1

Jag börjar bli lite trött på min buss, eller iaf delar av den..

Jag har haft problem med slirande koppling i 3 säsonger nu  ICQ/aq  Trots att jag trott att jag hittat och fixat felet varje vinter.

Det började för tre år sen när jag byggde min nya motor.
Det är en typ1, 2,1l med DPR vev. Den är ganska snällt byggd och jag kör hyfsat lugnt.

När jag fått i den i bussen(65a med typ1 IRS låda) så gick det bra några veckor, sen började det slira rejält vid belastning. Jag funderade på om org koppling inte klarade en motorstark buss så jag köpte en Kennedy stage1 tryckplatta och en bra lamell(minns inte vad den heter, men anläggningsytan är gul och ser ut som plast). Enl säljaren var det färdigslirat nu  ICQ/bs
Rev ur motorn och märkte att det var lite olja på lamellen. Av med svänghjulet och O-ringen. Såg med ögat att O-ringen var aningen tunnare än den jag tänkte montera(båda kommer från olika packningsatser). Bra tänkte jag, där hittade jag problemet...
På med den nya Kennedykopplingen och iväg. Det gick bra resten av den säsongen, men i mitten av nästa började det slira igen.  ICQ/ah
Då tänkte jag att det kanske var ett för djupt spår för oringen i svänghjulet(eftermarknads), så jag tog ett org, borrade upp för 8 stift och monterade. Bytte även lamell till en ny som skulle vara lite tuffare än original.

Det gick bra denna sommaren(ca 800mil), men nu har det börjat slira igen.....

Jag har inte orkat dra ur motorn än, men jag misstänker olja på lamellen igen ICQ/am

Jag börjar få slut på idéer...
Det enda jag tänker är att jag mäter oringsspåret exakt och får tillverkat en oring som passar exakt. Det är kanske mest skräp i nya packningsatser?
Svänghjulet är som ni förstår oringstätat och veven ska ha ett sånt svänghjul, så det borde lira ihop.

Nån som har tips eller idéer? Jag börjar som sagt bli trött på detta problemet nu  ICQ/bn

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

kanske olja från ingående axel i lådan

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

3

Jag tror inte det, jag har inte sett eller känt någon olja i själva sprängkåpan. Inte på tryckplattans utsida eller bakom svänghjulet heller så det borde komma från veven?

Buss 65
Ghia 57

4

Har någon svarvat ur svänghjulet felaktigt?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

Mogge skrev:

Har någon svarvat ur svänghjulet felaktigt?

Det tror jag inte. Det sista svänghjulet jag har var standard och orört innan jag borrade upp för fler stift.
Det jag hade innan dess var ett nytt eftermarknad, så det kunde ev vara fel, därför tog jag ett orört från en gammal sunkig standardmotor.
Men felet kvarstår endå?

Buss 65
Ghia 57

6

Finns det lameller som är mindre känsliga för olja?
Eller olja som är "bättre" för lamellerna, så det inte slirar lika lätt? Typ som "JASO MA" klassningen i motorcykeloljor?

Buss 65
Ghia 57

7

Kan det vara för högt vevhustryck? Kanske har du blow-by på någon cylinder?

Alte Liebe rostet nicht!

8

Då borde det väl trycka ut i packboxen istället? Det är helt torrt bakom svänghjulet.

Buss 65
Ghia 57

9

kan det vara växellådan som läcker?

"ljushuvud"

10

Mr 56 skrev:

Tror inte det, jag ser eller känner ingen olja i sprängkåpan. Om det inte kan ta sig längs ingående axel rakt in i tryckplattan, men det känns lite långsökt ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

11

Ett par av mina motorer (typ 1 1600 och Skoda Octavia -00) är känsliga för hög (=normal) oljenivå i motorn.
Kör jag båda på undre strecket på stickan är de märkbart torrare runt om motorn.

Sedan håller segare olja sig bättre innanför motorns yttre begränsningar än tunn.

Jag testade en gång fylla med 10w30 i bubblamotorn, h-vete vad den dröp, det smet ut överallt!

Bara 1,5 tankar i huvet som läckte ut...

Sten vW

12

lasslo skrev:
Mr 56 skrev:

Tror inte det, jag ser eller känner ingen olja i sprängkåpan. Om det inte kan ta sig längs ingående axel rakt in i tryckplattan, men det känns lite långsökt ICQ/ab

Om det inte finns olja i kåpan så borde det inte finnas nån på lamellen.

Har du rätt spel på kopplingswire och pedaler, så den frikopplar ordentligt?

Går wiren lätt, så den inte blir halvhängande, och orsakar slirning

Du vilar väl inte vänsterfoten på kopplingspedalen när du kör?

Det blir nog att ta isär och mäta tjockleken på lamellen, för att se om den slitits mycket

"ljushuvud"

13

Jo, det kan visst finnas olja på lamellen trots att kåpan är torr, det har ju som sagt hänt förut.
Det är inga mängder på lamellen, bara så jag känner en oljefilm.
Om oljan( någon droppe totalt) kommer ut via oringen vid veven så kommer det rakt ut på lamellen utan att passera kåpan.

Vajern går lätt och spelet är bra. Jag släppte lite extra på vajern häromdan, bara för att vara helt säker på spelet, men det blev ingen skillnad.

Och jag kör inte runt med foten på pedalen  ICQ/ab  Det hade nog varit ganska obekvämt att köra så med en gammal buss och dess pedalvinkel  ICQ/ab

Angående tipset med oljenivå så kör jag med lagom nivå, nånstans mellan sträcken. Och alltid med 20/50 olja.  Hade det läckt pga för hög nivå borde det gå ut vis packboxen och landa bakom svänghjulet, inte på lamellen.

Motorn ska ut, jag måste bara rodda om lite i garagen först så allt kommer där det ska inför vintern.

Tack för alla tips förresten  ICQ/ay  jag är glad att folk engagerar sig och funderar  ICQ/bf

Buss 65
Ghia 57

14

lasslo skrev:

Jag börjar bli lite trött på min buss, eller iaf delar av den..

Jag har haft problem med slirande koppling i 3 säsonger nu  ICQ/aq  Trots att jag trott att jag hittat och fixat felet varje vinter.

Det började för tre år sen när jag byggde min nya motor.
Det är en typ1, 2,1l med DPR vev. Den är ganska snällt byggd och jag kör hyfsat lugnt.

När jag fått i den i bussen(65a med typ1 IRS låda) så gick det bra några veckor, sen började det slira rejält vid belastning. Jag funderade på om org koppling inte klarade en motorstark buss så jag köpte en Kennedy stage1 tryckplatta och en bra lamell(minns inte vad den heter, men anläggningsytan är gul och ser ut som plast). Enl säljaren var det färdigslirat nu  ICQ/bs
Rev ur motorn och märkte att det var lite olja på lamellen. Av med svänghjulet och O-ringen. Såg med ögat att O-ringen var aningen tunnare än den jag tänkte montera(båda kommer från olika packningsatser). Bra tänkte jag, där hittade jag problemet...
På med den nya Kennedykopplingen och iväg. Det gick bra resten av den säsongen, men i mitten av nästa började det slira igen.  ICQ/ah
Då tänkte jag att det kanske var ett för djupt spår för oringen i svänghjulet(eftermarknads), så jag tog ett org, borrade upp för 8 stift och monterade. Bytte även lamell till en ny som skulle vara lite tuffare än original.

Det gick bra denna sommaren(ca 800mil), men nu har det börjat slira igen.....

Jag har inte orkat dra ur motorn än, men jag misstänker olja på lamellen igen ICQ/am

Jag börjar få slut på idéer...
Det enda jag tänker är att jag mäter oringsspåret exakt och får tillverkat en oring som passar exakt. Det är kanske mest skräp i nya packningsatser?
Svänghjulet är som ni förstår oringstätat och veven ska ha ett sånt svänghjul, så det borde lira ihop.

Nån som har tips eller idéer? Jag börjar som sagt bli trött på detta problemet nu  ICQ/bn

Kan bara börja med dom vanligaste felen som brukar vara
Rätt kopplings arm till rätt tryckplatta  Om man har fel övertrampar man tryckplattan och den tappar trycket '( man kan döda en tryckplatta på 5 min om det är riktigt fel) ( finns 3 st olika lika många som utrampningslagret )
Så har vi måttet på lamellen bör ligga mellan 8.3-7,6 ( Ny 8,35 =200 mm)
och till sist har vi svänghjulet  är det rätt mått mellan lamell yta till tryckplattans infästning
Har du provat att shimsa tryckplattan
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

Nu börjar vi prata om grejor som jag inte riktigt har koll på Micke, intressant ICQ/ab

Kopplingsarmen och tryckplattan borde lira ihop, båda kommer från en växellådsbyggare som har koll på grejorna ICQ/ad Kennedy tryckplatta och en vanlig typ2 kopplingsarm.

