1

Hoppet sägs vara det sista som övger en, sägs det, men de två sista dagarna har inte varit kul. Har bytt spindlar, fjäder och nylonbussningar på mina torkare. Inget annat är gjort. Länkarna sitter som de ska.

Innan jag plockade ur torkarmekanismen fungerade det klockrent. Så klockrent det kan bli med en hastighet.

När jag monterat torkarna så går de så fort jag vrider på tändningen, spelar ingen roll hur jag ställt ratten för torkarna. Efter en stund går säkringen.

Kablarna går från reglaget till rätt kontakt på motorn svart till 53, brun till 31 och lila/svart till 53a.

Ingenting övrigt är rört, allt är 6v.

Har letat på forumet, men inte hittat något som hjälper. På samba är det mest ombyggt från 6v till 12v.

Någon som råkat för något liknande och har förslag på åtgärder?

//christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

2

Vet inte hur det ser ut här... Hade en volvo som ibland inte stängde av när jag ville.. På dess motor satt ett lock med 3skruv.. Under det mässingblandat fett från släpkontakterna.. Gjorde rent och fettade in med nytt fett sen fungerade det.. Om din gick trögt innan så stannade den av friktionen. Nu när den går lätt hoppar den kanske över och vill köra ett varv till osv...
Säger inte att det e så men....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Ja men det var länge sedan, svårt att komma ihåg men det var kopplat fel, jag tror det var jorden som var dålig, men min säkring gick iof inte sönder vad jag kommer ihåg iaf Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

På detta står det 54 iof men d. Kanske prova att skifta på dom svarta Default/hmm

Post's attachments

torkare.png, 173.22 kb, 864 x 599
torkare.png 173.22 kb, 193 downloads since 2018-01-03 

5

6

Johan W skrev:

På detta står det 54 iof men d. Kanske prova att skifta på dom svarta Default/hmm

Ja, det kanske kan vara en ide'. Jag hade en teori om dålig jord, men allt annat funkar. Det finns ju två felkällor. Den ena är strömbrytaren och den andra är motorn och att något skulle hänt medans torkarna varit ur bilen. Men uppenbarligen så ligger det spänning på hela tiden. Brytarna i motorn kanske?

Bilel som inte funkar som ska är det värsta jag vet, näst efter huvudvärk, fast bilel kan ju ge huvudvärk.

Ska kolla videon igen

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

7

Kan det här vara till hjälp.

https://ww2.justanswer.com/uploads/TH/Themaxview/2014-03-10_050219_vw_wiper.jpg

"ljushuvud"

8

Ja, lite, jag har letat som en iller idag efter tips. Och jag börja luta åt att det trots allt kanske är jorden som spelar mig ett spratt, ska jorda på strömbrytaren imorgon och mäta lite. För sladdarna sitter rätt.

Provar imorgon kväll. Det här ska väl inte vara olösligt. I värsta fall så får byta strömställaren.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

9

Kolla jordpunkten, den kan vara gemensam med annan brukare och då kan du få konstiga fel.
Skrapa rent så det inte är rost eller oxid.

Bubbla -62

10

Jo, jorden är starkt misstänkt. Tänkte testa att jorda strömbrytaren separat.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

11

Nejdå, samma problem kvarstår. Märkligt. En sak som jag lärt mig genom åren är att ta en sak i taget, för att undvika fel. Men det här. Mitt i allt elände så ligger mätinstrumentet på något smart ställe sedan jag byggde om i garaget.

Frågan är man ska riva isär motorn för att kolla om den bryter?

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

12

enligt standarden betyder siffrorna det här.

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning

54 Bromsljus
31b Minus över strömställare resp. relä till gods
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal

Så jag tolkar det så här motorn får plus via Bromsljusmatningnet 54 (och den slås väl på via tändningen)

När man startar motorn får den plus spänning över 54D så den viftar på.

