Nästan så jag får allergisk reaktion när jag läser om CAN-BUS, trevligt när det fungerar, men inte alls roligt när det blir problem. Vi har en snart tolv år gammal bil av tyskt sk kvalitetsmärke som jag höll på med i vintras och höll på att bli galen på eländet. Nu har jag äntligen fått ordning på den, men en ynklig styrenhet som säkert innehåller en bråkdel elektronik av vad en miniräknare innehåller kostade skjortan.
I set här fallet när jag för samman olika system över CAN-BUS så är meddelandena som skickas tillgängliga, kräver inte direkt att man hackar sönder koderna genom att sniffa trafik i flera timmar utan det har någon annan stackare redan gjort
jag för bara samman andras upptäckter till en helhet.
Uppdatering
Förra veckan fick jag en ny inverter på posten och tiden sen dess har gått ut på att testa min kod mot en fungerande inverter över CAN-BUS.
Igår körde jag bil för första gången med egen programmerad CAN-BUS styrning med en Teensy 3.2 (snabbare variant av Arduino). Detta med Nissans original logik-kort i invertern och enbart 12V, GND och CAN-BUS inkopplat emot den.
När vädret tillåter ska jag försöka filma lite men jag kan säga att NU går bilen riktigt bra, alla bekymmer med det gamla utbyteskortet som gick sönder finns inte längre.. jag kan nu bekymmersfrit varva 10 000 varv och dra ut över 300A om jag vill från batterierna. Det är så här en gammal bubbla ska gå som standard
vridet är helt sanslöst bra från starten.

Ser att hastighetsmätaren rör på sig duktigt