101

Tar lackerare semester? Trodde bara de drack och rökte. Och lackerade? Misstag att släppa ut en sådan ut lackbåset, pyser bara på semester direkt då alltså?  ICQ/ae

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

102 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-01-31 08:40:40)

Hade en bil hos lackeraren i två år, sen skulle han på semester och då tog det fyra dagar att lacka bilen ;-)

Så Semester kan vara bra..... ;-)

103

Vi får hoppas att han återkommer med nya krafter och inte bara en solbränna.

Man börjar ju känna pressen att bli klar till sommaren, t.o.m. frun har börjat fråga om vi kan åka buss i sommar. Ett gott tecken som ju måste betyda att det är godkänt med mycket garagetid.

104

Kul att du fick användning för den gamla luckan, fiffig lösning helt klart. ICQ/ab

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

105

Lackeraren lackar fortfarande (eller inte...)

Faktum är att bussen nu har färg undertill och inuti. Och på taket. Getting there...

Under tiden har det mekats med allt annat som finns på en buss. T.ex framvagnen som var helt slut i alla lager och bussningar.
Fick hjälp med att sänka spindlarna men resten fick man klara själv.

Styrningen har ju en vinkelarm som är monterad på framaxeln. Den består av en axel lagrad i smorda bronsbussningar.
Min axel var rostig och bussningarna var glapp.
Dags för renovering. Ny axel och nya bussningar. Man måste först få ut de gamla bussningarna, löstes med en 25mm bricka som slipades av på kanterna så att det gick att trä in den i bussningen, sen vända på den och få en bult igenom.

Pressa i de nya bussningarna (en ska vara jäms med kanten och den andra ska sticka ut en bit).
Sen måste bussningarna brotschas upp så att axeln passar fint utan glapp. Jag köpte en billig justerbar brotsch på tradera. Det gick fint, men man måste vara mycket försiktig och ta lite i taget.

Nästa problem var att bulten som håller vinkelarmen på axeln var kass i gängorna, men man fick en ny bult i renoveringssatsen.
Men gängorna i vinkelarmen måste rensas. Det är M12x1.5mm alltså fingäng. Nytt inköp av tapp på tradera.

Sen är det ju massor med delar som måste rengöras och helst målas. Man kan ju inte sätta dit rostiga och smutsiga delar på en nylackad buss..

Fick tvättat av motorn också.

Nu saknas bara själva bussen, hoppas den är klar snart.
Kanske kan bli lite körning mot slutet av sommaren.

Post's attachments

DSCF2683.JPG, 414.52 kb, 1024 x 768
DSCF2683.JPG 414.52 kb, 16 downloads since 2018-06-29 

DSCF2685.JPG, 387.41 kb, 1024 x 768
DSCF2685.JPG 387.41 kb, 20 downloads since 2018-06-29 

DSCF2686.JPG, 571.7 kb, 1024 x 768
DSCF2686.JPG 571.7 kb, 16 downloads since 2018-06-29 

DSCF2687.JPG, 558.53 kb, 1024 x 768
DSCF2687.JPG 558.53 kb, 19 downloads since 2018-06-29 

106

Bli klar nån gång då så man kan se den på vägarna!  ICQ/ay

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

107

Ja ja. Lovar att den ska rulla innan (här får man tänka sig för - ibland går det ju inte som man tänkt sig) hösten.

108

När jag skulle installera vinkelarmen till styrningen var det lite klurigt att ta reda på hur allt ska sitta ihop. Den smarta mekaren tar ju föstås bilder av det man plockar bort. Men man är inte alltid så smart i garaget..

Här kommer några bilder på hur det ska monteras ihop. Observera att detta är en 67a, tidigare årsmodeller kan ha lite annorlunda utförande. Vissa har inte "försänkningen" på vinkelarmen, då struntar man i den lilla vita O-ringen.

Tips:

1. Den lite större vita packningen ska krängas över en kant, se bild. Det är mycket lättare om man värmer upp den lite försiktigt med varmluftpistol.

2. Gängorna till M12x1.5 bulten kan vara skadade av tidigare klåpare (det var mina), så kör en tapp igenom. OBS - fingäng M12x1.5

3. M12 bulten enligt ovan. Glöm inte låsbrickan innan du sätter dit bulten.

4. För att få i bulten i vinkelarmen måste man klämma ihop hela paketet. MEN - det är svårt då axeln sticker ut från vinkelarmen. Tag då en stor bricka (hål större än 24mm) och lägg där, se röd markering på bild. Då går det lätt att få ihop det och bulten glider i som den ska.

Post's attachments

DSCF2695.JPG, 321.45 kb, 1024 x 768
DSCF2695.JPG 321.45 kb, 19 downloads since 2018-07-16 

DSCF2696.JPG, 421.21 kb, 1024 x 768
DSCF2696.JPG 421.21 kb, 17 downloads since 2018-07-16 

DSCF2697.JPG, 545.97 kb, 1024 x 768
DSCF2697.JPG 545.97 kb, 19 downloads since 2018-07-16 

DSCF2698.JPG, 561.69 kb, 1024 x 768
DSCF2698.JPG 561.69 kb, 16 downloads since 2018-07-16 

DSCF2699.JPG, 603.36 kb, 1024 x 768
DSCF2699.JPG 603.36 kb, 16 downloads since 2018-07-16 

109

Jag skulle installera de droppade spindlarna på framvagnen. Inte så lätt skulle det visa sig.
På droppade spindlar vänder man "husen" till länkpinnarna bak-o-fram. Det medför att tätningarna inte passar som original.

1. Plåtkåpan kan man glömma helt. Ena länkpinnen måste slipas till som en svamp för att gå fri från spindeln.
2. Gummitätningarna på insidan måste moddas för att passa:
2a. Gummitätningarna är klämda mellan spindlarna och en hattformad plåtbricka.
2b. Övre resp. nedre tätning har olika mycket plats = moddas olika.
2c. Plåthattarna måste böjas, slipas ned eller båda.
2d. Gummitätningarna måste ev. göras smalare.
2e. Enklast var att trä över gummitätningarna på resp. framvagnsarm först. Montera sen spindlarna med sina länkpinnar. När allt sitter på plats kan man enkelt kränga över gummitätningarna på sina platser.

Det verkar som spindlar är lite olika gjutna så det kan vara mer eller mindre plats för tätningarna. På mina kunde jag använda en hel gummitätning på ena ändan, men fick göra en tunnare på andra ändan (skar av den i mitten med en vass kniv= halva tjockleken).

Till slut fick jag ihop alla shimsbrickor och tätningar. Fetta in ordentligt innan och fyll sen på i nipplarna.

Styrarmarna är bearbetade med ett nytt större koniskt hål som gör att man sätter i styrlederna  underifrån. Storleken gör att bay styrleder passar.
Styrstagen blir en kombination av bayleder (vid spindlarna) och split (vid mittendelen). Gängan in i styrstaget är samma på båda typerna. Observera att man använder en högergängad och en vänstergängad per styrstag. Då blir det lätt att justera toe-in utan att ta bort styrstagen.

Jag har svetsat dit fäste för bromsservo, det är då i vägen för styrdämparen. Löstes med att kapa bort fästet, lite modd, och sen svetsa fast det på andra sidan där det fanns plats.


Sen hände det märkliga att bussen kom hem från lackering, så då kunde jag montera dit en färdig framvagn. Den är ganska tung med allt monterat.

Post's attachments

DSCF2700.JPG, 441.43 kb, 1024 x 768
DSCF2700.JPG 441.43 kb, 22 downloads since 2018-07-18 

DSCF2706.JPG, 561.98 kb, 1024 x 768
DSCF2706.JPG 561.98 kb, 23 downloads since 2018-07-18 

DSCF2707.JPG, 583.48 kb, 1024 x 768
DSCF2707.JPG 583.48 kb, 22 downloads since 2018-07-18 

DSCF2708.JPG, 410.36 kb, 1024 x 768
DSCF2708.JPG 410.36 kb, 13 downloads since 2018-07-18 

DSCF2713.JPG, 484.08 kb, 1024 x 768
DSCF2713.JPG 484.08 kb, 24 downloads since 2018-07-18 

110

Mer installationsjobb. När man använder icke original delar i framvagn, bakvagn och bromsservo så passar ju inga bromsrör längre.

Bäst att göra egna. Det gav ju tillfälle att införskaffa ett nytt verktyg: Bromsrörskragare. Försäljaren håller på med en bubbla oval, så han kunde sälja rätt grejor. Gamla folkor ska ha DIN-typ på kragningen, den ser ut som en svamp. Man gör den i en operation i kragaren. Glöm INTE att sätta på nippeln innan kragning.
Rören ska vara 3/16" = ca 4,75mm. Jag använder koppar-nickelrör med tjockt gods. De är lätta att bocka men styva nog att man klammrar dem ungefär som stålrör (kanske lite tätare mellan klammer).
Nipplarna är M10-fingäng.
Tog en hel dag att göra alla 7 rör. Några blev misslyckade och fick kasseras, men jag köpte bra med rör.

Post's attachments

DSCF2737.JPG, 322.47 kb, 1024 x 768
DSCF2737.JPG 322.47 kb, 22 downloads since 2018-07-28 

DSCF2739.JPG, 399.37 kb, 1024 x 768
DSCF2739.JPG 399.37 kb, 20 downloads since 2018-07-28 

DSCF2741.JPG, 576.48 kb, 1024 x 768
DSCF2741.JPG 576.48 kb, 19 downloads since 2018-07-28 

DSCF2742.JPG, 559.22 kb, 1024 x 768
DSCF2742.JPG 559.22 kb, 23 downloads since 2018-07-28 

111

Ständigt framåt  ICQ/ay

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

112

Framåt oftast, men ibland går det bakåt. Jag trodde en gammal VW var ganska enkel med få delar, men nej då. Ju mer man håller på så inser man hur många små delar en VW består av.

Nåväl, vidare i projektet. Hela elsystemet var ju utrivet inför lack, så det måste tillbaka. 8 säkringar - hur svårt kan det vara?
Nämen var ska den här sladden gå?
Saknas det inte nåt här?

Nån som känner igen sig...

Till slut fick jag hela spagettin på plats.

Instrumenten var det inga fel på trodde jag, men vid närmare inspektion så saknades det nån färgad plastbit för indikeringslamporna.
Det blev till att pilla isär hastighetsmätaren, och då lossnade fler av plastbitarna. Limmade dit nya med epoxilim, samt en rengöring när det ändå var isärplockat.

Post's attachments

DSCF2721.JPG, 313.65 kb, 1024 x 768
DSCF2721.JPG 313.65 kb, 18 downloads since 2018-07-29 

DSCF2722.JPG, 330.69 kb, 1024 x 768
DSCF2722.JPG 330.69 kb, 14 downloads since 2018-07-29 

DSCF2723.JPG, 357.05 kb, 1024 x 768
DSCF2723.JPG 357.05 kb, 15 downloads since 2018-07-29 

DSCF2724.JPG, 344.54 kb, 1024 x 768
DSCF2724.JPG 344.54 kb, 17 downloads since 2018-07-29 

DSCF2743.JPG, 412.13 kb, 1024 x 768
DSCF2743.JPG 412.13 kb, 22 downloads since 2018-07-29 

113

Fin renovering men vi har inte sett bilder med ny lack. Vad är det för kulör som du har valt?

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

114

Jo just det, den är lackad i den klassiska kombinationen mangogrön/fiskmåsgrå.
Det är solid 2-komp, ingen klarlack. Min lackgubbe provade tre fabrikat: Sikkens, Glasurit och PPG. Kulörerna var faktiskt ganska olika mellan fabrikaten. Vi valde till slut PPG, och Kjell gjorde ett fint jobb med målningen även om det tog lite tid...

Nu är ju denna färgkombination inte helt korrekt på min 67a buss, den fanns bara 58-61, men den passar min själ så det fick bli så. Jag ska ju trots allt köra runt i denna resten av livet och då vill man ju gärna ha en färg man trivs med.

Lite svårt med färgnyanser på bilder inomhus, jag återkommer med bättre bilder då bussen kan fotas utomhus.

Post's attachments

DSCF2714.JPG, 397.64 kb, 1024 x 768
DSCF2714.JPG 397.64 kb, 18 downloads since 2018-08-02 

DSCF2715.JPG, 551.95 kb, 1024 x 768
DSCF2715.JPG 551.95 kb, 19 downloads since 2018-08-02 

DSCF2736.JPG, 569.28 kb, 1024 x 768
DSCF2736.JPG 569.28 kb, 20 downloads since 2018-08-02 

115

ICQ/ay

116

Exakt samma sak med hastighetsmätaren hände mig i vintras när jag bytte elsystem, tänkte att det var lika bra att limma tillbaks blinkersindikatorplasten när allt endå var ute. När jag fått isär mätaren hade alla plastbitar till varningslamporna lossnat ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

117

"Gammalt klister lossnar aldrig" Eller vad är det man säger nu igen

118

Helrätt färgkombo! ICQ/bf

DKW F89 Schnellaster -53

119

Hinner du bli klar till Bug Run Classic? Det är ju imorgon så du har gott om tid  ICQ/ag

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

120

Ha ha ha. Kommer ni ihåg reklamen "du har ju hela helgen på dig". Men nu har jag ju inte det.

Tänk på mig när ni glider runt i era fungerande bilar och har det bra, medan jag ligger under min och skruvar och svär över allt som jag glömt bort var det ska monteras tillbaka.

Ha en skön helg alla VW-entusiaster  ICQ/ad

121

Jag bryter ihop!
Var finns en psykolog för misslyckade bilmekar?

Skulle göra några enkla saker häromdagen, men precis allt jag försökte gick på tok. Massa extra arbete.

Först skulle jag bara sätta på VW-märket. Det skulle gå snabbt och lätt, jag hade ju fästbrickorna.
Det första som hände var att det var omöjligt att komma åt övre fästpinnen. Den satt ju bakom diverse saker. Till slut monterade jag bort torkarmekanismen - då kom jag åt lite bättre (men inte helt fritt förståss).
Sen försökte jag sätta på en fästbricka på pinnen. Helt omöjligt att få på, pinnen var för tjock. Hmm, den var ju lackad även där - slipa bort färgen och då gick det med nöd och näppe att få dit en fästbricka, men bara på en pinne som var lätt att komma åt. Övre pinnen var fortfarande omöjlig.
Hur gör alla andra ???

Till slut gav jag upp och kokade kaffe istället.

Lite funderande och mätande senare började jag modda pinnarna. De var knappt 5mm diameter. Förmodligen punktsvetsade på nåt sätt på baksidan av VW-märket. Undrar hur bra de sitter?

Jag chansade och gängade dem M5. Det gick utan att nån lossnade - Puh.

Därefter gick det att pilla dit nylonbrickor och M5 mutter. Tog hela förmiddagen.

Sen fortsatte resten av dagen på samma sätt med en massa motgångar och saker som inte passade. Orkar inte tänka mer på det.
Behöver en paus innan man blir galen.

Post's attachments

DSCF2746.JPG, 341.71 kb, 1024 x 768
DSCF2746.JPG 341.71 kb, 20 downloads since 2018-08-10 

DSCF2747.JPG, 325.47 kb, 1024 x 768
DSCF2747.JPG 325.47 kb, 13 downloads since 2018-08-10 

DSCF2748.JPG, 379.65 kb, 1024 x 768
DSCF2748.JPG 379.65 kb, 15 downloads since 2018-08-10 

122

Småsaker kan driva en till vansinne men det är ju också i alla detaljerna som kvaliteten sedan syns. ICQ/bf

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

123

Liten uppdatering är på sin plats. Alla stora planer på busskörning i höst gick åt pepparn. Hur kan allt ta sån tid???
Nåväl, det händer trots allt lite i garaget om än i snigeltakt just nu.

Jag fick tag i en kul radio av en forummedlem, en Becker Monte Carlo. Snygg design och ganska gammal, gissar sent 50-tal.
Den var tom inuti men det gör inget, vill mest ha utseendet. Sen kan man ju bygga in nåt kul i framtiden.

Min buss är ju en 67a och det betyder stort hål för radion. Passar ej så bra för den gamla Beckern.
Jag hittade en lagom bit aluminium i garaget och fräste ut en egen panel som passar in i design. Lite slip och polering så smälter den fint in i miljön.

Post's attachments

DSCF2766x.JPG, 367.4 kb, 1024 x 768
DSCF2766x.JPG 367.4 kb, 11 downloads since 2018-12-04 

DSCF2767.JPG, 320.02 kb, 1024 x 768
DSCF2767.JPG 320.02 kb, 10 downloads since 2018-12-04 

DSCF2774.JPG, 415.09 kb, 1024 x 768
DSCF2774.JPG 415.09 kb, 11 downloads since 2018-12-04 

IMG_1708.jpg, 135.04 kb, 768 x 1024
IMG_1708.jpg 135.04 kb, 11 downloads since 2018-12-04 

IMG_1710.jpg, 225.97 kb, 768 x 1024
IMG_1710.jpg 225.97 kb, 12 downloads since 2018-12-04 

124

ICQ/ay
Snyggt jobbat!!! ICQ/bo

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

125

Imponerad  ICQ/ay

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

You're Never a loser until you quit trying.