51

912 skrev:

Kul med en maskin som drar bra! Jag har problem med ryck och dålig övergång också på mina 51.5 IDA.. Det där med utjämningsslang mellan förgasarna lät intressant. Vad är syftet med det?  ICQ/bw

Det måste vara EMPI 51 or ( mycket känsliga att dom inte drar dom för hård då läcker dom i spjälaxlana o går trögt plus risken är att dom inte tätar mot insuget)
Du kan börja med justera  din flotör nivå  Sen kan du kolla så spjällen är parallella om inte måste man bryta så dom blir parallella
Om det är EMPI  munstycke kolla upp dom så dom är lika i storlek  o att E rören har hålen på rätt ställe (finns info på misabs hemsida hur hålen skall vara o storlek
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

52

Iden om utjämningsslang kom till efter tips från PPR.
I teorin borde det fungera dock inte bevisat.
Jag glömde nämna att jag åxo åter synkat 48orna vilket jag misstänker har stor påverkan tillsammans med ett synkat gaslänkage såklart.

53

Körde en 11 milsvända igår och då drog den 1,2 liter milen.
I mesta laget kan man tycka, jag skruvar vidare får vi se.

54 Senaste redigerad av 912 (2021-07-22 12:17:44)

PPRMicke skrev:
912 skrev:

Kul med en maskin som drar bra! Jag har problem med ryck och dålig övergång också på mina 51.5 IDA.. Det där med utjämningsslang mellan förgasarna lät intressant. Vad är syftet med det?  ICQ/bw

Det måste vara EMPI 51 or ( mycket känsliga att dom inte drar dom för hård då läcker dom i spjälaxlana o går trögt plus risken är att dom inte tätar mot insuget)
Du kan börja med justera  din flotör nivå  Sen kan du kolla så spjällen är parallella om inte måste man bryta så dom blir parallella
Om det är EMPI  munstycke kolla upp dom så dom är lika i storlek  o att E rören har hålen på rätt ställe (finns info på misabs hemsida hur hålen skall vara o storlek
/// M

Tack för tips ska kika på det. Men det är faktisk Weber ida 48or som är borrade till 51.5.. Funderar på att testa borra det där progression hålet som det pratas om. Samt kanske prova utjämningsslang (förlåt för trådkap) mvh Oskar

Bubbla -  61
Porsche- 66

55

912 skrev:
PPRMicke skrev:
912 skrev:

/// M

Tack för tips ska kika på det. Men det är faktisk Weber ida 48or som är borrade till 51.5.. Funderar på att testa borra det där progression hålet som det pratas om. Samt kanske prova utjämningsslang (förlåt för trådkap) mvh Oskar

Är det jack C som har borrat dom
Du skall ha klart för dig hur större dom är hur sämre vaccum signal  En 51 är för racing och inget annat Då får man lida i vissa fall
Dom skall gå på fult öppet då funkar dom
När man kör på gatan då lider man ofta
Bara för info så togs IDA 48 fram för fords FORMULA 1 motor (DFV) sen hamnade dom på GT40 också
Därför finns det ingen choke
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

56 Senaste redigerad av 912 (2023-07-27 12:27:48)

Hej,

Fick du ordning på dina webrar och vad blev det för bestyckning?

Jag är igång med min bil igen efter nästan 2års vila. Jobbar nu också med bestyckning.

Har problem med att min går fett ifrån tomgång 12.5 AFR upp till ca 3000varv. Sen leanar den ut till ca 17 afr och rycker och går piss för att sedan ifrån ca ~3500varv landa på ca 12-13 AFR till 7000+

Motor 2,8L Typ4 byggd av jussi i grunden dragracing motor som jag jobbar med att få gat duglig.
53/39 ventiler osv..

Bestyckning just nu

Weber 51,5
Halsring 46mm
Lågfarthållare 120 munstycke 65F10
Högfart 175
Emulsionrör F2

Bränsletryck 0,25Bar

Tomgången går inte att få under 1100varv då skakar den och går ojämnt. Går som bäst på ca 1200.. lyckas inte få den i närheten av 14afr hur mycket jag än skruvar. Så Tomgång ligger på 12-13 vilket är högt. Allt är synkat och nytt fint gasreglage med rullhjul är monterat ( synk link )

Har provat större lågfart munstycken men går bara sämre och fetare. Funderar på att prova stoppa in mindre Lågfarthållare 110 eller 100 för att få den att gå fetare i slutet av lågfart och få en bättre övergång till högfart.