Lamellen var ny i våras, då var det säkert rätt mått. Jag mätte iof inte. Lamellen är köpt hos CB.

Mått mellan tryckplatta och svänghjul har jag aldrig tänkt på, inte på att chimsa heller. Hur mäter jag upp det och vad ska det vara?

Det funkade ju bra hela sommaren(ca800mil) så det borde väl inte vara helt fel? Jag tror mer på att jag fått olja på lamellen igen, även om jag inte vet förrän jag river ner det.

Buss 65
Ghia 57

16

Förstår inte hur mer olja skulle kunna ge högre tryck. Det ena är före pumpen och det andra efter.
Tjockare olja ger varmare motor om man kör med original reduceringsventiler så det skulle kunna vara en bidragande orsak till problemen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Hur gled vi in på oljetryck och oljemängd? Det tror inte jag har med problemet att göra, jag har bra både tryck och mängd  ICQ/bj

Buss 65
Ghia 57

18

Du har ju fått många bra tips om olika anledningar till en slirande koppling!
Men problemet är enligt dig olja på lamellen?
Den oljan kommer sannolikt krypande från växellådan, följer ingående axeln och hamnar direkt på lamellen.
Det är lätt gjort att packboxen i lådan skadas när motorn ska ur och i.
Växellådsoljan har ju en speciell lukt, men med bara några droppars läckage kan du kanske inte känna den doften?

19

Ja, exakt. Problemet är olja på lamellen, frågeställningen är varför. Antingen från tätningen mellan vev och svänghjul. Det har jag trott länge och försökt åtgärda.
Annars bör det komma från lådan, men jag fattar inte hur olja kan gå längs en vågrät axel och inte söla ner sprängkåpan? Det kanske det kan göra, så om nån kan förklara det eller har erfarenhet om det så är det mycket intressant.

Innan jag river ut motorn kör jag en längre runda och när motorn är ur kollar jag noga efter olja på axeln. Byter även lådans packbox för säkerhets skull

Buss 65
Ghia 57

20

lasslo skrev:

Nu börjar vi prata om grejor som jag inte riktigt har koll på Micke, intressant ICQ/ab

Kopplingsarmen och tryckplattan borde lira ihop, båda kommer från en växellådsbyggare som har koll på grejorna ICQ/ad Kennedy tryckplatta och en vanlig typ2 kopplingsarm.

Lamellen var ny i våras, då var det säkert rätt mått. Jag mätte iof inte. Lamellen är köpt hos CB.

Mått mellan tryckplatta och svänghjul har jag aldrig tänkt på, inte på att chimsa heller. Hur mäter jag upp det och vad ska det vara?

Det funkade ju bra hela sommaren(ca800mil) så det borde väl inte vara helt fel? Jag tror mer på att jag fått olja på lamellen igen, även om jag inte vet förrän jag river ner det.

Det där med kopplings arm  kan inte växellåds byggaren veta vilken typ av koppling som man anväver sig av 
på typ 1 kan jag  från 47-61  61-71 71-> men inte på typ2
Det som man kan göra är att mäta längden från CC till vad wiren mitt
Om det skall vara en 3 armad tryckplatta som std på lådan och man sätter dit en solfjäder tryckplatta skall armen bytas till den längre typen ( står i verkstadshandboken på bilar från europa)
Har man den korta till solfjäder kommer man trycka över solfjädern över sitt CC och man dödar tryckplattan sakta men säkert ( det är olika arbets länd  på dessa tryckplattor )
Svänghjuls måtten står i verkstads handboken ( vid renovering av svänghjul)
En tryckplatta är byggd för att kompensera slitaget av lammellen  men man kan lura tryckplattan så den får högre tryck genom att shimsa ut den några tiondelar ( på drag racing så shimsar man ut 1,5-2 mm för att den skall hålla imot kraften 
Olja vi som är i raktfram världen fettar in axelen så det går lätt i spinsen till lammellen 
Inte fan har vi strul med olja på lammellen 
Därimot kan tryck ytan på svänghjulet vara felaktigt  av tidens tand då brukar det slira efter ett tag 
Samma med tryckplattan att den är skev ( man brukar se sådant hur det har slitit på lammellen )
Om det är skeft så får man slipa tryckytan ( svarva går att göra men det brukar inte bli 100a)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke