201

Jan-Iver skrev:

Är det möjligt att ta del av en "inköpslista "?  Det är absolut något jag vill göra med bussen  ICQ/bo

dito...
inköpslistan finns iofs i början av tråden...
men det som hindrar i mitt fall är ju just elfinliret/programering osv.. ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

202

Grattis till en fantastisk slutprodukt och bra jobbat! ICQ/ay

DKW F89 Schnellaster -53

203

Jan-Iver skrev:

Är det möjligt att ta del av en "inköpslista "?  Det är absolut något jag vill göra med bussen  ICQ/bo

Titta på första inlägget i denna tråden..

204

Mycket bra gjort och ett intressant bygge.

:-)

205

Filmdags

Ni får ta den för vad den är, jag är ingen regissör direkt ICQ/ad

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

206

Warp speed mr Zulu.
Fantastiskt jobb och resultat. Med detta är det bevisat att man kan fortsätta med bilhobby vad än miljöpartiet hittar på.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

207

ICQ/ay  Hur fort kan vill du köra med bubblan??
förutom backen vilken växel kör du med 4 an??
behövs fler växlar..
funderade på en bubbla halvautomat låda, den e ju 3 växlad.. dvs backen och 2 växlar fram.. borde ju vara ganska så optimal.. både krypkörning och Highspeeeedafräs... ICQ/ag
hur är en leaf låda... växlar den eller bara fram och back??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

208

22 kW står det i uppgifterna du visar upp. Men motorn borde vara god för 80 kW. Vad är anledningen till dessa 22 kW?

209 Senaste redigerad av Langoo (2019-03-17 19:10:42)

Dalkarl skrev:

Warp speed mr Zulu.
Fantastiskt jobb och resultat. Med detta är det bevisat att man kan fortsätta med bilhobby vad än miljöpartiet hittar på.

Ja vi måste ju ta höjd för vad dem tokstollarna kan hitta på ICQ/ad

michaelth skrev:

ICQ/ay  Hur fort kan vill du köra med bubblan??
förutom backen vilken växel kör du med 4 an??
behövs fler växlar..
funderade på en bubbla halvautomat låda, den e ju 3 växlad.. dvs backen och 2 växlar fram.. borde ju vara ganska så optimal.. både krypkörning och Highspeeeedafräs... ICQ/ag
hur är en leaf låda... växlar den eller bara fram och back??

Jag vill köra så fort som original mäktar med ICQ/ab jag kör för det mesta i treans växel, fyran om jag ska köra snabbare än 100 km/h.
En Leaf har bara en växel, för att backa så vänder den på en fas i motorn och då går det baklänges istället.

saabmosare skrev:

22 kW står det i uppgifterna du visar upp. Men motorn borde vara god för 80 kW. Vad är anledningen till dessa 22 kW?

Den är begränsad för bilen får inte ha mer effekt. Original är 25 hk + 20% = 30 hk = 22kW.

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

210

Grymt imponerad!!   ICQ/ay  ICQ/ay

211

Orginal är väl ändå 34hk...

1958  Typ 1 ragtop
1963  Typ1 (min första luftkylda)
1970  Typ 3 Notchback,
1982  T3 Transporter Diesel
1983 T3 Enkelhytt Pickup Diesel
1989  Golf Gti 16v

212 Senaste redigerad av Langoo (2019-03-17 19:09:58)

Norrland skrev:

Orginal är väl ändå 34hk...

Då är jag på den säkra sidan  ICQ/ab

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

213

Fantastiskt!  ICQ/ay

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

214 Senaste redigerad av Langoo (2019-08-11 19:47:11)

Lite färska bilder på bilen

https://www.bildtagg.se/file/thumb/I4PL7dsc01731

https://www.bildtagg.se/file/thumb/I4PL7dsc01733

https://www.bildtagg.se/file/thumb/I4PL7dsc01730

https://www.bildtagg.se/file/thumb/I4PL7dsc01735

https://www.bildtagg.se/file/thumb/I4PL7dsc01736

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

215

Stort grattis. väldigt kul att man fått följa bygget..  ICQ/ay

Inget är omöjligt, om det mot förmodan skulle vara omöjligt så tar det bara lite längre tid.... :-)

Typ1 -59

216

Fan va häftigt! och snabbt jobbat, grattis  ICQ/bi

217

Stort grattis! Vilket otroligt imponerande projekt.

VW Typ 1 -66 "La Carrera Panamericana"

218

Hatten av.  ICQ/bp
Synd att man inte är kvar och arbetar på Ringhals då hade man kunnat spana i den.

Mera känd som jb...

219

Imponerande och skitsnygg installation.
Jag tror du väckt en och annan tanke hos en och annan av oss  ICQ/ay

Alte Liebe rostet nicht!

