Liten uppdatering här.
Har kört runt en del med bussen i sommar och haft kul, även familjen tycker om den.
Hade bestämt att åka till SCC i Oslo helgen som var. Åkte från Dalarna i kallt och regnigt väder. Men det skulle ju inte vara nåt problem eftersom jag äntligen fixat värmereglaget med tillhörande vajrar. Fullt ös (vredet mot "A"). Jo det kom en massa luft vid framrutorna, men det kom mer...
Blästringsgubben måste ha tryckt på ordentligt och kanske inte tänkt på att man borde dammsuga ur ventilatonsröret. Hela jag och främre delen av bussen blev täckt av blästersand. Bara att stanna till och sanera mig och buss. Inte så kul. Åkte vidare utan värme med en filt runt benen.
Väl framme i Oslo regnade det ordentligt både på fredag och lördag, men sen tittade solen fram och det kunde rejsas för dem som hade sådana bilar. Kul och inspirerande var det i alla fall. Det gick också fint att sova på de hemgjorda dynorna.
Hemåt på söndag i skapligt väder. Jag skulle ju gärna säga att bussen gått som en klocka, men inte då. Jag får erkänna att jag nog märkte att det skramlade lite mer än vanligt, men det förträngde jag ända tills laddningslampan började lysa några mil hemifrån.
Remmen var hel men ingen laddning. Hmm - likströmsgeneratorn är nog den enda del på bussen som inte blivit renoverad. Efter ca 60 år kanske den helt enkelt gett upp. Nåväl, jag körde hem på batteriet med sparsam belysning - det gick fint. In i garaget och stupa i säng.
Dags för felsökning, bort med remmen och kände på generatorn och den glappade någon mm radiellt. Lagerhaveri alltså. Sen var remskivan nog lite lös för låshakarna hade nästan ätit upp sig själva.
Dags att montera bort den och det var inte lätt! Tvärröret (insug) från förgasaren var i vägen och det är ju en jobbig sak att ta bort. Efter många timmar och ännu fler svordomar lyckades jag få bort den genom att skära loss en liten del av fästplattan till fläktkåpan. Nu stod jag med en massa trasig delar och ingen inspiration alls, suck.
Dagen efter kunde jag tänka lite mer klart, varför inte byta till växelströmmare när man ändå måste byta grejor. Som tur är hade jag ett 60A kit liggande på hyllan. Det hade ju dessutom en tillhörande fästplatta (den jag skurit sönder dagen innan).
Jag gick igång med installationen av den nya generatorn, inte imponerande kvalitet dessvärre. Köpte väl för billigt gissar jag.
Tornet placerade generatorn ca 3mm för långt till vänster, då passar ju inte fläkten i fläktkåpan och det tar i förgasaren.
Upp i fräsmaskin med tornet och bearbeta hålen i sidled 3mm. Nu passade det bättre. Allt kom på plats OK men jag fick fila lite på generatorn för att förgasarens rörliga delar skulle kunna röra sig fritt.
Nu fungerar bussen igen - skönt. Dessutom blev det lite bättre laddning, har 14.0 V även vid lågt vartal. Den gamla likströmmen gav inte mycket förrän över 2000 varv, och då endast 13,5V.
Nackdelen med nya grejor är att de ser just nya ut - passar liksom inte in i stilen. Jag får väl måla remskivan svart och smutsa ned tornet lite.
Post's attachments
DSCF3043.JPG 296.23 kb, 232 downloads since 2019-08-21