Lackeraren lackar fortfarande (eller inte...)
Faktum är att bussen nu har färg undertill och inuti. Och på taket. Getting there...
Under tiden har det mekats med allt annat som finns på en buss. T.ex framvagnen som var helt slut i alla lager och bussningar.
Fick hjälp med att sänka spindlarna men resten fick man klara själv.
Styrningen har ju en vinkelarm som är monterad på framaxeln. Den består av en axel lagrad i smorda bronsbussningar.
Min axel var rostig och bussningarna var glapp.
Dags för renovering. Ny axel och nya bussningar. Man måste först få ut de gamla bussningarna, löstes med en 25mm bricka som slipades av på kanterna så att det gick att trä in den i bussningen, sen vända på den och få en bult igenom.
Pressa i de nya bussningarna (en ska vara jäms med kanten och den andra ska sticka ut en bit).
Sen måste bussningarna brotschas upp så att axeln passar fint utan glapp. Jag köpte en billig justerbar brotsch på tradera. Det gick fint, men man måste vara mycket försiktig och ta lite i taget.
Nästa problem var att bulten som håller vinkelarmen på axeln var kass i gängorna, men man fick en ny bult i renoveringssatsen.
Men gängorna i vinkelarmen måste rensas. Det är M12x1.5mm alltså fingäng. Nytt inköp av tapp på tradera.
Sen är det ju massor med delar som måste rengöras och helst målas. Man kan ju inte sätta dit rostiga och smutsiga delar på en nylackad buss..
Fick tvättat av motorn också.
Nu saknas bara själva bussen, hoppas den är klar snart.
Kanske kan bli lite körning mot slutet av sommaren.
Post's attachments
DSCF2683.JPG 414.52 kb, 183 downloads since 2018-06-29

DSCF2685.JPG 387.41 kb, 173 downloads since 2018-06-29

DSCF2686.JPG 571.7 kb, 177 downloads since 2018-06-29

DSCF2687.JPG 558.53 kb, 187 downloads since 2018-06-29