När man stänger kommer plus från 54 och motorn jordas via 31B, tills den hittar parkeringsläget,. (så jordad konkatkt är viktigt).

jag har en känsla av att motorn behöver belastas när den går så den inte "frirullar" över parkeringsläget, för då stannar den aldrig.

En kuriositet, jag har dubbla torkar motorer på min A Ford roadster, och på den var båda motorerna tvungna att nå parkeringslädget samtidigt.´
Den ena triggade den andra

Så det kunde gå nån minut innan de stannade båda, och de gick inte parallelt , så det såg lite kul ut.

"ljushuvud"

13

Du har ingen extra brytare att prova med Default/hmm

14

Mr 56s idee är inte dum och lätt att testa Default/hmm

15

Jag tror att jag får tag i extra brytare imorgon. Och jag måste testa Mr. 56 ide' imorgon. Den lät rimlig.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

16 Senaste redigerad av Björn J. (2018-01-05 11:40:04)

Detta problem känner jag, allt för väl, igen!

Mr 56 skrev:

enligt standarden betyder siffrorna det här.

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning

54 Bromsljus
31b Minus över strömställare resp. relä till gods
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal

Så jag tolkar det så här motorn får plus via Bromsljusmatningnet 54 (och den slås väl på via tändningen)

När man startar motorn får den plus spänning över 54D så den viftar på.

När man stänger kommer plus från 54 och motorn jordas via 31B, tills den hittar parkeringsläget,. (så jordad konkatkt är viktigt).

jag har en känsla av att motorn behöver belastas när den går så den inte "frirullar" över parkeringsläget, för då stannar den aldrig.

En kuriositet, jag har dubbla torkar motorer på min A Ford roadster, och på den var båda motorerna tvungna att nå parkeringslädget samtidigt.´

Så det kunde gå nån minut innan de stannade båda, och de gick inte parallelt , så det såg lite kul ut.

När torkarna går hela tiden är det ofta "53orna" som är felkopplade. Kolla det!
Det kan också vara så att släpskorna (inte bara hos Märklin) inne i växellådan, mot matrisen, hamnat fel och ger spänning till motorn hela tiden, men det är mindre vanligt.

Om säkringen går hela tiden eller vid en viss position misstänker jag kortslutningsbromsen, bromsledningen, 53e, är felkopplad, det är så att motorns plusledning skall kopplas till minus i parkeringsläget, för att motorn inte skall snurra över detsamma. Det är mycket levande kraft i den/det roterande rotorn/ankaret. Med välsmord motor och blöt vindruta, utan kortslutningsbroms gör torkarna ett kort uppehåll i parkeringsläget, för att sedan fortsätta i alla oändlighet, eller i alla fall så länge tändningen är på.

Kolla först att alla kablar på torkarmotorn och på strömställaren är rättkopplade!
Kolla sedan att kortslutningsbromsen/bromsledningen verkligen är ansluten!
Det är många som inte förstår sig på bromsledningen/kortslutningsbromsens förträffliga funktion!
Om det inte hjälper har du fel i matrisen och släpskorna i torkarmotorns växellåda, ja eller då i själva strömställaren.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

17 Senaste redigerad av Björn J. (2018-01-05 11:45:37)

Mr 56 skrev:

Detsamma på min båt med tre osynkade torkare, löstes genom att koppla låg och hög hastighet över relä, funkar med kraftiga dioder också.
Självparkeringen kan kopplas ihop på flera torkarmotorer, men aldrig låg och hög hastighet, då går strömmen bakvägen och håller torkarna igång...länge.

