliga delen av utriggaren istället och ersätta med slät plåt. Jag kopierar avsiktligen originalutseendet med några "tungor" som liksom överlappar själva domkraftsfästet nu när jag ändå har chansen och jag är riktigt nöjd med mitt bonnasmidda slutresultat.
Domkraftsfästet på plats, är nöjd med resultatet faktiskt:
Jag nöjer mig här för den här gången. Än är vi inte riktigt ikapp, men jag känner att det här är mycket nog. Bonusbilden för denna gång får bli från när MrP arrangerade "drink n drive" i slutet på januari. Arrangemanget har legat i lite träda i ett par år men är ett välkommet och kul inslag i vintermörkret när ett gäng vuxna pojkar träffas för att äta gott, dricka bärs, lyssna på musik och köra bilbana. Det som var speciellt för den här gången var att vi körde med bussar på en buss!
Hur kungligt vore inte detta att ha med på en träff? Det finns ju 12V i batteriet.
Tills dess att jag får anledning att skriva igen. På återhörande!
Ojojoj!!! Tiden går och jag visste väl egentligen att det var ett tag sedan jag skrev här sist, men jag hade missat hur mycket jag ändå fått gjort på bussen sedan jag uppdaterade tråden och detta skrivs då mot bakgrund att projektet går långsammare än långsammast.
Vi är nu inne i Juni månad, men tråden är inte uppdaterad med ngn ny händelse sedan bilden på domkraftsfästet och den är tagen den 12e februari. Så jag hoppas jag får med allt och att det känns läsvärt. Jag får själv scrolla bakåt i tråden och bildarkiv för att försöka förstå mig på händelseförloppet.
Med domkraftsfästet på plats var det läge att bygga färdigt tröskeln, "läppen" saknades bakom fästet så det var läge för ännu en lapp, jag undrar hur många enskilda bitar tröskeln består av vid det här laget?
En enkel L-profil förlänger tröskeln bakåt:
Som kommit att bli temat för detta bygge så blir det funktion före form och svetsar på insidan slipas inte ner helt, de kommer ju ändå aldrig att synas.
Mittenprofilen lappas ihop:
Jag minns inte varför jag gjorde detta i två steg, men förmodligen blev det inte så bra passform som jag önskat och att just den här delen av plåten ändå gick att använda? Hur som helst så lappades mittenprofilen ihop helt, svets slipades och detaljerna dränktes i rikligt med färg för rostskyddets skull.
Mittenprofilen någotsånär återskapad:
Uppe till vänster i bilden syns nästa problem som behöver åtgärdas, men här är det inte lika rakt fram med rektangulära bitar som bockas i simpla nittiogradare. Här krävs lite plåtarkeologi!
Med en trött lila penna försöker jag rita en profil som skulle kunna matcha hålet i bussen:
Detaljen passas in på bussen, som vanligt inte helt perfekt, men jag har blivit van vid att ta höjd för min egen ofullkomlighet.
Med plåten på plats klipps en smal remsa ut som kommer utgöra fortsättningen av falsen som sedan fäster skärmkanten mot hjulhuset. Det hade varit smått omöjligt för mig att göra detta i en bit, så jag väljer en enklare väg istället.
Remsan inte helt ditsydd på bilden för att illustrera processen:
Med den sista detaljen på plats kunde jag nu börja fokusera på själva ytterskinnet, dvs skärmkantens främre del. Här vet jag att det mest kritiska momentet är skarven upptill, den som jag envisas med att lägga "kant-i-kant" och därför blir väldigt känslig mot värmeutveckling, jag tar därför detta i flera steg. Först läggs fokus på att få de båda plåtarna att linjera, här är en skruvmejsel ganska praktisk för att fixera dem i rätt läge i samband med svets innan de punktas ihop.
Ytterskinnet på plats, helsytt vid dörröppningen, punktat nertill i fals:
På insidan av plåten, längs med hjulhuset kommer jag inte åt då hjulet är i vägen och inte går att plocka av i det låga garaget. Framhjulen går att plocka väck tack vare en mindre hjuldiameter.
Påminn mig om att jag ännu idag (8e juni) inte punktat ihop plåtarna här:
Det är ibland lite konstigt hur reparationsplåt man köper inte riktigt passar riktigt, i det här fallet så saknas början av själva läppen för hjulhuskanten om man vill använda hela plåtens höjd. Så detta behövde moddas lite och jag har helt glömt bort hur jag gjorde det, men jag gjorde det och sydde även ihop resten av skarven upptill med "okej" resultat.
Jag blir aldrig riktigt vän med kant-i-kant, men detta får duga:
Med de bakre regionerna färdigställda blev det till att blicka framåt. Här saknas det ju en del plåt och det är detta som förmodligen ursprungligen har lett till att tröskeln rostat så så mycket när hjulet kastat upp smuts och vatten rakt in i tröskeln. Det värsta är att jag vetat om det.
Lite dålig bild på ursprungsläget, här har jag penslat på rikligt med rostlösare, som överallt annars där jag kommit åt:
Jag vet att jag i några moment har varit fruktansvärt slarvig på att fota och dokumentera detta projekt och här har vi ett sånt läge för jag hinner lappa igen både hålet i hjulhuset och montera domkraftsfästet "bara sådär" innan jag fattar kameran igen.
Främre domkraftsfäste och hjulhus fixat:
Jag är bra sugen på att få dit yttertröskeln nu, det har jag varit länge vid det här laget, men en liten detalj återstår och det är att rekonstruera b-stolpens avslut som också hamnat i kategorin för rostigt för att behålla.
Det här är inte riktigt "rätt", men är det någon som fortfarande bryr sig?
Jag får dock lov att svetsa dit en "kant/fals" för att ha ngt som sluter mot själva tröskeln, men den processen tog jag inte heller bild på. Tröskeln är i en historia för sig. Även den tyckte jag hade inte ritkigt rätt passform och jag fick ändra mig från att ursprungligen tänkt svetsa den i spåret för gummilisten, till att fästa den i ovankant istället. Så det var några borrhål jag fick lägga igen och någon extra timmes jobb i onödan. Dessutom var det svårt att få kurvaturen att stämma med de intilliggande plåtarna framför och bakom.
Inpassningen av tröskeln, på bild syns även de igensvetsade tilltänkta punktsvetshålen i listkanalen:
Till slut fick jag till ett okej resultat, men det var mycket mer blod svett och tårar än jag velat erkänna. Ett tag var jag inne på att köpa en helt ny plåtbit då denna verkade omöjlig att få till i passformen, det var ju trots allt en gammal "NOS" Klokkerholm- plåt som följt med bussen sedan inköpet någon gång tidigt nollnolltal. Även om flera eftermarknadstillverkare av plåt kan variera i kvalitén så har jag aldrig hört något gott om klokkerholm.
Riktigt svårt att fota, men till slut satt den där ändå, mot alla odds och så var högersidan "helt klar"!
Vi är nu inne i början av maj och en riktig hektisk period i mitt liv, tur att långhelgerna finns för trots att jag lägger ner nästan all ledig tid jag har på stugan så känns det som att jag aldrig hinner ifatt. Det blir följdaktligen inte så mycket gjort på bussen de kommande veckorna, men lite framsteg har ändå gjorts och dessa tänker jag redovisa i ett kommande inlägg när jag har lite mer att visa upp. Vänstersidan är inte alls lika dålig och svår som högersidan och fronten är ju redan halvfärdig så det borde inte vara så mycket mer jobb kvar nu va?
I snabbverkstan har framsteg med Lucy också gjorts den gångna vintern, med ett motorbyte som främsta prioritet och i början på maj var hon redan redo för att luftas litegrann och eftersom hon är besiktad var det bara att ställa på. Så när vi bestämt att ha lite samkväm på tre man hand hos MrC i Huddinge en skön majkväll, kommer MrP och hämtar upp mig i vagnen för en ståndsmässig vidare färd tillsammans. När jag blir avsläppt hemma senare på nattakröken hinner jag knäppa några bilder.
Bonusbilden, visst kan en splitt se snabb ut?
Det var allt för denna gången, tack för att ni orkar läsa och på återhörande!
Fick frågan vad jag läser just nu, svaret blev Kee's äventyr, en roman med bilder och uppdateringar. Förstår hälften av allt du grejar med och får läsa om inläggen men blir klokare efter varje uppdatering.
Vilket fantastiskt jobb du gör på bred front och snyggt blir det också.
Jag älskar att du får ihop det.. även om grejerna kanske inte är hundra "korrekta" i alla detaljer, så är det starkt och bra och mycket dugligt..
Och förmodligen mycket bättre än många andra tidigare"renoverade " fordon där man dölt .. hmmm övningar med spackel och karosseri kitt..
fast även dom lösningarna är ju sas "rätt", då fordonen genom det fortsätter finnas kvar..
Bara kör på, älskar dina uppdates och beskrivningar hur och varför..
ja splitten ser fartfull ut
Tack för det fina berömmet. Det är helt okej att fråga om man inte förstår, det är bara bra för då vet jag vilken nivå jag ska lägga mig på.
En uppdatering till kommer "snart". Jag är riktigt taggad nu!
Tänkte försöka springa ikapp med tråden nu, vi är ju inne i början av maj i tråden och i skrivande stund är vi i mitten av Juni. Nog vore det trevligt att få åka lite buss i år?
Som sagt, högersidan är helt klar, eller tja sånär som på några punkter i hjulhuset som jag ju just kom på att jag förträngt. Med detta är det lägligt att vända på bussen då mitt garage är lite "osymmetriskt" med avseende på portens placering. Eftersom bussen är körbar är det ju enklast att rulla ut och vända på det hela istället för att trängas på den smala sidan av garaget.
