1

Då jag haft stor användning av detta forum, tänkte jag dela med mig lite av mitt bygge.
Hämtade alltså en -70 bubbla i Skövde i mitten av Augusti.
Inte optimal årgång ,men det får funka.

http://forumbilder.se/H8M80/00.jpg?width=150
http://forumbilder.se/H8M80/01.jpg?width=150

Post's attachments

00.jpg, 282.24 kb, 807 x 605
00.jpg 282.24 kb, 24 downloads since 2018-11-07 

00.jpg, 282.24 kb, 807 x 605
00.jpg 282.24 kb, 27 downloads since 2018-11-07 

2

Den började plockas isär ganska omgående.

http://forumbilder.se/H8M80/03.jpg
http://forumbilder.se/H8M80/02.jpg

Golvena var bytta under senare tid, så dom var ok, dock lite ytrost.
Däremot var ramhuvudet och napoleon hatten ruttna, så dom skulle bytas ut.

http://forumbilder.se/H8M81/04.jpg

Tillverkade en jigg för att få nån sorts ordning på det nya ramhuvudet.

http://forumbilder.se/H8M81/05.jpg

3

Ramhuvudet bortkapat.

http://forumbilder.se/H8M81/06.jpg

Nya huvudet och hatten på plats.

http://forumbilder.se/H8M81/07.jpg

Sen var det dags att slipa plattan ren.

http://forumbilder.se/H8M81/08.jpg

På mer eller mindre säkra sätt...  ICQ/ab

http://forumbilder.se/H8M81/09.jpg

4

Då var det dags för den ångest framkallande delen i projektet.
Mäta, mäta och åter mäta. Sen Googla några timmar till för att kolla hur andra gjort.  ICQ/ab

http://forumbilder.se/H8M81/10.jpg

Det blev helt ok i slutändan.

http://forumbilder.se/H8M81/11.jpg

Sätta ihop den på undersidan också.

http://forumbilder.se/H8M81/12.jpg

Efter det så behandlade jag plattan med POR-15 metal prep som enligt utsago ska konvertera rosten som finns kvar.
Etsa blank plåt lite grann. Och sen när det torkat så efterlämnar medlet lite zink efter sig.
I det stadiet kom Gustav över från Sfro och kikade på svetsar och så. Och den blev godkänd   ICQ/ab

http://forumbilder.se/H8M81/13.jpg

5

Då  var det dags att måla upp plattan. Fortsatte med POR-15 systemet.

http://forumbilder.se/H8M81/18.jpg

http://forumbilder.se/H8M81/14.jpg

http://forumbilder.se/H8M81/15.jpg

Tanken var att slipa av framvagnen, men då det visade sig att den var krokig. Så fick den vika hädan för ett Puma dito.

http://forumbilder.se/H8M81/16.jpg

http://forumbilder.se/H8M81/17.jpg

6

Växellådan fick lite färg och nya bussningar i noskonen.
Dessutom schimsade jag om drivrörena och nya hjullager satser sattes dit.
Även ny startmotorbussning, då den gamla var kronslut.

http://forumbilder.se/H8M81/19.jpg

Plockade isär styrsnäckan och bytte packboxar, lagrena var ok.
Satte ihop den och fyllde den med flytfett från oljebolaget, och justerade in den efter konstens alla regler.
Och den fick förstås också lite färg på sig.

http://forumbilder.se/H8M81/20.jpg

Bromsarna var tydligen nybytta på bubblan, så dom kunde återanvändas. Dock så fick nya bromsköldar köpas in.
Och konvertering till wide five kändes nödvändigt, så det blev även nya trummor.

http://forumbilder.se/H8M81/21.jpg
http://forumbilder.se/H8M81/22.jpg

7

Inte alla planer går i lås. Startmotorn hade jag stora planer för att renovera.

http://forumbilder.se/H8M81/23.jpg

Men efter att ha tagit isär den helt, så insåg jag att en ny var en bättre väg att gå.

http://forumbilder.se/H8M82/24.jpg

I dagarna har jag blivit klar med bromsrörs dragningen.

http://forumbilder.se/H8M82/25.jpg

Och har börjat med att renovera pedalstället. Har ytterligare ett paket från VW Up North på väg  ICQ/ab
Det här är alltså lite info retroaktivt, upp till dagens datum.
Så nu får jag försöka fortsätta uppdateringen vad tiden lider.
Jag har bytt ut myyyycket delar till nya, ska ge mig på en sammanräkning när projekt "platta" är klar.

8

Tja du bygger ju en ny bil, då är det helt rätt att byta alla slitagedelar... tråkigt att renovera när bilen är färdig.detta är ju den billiga delen av bygget... ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Hej !

Ja, köpa nya prylar är ju inte speciellt tråkigt.
Men som du säger så är det här den billiga delen av bygget. Och därför har jag kunnat "jobba på" i hyffsad hastighet. Jag antar att nästa passage i projektet, kaross och så kommer ta längre tid. Men min plan är att bilen ska vara färdig till sommaren 2020.