220 Senaste redigerad av Bayerleiner (2019-03-19 14:50:36)

Imponerande och inspirerande! Men var hittade du så billiga batterier och motor? Har legat mycket högre i pris när jag kikat på detta tidigare (~2år sedan) och är fortfarande mångdubbelt dyrare på laga.se idag.
För de kostnader du lagt ut så är det helt klart rimligt att konvertera!

Pickup EH -76
1303 cab -78

221

Langoo skrev:
Dalkarl skrev:

Warp speed mr Zulu.
Fantastiskt jobb och resultat. Med detta är det bevisat att man kan fortsätta med bilhobby vad än miljöpartiet hittar på.

Ja vi måste ju ta höjd för vad dem tokstollarna kan hitta på ICQ/ad

michaelth skrev:

ICQ/ay  Hur fort kan vill du köra med bubblan??
förutom backen vilken växel kör du med 4 an??
behövs fler växlar..
funderade på en bubbla halvautomat låda, den e ju 3 växlad.. dvs backen och 2 växlar fram.. borde ju vara ganska så optimal.. både krypkörning och Highspeeeedafräs... ICQ/ag
hur är en leaf låda... växlar den eller bara fram och back??

Jag vill köra så fort som original mäktar med ICQ/ab jag kör för det mesta i treans växel, fyran om jag ska köra snabbare än 100 km/h.
En Leaf har bara en växel, för att backa så vänder den på en fas i motorn och då går det baklänges istället.

saabmosare skrev:

22 kW står det i uppgifterna du visar upp. Men motorn borde vara god för 80 kW. Vad är anledningen till dessa 22 kW?

Den är begränsad för bilen får inte ha mer effekt. Original är 25 hk + 20% = 30 hk = 22kW.

Intressant. När det gäller förbränningsmotorer verkar strypningar vara i det närmaste omöjligt. Men på elsidan är det än så länge fritt fram alltså? Tänker mig att för den som är intresserad handlar det om ett knapptryck och man har 80 kW igen, inte sant?

222

nizekustoms skrev:

Imponerande och skitsnygg installation.
Jag tror du väckt en och annan tanke hos en och annan av oss  ICQ/ay

Det hoppas jag, det är rätt coolt med el i en gammal bil ICQ/ad

Bayerleiner skrev:

Imponerande och inspirerande! Men var hittade du så billiga batterier och motor? Har legat mycket högre i pris när jag kikat på detta tidigare (~2år sedan) och är fortfarande mångdubbelt dyrare på laga.se idag.
För de kostnader du lagt ut så är det helt klart rimligt att konvertera!

Norska bilskrotar har mycket mer delar som ligger och dammar på än vad de svenska skrotarna har, därför är priserna mycket lägre där. Jag fick hjälp genom en kontakt på elbilsforum med att köpa in delarna, vidarefodrar kontakten till dem som är intresserade via PM.

saabmosare skrev:
Langoo skrev:

Den är begränsad för bilen får inte ha mer effekt. Original är 25 hk + 20% = 30 hk = 22kW.

Intressant. När det gäller förbränningsmotorer verkar strypningar vara i det närmaste omöjligt. Men på elsidan är det än så länge fritt fram alltså? Tänker mig att för den som är intresserad handlar det om ett knapptryck och man har 80 kW igen, inte sant?

Du dimensionerar ditt elbilsbygge efter flera principer gällande säkring, batterier, kablar och annat för att ställa in bilen för en viss elektrisk effekt. En elmotor kan i regel ge mycket mer effekt kortvarigt än vad som står på specifikationen men det är inte riktigt så enkelt som att trycka på en knapp så har du 3-4 ggr mer effekt som håller längre än en fullgasrepa. Jag får byta säkring, programmera om BMS och invertern och tänka efter om mina batterier klarar av ett högre effektuttag innan jag skulle kunna höja effekten.

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

223

Ja, det där lät jobbigt- Ungefär att likställa med : Oj vad jobbigt jag måste bära ut lustgastuben och montera in den....
fast så länge man ligger ett steg före Bilprovningens folk är det guld.
Grattis än en gång till en sober installation.
Jobbar man på Ringhals kan man vä åka gratis( läs ladda i smyg på jobbet) va??
Nu är et bara att bli av med spårvagnsljudet *blink*

224

Mycket imponerad av ditt bygge . 
Har du kört så pass mycket att du fått någon aning om vilken räckvidd du har på bilen?
Göran i Björnarbo

225 Senaste redigerad av Langoo (2019-03-20 23:02:59)

Göran i Björnarbo skrev:

Mycket imponerad av ditt bygge . 
Har du kört så pass mycket att du fått någon aning om vilken räckvidd du har på bilen?
Göran i Björnarbo

Efter de två till tre testkörningar jag gjort så känns 6-7 mil som den räckvidd jag har just nu men den har innefattat en hel del gasande och bromsande i olika hastigheter. Jag får utvärdera mera och återkomma med mer exakta siffror när jag har lite mer ordning på testerna ICQ/ad

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier