1

någon som vet vad som hände med den?
Var ju en volvomotor i grunden med vw
cylindrar.

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

2

Det sista jag minns av den var väl att de tillverkat ett helt eget block med cylindrar och gett upp Volvo/VW motorn. Jag tror det var någon typ av värmeproblem.
Tror tom att de hann med en clone av den med nya motorn.

Nån annan med mera input?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

Sture har fler block till salu vet jag jag. Misstänker att han har hojen kvar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Tjena

Kul att någon fortfarande minns projektet med viking motorcykeln.
Sture gjorde en prototyp med motorblock från en volvo B18 där cylinderdelen ersattes med fyra separata folkacylindrar på rad.
Problem uppstod med höga temperaturer i de bakre cylindrarna eftersom de endast var luftkylda. Jag och ett par kollegor som var modelltekniker kunde hjälpa honom
med ett helt nytt block i aluminium baserat på B18 blocket. Med lite nya motorfästen och en helt ny cylinderdel där alla fyra innefattades i ett antal kylflänsar, var
värmeproblemen borta. Vikten på hojen minskades också till "bara" 300kg. Ny modell på tråget tillverkades i aluminium istället för Volvos ganska djupa B18 variant.

Alla rättigheter såldes senare till Indian i Scotland som nu säljer den med namnet Dakota 4. (viking namnet slipades bort på blocket och skyltades om till INDIAN)

Post's attachments

DakotaRtRr.jpg, 95.96 kb, 900 x 657
DakotaRtRr.jpg 95.96 kb, 51 downloads since 2019-02-09 

5 Senaste redigerad av Kjell T (2019-02-10 16:42:31)

Sture Torngrens projekt har alltid intresserat mig, speciellt hans förmåga att skriva om projekten. Minns bra att det var av det första som jag alltid läste i de nummer av Start & Speed där hans skrev. Senare blev det Colorod och efter det i Wheels som han startade med Göran Ambell.
Ett annat intressant projekt på två hjul var Folkhojen.
Vad är det för kraftöverföringskomponenter i Dakota4? Påminner om BMW till utseendet.

6

och för dom som vill veta mer så är det en artickel om wiking /sture ...i nya wheels som var i lådan idag...
och en lite om hans  v tvinn motor med vw cylindrar och toppar på ett saaaab v4 block.. 57 mm slaglängd ICQ/bo

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Folkhojen och en med den gamla VWolvo fyran var med också ICQ/ab

Kul läsning. Det var den typen av projekt som inspirerade och gjorde att man såg bilhobbyn som möjlig istället för bilsports orimligt dyra proffs dalbäcks audis och löörs designer.

Har prenumererat på wheels sedan -93 och att jag började var till stor del de spännande projekten och tekniska artiklarna.

Vem minns inte sppedstern, eller den taksänkta bubblan? Länge leve sann skaparglädje. Idag i de senaste numren kan man följa Tobbe ojas rodbygge i Haparanda. Gryyymt!!!

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

8

Efter att ha här läst att det i senaste Wheels var något skrivet om Stures projekt inhandlade jag tidningen. Whells har jag samlat på sedan starten 1977, men beslutade efter nr 12- 2017 att det börjar bli trångt om utrymme med all ltteratur.
Tycker inte tidningen mera klarar av att vara lika intressant sedan Sture sålde den.
Hoppas man någonstans får mera information om Stures byggen i fortsättningen.

9

Jag har alla 5 delarna av Stures folkhoj ICQ/ag

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )