1

Håller på att såga upp tröskeln på vänster sida och funderar nu på hur jag ska svetsa ihop den nya.

Det är ju tre delar, inre, mitten med hål i och så den yttre delen som blir lackad.

Om jag börjar med den inre, så kommer jag ju inte åt att svetsa mittendelen, inte från undersidan i alla fall.

Hur gör man bäst / smidigast?

Kan man svetsa ihop den inre och mittendelen på något smart sätt innan man svetsar dit dom på bussen?

/rikard

2

Du får borra ur punktsvetsarna genom golvet och sedan svetsa i hålen, dvs uppifrån.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

3

Jag tycker det är enklast att bygga "lager på lager" dvs man svetsar dit innertröskeln först, sen fäster man mittenbiten i denna och slutligen monteras yttertröskeln. Delarna prefabriceras innan montering med avseende på punktsvetshål och måttkorrigering. Det svåra i det hela är att få till en snygg skarv mellan yttertröskel och karossida.

Vore intressant att höra panelens åsikter om punkning kontra helsvetsning och om man borde lägga plåten omlott eller kant i kant? Att helsy kant- i kant, känns ju bäst, men är också svårast, väldigt lätt hänt att plåten slår sig. Har man en spikrak buss från början kanske man ska nöja sig med att bara punkta ihop det med relevant avstånd mellan punkterna och sen kitta/spackla igen resten?

Jag har helsytt kant-i-kant men det blev inte så snyggt. En annan väg att gå är att byta hela karossidan, men då kostar det en slant förstås.

Förresten är det verkligen tre profiler på motsatta sidan dörren? Jag har inte bytt vänstertröskeln på min bay, mest svetsat splitt och det kanske skiljer sig åt på just den punkten? ICQ/bw

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4 Senaste redigerad av tresca (2018-08-06 22:16:35)

Tackar båda två, då är jag med.

Det är inte helt enkelt att hitta punktsvetsarna på golvet efter diverse lager av färg men det får väl reda sig. Mittendelen av tröskeln, den med hålen är helt obefintlig, bara lite rostflagor kvar av den. Den inre var lövtunn så det var verkligen dags att byta. Fördelen är att den är tämligen enkel att ta bort  ICQ/bp

För att spinna vidare lite på Kee's inlägg, vad tror ni om falsat och sedan limma där karossidan möter yttertröskeln? Med typ ett sånt här lim: https://www.wurth.se/produkter/kemi/lim … karosseri/

Kee, jag bifogar en bild så ser du de två inre tröskeldelarna på golvet och sen står den yttre lutad mot en hylla. Som synes så ska det bli skönt att bli av med denna buckliga historia.

/rikard

Post's attachments

20180805_161139.jpg, 263.81 kb, 2000 x 972
20180805_161139.jpg 263.81 kb, 221 downloads since 2018-08-06 

5

Såhär tänker jag: Man börjar med att slipa fram punktsvetsarna under färgen så man kan borra ur dem. Du behöver ju ändå måla på ny färg efter svetsningen. Sen behöver man även jobba underifrån, kapa bort allt som ska bytas för god åtkomlighet. Ytterröskeln man man ju med flit kapa så att det finns marginal när den nya plåten ska dit. På så vis är det inte lika noga med att det blir exakt rakt eller rätt mått.

I många moment beror det ju på hur det ser ut, man kan säkert växelvis behöva kommat att jobba underifrån, såväl som ovanifrån.

Jag har hört om lim som gångbar metod nuförtiden, tekniken har gått framåt verkligen. Har ingen egen erfarenhet av karosserilagning med lim, är lite konservativ på den punkten, men minns att det diskuterats tidigare i typ2-sammanhang, som en gångbar metod när man gör karossreparationer och det är viktigt att plåten inte slår sig. Tex för byte av en karossida.Vore kul att ta del av andras erfarenheter.  ICQ/ab

Annars kan man ju falsa plåten i skarven, det är en teknik jag själv ännu inte prövat, men jag tänkte testa när tillfälle ges, nu när jag har en falsstans. Man får hålla sig till tåls när man punktar tunnplåt, kanske en folköl och ett korsord mellan punkterna vore lämpligt? ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6 Senaste redigerad av tresca (2018-08-08 22:33:50)

Hur ska C-stolpen se ut i nederkant? Jag har liksom inget kvar.
Hur gör jag enklast med golvet? Köper ny vanlig plåt och lägger på eller köper vänster golvbit och kapar av så mycket jag behöver? Jag saknar typ 15 cm på vänster sida. Sitter golvet direkt svetsat i sidopanelen sedan? Många frågor...

