26

Jo,

Det har ju hänt lite grann. Kan nog inte riktigt räkna hur många gånger karossen har åka av och på för att mäta in alla delar som ska plastas fast på rätt ställe. Kom ihåg att detta "kitt" kommer direkt från formarna i Polen, så det finns endel att göra.
Men som sagt, det passar mig som gärna gör mina egna lösningar.
Men planen var nu att det här var sista gången karossen var av. Allt skulle plastas fast och målas svart undertill.
http://forumbilder.se/I5NKK/099.jpg

http://forumbilder.se/I5NKK/100.jpg

Jag började tex med att limma skuff delen mot karossen med Plastic Padding PP-flex.

http://forumbilder.se/I5NKK/102.jpg

Sen fick jag "gjuta" motorrums sidor. Det gjorde jag på en glasskiva för att få dom hyffsat raka.

http://forumbilder.se/I5NKK/103.jpg

http://forumbilder.se/I5NKK/104.jpg

Dom plastades sedan fast i motorummet. Hade märkt upp vart de skulle sitta, så att dom passade in i ramen när karossen skulle på chassiet igen.

http://forumbilder.se/I5NKK/106.jpg

27

När PP-flex hade härdat, så plastade jag även skuff baljan mot karossen.

http://forumbilder.se/I5NKK/121.jpg

Dags att plasta in lykt pottorna. Där hade Polackenr agjort ett lite sämre jobb.
Egentligen kunde de ha skippat att kapa ur hålet.

http://forumbilder.se/I5NKK/107.jpg

Så där fick vi spackla igen lite med hederligt glasfiber förstärkt spackel. Pottan i sig plastades fast.
Jag har helt igenom använt Biltemas glasfiber produkter, både väv och polyester.
Har använt det förr, och har inte haft anledning att klaga.

http://forumbilder.se/I5NKK/108.jpg

När nu allt sitter på plats, så målade jag allt svart. Svart färg för glasfiber har jag använt.
När sen bilen är lackad och klar. Så är tanken att spruta glasfiber förstärkt body under hela bilen.

http://forumbilder.se/I5NKK/123.jpg

http://forumbilder.se/I5NKK/124.jpg

http://forumbilder.se/I5NKK/110.jpg

28

Då skulle karossen få gifta sig med chassiet för absolut sista gången.
Använde skumgummi list mellan kaross och chassiet för tätningen skull.
Och den kommer också få sig en duvning av den glasfiber förstärkta bodyn, utifrån då förstås.
Det hjälper till att försöka hålla tätt. Och det verkade som det mesta satt där det skulle, resten fick man justera lite...  ICQ/ag

http://forumbilder.se/I5NKK/111.jpg

Nästa del av projektet var att få till en torpedvägg i metall. I vanlig ordning togs det fram kartong för att göra en mall  ICQ/bs

http://forumbilder.se/I5NKK/116.jpg

Insåg ganska snart att fläktkåpa och generator måste bort för att få in torpedväggen.
Insåg även att med detta borta, så var jag tvungen att dela torpedväggen i två delar för att få ner den, trångt som säjtan  ICQ/bj
För att få lite att skruva i så satte jag dit platt järn som jag shimsade i våg i alla ledder. Detta för att torpedväggen skulle sitta rakt.

http://forumbilder.se/I5NKL/118.jpg

Av nån outgrundlig anledning så när jag tänker torpedvägg, så dyker durkplåt upp i huvudet... 
Endel säger det ser fördjävligt ut, andra att det funkar. Men hela motorrummet ska senare kläs i nån sorts matta, så plåten kommer inte synas
Hursom, 3mm durkplåt köptes, kapades till. Och skruvades dit. Och jag kan tycka att det blev ok.

http://forumbilder.se/I5NKL/119.jpg

http://forumbilder.se/I5NKL/120.jpg

29

Det här med gångjärn är ju också en utmaning i sig. Jag hade köpt gångjärnsdelen som sitter i skuff och motorhuv.
De andra delarna fick jag fabricera själv. Så jag tänkte att jag börjar med det lättaste, och det är motorhuven.

http://forumbilder.se/I5NKL/125.jpg

Montera dit de köpta delarna av gångjärnet. Sen fick jag prova mig fram vart delen skulle sitta på torpedväggen för att få det bra.
Den delen satte jag fast med dubbelhäftande tejp, då kunde man flytta runt den lite och testa sig fram. Detta utan att borra massa onödiga hål  ICQ/ag
När jag var nöjd, så var det bara att borra och gänga, och skruva fast.
Alla dörrar och luckor kommer i två delar. Så "skinnet" på motorhuven limmade jag också med PP-flex.

http://forumbilder.se/I5NKL/126.jpg

http://forumbilder.se/I5NKL/128.jpg

http://forumbilder.se/I5NKL/127.jpg

http://forumbilder.se/I5NKL/129.jpg

Ska väl säga att innan "skinnet" limmades. Så var jag tvungen att få till fastsättningen av motor gallret.
Gallret är förberett att skruvas fast med 4 skruvar.
Så jag spacklade och plastade in gängade M6 aluminium rör. För att få dom raka, använde jag gängad M6 stång.
Dock så hade jag lite otur när jag tänkte. För när allt stelnat så kunde jag inte gänga ur stången tillräckligt åt nått håll för att få bort dom... ICQ/ag
Gick ju iofs lätt att lösa med vinkelslipen  ICQ/bs

http://forumbilder.se/I5NKL/130.jpg

http://forumbilder.se/I5NKL/131.jpg

30

Tyckte det var dags att få bilen att mera se ut som en bil.
Gav mig på lyktorna. Använde en rostfri stålskala till att göra det övre fästet för lyktorna.
Ser ju lite roligt ut kanske, men funkar djäkligt bra.

http://forumbilder.se/I5NKL/132.jpg

http://forumbilder.se/I5NKL/133.jpg

Det undre tog jag en M8 skruv, svarvade nästan av hela skallen. Lämnade  en lite fläns kvar.
Sen borrade jag i skruven från "skalle" sidan, dock inte helt igenom. Sen gängade jag hålet .
Borrade och fräste ur lite ur karossen. Lagomt så flänsen på skruven låg jämnt med karossen.
Sen skruvade jag fast skruven bakifrån med en mutter, med lite blå loctite på. Blev riktigt bra det där.

http://forumbilder.se/I5NKL/134.jpg

http://forumbilder.se/I5NKL/135.jpg

Provmonterade kofångaren fram lite  grann, för att se hur det skulle kunna se ut framöver.
Såg ganska snart att ändarna på kofångaren inte riktigt följer karossen, så där får vi göra en insats i ett senare skede.

http://forumbilder.se/I5NKL/136.jpg

http://forumbilder.se/I5NKL/137.jpg

31

Fick lite feeling häromdagen, tänkte ta speedstern på en tur, sen vaknade jag...    ICQ/ag
Dörren är fast tejpad för bildens skull  ICQ/ag

http://forumbilder.se/I5NKL/139.jpg

När jag vaknat till, så var det dags för gångjärnen för skuffluckan. Där hade jag tagit lite bilder på en av Polackernas bilar.
Så där var det nästan "bara" att fabricera "torn" för de köpta gångjärns bitarna att kopplas ihop med.

http://forumbilder.se/I5NKL/140.jpg

http://forumbilder.se/I5NKL/141.jpg

http://forumbilder.se/I5NKL/142.jpg

Inga konstigheter egentligen, samma jobbförfarande som jag lärde mig av motorhuven.
Så dagens status är att skuffhuven är delvis på plats. Innan jag limmar fast"skinnet. Så ska jag montera tätlisten som jag köpt från Biltema.
Tänker så att jag får rätt "höjd" på under delen av huven, innan "skinnet" limmas fast.

http://forumbilder.se/I5NKM/143.jpg

http://forumbilder.se/I5NKM/144.jpg

32

Blir bra det där! Smart med strålkastare fastsättningen ICQ/ay

Torrkörning är en viktig del som inte får försummas! Ser bra ut ICQ/bq

Bubbla -62

33

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

34

Grymt jobbat! ICQ/bf

DKW F89 Schnellaster -53

35

Grymt jobbat

36

Grymt jobbat

37

ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay

38 Senaste redigerad av 63 Highlight (2019-06-26 10:09:57)

Kan man tillägga: "Grymt jobbat"?

