Del11 Eberspächer, ett sidoprojekt och framgångssaga

VW 1500 S. Det var ju lite lyxmodell och man sparade inte på tillvalen. Följaktligen är min pärla utrustad med Eberspächer. Nu har nog inte just den här värmaren värmt någons knän på 40 år. Jag var nog ganska säker att om ville jag kompletera min bubblas redan utmärkta värmesystem, kan tyckas onödigt, skulle jag nog behöva köpa en värmare av nyare modell. Men den såg ju rätt OK ut och man måste ju försöka.

Jag läste ett roligt in lägg på ett forum som gav inspiration och hopp. Fritt återgivet.

Fråga: Törs man provköra en så här gammal värmare. Den går ju trots allt på bensin?
Svar: Självklart. Gör så här.
1. Håll till utomhus
2. Ta fram din största eldsläckare
3. Slå 1,1,2 på din mobil och håll tummen över grön lur
4. Slå på strömmen

http://forumbilder.com/images/2017/12/27/20170903_151716.md.jpg

Som jag läste mig fram till är de svaga punkterna:
1. Reläkontakterna i bränslepumpen. Öppna och slipa.
2. Bränsleslangarna. Mina läckte som en vatten spridare.
3. Brunnet stift. Köp på Ebay. Var försiktig när du testar, det rackarns stiftet går på 4V.

Jag föjlde alla goda råd och slog på strömmen, och till min STORA förvåning, utströmmade ljuvlig värme ut.

Detta vill jag inte att ni sprider vidare. Bakom värmepumpen står en plunta wiskey.
Jag blir förvånad när någonting fungera eller när jag lyckas med någonting svårt. Då känner jag för att fira lite och då tar jag mig en lite stänkare. För att grannarna inte ska göra sig ärende för ofta till mitt garage kan ni väl ligga lågt med informationen.

http://forumbilder.com/images/2017/12/27/20171128_125723.md.jpg

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

27

Kul läsning och ett bra projekt, kommer att bli toppen det där  ICQ/ag

28

Underbar läsning och bra kämpat. Fortsätt så nästa år.
//Kenth

Bubbla -65, Porsche 911 3.2 Carrera -84, Porsche 911 Carrera S -06

29 Senaste redigerad av [email protected] (2018-02-05 09:59:26)

Del12 Svetsa är kul

Som det tidigare fram gått har jag haft en hel del att göra med karossen. Det handlar om kvadratmeter av ny plåt. Nästan allt är förvisso ekonomidelar men lite gammal dax smedjobb har det också blivit.

http://forumbilder.com/images/2018/01/30/20161208_2115065df014f8be932aab.md.jpg

Det jag lärt mig är att det handlar mycket om tålamod. Dels noggrannhet med passningen men också tålamodet att vänta på att det ska svalan mellan punkterna. Och på samma sätt som latexfog snickarens bästa vän är spacklet den kassa svetsares kompis. En känsla för form skadar inte när man ska ersätta tredimensionella delar.

Svårast var nog den nya reservhjulsbaljan. Den skall passas mot tre saker bottenplattan, skärmarna och bagageluckan. Jag antog att passar den mot två borde jag få den tredje på köpet. Men, nej. Jag passade mot bagageluckan och framskärmarna, och efter timmar av passning svetsade jag dit eländet. Slipat och klart fick jag hjälp att lyfta på karossen på plattan och konstaterade att jag missat med 5 mm. Vissa lärdomar är med dyrköpta än andra så det var bara att skära loss och börja om. Det ska sägas att det blev ändå inte 100. Skulle någon av er se min lilla pärla nån gång kommer ni se att det glipar mellan huven och karossen. Observera och konstatera gärna men var snälla att inte kommentera, jag vill helst inte minnas den eftermiddag jag konstaterade missen. Det kan, bara kan, eventuellt bero på en tidigare krock som jag känner till och att hela karossen är lite deformerad och det ända sättet att få passningen perfekt är att byta allt framför instrumentbrädan.

http://forumbilder.com/images/2017/11/09/_utan-reservbalja.md.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/11/09/_passning-fram.md.jpg

