1

Har en latebay med kortad och uppflyttad framvagn.
Nu till problemet.
Har kollat att allt sitter som det ska och gjort en
framvagns inställning för hjulen stod kors och tvärs.
Kör med den och den går bra lite vinglig men har inte
skruvat dit svängningsdämparen.
(Sitter ingen krängnings hämmare på den)
Men efter ettpar hundra meter beter den sig konstigt
ser då att cambern ändrat sig?
Backar och hjulen rätar upp sig?
Kollar under men allt sitter som det ska
(Tycker jag iallafall)
Vad göra? Blir inte klok på skrället.
Tacksam för bra svar och idéer så man hinner åka lite i sommar.

Typ1 -66  Ratlook  (såld)
Notch -65 soltak/2,0l
1303s -73 (skrotas)
Latebay -74 popuppcamper

2

Ingen som vet eller har några idéer ??
Kan väll inte vara den enda som fått detta problem?

Notch -65 soltak/2,0l
1303s -73 (skrotas)
Latebay -74 popuppcamper

3

Bilder på elendet kan hjälpa. ...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Visst jag kan ta en bild men man kommer inte se någon skillnad förutom
att hjulet ändrar vinkel (cambern). Allt serut som det ska men ändå rör det på sig?
Provade byta bärarmarna (alla 4) men samma resultat?

Notch -65 soltak/2,0l
1303s -73 (skrotas)
Latebay -74 popuppcamper

5 Senaste redigerad av Foppa13 (2017-07-05 10:52:38)

Camber vinkeln är alltså hjulens vertikala vinkel, den ställer du med camber muttern som sitter i övre bärarmen. Den muttern har ett spår som i grund läget ska peka framåt i kör riktningen. Om detta ändras under färd så rör sig muttern i bärarmen, vilket inte är bra.

Men när ni kapar och sänker och ändrar grunden, så ändrar man också spelreglerna för hur detta fungerar och då kan det bli knas.

Edit: satte in en bild men såg att det var till bubbla, googla på camber nut så finns det bra bilder.

/foppa

6

Jo det stämmer med camber muttern att man ändrar det.
Den är hårt dragen kan det vara så att den rör sig ändå?
Känns ju konstigt med tanke på att när man backar så går det tillbaka.
Har bänt och slitit och det sitter fast som det ska.

Notch -65 soltak/2,0l
1303s -73 (skrotas)
Latebay -74 popuppcamper

7

Jag blir lite misstänksam när du skriver att men SER att cambern ändrar sig. På mina bussar syns knappt någon cambervinkel alls fram och castern blir ju helt dold av hjulet, den enda vinkel man KAN se med blotta ögat är toe, om man står på lite avstånd framför bussen. Kanske har jag inte lika "känsliga" ögon som du, som ser cambervinkeln och att den ändras tydligt? Men det låter ju precis som du själv är inne på, som att justeringen inte sitter fast eftersom den ändras under färd.

Räkna inte med att styrdämparen kommer lösa några "stabilitetsproblem", det är en hjulvinkelfråga.

Sen är det ju som påpekats, skillnad på originalhög och sänkt framvagn, men det är mer ett problem att handskas med när du fått hjulvinklarna att inte ändras av sig själva.

https://i61.photobucket.com/albums/h58/davidsigouin/alignment/Untitled3.jpg

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Om jag säger så här med att jag ser att den ändrar sig.
Att hjulen vinklar sig så pass att inre slitbanan är i luften till och med.
Såklart om man står en bit bort så kan man se om toen ändrat sig det
är jag helt förstående med. Men min ändrar sig inte på toen bara cambern?
Sen undrar jag varför det skrivs att det är skillnad på original och sänkning?
Skillnaden är väll ändå att original är hög och sänkning är låg annars så är det ju samma?
Eller rätta mig om jag har fel!
Det är väll ändå inte så att man byter ut eller liknade.
Det är ju fortfarande samma bärarmar spindlar leder mm. mm

Notch -65 soltak/2,0l
1303s -73 (skrotas)
Latebay -74 popuppcamper

9

Det kan finnas många olika aspekter som gör skillnad på original och sänkning. Tex med ett sånt här "diffust" och ovanligt fel, kan det i en ombyggd framvagn finnas bytta delar som inte passar för att nämna ett exempel, medan en orörd originalframvagn kanske förvisso kan vara sliten, men då med mer vanliga symptom. Sen om man är motståndare till sänkning, för det är närmast en politisk åsikt, så kan det också påverka ett svar.  ICQ/ab

Eftersom cambern justeras med spindelledens excentriska kona, låter det som att den antingen är lös, eller på något vis felmonterad om hjulet ändrar vinkel med färdriktningen (för så förstod jag problemet). På en kortad och sänkt framvagn tar man ju oftast alla delar från samma objekt man började med, men kanske har man varit tvungen att byta ut vissa delar utan att märka att det inte passar? Kanske är ena bärarmen lös i stommen?

Eftersom du säger att du ser hjulet ändra vinkel, vore det väldigt intressant att se vad som händer inunder vagnen då. Kanske går det även att se glappet med blotta ögat? ICQ/ab

10

Om som du säger att inre slitbanan är luften, då måste ju hjulet åka utåt i överkant, och enda sättet jag kan se att det ska hända är att övre bärarmen åker utåt i torsionsröret, den spetsiga skruven fastnar alltså inte i försänkningen i fjäderpaketet.

Eftersom den är kortad så är ju även fjäderpaketen kortare och då måste man göra nya försänkningar för bärarms skruven.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

11

putte skrev:

Om som du säger att inre slitbanan är luften, då måste ju hjulet åka utåt i överkant, och enda sättet jag kan se att det ska hända är att övre bärarmen åker utåt i torsionsröret, den spetsiga skruven fastnar alltså inte i försänkningen i fjäderpaketet.

Eftersom den är kortad så är ju även fjäderpaketen kortare och då måste man göra nya försänkningar för bärarms skruven.

Ja lite som jag var inne på, fast i mindre specifika ordalag:

kee skrev:

... kanske har man varit tvungen att byta ut vissa delar utan att märka att det inte passar? Kanske är ena bärarmen lös i stommen?

Det kan ju finnas ytterligare annat som kan felat under ihopmonteringen och eftersom de mest rimliga lösningarna, såsom hjulinställning, byta ut delar osv, redan är undersökta, får man kanske ge sig på mer osannolika scenarion?