HUR FAN sitter man på den.. dra in magen eller vara helt befriad från ölmagen.
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Vw Rodden
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Är en cyckel, bara sätta sig på den
Känslan jag va ute efter va kutrygge stilen, ölmagen fäller man gott ner på ramen, inga problem 
Nu va det ett tag sen jag posta nått i denna tråd, gränsfall till VW i trådlyft, men i dessa tider kan man passa på att unna sig lite tid framför skärmen. Har försökt åkt så mycket jag haft tid med under sommrarna som varit, och småbarns livet med hus och arbete tar oftast all resterade tid
Har dock hänt lite små saker som jag tänkte göra en uppdate på. På inlägg 105 ang. vita däck sidor av plastidip som jag prova mig på, funkar de inte alls! Började gulna redan efter några veckor
Men jag provar ett nytt recept just nu, som jag tänkte återkomma om beroende på resultat.
Det senaste projektet har vart denna installation. Köpte denna AMR 500 kompressor för ett par år sen, och hitta en liggande SOLEX 40DDH förgasare på en marknad förra året. Nu var de daxs att försöka sig på en installation. Jag vill prova att se om jag kunde få till en fungerande installation med en kompressor, då motorn är i övrigt i princip standard skick, är det bara ett lättare övertryck med förhoppningsvis lite driftsäkerhet som är tanken.
Fick nyligen igång motorn, behövs endel justeringar fortfarande. Får lite för mycket soppa idag, och storknar vi snabb acc, men en genomgång av tändning och förskjutning av spjällen i förgasarn, så går den nu faktiskt att köra.
Jag hade räknat på utväxlings förhållandet för min setup, vilket skulle generera vid max varvtal ett laddtryck på 0,3bar. Dock blev verkligheten drygt 0,1, så jag har beställt ett mindre remhjul som borde ge 0,4bar som mest. Min förhoppning är att soppa mängden då kompenseras lite med övertrycket
Så här blev det, en större genomgång av motor är tänkt att ske i vinter som kommer, om detta funkar bra under sommaren. 
Kul
Har sneglat på AMR500 också.
Följer.
Kul
Har sneglat på AMR500 också.
Följer.
Ja dom har smidiga mått och tillräckliga för en lite mindre motor om man inte ska ladda på överdrivet, och inte så farliga i pris heller 
Hitta lite byggbilder 
En till..
Snyggt.
Du har inte funderat på en Strombergförgasare?
Det är ju inte så mycket att skruva på dom, för att få dom att gå.
Snyggt.
Du har inte funderat på en Strombergförgasare?
Det är ju inte så mycket att skruva på dom, för att få dom att gå.
De skulle va ett bra alternativ, enkelt att få tag på dessutom
Ska göra ett försök att få det och lira bättre, annars får jag tänka om. Tack för din input!
Lite förbättringar har kommit på plats under åren som gått, bla en ny tank.
Föregående variant var original tanken delad vid pressningen och slät bottnad, pga ombyggnationen under.
Den hade en minimal volym på 20 hela liter, vilket var lite i underkant. Mitt försök på nivå mätare till den tanken hade sina bättre och sämre stunder, och behövde förbättras.
Så jag hitta denna Alu tank på en annons, hämta den på BRC -19 och började skrida till verket till vad jag hade tänk. Blev 2 nya uttag under, ett utlopp och en till nivån. Nya fötter och uttag för överfyllnad och luft till nivå röret på översidan.
Blev en förbättrad variant på plast röret som jag provade från början. Mätaren är nått man tex kan se på äldre hydroforer och är i mässing.
Jag gillar det enkla i det hela på nått sätt, kanske inte det smidigaste, men annorlunda. Nya tanken är på 30L.
Gillart’ Lite steampunk över den du!

Har fixat med lite små grejer, ett fäste för laddtrycksmätaren och olje-tempen kom till.
Och... det har tillkommit en familje-medlem
Enl. utsago en -57.a och ett påbörjat race bygge. Rejält uppkapad både i bak o fram,
men bakdel, dörrar, rattstång och instrument bräda va kvar. Utöver lite varierande lagningar, va den i förvånande gott skick.
