1

Den ursprungliga planen var att byta urtrampningslager.. men nu när motorn är väck ser jag oljespill överallt. ICQ/ac

Finns det någon med tränat öga som kan säga..

Första bilden, ...om det är motor eller låda som läcker?

Andra bilden, ...vad som är en fungerande åtgärd här?

Post's attachments

DSC03509.jpg, 250.23 kb, 1200 x 858
DSC03509.jpg 250.23 kb, 142 downloads since 2017-05-14 

DSC03527.jpg, 131.35 kb, 900 x 601
DSC03527.jpg 131.35 kb, 138 downloads since 2017-05-14 

2

Börja med att göra rent... sen att motorn läcker så ... tex stötstångs rören/packningarna läcker är inte direkt ovanligt.. den ser ju inte direkt ny ut, och så här skitigt blir inte en motor bara sådär..  men troligen behöver motorn en helrenovering hur som ...
hur ser andra sidan på motorn ut.. dvs dom 2 andra cyl... på denna sidan mynnar ju vevhus ventilationen.. som ju även den läcker ut olja.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Johan med bussen skrev:

Den ursprungliga planen var att byta urtrampningslager.. men nu när motorn är väck ser jag oljespill överallt. ICQ/ac

Finns det någon med tränat öga som kan säga..

Första bilden, ...om det är motor eller låda som läcker?

Andra bilden, ...vad som är en fungerande åtgärd här?

Jag har nog inte varit med om oljeläckage från växellådans radialtätning.... så det borde vara svänghjulstätningen...?
Lätt att byta när du ändå har motorn "ur" !

4

Hvis det är växellådan som läckt, känns det på lukten. Helt annan lukt enn motorolja, mera puke.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

5

@michaelth, Andra sidan ser "torr" ut. Större motorrenovering låter som ett roligt "vinterprojekt", kanske klarar jag sommarn' utan. Återstår att se i vilken takt det läcker efter rengöring och montering.

Tycker inte "spillet" mellan låda och motor luktar nämnvärt illa eller annorlunda, tack för tipset.

6 Senaste redigerad av Björn J. (2017-05-15 22:07:07)

Det finns två ställen där dessa motorer nästan alltid läcker.
Stötsångsrörens anslutningar vid blocket och topparna.
Packboxen innanför svänghjulet.

Om det är smutsig motorolja i sprängkåpan vid kopplingen är det packboxen innanför svänghjulet som läcker. Ganska lätt att byta, kostar inte heller så mycket.

Jag brukar göra som så att jag spänner fast motorn med spännband på en lång stege, sedan spärras svänghjulet med en sådan där spärr man skruvar fast i ett av hålen.
Sedan ett långt skaft med 36mm hylsa och ett långt rör som förlängare.

Ja då är det bara att dra så in i helskotta, brukar lossna rätt lätt.

Packboxen är lätt att pilla ur, men man skall vara noggann då man monterar en ny, det finns speciellt verktyg till det, och den skall oljas in innan man sätter den på plats.

Sedan drar man fast svänghjulet igen, ett visst moment skall det vara, jag vill minnas att 75kg kroppsvikt på en havarm om 100cm blir lagom, men jag brukar dra litet till.

Kopplingslamellen skall även den centreras med ett speciellt verktyg, men en bit av ett kavstskaft kan funka.

Detta tips gäller 1600-motorerna AD och AS, men kanske kan praktiseras på andra maskiner också?
...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Hej Johan
Din motor är en maskin som är innan 70 (vevhus vent )
Skulle tro den läcker i packboxen (radialtätning )
Svänghjulet sitter med en 36 hylsa ( = 360 nm) ( std skruven) ( drag 3/4 o hylsa finns på biltema  ICQ/ab ( Om man drar en std skruv förhårt sträcker man den )
Om det har varit någon före dig och bytt packbox som har dragit som fan kan det vara änu jävligare att få loss skruven ( då för man ha ett långt rör också )
Man behöver ett svänghjuls lås för att få loss om det sitter
Har packboxar på hyllan om du behöver
Länkar en del av rep boken på 34hk motorn ( 1300-1600 ) för det skall var lättare för dig hur prylana sitter ihop
http://vwfiv.se/Repbok/2-Motorn.pdf
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Björn J. skrev:

Det finns två ställen där dessa motorer nästan alltid läcker.
Stötsångsrörens anslutningar vid blocket och topparna.
Packboxen innanför svänghjulet.

Om det är smutsig motorolja i sprängkåpan vid kopplingen är det packboxen innanför svänghjulet som läcker. Ganska lätt att byta, kostar inte heller så mycket.

Jag brukar göra som så att jag spänner fast motorn med spännband på en lång stege, sedan spärras svänghjulet med en sådan där spärr man skruvar fast i ett av hålen.
Sedan ett långt skaft med 36mm hylsa och ett långt rör som förlängare.

Ja då är det bara att dra så in i helskotta, brukar lossna rätt lätt.

Packboxen är lätt att pilla ur, men man skall vara noggann då man monterar en ny, det finns speciellt verktyg till det, och den skall oljas in innan man sätter den på plats.

Sedan drar man fast svänghjulet igen, ett visst moment skall det vara, jag vill minnas att 75kg kroppsvikt på en havarm om 100cm blir lagom, men jag brukar dra litet till.

Kopplingslamellen skall även den centreras med ett speciellt verktyg, men en bit av ett kavstskaft kan funka.

Detta tips gäller 1600-motorerna AD och AS, men kanske kan praktiseras på andra maskiner också?
...

Om man lägger på 75 kg kroppsvikt på 1 m rör så brukar originalbulten gå av eftersom du då har dragit den dubbelt så mycket som den ska dras.

9 Senaste redigerad av kee (2017-05-16 17:28:29)

En tandad bricka som tillverkas i tjockt gods med vinkelslip och borrmaskin låser svänghjulet mot en av motorns pinnskruvar. Annars finns det enkla och billiga verktyg att köpa på din favorit-ÅF.

http://www.jbugs.com/store/graphics/00000001/5003.jpg

Jag kanske bara klantade mig när jag skulle göra en dylik reparation, men när jag var i din sits för ett par år sedan, resulterade ett packboxbyte initierat av ett litet läckage, i att det fullkomligt rann ur motorn istället efter packboxbyte enligt bokens alla regler. Jagade fatt på en annan motor bara för att få köra lite. Den läckande motorn hade även ett ganska stort axialspel, så det var kanske dömt att misslyckas? Men med det i åtanke undrar jag om jag inte hade låtit motorn vara om jag var i din sits och bara ska sommarköra lite? Riva ner och göra ordentligt under längre tidsperiod efter säsongen istället.

Annars är det enklaste att ta reda på vilken sorts olja man har i sprängkåpen, genom att lukta på den, såsom föreslagits redan. Växellådsolja har en väldigt speciell lukt och gammal motorolja likaså.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Visst händer det att tätnigen runt kopplingsaxeln läcker, men inte alls lika vanligt som läckande motorer.
Vanligaste orsaken till att motorer i allmänhet läcker  cylinderläckage, och i viss mån tätningar som åldrats.

11

För att inte ramla ner i kaninhålet kommer jag nog börja med urtrampningslagret som planerat och kanske packboxen vid svänghjulet.
Jag återkommer med rapport efter ingreppen.

Tack för fina beskrivningar på hur det kan gå till att byta. Fantastiskt forum detta! ICQ/ag

12

stickan skrev:

Om man lägger på 75 kg kroppsvikt på 1 m rör så brukar originalbulten gå av eftersom du då har dragit den dubbelt så mycket som den ska dras.

Tack för det, då får jag banta eller ta det försiktigt nästa gång... kanske en kortare hävstång. ICQ/ab
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/P9140202_zps6f932caa.jpg
Ja så här såg det ut utanför mitt lilla garage.
Jag skrev tidigare att jag spände fast motorn i en stege, och det har jag också gjort, men på bilden är det en balk till en Tyresöbock till båtens vinterförvaring.
Den gamla packboxen ligger under motorn, i framkant av bilden.
Skaffa en momentnykel så du kan dra med rätt moment. Jag har visserligen aldrig dragit sönder just denna skruv, och ännu aldrig råkat ut för att svänghjulet lossnat.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Björn J. skrev:
stickan skrev:

Om man lägger på 75 kg kroppsvikt på 1 m rör så brukar originalbulten gå av eftersom du då har dragit den dubbelt så mycket som den ska dras.

Tack för det, då får jag banta eller ta det försiktigt nästa gång... kanske en kortare hävstång. ICQ/ab
..

350NM är 35 kg på 1 m arm/rör, eller 70 kg på 1/2 meter

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

15

Kjell Roar skrev:
Björn J. skrev:
stickan skrev:

Om man lägger på 75 kg kroppsvikt på 1 m rör så brukar originalbulten gå av eftersom du då har dragit den dubbelt så mycket som den ska dras.

Tack för det, då får jag banta eller ta det försiktigt nästa gång... kanske en kortare hävstång. ICQ/ab
..

350NM är 35 kg på 1 m arm/rör, eller 70 kg på 1/2 meter

Tack, då drar jag utan röret, så slipper jag banta.
Däremot brukar jag få ta till förlängningsröret då jag skall dra loss skruven.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."