Del11 Eberspächer, ett sidoprojekt och framgångssaga
VW 1500 S. Det var ju lite lyxmodell och man sparade inte på tillvalen. Följaktligen är min pärla utrustad med Eberspächer. Nu har nog inte just den här värmaren värmt någons knän på 40 år. Jag var nog ganska säker att om ville jag kompletera min bubblas redan utmärkta värmesystem, kan tyckas onödigt, skulle jag nog behöva köpa en värmare av nyare modell. Men den såg ju rätt OK ut och man måste ju försöka.
Jag läste ett roligt in lägg på ett forum som gav inspiration och hopp. Fritt återgivet.
Fråga: Törs man provköra en så här gammal värmare. Den går ju trots allt på bensin?
Svar: Självklart. Gör så här.
1. Håll till utomhus
2. Ta fram din största eldsläckare
3. Slå 1,1,2 på din mobil och håll tummen över grön lur
4. Slå på strömmen
Som jag läste mig fram till är de svaga punkterna:
1. Reläkontakterna i bränslepumpen. Öppna och slipa.
2. Bränsleslangarna. Mina läckte som en vatten spridare.
3. Brunnet stift. Köp på Ebay. Var försiktig när du testar, det rackarns stiftet går på 4V.
Jag föjlde alla goda råd och slog på strömmen, och till min STORA förvåning, utströmmade ljuvlig värme ut.
Detta vill jag inte att ni sprider vidare. Bakom värmepumpen står en plunta wiskey.
Jag blir förvånad när någonting fungera eller när jag lyckas med någonting svårt. Då känner jag för att fira lite och då tar jag mig en lite stänkare. För att grannarna inte ska göra sig ärende för ofta till mitt garage kan ni väl ligga lågt med informationen.

och du gjort helt rätt
( följer projektet med stort intresse)

...........nä, den var gammal