10 Senaste redigerad av 356 byggarn (2018-11-11 22:05:57)

Den här helgen blev det lite meck med vajrar, mer meck än jag räknat med.
Jag hade satt broms sköldarna på fel sida. Så där blev det att göra om och rätt  ICQ/be  ICQ/ag
Småpillrigt att få in bromswire höljena i bromssköldarna.

http://forumbilder.se/H8MKD/27.jpg

Hade ingen bild på hur långt rörena kom ut från karossen. Men tror det blir lagomt att ha "skarverna" innanför dammtätningen

http://forumbilder.se/H8MKD/26.jpg

Köpte ett sånt där vajerkortnings kitt från VW Up North, funkade riktigt bra. Får se hur det håller i längden.
Tror man får slutjustera handbromsläget när bilen står på hjulena igen. Men jag tror utgångsläget är ok.

http://forumbilder.se/H8MKD/28.jpg


\Patrik L

11

Hur funkar kittet är det korta vajrar eller stopp

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

12

Hej !

I princip klipper man av vajrarna i den längd som behövs. Sen skruvar man dit samma fästen som annars vart pressat fast på vajrarna.
Får se i längden hur dom funkar, men det känns verkligen stabilt.

Idag var kopplingsbyte på tapeten. Men då jag insåg vart oljeläckaget kom ifrån, så åkte svänghjulet bort.
Och det är nog radialtätningen som gett upp, även O-ringen såg lite klämd ut. Så just det jobbet fick vänta lite.

http://forumbilder.se/H8O6E/32.jpg

Passade på att byta tätningen som sitter på utgående axel från växellådan. Den har förmodligen vart bytt innan.
Då det fanns märken av skruvmejsel mellan gods och tätning  ICQ/ai

http://forumbilder.se/H8O6E/33.jpg

FIck även dit Empis "quick shift" kit för växelspaken. Känns verkligen bättre med detta på, slagena på spaken blir mera normala. ICQ/ay

http://forumbilder.se/H8O6E/34.jpg

\Patrik

13

dina bilder funkar mindre bra...

14

För mig fungerar de iallafall bra.

15

För mig med..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

16

Hej !

En liten uppdatering. Har fått hem däck och fälgar från England, så nu står damen på fötterna igen  ICQ/bs
Det börjar ju faktiskt kännas som man kommer någonstans.
Ska hämta hem kaross och så strax efter nyår. Då kommer det bli ännu trevligare i garaget.

http://forumbilder.se/H928B/38.jpg

http://forumbilder.se/H928B/39.jpg

17

Så tillsvidare så har jag slipat rent tanken, och behandlat den med POR-15 systemet.
Har även flyttat påfyllnings röret. Fick svetsa om några gånger, då tanken läckte vid trycktestet.

http://forumbilder.se/H928B/35.jpg

http://forumbilder.se/H928B/36.jpg

http://forumbilder.se/H928B/37.jpg

Styrstången fick även den sig en omgång med sliptrissa och POR-15.
Den kommer jag få modda på nått sätt för att få dit en blinkersspak från en T1 från 50-talet.
Det blir en senare utmaning.

http://forumbilder.se/H928B/41.jpg

Fick hem ett långväga paket härom veckan. Mätare från Cronomac i Brasilien.
Riktigt bra kvalitet verkar det som. Varje gång man gluttar på dom vill man ut i garaget och "mecka mera"  ICQ/ag

http://forumbilder.se/H928B/40.jpg

\Patrik

18

Nice ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

19 Senaste redigerad av 356 byggarn (2019-01-23 19:55:50)

Hej igen,

Då har man vart och hämtat hem kaross och stål konstruktion.
Kittet må vara billigt, men det betyder att man får addera lite eget stål om man ska få till styvheten.
Jag har kikat på det större märkena, och bygger lite på fri hand.
Området runt fötterna följer det med en glasfiber balja, men där blir det stål konstruktion.

http://forumbilder.se/I46MV/42.jpg

http://forumbilder.se/I46MV/43.jpg

Sen sätter jag två strävor baköver för att motverka framtida "butt sag" Plus att jag har svetsat in "trianglar" med vinkeljärn för att kunna fästa stålkonstruktionen i original fästena i den bakre napoleon hatten.

http://forumbilder.se/I46MV/44.jpg

Och förstås har man ju provmonterat karossen för att se hur det kommer kunna se ut i framtiden..  ICQ/ay

http://forumbilder.se/I46MV/45.jpg

http://forumbilder.se/I46MV/46.jpg

20

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

21

Härligt att se ICQ/ab Vilket kit har du köpt?

22

Hej

Jag var till Polen och hämtade kittet hos.
https://www.porschekitcar.eu/en/
Jag fick ge 2200Euro, ser att de höjt priset en aning.
Det är ett bra pris. Men karossen kommer precis från gjutformarna, så det finns lite att göra. Men för mig är det helt ok  ICQ/bs

\Patrik

23

Hur går bygget ICQ/bv

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

Det här bygger ska jag följa då jag själv går och drömmer om en speedster!  ICQ/bi

25

Har varit kass på att uppdatera. Men jag har gjort framsteg, och ska rycka upp mig imorrn med lite nya bilder och så.  ICQ/ay