Fint driv i bygget. Thats the way om man ska nå framåt



PS, glöm inte lägga till rätt antal cm nästa gång Du måttar...*blink*

39

Hej,

Tackar för positiva hejarop   ICQ/ab
Jag har ju siktet inställt på nästa sommar, så då måste man ha konstant driv.
Har nog meckat mer eller mindre varje dag sedan jag hämtade hem bubblan  ICQ/ai  ICQ/ag

Jo, biltema listen verkar funka. Får se hur det blir när jag verkligen limmat dit skinnet.

http://forumbilder.se/I5NQR/239.jpg

http://forumbilder.se/I5NQR/241.jpg

\Patrik L

40

Det är ju bra att man slutar så mycket tidigare än resten av familjen.
Då hinner man med att göra lite på Speedstern trots Fredag och allt...  ICQ/ab

På tapeten idag, är fästena för att kunna "ta emot" plattjärnen som ska sitta i framkofångaren.
Nånstans på nätet har jag sett denna lösning, och den är klockren tycker jag.
Avgasklamrar runt framvagnen, och fyrkantsrör framöver. Som avslutas med hyggligt tjock plåt.
I plåten har man sen lite justermån beroende på vart plattjärnet kommer in i karossen.

http://forumbilder.se/I5O13/300.jpg

http://forumbilder.se/I5O13/301.jpg

http://forumbilder.se/I5O13/303.jpg

http://forumbilder.se/I5O13/304.jpg

\Patrik L

41

Medans man limmar huven, så kan man ju måtta in kofångaren. Ser ut som det här är en lämplig höjd, eller vad säger ni ?

http://forumbilder.se/I5V58/20190701-201704.jpg

http://forumbilder.se/I5V58/20190701-170601.jpg

42

Jag tycker den ska vara lite lägre



356 byggarn skrev:

Medans man limmar huven, så kan man ju måtta in kofångaren. Ser ut som det här är en lämplig höjd, eller vad säger ni ?

http://forumbilder.se/I5V58/20190701-201704.jpg

http://forumbilder.se/I5V58/20190701-170601.jpg

43

Tycker nästan det blir lite av en "väghyvel" look på den om man sänker kofångaren mera  ICQ/ag

http://forumbilder.se/I5V7U/20190701-170415.jpg

44 Senaste redigerad av Hebster52 (2019-07-02 08:32:21)

Den får inte bli för lågt nere om man ska ha grillarna.. Avslöjar direkt att den är fejk.
Pre-52 med långa kofångare hade dem lägre. Men de har även blinkers längre in. Kolla mitt projekt. Den har original mått för pre-52.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Pre-A 356 Coupe Replika
1303R  -73
Ford pickup -36

45

ett par replikor jag spottade i ronneby i helgen..
https://forumbilder.com/images/2019/06/30/DSCF0682.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/06/30/DSCF0674.md.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

46

Lätt att se att dom är replikor. För långt avstånd mellan taklampor och grillar.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Pre-A 356 Coupe Replika
1303R  -73
Ford pickup -36

47 Senaste redigerad av 356 byggarn (2019-07-02 10:04:23)

Ja, det är ju det kritiska avståndet man vill få hyffsat rätt.
Kan tycka att på bilderna där jag satt kofångaren lite högre än sista bilden. Den matchar kanske originalet lite bättre ?
Den silvriga du har bild på, den ser hyffsad ut. Den röda är nog mera som min sista bild.

\Patrik

48

Ja, då det är kasst powermeet väder i Västerås idag. Så får man väl bokstavligt talat fila på speedstern.
Tur att endel av verktygen som användes när man byggde huset. Även går att använda när man bygger bil..  ICQ/ay

http://forumbilder.se/I5VHO/screenshot-20190705-203908-gallery.jpg

Jag tycker att det blev hyffsat med avståndet mellan kofångare, blinkers och strålkastare.

http://forumbilder.se/I5VHO/screenshot-20190705-204017-gallery.jpg

De tre korta skruvar som följer med blinker gallrena är för korta. Och har nån skum M3 stigning.
Jag hade tänkt att bara ta längre skruv. Men då stigningen inte verkar följa nån standard, så blir det en annan lösning. Kanske nån som har gjort det här, och har ideer ?

49

Slipa ner tjockleken på glasfibret på insidan vid skruvarna? De med korta skruvar är ju för plåtkarossen. Borde finnas repros med längre skruvar också.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Pre-A 356 Coupe Replika
1303R  -73
Ford pickup -36

50

Jag borrade upp hålen lite, sedan gängade jag för M4 och satte dit M4 stoppskruvar (går ju så klart att ta vanliga m4 skruv och såga bort huvudet).
Borra försiktigt och ta en M4 gängtapp utan spets (alt slipa bort spetsen) så att du kan gänga djupare.