Bubbla -  61
Porsche- 66

57

912 skrev:

Hej,

Fick du ordning på dina webrar och vad blev det för bestyckning?

Jag är igång med min bil igen efter nästan 2års vila. Jobbar nu också med bestyckning.

Har problem med att min går fett ifrån tomgång 12.5 AFR upp till ca 3000varv. Sen leanar den ut till ca 17 afr och rycker och går piss för att sedan ifrån ca ~3500varv landa på ca 12-13 AFR till 7000+

Motor 2,8L Typ4 byggd av jussi i grunden dragracing motor som jag jobbar med att få gat duglig.
53/39 ventiler osv..

Bestyckning just nu

Weber 51,5
Halsring 46mm
Lågfarthållare 120 munstycke 65F10
Högfart 175
Emulsionrör F2

Bränsletryck 0,25Bar

Tomgången går inte att få under 1100varv då skakar den och går ojämnt. Går som bäst på ca 1200.. lyckas inte få den i närheten av 14afr hur mycket jag än skruvar. Så Tomgång ligger på 12-13 vilket är högt. Allt är synkat och nytt fint gasreglage med rullhjul är monterat ( synk link )

Har provat större lågfart munstycken men går bara sämre och fetare. Funderar på att prova stoppa in mindre Lågfarthållare 110 eller 100 för att få den att gå fetare i slutet av lågfart och få en bättre övergång till högfart.

Tjänare
Vi har aldrig mer soppa tryck än 0.19 bar ( det trycket klarar man290hk)  ( även regulatorn kan ställa till det att den hoppar upp o ned  så vi har alltid manometern vid rutan för att se hur den jobbar vid körning 
Där i mot har vi minst 300 i nålventilerna   med 5.5 mm flotör höjd
Det går att labba med 5 mm flotör höjd  eller 6mm  dom är jäkligt känsliga för förhögt tryck för då hoppar flotörena då är det nästa omöjligt att få till lågfarten Då svarar dom inte på lågfartsmunstyckena  o kan bli knepig på övergången  runt 3500 varv
När man är 100 på soppa trycket   bör det funka med  120 hållare o 65 
sen gillar jag F7  185-195 i soppa och runt 200-220 i luft
Om jag skulle sköra på gatan skulle jag peta i 44mm halsring för en bättre vakuum signal (44 mm har vi varit runt 290 påsar i maskin
Hur större halsring i en IDA hur jäkligare är dom att få till om man inte skall ha 100% öppet hela tiden
för det är liten skillnad på 51.5 mm o 46 mm för få bra vakuum signal i det undre registret
Hoppas detta kan hjälpa dig lite längre

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

58 Senaste redigerad av 912 (2023-07-29 18:33:51)

Tack för svar micke, blir att plocka ur förgasare och säkerhetställa flottörnivån Vill försöka få till det  hyffsat utan att byta halsring, jag har inga F7  Rör men F16 har jag funderat på att prova. Tog med mig en kollega igår på en tur och han spanade på AFR mätaren då jag körde. Han reagerade på att det börjar gå snålt på högre varv. 5500+ och det blir värre högre upp. Hans teori är att jag har för liten bränslepump och att jag borde flytta den så den sitter fram. Kör med Facet Redtop.

Bubbla -  61
Porsche- 66

59

912 skrev:

Tack för svar micke, blir att plocka ur förgasare och säkerhetställa flottörnivån Vill försöka få till det  hyffsat utan att byta halsring, jag har inga F7  Rör men F16 har jag funderat på att prova. Tog med mig en kollega igår på en tur och han spanade på AFR mätaren då jag körde. Han reagerade på att det börjar gå snålt på högre varv. 5500+ och det blir värre högre upp. Hans teori är att jag har för liten bränslepump och att jag borde flytta den så den sitter fram. Kör med Facet Redtop.

Vet inte hur mycket den leverar
En sådan pump brukar inte räcka till  för du för börja räkna bränsle i sek
Har inte koll på så små pumpar  skulle tro den ger 150 l i timman
Vi som är skadade räknar i sek  Om du räknar så här 150 dividerat med 60 får man 2.5 deciliter i min  sen tar vi det en gång till  så får man 0.041 i sek
Ett exp om man har en 4cylindrig motor som ger 300 hk i maskin   vi vill ha blandnings förhållande på 13.5 afr   vi kör bilen ned för strippen i 402 m
och råkar köra 9.8 sek  har man förbrukat 0.45 l soppa på den svängen
Då brukar det sitta en röd holly pump i bilen för klara av leveransen av soppa med 0.19 bar (snackar flöde här )
En sådan levererar 367 L T på 0.45 bar   då börjar vi räkna igen 6.11 l i min   i sek ger den 0.10 liter i sek
så har man kapacitet att kunna ta ur 300 hk i maskin med 0,19 bar blir det mer förlöst på grund av mottrycket i ledningen
Så stora pumpar behöver man ha sen det med soppa ledning för att slippa flödes förluster bör man ligga runt 8mm på insidan av röret gärna 10-12 ytter diameter för det skall hinna fylla flotör huset med soppa o regulatorn skall sitta på brandväggen bak med Y förslutning till förgasarna
Så det där man för gasare  brukar vara massa jobb med alla saker för dom skall få mat nog
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

60 Senaste redigerad av m02cjoho (2023-07-30 10:32:25)

Lyssnade på den här videon och undrar om hans resonemang är att lita på?

Stämmer hans uträkningar för GPH etc.?

När man kör med dubbla weber IDA, finns det något behov av returledning till tanken?

https://www.youtube.com/watch?v=O06TpVafwIo

61

912 skrev:

Har du testat med ett mindre luftmunstycke? Det är däruppe det påverkar mest. 3 steg på luft är ungefär samma som ett steg på huvud.
En kompis plockar 240 hk med en sån pump men alla talar om för honom att det inte går.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

62

m02cjoho skrev:

Lyssnade på den här videon och undrar om hans resonemang är att lita på?

Stämmer hans uträkningar för GPH etc.?

När man kör med dubbla weber IDA, finns det något behov av returledning till tanken?

https://www.youtube.com/watch?v=O06TpVafwIo

175 X 3.78l = 661 men det var på 350 Hk
Det ligger mycket verklighet i filmen
Även med hur lägre flöde men har in i gasaren hur det begränsar hur mycket det klarar att leverera i sek
Om man använder pro Filter King så slipper man  retur ledningen  den klarar att leverera mängden  till 320 hk
Ett bränsle system bör ha överkapacitet för det skall funka bra men hur mer Hk man har hur viktigare är det
Jag vissa lyckas med små pumpar men skall man typ köra 201 m repa eller 402 så kommer det vara olika saker för hur längre men kör på full belastning  hur viktigare är det med soppa systemet
Skulle man köra rally/banracing som man belastar motor lång tid är det ofta 2st pumpar för det skall klara av mer än en sträcka eller varv
När du ser på din lambda så kan du se hur mycket luft du använder till ett gram bränsle  skulle du räkna då så är det en himla massa soppa som går åt
Det är ofta man glömmer av hur soppa systemet är uppbyggt o hur grova slangar o ledningar man använder
Om jag tar ett exp  på min bil som skulle gå Street week  som allt är byggt för 201 m  är det två pumpar en för transport typ 150 L T sen på strippen slår man på en brytare  till nästa pump  soppa ledningen är 10 mm invändigt för det skulle kunna leverera tillräckligt i sekund liter till dom goa IDA  Eller tar man min räser så har jag en pump som ger 1300 liter i timman Inkommande  matning till den är AN10 som är 15.7mm invändigt  med teflon ledning (flödar bättre )  till soppa filter sen AN8  som är 12.7 mm  för här pratar vi om E85 o drygt 500 hjul hk  så går det åt soppa en en värmare o en repa  I loggen säger det 409 lb T = 185 liter i timman  brukar förbruka 2,5 liter på en sväng ner för banan 
Så bränsle går det åt mycket snabbt då gäller det ha pump som klarar leverera i Sekund
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

63

Jag har just nu enkel Facet red top och Filter King.
Sopparöret om jag inte missminner mig håller 10mm inv.
Jag har inte märkt något tecken på bränslebrist än så länge.
Är det Holley Röd som är bästa valet om jag vill uppgradera pumpen och kan den jobba tillsammans med nuvarande Filter Kingen?
Vilket för-filter innan pumpen ska man välja?

64 Senaste redigerad av 912 (2023-07-31 17:27:31)

m02cjoho skrev:

Är det Holley Röd som är bästa valet om jag vill uppgradera pumpen och kan den jobba tillsammans med nuvarande Filter Kingen?

Exakt samma setup som jag kör med nu, beror nog mycket på storlek på motor hur mycket man varvar och vad man siktar på för Afr (jag vill ligga på 12-13  på högre varv för att vara på säkra sidan). Du skulle ju kunna skruva dit tryckmätaren och sätta en Go-pro och filma då du är ute och gasar och se om trycket ligger stadigt på 3 psi. Jag läste mig till att filterking klarar som max 10psi så pumpen ska nog inte leverera mer än så.

Jag funderade på en Holley Röd men läste mig till att den låter fruktansvärt mycket. Jag köpte istället en Mallory som ska vara lite tystare . Jag kommer göra om mitt bränsle system och sätter en BTR med retur ledning också för att inte värma bränslet. Typ https://patrickmotorsports.com/products/fuepmofpran

Bifogar lite läsning angående AFR värden, visserligen Porsche men också luftkylt och trimmat.

http://www.masterenginetuner.com/air-fu … -tips.html

Bubbla -  61
Porsche- 66

65 Senaste redigerad av m02cjoho (2023-07-31 18:39:00)

Bra att veta eftersom att ljudnivån redan nu är i värsta laget.
Kikar efter en Elektrisk bränslemätare så att man kan övervaka direkt från förarplatsen typ denna:

https://webshop.trendab.com/till-bilen/ … k-pro-3503

Jag baserar nuvarande bestyckning på förslag från JPM och ligger på cirka 12-13.

Kan det vara så att tempen på bränslet utan returledning blir högre med en kraftigare pump vilken borde utveckla mer värme under drift, även bränsletrycket påverkar väl kokpunkten?

Kommer även att se över lösningen för tilluft till tanken för att öka flödet?

Post's attachments

GRP4585 PUSH ON PUMP KIT1-1000x667.jpg, 173.74 kb, 1000 x 667
GRP4585 PUSH ON PUMP KIT1-1000x667.jpg 173.74 kb, 67 downloads since 2023-07-31 

66

912 skrev:
m02cjoho skrev:

Exakt samma setup som jag kör med nu, beror nog mycket på storlek på motor hur mycket man varvar och vad man siktar på för Afr (jag vill ligga på 12-13  på högre varv för att vara på säkra sidan). Du skulle ju kunna skruva dit tryckmätaren och sätta en Go-pro och filma då du är ute och gasar och se om trycket ligger stadigt på 3 psi. Jag läste mig till att filterking klarar som max 10psi så pumpen ska nog inte leverera mer än så.

Jag funderade på en Holley Röd men läste mig till att den låter fruktansvärt mycket. Jag köpte istället en Mallory som ska vara lite tystare . Jag kommer göra om mitt bränsle system och sätter en BTR med retur ledning också för att inte värma bränslet. Typ https://patrickmotorsports.com/products/fuepmofpran

Bifogar lite läsning angående AFR värden, visserligen Porsche men också luftkylt och trimmat.

http://www.masterenginetuner.com/air-fu … -tips.html

Mallory är en jätte bra pump
Dom har även en  jäkligt bra åter cirkulerande BTR  synd att den är så satans dyr
Men om man hänger upp den röda/blå hollyn i gummi så blir lite tystare men den låter
Prylen man gör med holly för dom skall inte gå upp i så högt tryck är man klipper ett varv regleringen i pumpen ( så får man 0.62 bar)
Efter som dom är tillverkade för raggar förgasare som  kräver högre tryck från Btren  6-7 psi (0.41-0.48 har man i en sådan för dom skall funka )
En Ida vill inte ha mer än 0.19 bar(2.8psi för nålventilen skall bli orolig o flotören för svängningar om det är högre (så lätt flotör vikt i en sådan) 
Blir knas att ställa in dom på lågfart o mellan
IDF är ännu känsligare för högt soppa tryck  dom brukar gilla 0.16 bar
/// m

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

67 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-07-31 18:58:46)

m02cjoho skrev:

Bra att veta eftersom att ljudnivån redan nu är i värsta laget.
Kikar efter en Elektrisk bränslemätare så att man kan övervaka direkt från förarplatsen typ denna:

https://webshop.trendab.com/till-bilen/ … k-pro-3503

Jag baserar nuvarande bestyckning på förslag från JPM och ligger på cirka 12-13.

Kan det vara så att tempen på bränslet utan returledning blir högre med en kraftigare pump vilken borde utveckla mer värme under drift, även bränsletrycket påverkar väl kokpunkten?

Kommer även att se över lösningen för tilluft till tanken för att öka flödet?

Ett Y som går till en slang för man max flöde på systemet
Autometer har en jäkligt bra bränsle mätare med isolator så man slipper få soppan in i bilen ( har för mig raggarn har sådan = Jörgen Persåker
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

68 Senaste redigerad av m02cjoho (2023-08-07 20:13:38)

Vilken skillnad...
Har idag testat nyanskaffat gasreglage från limebug.

https://limebug.com/product/sync-link-t … h-heaters/

Otroligt vilken körbarhet jämfört med CSP pinnarna.

Rekommenderas varmt....

69

m02cjoho skrev:

Vilken skillnad...
Har idag testat nyanskaffat gasreglage från limebug.

https://limebug.com/product/sync-link-t … h-heaters/

Otroligt vilken körbarhet jämfört med CSP pinnarna.

Rekommenderas varmt....

Kollat lite på det idag på nätet. Verkar ju kalas bra. Byter man vajer ända från gaspedalen?
Blir lite sugen på ett sånt. Blir ganska dyrt med vår svaga krona. Men jag fyller ju år snart ICQ/al

Bubbla -62

70

Dyrt skit är det.
Jo man byter ut hela vägen fram till pedalen.
Jag passade på att dessutom dra vajern inuti en PTFE slang för att minimera friktion.
Nu gasar jag dom dubbla 48orna lika lätt som en original förgasare.
Oslagbar synk mellan förgasarna med vajer.

71

Jag kör också med sync link, väldigt nöjd! Jag kör med Porsche fläkt vilket gjorde att mitt tidigare länkage satt bakom motorn.. Så himla skönt nu att kunna justera och synka in gasarna fram till istället för att pilla på där bak!

https://bilddump.se/bilder/20230809230054-89.236.36.50.jpg

Bubbla -  61
Porsche- 66

72

912 skrev:

Jag kör också med sync link, väldigt nöjd! Jag kör med Porsche fläkt vilket gjorde att mitt tidigare länkage satt bakom motorn.. Så himla skönt nu att kunna justera och synka in gasarna fram till istället för att pilla på där bak!

En fråga
När dina IDA lutar  hur blir det med flotör nivån  när dom sitter på sin plats
Dom där 5.5 mm som skall vara i dom  hur blir det

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

73 Senaste redigerad av 912 (2023-08-10 15:43:58)

PPRMicke skrev:
912 skrev:

En fråga

Hmm tror inte dom lutar, utan det är nog bilden som är tagen i konstig vinkel, men jag ska undersöka det vidare. Kan ju vara det som är problemet.

Edit, bra öga där micke la vattenpasset på och hela det lutar faktiskt. Måste nog sänka bilen mer bak för att jämna ut det.

Någon som har erfarenhet av JPM Raptor Jet?

https://bilddump.se/bilder/20230810164148-89.236.36.50.jpg

Bubbla -  61
Porsche- 66

74

PPRMicke skrev:
912 skrev:

En fråga

Webrarna klarar väl några graders lutning utan problem?  ICQ/ai

75

Läckagetest mm. med tur på landet.
Förbättrad vevhusandning, skruvade ventilkåpor, Synkreglage mm.

Post's attachments

motor.jpg, 252.58 kb, 655 x 1382
motor.jpg 252.58 kb, 77 downloads since 2023-08-11 

utan byglar.jpg, 162.05 kb, 1048 x 496
utan byglar.jpg 162.05 kb, 70 downloads since 2023-08-11