1

Hej.

Hur gör ni som kör med typ 4 motor i en typ 4 variant, typ 3 eller 914 när ni ska justera tändning m.m. och ska kika genom det lilla hålet i fläktkåpan?


https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTJCBtFBPiBEEG9ocvLxiWoASCuhXZbEEPYNxx4_bv05NI9L50X

I typ 4 varianten jag hade gick det ju bra när allt var original och jag tänkte inte ens på problemet.

I typ 3 an med MS går det sämre. Jag var smart nog att mäta omkretsen på fläkten, dela i 360 och rista in varje streck mellan 30 BTC till 20 ATC.

Smart, men med motorn i bilen visade sig mitt misstag. Man kan ju bara läsa av skalan i ett litet V i fläktkåpan. Dessutom hade jag ristat in skalan i bakkant på fläkten. Man kan bara se framkanten i det lilla hacket.
Jag ser ju originalmärkningen. Men jag skulle vilja kunna följa tändningen med ett strob och se hur den beter sig när det styrs från MS.


Hur har ni andra som har dessa kombinationer bil/motor gjort?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

2

Jag har bara kollat så att jag får noll grader ner sprutet är låst på noll grader och 27 grader när sprutet är låst på 27 grader. Stämmer dom punkterna så förutsätter jag att resten är ok.  ICQ/ab

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

3

Jag ritade med vit märkpenna och det funkade bra.

Mera känd som jb...

4

Hitta igen fabriksstrecken går ju. Men jag är lite intresserad att se med strobben exempelvis vad tändningen står på vid 2000 varv, 3000varv. kolla hur stabil tändningen känns mm.  Det är klart att man kan ju lita på sprutet.

Men... Jag saknar bubblans graderade remskiva som man ser tydligt vad man ligger på för förställning.

Det kanske är jag som är omodern och gör ett problem av nåt som inte finns?  ICQ/ad

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

5

Nej det är klart att en lätt avläsbar remskiva hade varit att föredra men det finns ju inte så mycket att göra åt det.

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com