Firar med en färgmatchande öl i det vackra vårvädret:
Med bussen ute ur grottan för första gången sedan i vintras är det ju ett ypperligt tillfälle att passa på att blåsa rent lite. Inredningen får sig en omgång med tryckluften, skjutdörren hängs dit och utsidan får sig en dust med högtrycken. Det kommer krävas en grundligare tvätt innan det känns okej att börja campa, framförallt på insidan, men det känns som ett lyxmek, nu ville jag främst bara blåsa av det mesta av dammet.
När bussen ändå är ute och det är vackert väder, tar jag tillfället i akt och hissar upp vänstersidan riktigt högt för att ha en lättåtkomlig och bekväm arbetshöjd. Jag kan ju lika gärna köra med vrålapan och göra det mesta av skitjobbet utomhus nu när jag har vädret på min sida och bussen ändå står utomhus.
Det syns nästan på garaget i bakgrunden att jag inte kunnat hissa såhär högt inomhus:
Nu är jag rätt dålig på att ta bilder igen, men en större del av eftermiddagen ägnas åt att skära loss det dåliga som ska bytas ut och preppa inför den nya plåten. Jag gör detta så grundligt som möjligt för att begränsa slipandet inomhus. Inne i Grottan städar jag och försöker i bästa möjliga mån återställa efter de månader av slipande som ägt rum sedan det städades i någon vidare utsträckning senast. Lagom till kvällningen rullas vagnen in i Grottan igen, men så mycket mer gör jag inte denna helg.
Totalt behöver jag montera tre plåtar på vänstersidan, yttre tröskel, biten framför hjulhuset, samt en liten passbit inne i själva hjulhuset. De två förstnämnda är redan inköpta, medan den tredje är något jag smider ihop själv. Återigen, inga bilder på denna process, jag är väl för blasé för att ta bilder vid det här laget, så det får bli en på det färdiga resultatet.
En liten ifyllnadsbit (i rött) för att lappa ihop hjulhuset:
Med den biten på plats bestämmer jag mig för att börja med själva tröskeln. Eftersom jag så grundligt förberett så var det inte mycket inpassning som behövde göras. Jag kunde stansa hål i falsen nertill för de kommande punktsvetsarna och sen nagla fast den längs hela längden med diverse svetstänger.
Nu ska yttertröskeln dit, den är såklart rostskyddad på insidan:
Problemet här är att den egentligen ska punktas även i ovankant mot "karossidan" som den möter i en fals. Jag vet inte hur man kommer åt detta på en "naken" kaross, men jag antar att det är möjligt inifrån? Men med all inredning på plats tvingas jag göra en ganska ful nödlösning. Trots falsen och det att det "ska vara" en karosslinje här, så svetsar jag istället "kant i kant". Missförstå mig rätt, falsen finns fortfarande kvar innanför, men plåten är fäst i ytterkant av falsen.
Det här är kanske inte den värsta nödlösningen i detta projekt, men det känns ändå inte helt okej:
Det finns kanske andra sätt att göra det på, men det här var vägen jag valde och det innebar en hel del slipning och det hade förmodligen blivit snyggare om jag kunnat göra det korrekt också. Faktum är att jag är lite för "modig" med vinkelslipen när jag ska försöka replikera falsskarven, så jag går igenom på ett par ställen. Hade jag bara slipat det "platt" så hade detta inte skett. när detta händer så är klockan en bra bit in på natten och jag är alldeles för trött för att orka åtgärda det där och då.
Lite för modig med vinkelslipen :
Nu kommer det att dröja ett par veckor igen innan jag får tillfälle att åtgärda fadäsen, maj är alltid en hektisk tid. Det är ju alltid lite jobbigt att behöva göra om något man lagt ner lite tid på, men det är viktigt att inte låta det få dra ut för långt på tiden för då är det lätt att uppförsbacken blir än svårare. Genom att skära upp avlånga "spår" i skarven där det blivit hål, kan jag lägga in en smal passbit. Jag försökte först bara att lägga igen hålen med lite svets, men det var för tunn plåt där för det.
Psykologiskt viktigt att få ihop det så det blir lättare att återuppta arbetet nästa gång:
Återigen jobbvecka och det är inte förrän fyra dagar senare jag kan fortsätta. Men nu vädrar jag mål i sikte eller hur det nu var. På vänstersidan är det bara plåten framför hjulhuset kvar sen är hela sidan klar. Jag har ju kommit att vänja mig vid ett något långsammare tempo än tidigare, men jag känner att om jag bara får sidan klar den här helgen så har jag bockat av ännu ett kapitel och det är bara fronten kvar.
Jag passar omsorgsfullt in plåten genom att anpassa den i fram- och ovankant. Framförallt är jag mån om att få kant-i-kant-skarven så bra som möjligt. Jag kan inte fixera den på något bra sätt i ovankant, men här tänker jag att jag "håller i" plåten genom att trycka dit den med en skruvmejsel, för de första punkterna.
Inpassad och redo för svets:
Mina kant-i-kant-skarvar blir ju bara nästan bra, men jag fortsätter enträget att öva på dem och det är ju lätt att stirra sig blind på detaljer när man glömmer hur bucklig och ful bussen är på andra ställen. För att inte tala om att den kommer att brukas och råka ut för både ett och annat.
Den uppmärksamme noterar att hjulet åkt av, här kunde jag faktiskt komma åt och svetsa i hjulhuset:
Och med det är vänstersidan också färdig! Yay! Nu är det "bara" resten av fronten kvar och jag är så inspirerad att jag ju såklart börjar titta på det omgående. Eftersom detta jobbet gjordes förra sommaren och bussen stod ute halva vintern har det redan börjat komma lite ytrost på de primade delarna så det blir första uppdraget att utföra. Tack vare att jag nu vänt bussen igen har jag ju fronten utåt och i det varma junivändret är det svettigt att jobba, men en sak ska jag inte klaga över, jag har väldigt bra arbetsljus.
Här var jag för ett knappt år sedan, i början på detta äventyr vi kallar rostlagning:
Anledningen till att fronten aldrig färdigställdes var att jag missat den lilla detaljen att fronten består av tre delar, inre, yttre och mittre, där jag bommat att köpa på mig den sistnämnda. Egentligen är det väl bara de två inre som är själva balken och den yttre är själva frontskinnet, men eftersom jag bara byter den nedre delen så var det inte helt enkelt att begripa detta när jag skulle beställa delarna. Här skiljer ju sig bayen åt mot splitten en del och det var väl en av detaljerna som förbättrade krockskyddet något.
Hur som helst, efter lite funderande kommer jag underfund med hur den ska sitta och jag bestämmer mig för att den bara punktas dit, varvet runt. Så efter att jag masserat den lite, samt stänkt på lite rostskydd på insidan, kan jag klämma dit den på plats. Genom att jobba från mitten och utåt kan jag succesivt se till att delarna linjerar med varandra.
Den "mittre" plåten fixerad i några punkter, nu är det inget som rör på sig så jag kan svetsa resten:
Det var ganska varmt att jobba i eftermiddagssolen som ligger på rakt in genom garageporten och jag envisas med att jobba i kortbyxor vilket ju inte är optimalt när man jobbar med svets. Hade min arbetsgivare sagt åt mig att göra detta hade jag vägrat, men nu är jag ju min egen chef och här kompromissar man ju gärna.
Det går ganska snabbt att få till det eftersom det bara är punkter runt om och jag behöver inte heller slipa ner några av punkterna då de varken kommer att synas, eller krockar med någon annan plåt.
Frambalken klar. Nu jäklar har jag ångan uppe!
Frontskinnet är dock en helt annan sorts utmaning, främst på grund av att fronten i övrigt är så bucklig, men även för att det här ska till en kant-i-kant-skarv och de som läst min tråd såhär långt vet att det är en tuffare utmaning än falsskarvar. Dessutom hade jag ju försummat denna bit och glömt den utomhus över vintern, så även den hade fått lite ytrost och behövde lite "kärlek" för att bli hel och ren igen.
Genom att grovrikta fronten med ett bräckjärn som mothåll kunde jag knacka den betydligt rakare än den var innan, även om den fortfarande är väldigt bucklig. Det är i det här ögonblicket jag tänker att jag borde betalt några hundringar till och bytt hela nedre delen av fronten. Egentligen är den dålig en bra bit upp och hela skinnet skulle bytts vid en "seriös" renovering, men då blir det massor av merjobb, inte minst vid vindrutan, men genom att köpt "halvplåten" hade jag fått bort mer av det dåliga.
Frontskinnet förberett för svets:
För en bit som denna är förarbetet rätt så gediget, inte nog med att det ska passas in ett antal gånger, ibland behövs rikt och hål för punktsvetsar, men även markera ut var man behöver slipa bort eventuell färg eller rost för att få till en ren svets. Så plåtbiten hinner åka av och på ett antal gånger. I det här specifika fallet var det även ganska tricky att få biten centrerad, det blev några trial and error-försök innan jag bestämde mig för att börja nagla fast den.
Detaljstudie mitt i processen, det här är den bättre sidan .
Trots att det nu är Juni och dagarna är långa, hinner det bli mörkt, svalt och mygg när bilden tas. Svalkan är välkommen, men myggen och tröttheten bara försvårar så jag bryter här. Jag insåg redan från början att jag inte skulle bli färdig med det här momentet samma dag, men det kändes ändå stort att ha fått till det såhär långt på en dag. Och med nya friska tag imorgon skulle jag allra säkerligen hinna färdigt, eller hur?
Det var nog tur att jag hade en hel dag på mig för det sista jobbet, för det visar sig ta tid. Så noggrant jag kan fyller jag i varenda glipa mellan punkterna. Jag varierar svetsströmmen så att jag fixerar skarven med lite lägre ström, för att sen öka ett steg på svetsen när jag ska fylla i mellan de första punkterna. Här och var får jag skära upp och göra om då plåtarna linjerar för dåligt helt enkelt. Men jag bränner inte igenom någonstans och svetsspalten är förvånansvärt jämn över hela längden Det finns även några gamla hål i fronten som jag nu passar på att lägga igen, dessutom reparerar jag ena fästet för blinkersen på höger sida.
Den dåliga sidan, skulle jag bytt hela nedre fronten?
Till slut får jag dock ihop det och jag klagar inte. När jag väl satt igång är det nästan terapeutiskt att fördjupa sig i de små detaljerna. Fronten skulle aldrig bli bättre än den redan var och den var bucklig. Nu är den mindre bucklig och framförallt inte rostig. Hädan efter är det bara kosmetiska åtgärder kvar på bussen, i alla fall om jag får bestämma, vad bilprovningen har att säga återstår att se.
All ny plåt på plats, nu är det bara det kosmetiska kvar:
Det känns smått otroligt att vara färdig. Jag inser att det såklart finns mycket mer att göra, men nästa steg är faktiskt att skruva dit stötfångare och blinkers, gå igenom lite andra punkter och boka besiktningstid. Och om han går igenom är det ju bara nerförsbacke efter det här. Jag kommer inte kunna hålla mig från att smeta på lite spackel för att jämna till det värsta och då är det ju perfekt när man kan passa på att slipa utomhus.
Det sista jag företar mig är att rulla ut på garageuppfarten igen och plocka loss höger bakhjul för att komma åt de sista svetsarna i det bakre hjulhuset. Jag höll bara nästan på att glömma dem. Då ser jag att det finns ett ställe till på höger bakskärm jag borde åtgärda, men det är inte bärande så jag gör inte det just nu.
Så bonusbilden för denna gång då? Ja det får bli på en rostig motor jag hämtade upp i trakterna utanför Sala. Utannonserad på blocket som bortskänkes och med en bild även på en växellåda. Det passade mig perfekt att hämta upp då jag hade ett ärende till sala den dagen. Grejerna kommer från en typ 3 och även om jag kanske inte tror det är så mycket värt med tanke på skicket, är det ju intressant med ännu en IRS-låda i samlingen och någon reservdel kanske går att använda?, drivknutar, startmotor, generator, kylplåtar mm?
Riktigt rostig, en ren chansning, men den går faktiskt runt!
Det KAN ju mycket väl vara så att det är lite liv kvar i denna, det är ju trots allt en 1600. Jag borde verkligen gå igenom allt skrot jag har liggandes, om jag ändå hade tiden...
Med det är vi ikapp i nutid och vägen är utstakad. Jag ser fram emot att kunna åka i två olika bussar den här sommaren, jag vet inte om jag haft båda besiktade samtidigt, måste vara sent nollnolltal isf.
På återhörande!
Tack för inspirationen
Så efter den produktiva helgen förra veckan var det så dags att ta upp stafettpinnen igen. Jag funderade under veckan på om jag borde boka en besiktningstid för att liksom ha ett mål att sträva mot. Efter mycket velande bokade jag till slut en tid idag, onsdagen den 21a juni. Liksom för att kunna gardera mig om jag kände att jag inte skulle hinna i helgen, då kunde jag alltid avboka i god tid.
Jag kommer ut mitt på dagen på lördagen och eftersom jag inser att jag glömt att handla en grej i matväg till middagen när jag kommer ut till stugan har jag ju en bra anledning att skruva ihop det sista som behövs för att ta en provtur in till Heby för att handla. Det är ju bara främre blinkers och stötfångaren som ska dit och om det inte vore för att jag slarvat bort en av skruvarna till blinkersen, så hade det gått ganska smärtfritt att återställa detta. I och med detta ställs vagnen också på för säsongen:
Fronten återställd, extraljusen har fått ett par stenskottskydd "Bosch Rallye Knick, Används av tävlingseliten":
Eftersom den längsta provtur varit ett par hundra meter ToR, så väljer jag att stanna vid vägskälet där man tar av för att komma in till mitt kungarike, drygt två kilometer från Grottan. Här kollar jag att allt verkar reko, att hjulen sitter fast och att ingen av hjulen känns onormalt varm. I Heby fyller jag på med full tank bensin och handlar mat. Resan tillbaka löper ganska odramatiskt.
Den här bilden är intressant, för här syns en klar nyansskillnad mellan det bakre partiet som är våtslipat, mot det framtill:
Det finns dock ett antal småsaker som behöver fixas, blinkersspaken sitter löst, skyddsplåten över skjutdörrsskenan är inte monterad, extrabatteriet är kass, så alla "extrafunktioner" fungerar bara när motorn går. Dessutom är han bra skitig.
Så söndagen inleds med en ordentlig tvätt. Faktum är att han är så smutsig att det inte blir rent ens efter att ha skrubbat karossen två gånger med nylonslip och spolat med högtryck. Detta beror troligtvis delvis på att "färgen" jag använt för en sisådär tjugo år sen är ganska grov i texturen och därför fastnar smuts lättare. Under tvätten kommer även en hel del färg att flaga bort lite varstans, det blir bara mer och mer patina-look över detta.