Post's attachments

DSC_0005_zps90j95hf1.jpg, 248.51 kb, 450 x 800
DSC_0005_zps90j95hf1.jpg 248.51 kb, 162 downloads since 2018-01-05 

IMG_20170722_102349_zpsthzxblvf.jpg, 163.87 kb, 800 x 449
IMG_20170722_102349_zpsthzxblvf.jpg 163.87 kb, 149 downloads since 2018-01-05 

18

Så är det kopplat idag:

Motor          Strömställare
        54               53   (svart)
        54d             53d (svart/lila)
        31b             31b (brun)
                           31   (brun till jord)

Det är bara dess tre kontakter på motorn och fyra på strömställaren. Tittar jag på kopplingsschemat så är det korrekt.

och funktionen är ju enligt den övre bilden
http://forumbilder.se/H5KCG/wiperselfparkwiring.jpg

Så då torde det vara något vajsing med släpskorna i torkarmotorns växellåda eller i själva strömställaren.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

19

Karmann67 skrev:

Så är det kopplat idag:

54               53   (svart)
        54d             53d (svart/lila)
                           31   (brun till jord)

Det är bara dess tre kontakter på motorn och fyra på strömställaren. Tittar jag på kopplingsschemat så är det korrekt.

och funktionen är ju enligt den övre bilden
http://forumbilder.se/H5KCG/wiperselfparkwiring.jpg

Så då torde det vara något vajsing med släpskorna i torkarmotorns växellåda eller i själva strömställaren.

ehum..?
Pratar du nu om det övre eller undre kopplinsschemat?
Den undre tycker jag ser ut som den liggande torkarmotorn som jag tror kom med 1302 1971. (den kanske om tidigare?)
Jag förutsätter att du talar om den övre i schemat:

Okey, du har den modellen, då är det så här:

54 är plus, ingång på strömställaren och självparkeringen på torkarmotorn.
54d Vindrutetorkare, helfart (den enda hastigheten)
31b bromsledning
31 chassijord (=minus)

"31" är alltid minus, till chassijord, och står det en bokstav efter 31 betyder det att det finns en strömbrytare på minussidan.
Det finns många "31" i våra bilar.

Om 54 är kopplad till 53 förstår jag ju varför motorn går hela tiden.

Ja så kan det vara.
Strömställaren är väl litet svår att ta isär?
Lättare vid torkarmotorns växellåda. ibland finns det en del smuts här och ofta en jäkla massa överflödigt fett. Torka bort onödigt fett, tvätta ledningsbanorna med exempelvis bromsskivespray som innehåller isopropanolalkohol. De där släpskorna kan ha hamnat utanför ledningsbanorna, eller blivit bockade i fel riktning.
Tryck istället in en del av detta fett i växellådans utgående axellagring.

20

skit jag skrev fel siffror!

så här ska det vara:
        53               54   (svart)
        53d             54d (svart/lila)
                           31   (brun till jord)

och ja, det är den övre bilden (single speed) fast det är 53 istället för 54 på motorn.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

21

Karmann67 skrev:

skit jag skrev fel siffror!

så här ska det vara:
        53               54   (svart)
        53d             54d (svart/lila)
                           31   (brun till jord)

och ja, det är den övre bilden (single speed) fast det är 53 istället för 54 på motorn.

Jag tror att din torkarmotor och din strömställare inte hör ihop, kan komma från olika årsmodeller eller så.
Vanligtvis har anslutningarna på parvis komponeneter samma nummer.

22

Så kan det kanske vara, men den har under de senaste 27 åren fungerat tillsammans. Vem vet hur de gjorde i Osnabruck om de hade grejor liggande eller om den fick något annat på sjuttio- eller åttiotalet.

Men jag ska plocka bort motorn och göra det du rekommenderade samt testa med en ny strömställare. Sen ska vi nog få fart på torkarna.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

23

Trodde aldrig att detta skulle gå. Strömställaren funkar motorn rengjord, allt ihopsatt, kollat jorden och DET FUNGERAR!!!!!!! ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab  Default/lol  Default/lol

Utan er hjälp hade det aldrig gått. Man lyfter på hatten för hjälpen.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

24

vad var felet?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Jag vet ärligt talat inte. Jag har gjort några nya jordkablar, rengjort motorn, bände kontaktdonen på strömställaren och kopplat ihop allt. Ingen säkring går, bara torkarna går. Jag fick låna en tvåhastigheters omkopplare, men den behövde jag aldrig använda.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966