Jag har haft planer för ett nytt bygge, och denna dök upp i rätt tid och framför allt inom hyggligt avstång, så jag slog till
Den kommer få stå till sig och mogna för framtiden, men de finns planer för nått häftigt 
Nice
Nice

Idag blev det en uppdaterad fix av oljetemp givaren, ville ha avläsningen i botten på motorn, så i sammanband med oljebyte blev detta till.
Blev en 1/8 givare med svetsad mutter i filter locket, får se om funktionen blir som tänkt 
Efter en tids skruvande, provade och testande har jag nu kommit en bit.
Då den ladda för lite, och gick lite sisådär, började jag jagad runt efter ett mindre remhjul som efter en del kalkylerande skulle bli bra, hitta jag tillslut en firma i STHLM
som hade en passlig. Efter en tid visa det sig att i corona tider så va inte så lätt att få hem delar från underleverantörer från staterna! Så efter en hel del dividerande lyckades han skaka fram ett annat remhjul, liiite mindre än jag från början tänkt, men i slutändan blev det mycket bra.
Original va 85mm, det jag räkna fram va 70mm, det jag i slutändan köpte blev 67mm.
Remhjulet va 5 spårad, och egentligen avsedd för en generator. Vilket inte hade en nån betydelse, dock behövde jag bearbeta bort lite i bak-kant på hjulet för att få rätt förskjutning och bli passlig mot kompressorn.
Upp i svarven, plana av c.a 7mm, och det blev kanon bra
Den sista modifieringen jag behövde göra va ett kilspår. Här finns så klart fina maskiner att göra sånt, men ingen jag hade tillhands för tillfället.
Så upp med den hederliga filen och nöta, gjorde tre grova spår med metallsågen först. Blev toppen bra tillslut, och jag är nöjd 
...
Bra jobbat Andreas!
Måste se till att få inspektera installationen vid tillfälle...
Bra jobbat Andreas!
Måste se till att få inspektera installationen vid tillfälle...
Tack Claes!
Så klart du ska få det, den är snart redo för sommaren
Stannar till och inspekterar din "lite" mindre projekt, är klart nyfiken på hur de går 
Lyckan är gjord!!
Efter bytet av kompressor remhjulet föll nästan allt på plats, lättare att starta, tomgången hyggligt jämnt, luft/bränsle blandningen klart bättre, och nästan ingen tvekan eller hostning vid snabb acc. Måste säga att jag bara myste över känslan som infann sig
Blir dock som alltid lite små justeringar, gaswiren behövde sig en liten till justering, ett lite bättre vald plats för det övre fästet till kompressorn, temp mätaren inkopplad och på plats, osv. Men nu verkar de funka riktigt skapligt. Vid normala förhållanden/gaspådrag kommer laddet upp till 0,2, men vid lite pressning 0,3. Och det får räcka för stunden.
Receptet då, en i princip standard 1600 dubbelport med Aisin AMR500 kompressor, med egentillverkade fästen över och under. Egentillverkade tryckrör och insugsrör i 42mm. SOLEX 40DDH med max förskjutna spjäll, 160/55 högfart/lågfart, resten standard. Egentillverkade filter adaptrar med motorcykel filter, och moddad wire spjäll. 009 fördelare, med 20´graders förskjutning. EMPI wide belt kit, med remhjul för vev och generator + spännhjul. 4spårs rem, (kommer uppgraderas till 5spår pga lite slir obelastad). Gaswire förlängningen är en moddad gas wire från Vw golf 1,8 med eget fäste.
Jag är långt ifrån en expert på detta, men jag tänker prova varjefall, och det har vart roligt att fått bygga lite med motorn, vilket jag hoppas de blir mer av i framtiden
Nu ska allt provas köras in under några helger för att se att de funkar som det ska, så får vi se hur det går
I dessa tider verkar det mesta vara inställt i sammankomst väg, är det nån som vet nått som blir av i för/sommar runt gävle/uppsala trakterna tro?
Kul att följa
riktigt trevligt att se detta bygge.
Slänger in några till
Diggar bygget!
Funderar själv på ngt liknande.
Svårt att bes den så här utan skärmar..?
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Vw Rodden
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.