Vis av erfarenheten var jag betydligt noggrannare med bak ändan och det gick riktigt bra. På samma sätt var jag noga med värmekanalerna. Ordentliga stag inne i karossen behöll formen och jag monterade tillfälligt tillbaks dörrarna för att vara helt säker att de passade. De gjorde de ändå inte, men det berodde på andra anledningar.

http://forumbilder.com/images/2017/11/09/_passning-bak.md.jpg

Jag har ingen lyft så jag var lite bekymra hur jag kunna skulle jobba under bilen. Jag tycker själv att jag var lite finurlig med att bulta fast vinkeljärn i fästena till botten plattan så att jag kunde välta karossen utan att den skadades när den låg på sidan. Senare svetsade jag på hjul på vinkeljärnen så att jag kunde rulla runt karossen i garaget, helt ovärderligt när det senare blev dax för lackering.

http://forumbilder.com/images/2018/01/30/20161213_115858.md.jpg

Efter pärsen med reservhjulsbaljan och värmekanalerna var en och annan kvartspanel en baggis, eller inte. Efter att bara punktat panelen på plats konstaterade jag att passningen och formen var perfekt! Sen svetsade jag resten av panelen, för fort. Jag trodde inte att det skulle sträcka sig när den var så ordentilig punktad på plats men det gjorde den. Hade jag bara haft tålamod......

http://forumbilder.com/images/2018/01/30/File_007-12.md.jpg

Bakre och främre hjulhusen finns bara delvis som ekonomidelar så där blev det bondsmide. Mallar, små och stora plåtbitar, karosshammare, svetsa, slipa och en del svordommar kostade det men det gick. Lite förvånad men nöjd och glad!

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

30 Senaste redigerad av [email protected] (2018-02-06 19:17:30)

Del13 Lackering

Kan jag lackera bilar, nej. Planen var därför att lägga slipgrund och slipa och därefter lämna bort resten till någon som kan. Nu visade det sig att lackeraren jag talat med hann lägga av innan det blev dax för lackering, hans lackbox hade blivit förråd. Va f:n, då får jag lacka själv då. Fråga vem som helst om det går att lack i ett garage som är 17 grader och dammigt, det går inte. Men allt är relativt. Det är inget utställnings objekt jag håller på med.

Man får offra en del. Jag hade idéer om att tillverka en primitiv lackbox för att få upp temperaturen och slippa damm. Jag la ner dessa när jag förstod att den måste i princip vara lika stor som mitt garage för att jag skulle kunna springa omkring med slangar och allt. Så det blev ett policy beslut, att måla ner hela garaget. Allt av värde bars ut (min racercykel) och sen har det inre av mitt garage varierat i färg, grått ,vitt, svart och slutligen brunt, snyggt.

http://forumbilder.com/images/2017/11/29/20170306_182155.md.jpg

Lacknings tekniken kom ganska fort. Att klara sig från rinningar och dammyta är en övnings sak. Bagageluckan blev övningsobjektet och har i dagsläget ett imponerande antal lager lack. Jag köpte lack som skulle räcka till en lastbil för att kunna misslyckas och försöka igen. Planen var att lacka och sedan slipa ner hela bilen för att få bort damprickarna och apelsinskal för att sedan polera upp ytan, det tar tid, men det är amatörens sätt att göra det. Den planen sprack eftersom det visade sig att pigmenten i min bruna färg skiktade sig när man la på lacken. Resultatet blev att så fort jag slipade i lacken blev den flammig. Lösningen fick jag av en varvskille som kan lacka. - Lägg ett par lager klarlack utan på den bruna färgen och slipa i klarlacken, och så fick det bli.

http://forumbilder.com/images/2018/01/30/20170319_181341.md.jpgmycket senarehttp://forumbilder.com/images/2018/01/30/20170922_125126.md.jpg

ändå senarehttp://forumbilder.com/images/2018/01/30/20170510_155101.md.jpg

Ju mer jag lackade desto högre blev kraven. Jag tror att jag nådde vägs ände med teknik och principen spruta, slipa, polera. De största ofullkomligheterna som finns kvar nu när det är färdigt ligger inte i själva jobbet utan tråkigt nog i att jag inte har haft tillräckligt ren luft. Jag var för snål för att kosta på mig riktiga luftfilter, så det finns en del "fiskögon" och "oljekratrar". Till nästa projekt har jag lärt mig att blåsa ur slangarna och investera i riktiga luftfilter.

http://forumbilder.com/images/2018/02/06/20171023_132109.md.jpg

Den här bilden säger inte ett skit utom att jag är lite fåfäng eller vill vara lite cool. Färgen lär inte sitta mer än 10 minuter efter det att jag startat motorn första gången.

Så hur sammanfattar vi det hela, hur blev det?
Resultatet är en fråga om avstånd.

10m     -Riktigt bra
5m       -Bra
2m       -Hmm....
1m       - "jasså du har lackat själv du..."

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

31

Ser bra ut... kan vara så att huven har fel form...  ICQ/ad och du gjort helt rätt ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

32

Bra jobbat Default/smile ( följer projektet med stort intresse)

Bubbla -62
Buss -60

33

Imponerad av drivet.

34

Underbart välskrivet och hög igenkänningsfaktor  ICQ/ag

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

35 Senaste redigerad av [email protected] (2018-02-06 18:38:26)

Del14 Ljudisolering

Slump har också haft sin del i mitt projekt. Vilse bland hyllorn på Biltema på jakt efter ljudisoleringsmaterial träffade jag en boxer entusiast. Själv höll han på med en buss och hade bra koll på ljudisolering. Han visade mig till hyllan där jag hittade 3 mm självhäftande bitumenmatta. Inte helt billigt men ett fantastiskt material att jobba med. Det går att forma till nästan vad som hällst och att skarva utan att det syns med hjälp av en värmepistiol. Knådade dit bitumen mot hjulhus, både fram och bak och mot hela motorrummet. Sen är planen att lägga ett lager filt och slutligen inredningsmattan.

http://forumbilder.com/images/2018/01/30/20170922_125443.md.jpg

Jag var inne på att säta bitumen i taket, men samme man avrådde mig starkt från detta. Han förklarade att när bilen står i solen och taket blir varmt kommer den självhäftande mattan att lossna och bitumenmattan hänger då ner på innertaket. Så det blev orginal varianten med spray limmad filt. Det hade varit mumma med bitumen i taket för att döda all resonans men jag tordes inte prova.

http://forumbilder.com/images/2018/01/30/20171031_1004385c395b7df7e8439c.md.jpg

Däremot sa min nyfunna guru att så länge ytan som ska ljudisoleras är vertikal funkar det. Inne i halvpanelerna provade jag en annan variant från Biltema, en tunnare matta på 1,5 mm. Den var inte alls lika tacksam att jobba med. Den var mer som gummi och gick inte att värma på plats lika bra. Om jag skulle göra om det skulle jag satsat uteslutande på 3 mm varianten. Utanpå bitumen mattan blev det 20mm motorrums isolering. Har inte en aning om det hjälper men det var så lätt monterat att jag inte kunde låta bli. Jag är ingen ljudspecialist men jag tror att det viktigaste är få bort resonansen, sen kan det inte skada med så mycket dämpande material som man får plats med. Jag använde samma princip för dörrarna, det kommer att låta som när man stänger dörren på en Mercedes 500....Tjofff

http://forumbilder.com/images/2018/01/30/20170922_175917.md.jpg

Gick länge och funderade på motor rummet. Klassisk papp eller något modernare. Det blev till slut självhäftande motorrumsisolering. Jag vill ju höra motorljuset från boxern, men samtidigt kunna föra en konversation utan att behöva skrika. Tejpade skarvarna med aluminiumtape, bra eller dåligt, vet inte, men snyggt blev det i alla fall.

http://forumbilder.com/images/2018/01/30/20170922_175651.md.jpg

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

36 Senaste redigerad av hasse (2018-02-06 18:35:21)

Snyggt

37

Nu vet jag inte riktigt om jag själv skulle vilja ha Mercedeskänsla,men bra blev det.. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

Tack Hasse. Som du har förstått trevar jag mig fram. Jag blir både glad och uppmuntrad av att någon tittar in ibland. Tar givetvis också gärna emot kommentarer om du skulle se något som ser helt tokigt ut  ICQ/ag

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

Pompejus - Du har rätt, tänkte när jag skrev, är det något att sträva efter.

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

40 Senaste redigerad av [email protected] (2018-02-06 19:27:46)

Del 15 Elsystem

Mitt första försök som bilelektriker började med en riktig fadäs. Det har däremot inget med bilar att göra. Jag tog över 50 bilder på alla sladdar och relän innan jag plockade isär fågelboet. Telefonen blev full så jag skulle föra över bilderna till datorn. Musen svajade mellan den lilla disketten och papperskorgen och gissa vilken jag lyckades klicka på. Nu är det ju så att det finns mycket bra scheman att till gå och jag använde original kabelstocken med rätta färgkoder så det gick under omständigheterna ganska bra att få ihop igen. Lite som att lösa korsord - se där en blå sladd, jag undrar vart den ska gå?

http://forumbilder.com/images/2018/02/06/20171112_133123.md.jpg

Jag har fortfarande bokstavligen några lösa trådar att knyta ihop och jag hoppas att jag kommer att få ledtrådar vart de ska kopplas in när jag ser vad som funkar och vad som inte funkar. Nedan är min favorit variant av schema med koppling av bakrutan och allt.

http://forumbilder.com/images/2018/02/06/File_004-10.md.jpg

Friskt kopplat, hälften brunnet - som elektrikern sa  Default/lol ...........nä, den var gammal

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

41

Det blir ju fantasktiskt bra och fort går det.

Bubbla -65, Porsche 911 3.2 Carrera -84, Porsche 911 Carrera S -06

KH - Tja, min dagbok ger en lite felaktig bild. Som jag tidigare nämnt började jag maj 2016 och skrev inte här förrän nov ifjol. Jag tycker att det är betydligt roligare att vara i garaget än sitta vid en dator. Följaktligen betar jag av en "backlog" när jag får inspiration. Men du har rätt i att det har blivit många timmar i garaget. Jag lyssnar ofta på talböcker medan jag jobbar och jag kan konstatera att det har säkert blivit över 100 stycken.

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

43 Senaste redigerad av [email protected] (2018-03-26 11:57:50)

Del 16 Inredning

Jag gruvade mig en del för etta arbetsmoment då jag hade noll erfarenhet och jag var ingen stjärna i syslöjden. Nu visade det sig att det inte var så svårt som jag trodde. Visst, skulle jag få göra om det skulle det bli bättre men så kan man inte tänka. Det svåraste var på sätt och vis att få rätt grejor. Jag beställde på TMI i USA och leveranstiderna ligger på 3 månader. Jag ägnade timmar år att försöka hitta rätt årsmodell och färg. Jag fick hjälp av Paruzzi i Bro och det blev ändå inte rätt. Nu vet jag skillnaden mellan "Cream white" och "Off White", det är inte samma! Tillsammans med Hannah på Paruzzi hittade vi en lösning i alla fall. Panelerna som inte gjorde sig tog Paruzzi tillbaka och jag väntar på paneler med rätt färg. Tack Hannah!!!

http://forumbilder.com/images/2018/03/25/20171106_0916539d86c64c01fc7d77.md.jpg

Att limma innertaket var inte svårt så länge det skulle limmas mot karossen. Spraylim, hårtork och tålamod. Möjligen med undantag av dörrstolparna, där hade vinylen gärna fått vara lite mer elastisk än vad den är. Det är övergångarna mellan limningen och "spänd vinyl" som är svåra. Jag fattade inte vad alla små filt remsor VW hade monterat in var till för men nu förstår jag att det är för att få snygga övergångar. Lite svårt att förklara i text men om ni tittar i bakkanten på sidorutan förstår ni. Som helhet är jag nog ganska nöjd med taket ändå.

http://forumbilder.com/images/2018/03/25/20180111_104219282994ccfeb600a5.md.jpg

Överdragen blev ju fel modell. Det är mitt eget fel eftersom jag inte var riktigt säker på vilken årsmodell jag har på stolarna. Det visade sig att det finns två bredder på nackstöd och jag fick ju fel förstås. Lösningen blev att limma på skumgummi på ramen för att får rätt bredd. Dessutom var sittdynan i baksätet för lågt det krävdes ett lager med 50 mm skumgummi för att överdraget skulle passa. Jag hade lite tur att bägge problemen gick att lösa. Hade det felat åt andra hållet hade jag stått där med klädsel som inte passade och efter som den är specialbeställt är det ingen retur rätt på hela paketet. Om jag har något tips att ge är det att om man inte är jätte duktig på skillnaden mellan olika årsmodeller kontakta någon som är det. Det är svårare än du tror.

http://forumbilder.com/images/2018/03/25/20180216_135347538df56d2ccf268c.md.jpg

Trots debaclet med nackstöden blev det OK. Det ska dit ett par knappar för att sträcka upp överdraget ytterligare och så tror jag tiden är på min sida. De små veck som är kvar tror jag sträcker ut sig med tiden.

http://forumbilder.com/images/2018/03/25/20180118_173126.md.jpg

Under mattorna blev det tjock filt. Lite lyx känsla och ljud dämpning.

http://forumbilder.com/images/2018/03/25/20180118_1757321416366f98cd66b8.md.jpg

Jag använde en kombination av självhäftande kardborre band från Biltema och dubbelhäftande mattejp för att få mattorna att sitta snyggt. Det borde inte vara något problem att plocka ut alla mattor när det blir dax att vår städa bilen.

http://forumbilder.com/images/2018/03/25/20171215_171157.md.jpg

Att sätta rutorna lärde jag mig på YouTube. En baggis. Silikon spray (i måttlig mängd) och tråd från en grästrimmer. En hjälpsam son och de var på plats på en timme. Nä nu ljög jag, men tre då  ICQ/ab

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

44 Senaste redigerad av [email protected] (2018-03-25 11:23:47)

Del 17 En kortis om hjulen

Jag la ner en hel del arbete för att få fälgarna helt metallrena. Först min favorit, elektrolyt avrostning sen blästrade jag dem dessutom. Jag har ingen bläster box men det funkade hyfsat med denna improviserade variant. Jag kunde återvinna ca 2/3 av sanden skulle jag tro. Dammigt men lite får man ju stå ut med.

http://forumbilder.com/images/2018/03/25/20171214_13175391e29bcf13791379.md.jpg

Sen missade jag. Jag tyckte att det lät bra med zinkprimer. Bra mot rost. Det kan så vara men den fäste inte riktigt för mig. När sedan däcken monterades blev det skador i lacken. Efter allt arbete med rosten skulle jag kollat upp bättre hur man gör för att få hållbar lackering på fälgar. Nästa gång ska jag kolla upp vad det kostar att pulver lacka. Det lär ju vara bäst.

http://forumbilder.com/images/2018/03/25/20180215_194657.md.jpg

Nu är dom ju snygga med det kommer inte att ta lång tid innan de kommer att bli fula igen. Jag är ju lite fåfäng som jag skrivit tidigare, så snobb ränder ville jag ha. Det var alldeles för dyrt med riktiga ränder så det fick bli ekonomi varianten med lösa däckssidor. 3500 spänn inkl montering via Bytdäck.se för fem nya av hyfsad kvalité, överkomligt tycker jag

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

45

Blir fint det här !
Bra läsning man snappar upp lite tips, det är det fina med såna här forum.
är det denna ljuddämpningsmatta du använde http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000021214/.
Har också stått och kliat mig i huvudet och undrat vilken som är bäst Default/hmm

t100r - Det stämmer. Nackdelen är som sagt att det kostar en slant eftersom det går åt en del. Jag förstår inte riktigt varför det ska kosta som det gör eftersom bitumen är väl i princip asfalt. I USA finns det tydligen nåt man kan köpa på vanliga byggvaruhus som alla där verkar använda. Har inte hittat det i Sverige.

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

47

Vilket snyggt jobb. Den blir riktigt fin  ICQ/ab Perfekt med våren i antågande, det ser ut som du kommer kunna köra den ganska snart?

48

Bra jobbat! Snyggt arbete & välskrivet  ICQ/ab

Projekt: Oval V8:an -57

49

Snyggt.

Jag lämnade in 4 15 tums plåtfälg för blästring och pulverlackering. Totalt 2000 och helt klart värt det.

Anders-F:n oxå, det skulle jag slå till på direkt. Man lär så länge man lever. Tack för tipset!

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.