Taket före tvätt:
Smutsen släppte för det mesta dock och när det gäller det estetiska är jag fortfarande kluven till hur jag ska gå till väga i framtiden. För även när han är ren så är han inte särskilt vacker, på ett sätt är det en egenkomponerad "patina-looker" men tillagad i tryckkokare under <20 år istället för under mer naturliga och långsamma förhållanden, men samtidigt så är det en hel del jobb om jag skulle få för mig att försöka göra han "fin". Min personlige ledsagare i folkavärlden MrP menar på att målet borde bli en 5-metersbuss, men jag vet inte om jag vill ha det blått längre... Antar att jag tar det som det kommer litegrann.
Nytvättad, hur mycket jobb skulle det vara att få till en "lichtgrau patina-looker"?
Nåväl, med bussen ren rullas han in i Grottan igen. Jag känner att jag vill gå igenom lite av mekaniken för att känna att det känns sjyst att åka till besiktningen, det mesta är ju genomgånget, men en del saker var det ett tag sen jag rörde. Jag vill även sätta i ett nytt extrabatteri och nya torkarblad så jag kan njuta fullt ut av alla bekvämligheter.
Det jag främst är fundersam över är frambromsarna, inte för att det är ngt uppenbart fel på dem, men jag vill ändå ha av trummorna så jag kan inspektera. Och det visar sig vara allt annat än lätt, av fyra justeringar var det väl en som funkade, men till slut fick jag av trummorna ändå.
Den här justeringen satt så hårt att jag fick använda en skruv för att "trycka ut" den:
Bromsarna var något av det första jag åtgärdade när jag köpte bussen runt 2004 och det är intressant att se hur grejerna håller. Det behövdes dock inte mer än en rengöring och lite smörjning av alla rörliga delar. De yttre hjullagren gjordes rent och återinfettades också, de inre lät jag bli eftersom jag inte hade några packboxar i reserv och jag ville inte bli ståendes med trasiga packboxar om jag skulle råka förstöra dem. Allt var dock generöst infettat så jag hade väl egentligen ingen anledning till oro.
Rengjort och uppsmort, i samband med detta rostskyddades hjulhusen ordentligt också:
Jag kontrollerade även de bakre bromsarna men hade aldrig isär dem. Här fungerade justeringarna och de verkade inte ligga på. Det berodde delvis även på tidspress måste jag erkänna. De bakre hjullagren ska jag se över någon gång i framtiden. Jag har en uppsättning nav som ligger och som jag hoppas är mindre slitna än mina. Att jag nämner detta är för att jag vill minnas att jag gjorde efterforskningar i ämnet för en herrans massa år sen och kom fram till att naven ofta blir lätt ovala och mina glappar bara i höjdled (kl 6o12), inte i sidled (kl 9o3). Jag ägnade mig även åt att toppa upp bromsvätskan (som jag trodde var låg), så jag drällde ut en bra skvätt över inredningen istället. I samband med detta gick jag även igenom sånt som jag vet att de tittar på vid besiktning; kontrollerade alla lampor, la in en varningstriangel, skruvade fast batteriet, men även lite "lyxmek" som att jag smorde upp skjutdörren, monterade skjutdörrsskenans täcklist, justerade styrningen osv osv.
På måndagsmorgonen far jag med bussen mot jobbet. Lite nervöst måste jag medge, men någon gång måste man ju ta den första längre turen. Resan gick strålande och det var nu jag för första gången kunde testa den nya lådan fullt ut för första gången. Med fullprofilsdäcken bak får jag en sjuk utväxling. Nu kunde jag inte verifiera hastigheten med GPS då telefonen inte ville samarbeta, men runt 110km/h har jag knappt 3000 varv och det är ju fullt acceptabelt. Faktum är att jag känner att det inte är något problem att gå ner lite i rullomkrets bak när de nya svålarna ska på sen. Detta då det inte är varvtalet utan chassiets konstruktion som gör att man inte vill köra så mycket fortare än 100km/h. Det enda lilla problemet jag upptäckte vid resan på drygt tio mil var att den inte håller tomgången när man kommer fram till ett stopp efter en tids körning. Tack vare att det mest var motor- och landsväg, så var detta inget problem för stunden.
In the land of gigants:
Nu när jag vet att bussen går bra nog för en besiktning och jag kommit fram till stan så är det därmed definitivt bestämt att besiktningen blir av. Dagen innan besiktningen åker jag till MrP för lite sista-minuten-skruvande. Jag har avsiktligt bokat en station i närheten av MrP för att kunna parkera bussen hos honom över natten. Här går jag igenom småsaker, mest städa ur den på "lösöre" och packa in dessa prylar i sina respektive skåp.
En sommarstuga på hjul; en bok, ett catchspel, schack, ett par kortlekar, UNO, plåster, en varm yllefilt och två sovsäckar:
Andra småsaker var att koppla in en högtalare som hade kopplat loss sig på ngt sätt, byta ut en vakuumplugg som såg torrsprucken ut, smörja upp bältena fram samt koppla in backljuset som också kopplat ur sig helt mystiskt. Det hela avslutades med en provvända för att varmköra motorn och justera tomgången. Jag tror ett större huvudmunstycke är första steget för denna maskin då den inte går helt hundra, men genom att öka tomgången något så slipper jag att den dör för mig vid varje rödljus.
Så var dagen B äntligen kommen, kanske inte lika storslagen som när jag besiktade Lucy, men ack så viktig. Efter att ha irrat runt lite under letandet efter stationen hittade jag fram och en glad ung man med bilprovningens kläder, kom fram till mig innan jag ens hade hunnit kliva ur bussen. Han hade helt rätt inställning till saker och ting och tyckte bussen var skitball precis som den var.
Det var en konstig känsla att se ngn åka iväg med sin ögonsten sådär, men jag var inte det minsta orolig. Jag förklarade att man får varva lite när man kör och ta i när man svänger, men det tyckte han bara var kul.
Jag blev riktigt förvånad över hur bra bromsarna var, även om de inte var perfekta:
Jag fick några påpekanden om saker jag redan hade koll på, men han menade också att det var lite annorlunda på såhär gamla vagnar så han ville inte göra några anmärkningar. Och med det kände jag mig mer och mer förvissad om att jag skulle gå igenom. Och med det fick jag "blankt papper" och kunde glatt åka därifrån.
Och med det är Rugge besiktningsbefriad:
Nu har jag båda mina bussar besiktade samtidigt och lyxproblemet vilken av dem jag ska välja för färd mot dalarna där jag ska fira midsommar. Men jag har bestämt mig för att få några fler mil på Rugge, äventyret med honom är knappast över och det finns planer på att han ska få luftas lite i sommar. Samtidigt lär det bli lite av en rullande renovering allteftersom säsongen fortskrider. Det är en hel del kosmetiskt att önska nu, men jag stressar inte upp mig över det.
Hade riktiga problem med att hitta någon bonusbild den här gången, så det får bli en bonusfilm istället. Inget märkvärdigt, men det visar lite hur vagnen går nu, här kryssar vi fram på treans växel:
https://www.youtube.com/shorts/I4RqMnaaen4
Det var allt för denna gången! Glad midsommar och på återhörande!
Härlig läsning som vanligt och grattis till besiktningen.
Kul, bra gjort!! bara ut och rulla svålarna nu
Härlig läsning!
Sitter hemma och är sjuk så jag tänkte ta tillfället i akt att få ner några rader om vad som hänt sen sist.
Vilken sommar det varit! Först värmebölja och lagom till semestern kom regnet. Men vi börjar berättelsen i midsommartider.
Med en relativt oprövad buss var det lite nervöst när jag lättade från jobbet dagen innan midsommar, bussen var ju besiktad bara dagen innan och utöver trippen till besiktningen hade den inte körts något. Soligt och varmt var det ju även för ett år sen, när jag på väg ut ur stan för att fira midsommar på stugan, råkade ut för haveriet på Lucy som gjorde att hon stod stilla resten av den sommaren. det gjorde mig ju förstås lite nervös, men den här gången gick det bättre och efter ett par timmars färd var jag framme vid platsen som skulle bli årets belägenhet för firandet.
Första resan med bussen gick utan problem till södra Dalarna och ett smultronställe invid älven:
Bussen kryssar fint på motorleder i 90-100 med typ1-lådan och det tillsammans med halogenkonvertering vidhåller jag är det bästa man kan göra med sin gamla buss. Under veckan som sedan kom såg jag till att beställa en uppsättning svålar som skulle pryda mina speedmasters som för flera år sedan köpts för denna buss när tiden var inne. Och nu med en godkänd besiktning, var den tiden inne.
Helgen därpå skoddes fälgarna med dessa däck och efter mycket velande kom jag fram till att dimensionen 195/65-15 är den rätta baktill. På Lucy har jag 185/65 och det är onödigt smalt och med den extra bredden får man även lite mer sida. Har man en riktigt låg buss kan det vara problem med att lirka in fälgen under skärmkanten, men min bay är inte så låg. Fram föll valet på 195/50-15 som även det är ett steg upp från de 185/50 som satt på plåtfälgarna. Allt detta är ju en gissningslek och min nästa däckkombo kanske blir annorlunda, men jag var nöjd med mitt val.
Framhjul till vänster och bakhjul till höger. Däckval; Norauto Prevensys 4, budgetdäck tillverkat i europa:
Att balansera dessa var en del jobb, dels fick jag modda min statiska hjulbalanserare, genom att plocka bort två av fyra fjädrar för att hjulet skulle centrera över konan. Förmodligen beror detta på hjulets stora centrumhål. Modden var återställbar dock, så efter pysslet med att få alla hjul balanserade så kunde jag sätta tillbaka fjädrarna.
Dålig bild på den moddade balanseraren:
Jag kunde dock inte montera hjulen ännu då jag missat en liten detalj i det hela, hjulskruvarna! Men jag hade en arbetsvecka kvar innan semestern, så det fick bli montering nästa helg istället. Utöver att köpa hjulskruvar, så passade jag även på att byta "bruksbil" under veckan som kom. Eftersom jag ville ha möjligheten att bruka mina bussar nu när jag skulle vara ledig i fyra veckor så såg jag till att åka över till PSV och parkera min bruksgolf där och hoppa in i Lucy istället. Det var praktiskt av flera skäl, för jag hade dessutom en del prylar jag ville ha med mig till stugan som inte fick plats i golfen.
Lucy tillbaks åter på stugan, det var några år sen:
Eftersom jag är en "snåljåp", eller helt sonika inte orkar leta upp och beställa rätt hjulskruvar handlade jag på allas vårt favorithatobjekt, Biltema. Då jag inte ville riskera att dessa tar i bromsarna på insidan av trumman modifierade jag dem en aning genom att kapa av ca 5mm. Jag provmonterade såklart fälgarna på en lös trumma för att se ungefär hur mycket skruven stack ut på baksidan och bestämde mig för måttet därefter. Med en stadig hand fick vrålapan jobba 20 raka snitt genom det nya kinesiumet.
Samma modd är gjord på Lucys hjulskruvar, men här är det lite rakare/snyggare:
Så var det äntligen dags att montera de nya hjulen och jag börjar med höger fram och eftersom jag är sugen på att se hur det blev, så fortsätter jag med bakhjulet på samma sida. Här åker jag på en abrupt tvärnit när jag konstaterar att hjulet inte passar!
Det är rätt mycket kvar innan de går fritt för skärmen:
VAFAEN! Varför passar de inte? Jag har ju sett massor av andra bays med dessa hjul på internet. Förvisso vet jag inte om de är samma fabrikat men ET borde ju inte skilja så mycket och det ska rätt mycket till innan det går fritt. Här tappade jag lusten totalt, jag bara la ner verktygen och lämnade platsen. Jag orkade inte ens montera tillbaka det gamla hjulet och ställa ner honom på backen igen.
Det skulle ta ett par dagar innan jag ens bemödade mig om att fortsätta med detta. Nog hade jag andra saker för mig, men nu minns jag inte exakt vad det var. Jag var säkert ute och köpte glass i Lucy istället. Beslutet landade till slut på att använda de nyinköpta gummina, men på de orangea originalfälgarna istället. Jag var bara så less på situationen just nu att jag inte ens tänkte bry mig om att balansera dem, min statiska balanserare klarar ändå inte av dessa fälgar då centrumhålet kräver en adapter.
Jag är inte sponsrad av Biltema, bara råkat jobba där alldeles för länge:
Det var knepigt att kränga på framdäcken då de är i bredaste laget för dessa fälgar, dessutom krävde dessa speciella ventilkäglor som jag inte hade, men efter ett telefonsamtal till den lokale däcknasaren och en snabb tur in till byn, så var även detta problem löst. Jag plockade fram korgen med mina mer eller mindre rostiga navkapslar och plockade ut fyra av de minst fula.
Kanske är det för att jag vant mig vid fullprofil bak som gör att dessa hjul ser små ut?
Nu fanns det i alla fall en teoretisk möjlighet att vi skulle kunna komma iväg på den semester vi hade börjat skissa på ända sedan vi upptäckt att Bussfest i år inte alls var långt bort från det egna territoriet. Sjysta däck kändes som en nödvändighet då de gamla var fulla av torrsprickor och delvis blankslitna. Dessutom var det skönt att få samma färg på fälgarna fram och bak och orange är oväntat snyggt på en blå buss. Men innan semester och bussfest kändes det relevant att städa och tvätta ur bussen ordentligt. En hel dag lades ner på att tvätta invändigt och utvändigt. Mattor och stolar lyftes ur och högtrycksspolades, tälttaket tvättades och impregnerades, alla skåp städades ur efter år av damm- och smutsamlande under förvaringen på diverse platser.
Städning är nog det minst viktiga för driftsäkerhet, men det viktigaste för trivsel :
Dagen därpå lättar vi från hemmabasen för färd vidare inåt landet och den första campingsemestern på "hur många år som helst". Jag kan gå bak i arkivet och försöka ta reda på när det var senast, men säger jag tio år är vi nog i rätt härad. Jag tänker att det här är en lämplig brytpunkt i berättelsen för att det inte ska bli alltför mastigt.
Dessutom får jag en bra övergång till bonusbilden för denna gång. Eftersom jag hade min vinterbruksis utlånad över sommaren och den skulle med en bit på vägen så åkte vi dubbelt de fösta milen och här stannar vi för en matpaus i Avesta.
Min bedagade vinterbruksis (GolfX) och Rugge vid "Dalahästen" i Avesta:
För de som är nyfikna finns det faktiskt en egen tråd för golfen på gti-klubben. I korta ordalag kan man nämna att det är en 130hk tdi med 4motion som är höjd ca 50mm och står på 235/70-15, lite udda detaljer som frontbåge, skärmbreddare och extraljus bland annat. Kul bygge som jag har lite planer för inför den kommande vintern.
Med detta ber jag att få tacka för intresset och hoppas att ni vill läsa uppföljningen. På återhörande!
Sidor Föregående 1 … 21 22 23 24 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Kee's Kustom hobbygaraget med sjöutsikt
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.