Post's attachments

cstolpe.jpg, 85.63 kb, 483 x 993
cstolpe.jpg 85.63 kb, 218 downloads since 2018-08-08 

golv.jpg, 87.72 kb, 453 x 931
golv.jpg 87.72 kb, 188 downloads since 2018-08-08 

sida.jpg, 239.19 kb, 1916 x 931
sida.jpg 239.19 kb, 235 downloads since 2018-08-08 

7

Kolla länken: http://www.specialpatrolgroup.co.uk/spo … os/os.html
Men lova för guds skull att du inte spacklar igen skarven.......

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

8

Tack Lowflyer! Den beskrivningen var grymt bra  ICQ/ay
Antar att du menar dom vertikala skarvarna så att linjerna behålls, för den horisontella måste man väl ändå ha lite spackel på?

9

Det skall vara en horisontell synlig skarv också. Använd karosskitt som tätning.
Jag kan rekommendera denna bok: https://www.adlibris.com/se/bok/volkswa … 0857332455

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

10

Verkligen en bra guide, ska läsa den igen för att plugga på lite. Men den förutsätter också att man bara behöver byta den nedersta delen av yttertröskeln.

Om man måste byta mer, som i Rickards fall så blir skarven inte lika lätt. Men det är ju en del jobb kvar innan det momentet kommer så då har kanske vanan med svetsen upparbetas. Det ska ju bytas golv, utriggare och stolpar innan tröskeln kan monteras.

Jag vet att spackel betraktas som den snikne mannens smink; folk spacklar igen rosthål och det är bara om man inte är en duktig svetsare som det behövs spackel vid en karosserireparation.

Visst, även jag skulle vara lockad att helsy det, men risken finns att det ändå måste döljas med lite smink. Vad vore alternativet, att byta hela karossidan?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Falsa längs skarven och limma..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Karosserikitt som nämns är jag mycket fientligt inställd till. Ofast är det ett upphov till rostskador när det är kladdat direkt på omålad plåt. Det håller i de flesta fall 10- 15 år och därefter lossnar från plåten med den påföljden att det uppstår rostskador.

13

Karosserikitt bör alltid apliceras efter grundlig grundning garna med utspädd färg så den kommer in genom kapilärkraft,
Jag brukar använda spädd epoxi....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14 Senaste redigerad av Lowflyer (2018-08-10 08:08:07)

Givetvis grundar man med tät epoxiprimer innan man lägger i karosserikittet. Missade att skriva det. Tog det för givet typ.
Många av de klassiska rostställena på en folkabuss är i grunden orsakade av karosserikitt som släpper och sedan blir det fukt liggande i sprickan. Men jag har också noterat att där man vill ha bort kittet sitter det som fan... :-)
Sedan finns det bra och dåligt karosserikitt. Kan vara smart att inte köpa det billigaste om man säger så.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

15 Senaste redigerad av tresca (2018-08-11 00:54:45)

Check på att grunda innan karosserikitt och jag ska inte köpa billigt  ICQ/bs
Bok beställd men jag hinner inte få den till detta lilla projekt ska vara klart så jag tar tacksamt emot mer hjälp på vägen.
Nu har jag fått dit inre och mellanbiten på tröskeln samt den outrigger (vad det nu heter på svenska) som var dålig. Nu är frågan om jag ska sätta dit den yttre tröskelbiten (sidan på karossen eller golvet? Vad blir bäst?
Jag har tänkt mig att falsa och limma sidan som michaelth föreslår. Wurth karosserilim är inhandlat https://www.wurth.se/produkter/kemi/lim … powerbond/ .

Post's attachments

mellanströskel.jpg, 245.01 kb, 2000 x 972
mellanströskel.jpg 245.01 kb, 216 downloads since 2018-08-10 

16 Senaste redigerad av tresca (2018-08-13 23:34:09)

Nu har jag börjat spackla och funderar på om jag även skulle ha lite karosserikitt i den horisontella skarven där ny plåt möter gammal? Där har jag nu lagt dit spackel och undrar om det var rätt tänkt? Jag hade svårt att få till bra press på skarven så jag falsade och punktade ihop den.