Jag undrar om någon kan tipsa om något bra ställe med rullande landsväg och tillhörande weber expert för bestyckning av mina webrar?
Eftersom att jag bor i Arboga är det ett plus med så kort resväg därifrån som möjligt.
/Janne, VW2332CC
1 2016-09-21 07:33:25 Senaste redigerad av m02cjoho (2016-09-21 08:18:49)
Sätt på dig hörselkåpor och gör ett besök hos JPM i Helsingborg på dyno day 8/10
Ha Ha hundra mil i den bilen är väl som en månfärd i Apollo 13
Verkar vara lite tunt med Weber bestyckare i Arboga trakten.
Jag har testat bilen med Bredbandslambda och får dessa ca. värden med 48IDA, 40mm halsringar, F2 Emulsionsrör, (Har ej kollat storlek på munstycken ännu), 2332cc, Engle FK-8, Superflo toppar 44x37,7mm, ca. 25-30 gr max tändning.
tomgång 12,5
på vägen jämn gas 1500 - 4500 rpm 10,2!
på vägen acceleration från botten på hög belastning = kraftig "dead spot" från botten upp till ca. 4000 rpm >20,0
På vägen accelaration genom växlarna mellan 10,2 - 15,0
Den verkar gå fett på lågfart och inte hänga med vid segdragnings acceleration.
Någon som har liknande erfarenheter?
4 2016-09-21 15:05:32 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-09-21 15:14:33)
Ha Ha hundra mil i den bilen är väl som en månfärd i Apollo 13
![]()
Verkar vara lite tunt med Weber bestyckare i Arboga trakten.
Jag har testat bilen med Bredbandslambda och får dessa ca. värden med 48IDA, 40mm halsringar, F2 Emulsionsrör, (Har ej kollat storlek på munstycken ännu), 2332cc, Engle FK-8, Superflo toppar 44x37,7mm, ca. 25-30 gr max tändning.
tomgång 12,5
på vägen jämn gas 1500 - 4500 rpm 10,2!
på vägen acceleration från botten på hög belastning = kraftig "dead spot" från botten upp till ca. 4000 rpm >20,0
På vägen accelaration genom växlarna mellan 10,2 - 15,0
Den verkar gå fett på lågfart och inte hänga med vid segdragnings acceleration.
Någon som har liknande erfarenheter?
Hej
Jag skulle tro att du behöver mäta upp flotörena så du får rätt nivå ( mycket vanligt fel )
Sen skall man ha koll på soppa trycket det skall vara 0,19-0,22 bar
F2(tunna) rören är så kallade fullfarts rör som skall ge bättre där uppe
Bifogar en bild från Weber boken
Om du kör med en 009 fördelare kan det vara jäkligt att få till fuggarna från 3200 och upp
När jag startar med mappningen så plockar jag bort axpumparna så dom inte stör soppa mixen
Det man skall tänka på är att en FK8 har 308 grader D så man kan tappa gashastigheten med stora ventiler
På min gat maskin kör jag med samma kam och 1,62 vippor (lyfthöjd på 15,6mm)
Mina gammla IDA var mycket besvärliga att få till under 2500 varv med stora halsringar men med 38mm halsring fick man uppgashastigheten sen fick jag ändra kamen (gå fram 2grader ) för att den skulle vara trevlig på gatan
under 2300 varv är maskin nästan död ( blir så med sådan kam )
Bestyckningen i den maskinen är 150 soppa F7 rör 160 luft spridarna är 2,5mm låg fart munstycken är F10-47
Nålventiler är 3,0 soppa tryck på 0,17 bar (regulator Filter King) motorn lämnar 155 på Jpm s rullar tid på 1/8 8,91
Tändning 28 grader kör på 95 oktan
Ps gå in på Misab s hemsida där skall weber handboken ligga så kan man läsa hur en weber funkar
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Hej och tack för ditt utförliga svar.
Intressant att du nämner halsringar, jag testade med 37mm halsringar tidigt nittiotal (senast denna motor var i bruk) och har för mig att motorn var lite mindre nervös, men undrar hur mycket effekt man ev. förlorar på att minska från 40mm till säg 37mm?
Jag använder utväxlade nållagrade vippor så det är nog ordentligt med lyft, detta tillsammans med superflo portarna som väl inte är kända för bra lågvarvsrespons och 009 fördelare till på köpet är ju lite häftigt för en gatmotor.
Hur som helst så tackar jag för infon och ska när mekarlusten faller in kolla upp enligt dina tips.
Ha Ha hundra mil i den bilen är väl som en månfärd i Apollo 13
![]()
Verkar vara lite tunt med Weber bestyckare i Arboga trakten.
Jag har testat bilen med Bredbandslambda och får dessa ca. värden med 48IDA, 40mm halsringar, F2 Emulsionsrör, (Har ej kollat storlek på munstycken ännu), 2332cc, Engle FK-8, Superflo toppar 44x37,7mm, ca. 25-30 gr max tändning.
tomgång 12,5
på vägen jämn gas 1500 - 4500 rpm 10,2!
på vägen acceleration från botten på hög belastning = kraftig "dead spot" från botten upp till ca. 4000 rpm >20,0
På vägen accelaration genom växlarna mellan 10,2 - 15,0
Den verkar gå fett på lågfart och inte hänga med vid segdragnings acceleration.
Någon som har liknande erfarenheter?
Det finns de som har trailat från Sundsvall till Helsingborg för att få JPM's hjälp.
Annars finns ju alltid Nyrönen: http://nyronen.com/
Blir en bit att åka hur du än vänder på det...
Riktigt så desperat har jag inte blivit ännu men man vet aldrig...
Dessa har jag fått tips om, finns i Uppsala
Jag snackade med dom i våras om vår bubbla, inga problem sa han då (blev dock inte av pga oljeläckage men nästa år så )
Är väl egentligen Alfa specialister men skall vara duktiga på Webrar.
//Morgan i Köping
Hej, Morgan
Tack för tipset det måste kollas upp.
//Janne
10 2016-09-24 09:26:36 Senaste redigerad av Xtreme-Street-VW (2016-09-24 09:31:15)
Du har Bumpas Bromsbänk i Motala, 0708-832319.
Han har nära 30 års erfarenhet, bestyckar många tävlingsbilar och är mkt bra på förgasare!
Rekommenderas! Hälsa från Söderström.
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...
Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).
11 2016-09-24 16:46:58 Senaste redigerad av 77.an (2016-09-24 16:48:05)
finns ju bänk i Arboga witune. du behöver ju bara någon som e haj på förgasana med dig
Nav dyno iof men det spelar ju ingen roll igentligen
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Tack för fler tips Söderström och 77an
Witune är det widerlöws dyno?
Ja
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Har nu testat en del olika bestyckningar på IDA 48orna men inte fått till lågfarten ordentligt.
För att få motorn att tåla segdragning från tomgång och uppåt så krävdes lågfartsmunstycken av storlek 70 och halsringar max 37mm.
Men med denna storlek på lågfarten så blev det en för rik blandning vid konstant lågfartkörning.
Jag snappade upp av någon på detta forum att hållaren till lågfartsmunstycket kan spela ett viktig roll.
Har just testat med hållare av storlek 100 istället för standard 120 och nu så går motorn jämt och fint trots att jag minskat till 65 i lågfartsmunstycke.
Dessutom så är bränsleluft blandning på lågfart nu på hyvsat rätt nivå.
Verkar som om hållare/munstycke är en avgörande detalj för att få till rätt blandning och tåla segdragning.
bild på eländet
16 2018-08-05 20:03:07 Senaste redigerad av Svwerker (2018-08-05 20:03:53)
Jag är lite frågande till varför du ska trimma en motor och sedan ligga och segdra på låga varv. Det är ju det man har en originalmotor till.
När det gäller lågfartshålksren så påverkar den övergången mellan hög och lågfart också. Mina empiriska testet säger att från ca 2300 till 3000 är det området det jobbar i.
Ali G
Ja man börjar gilla att segdra mer och mer, håller väl på att bli gubbe.
Men huvudsyftet är förståss att försöka få till körbatheten både i stan och med full platta.
Som jag skrev kan man få sätta dit sådana sepecialare
I bland är 55 för litet o 60 förstort när man byter lågfarts munstyckshållare
Vad säger lambdan
Jag kan få tagi munstycke som är 0,01 steg
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag är lite frågande till varför du ska trimma en motor och sedan ligga och segdra på låga varv. Det är ju det man har en originalmotor till.
I bland måste man köra långsamt och segdra, t.ex. när man hamnar bakom en gubbe (i en svart Audi) som inte hittar gaspedalen eller när man har en vit dekaltrimmad Volvo med ljusramp på taket bakom sig. Som medpassagerare i en grön IDA-försedd bil kan jag konstatera att det går alldeles utmärkt att åka både långsamt och lite fortare när vägen och trafiken medger. Utmärkt långfärdsvagn, det blev någonstans mellan 180 och 200 mil torsdag-söndag.
Svwerker skrev:Jag är lite frågande till varför du ska trimma en motor och sedan ligga och segdra på låga varv. Det är ju det man har en originalmotor till.
I bland måste man köra långsamt och segdra, t.ex. när man hamnar bakom en gubbe (i en svart Audi) som inte hittar gaspedalen eller när man har en vit dekaltrimmad Volvo med ljusramp på taket bakom sig. Som medpassagerare i en grön IDA-försedd bil kan jag konstatera att det går alldeles utmärkt att åka både långsamt och lite fortare när vägen och trafiken medger. Utmärkt långfärdsvagn, det blev någonstans mellan 180 och 200 mil torsdag-söndag.
Gubben I den svarta Audin tog det lite piano med hänsyn till rådande trafiksituation och för att do skånska gubbarna skulle hinna ifatt eftersom utrustningen falerade vid avfärd.
Ali G
Ja man börjar gilla att segdra mer och mer, håller väl på att bli gubbe.
Men huvudsyftet är förståss att försöka få till körbatheten både i stan och med full platta.
Vad har du för tändning?
Ali G
Har nu ägnat merparten av dagen åt att störa omgivningen genom att testa olika storlekar på lågfart.
Har testat storlek mellan 55 - 70 och får lambda värden mellan cirkus 12,5 till 10,5 på varv 2000 - 3000 rpm.
Har också testat att justera tomgångsskruvarna mellan 1 1/4 - 1 1/2 varv vilket inte botar ryckigheten.
Jag använder bosch 009 fördelare med brytarlöst från pertronix.
Motorn går bra förutom vid segdrag mellan ca 1700 - 2000 rpm dock märks detta bara marginellt med 70 munstycken.
Verkar som om jag måste välja 70 storlek om jag vill slippa ryckig övergång.
009 är ju inte världsbäst i det området du har problem.
Du ska nog ha en mindre lågfartshålksren om du fortfarande har problem i övergången med 65 i lågfart.
Ali G
Kan du tipsa om alternativ till 009?
Kanske krävs det ett tändsystem där man kan justera tändkurvan manuellt.
Har du testat med storlek under 100 på hållaren och i så fall finns det någon nackdel med detta?
Kör just nu med 55/ 100 skruvarna på 1 1/4 varv och får hyvsade lambda värden och det enda som kunde vara bättre är botten responsen mellan 1500 - 2200 rpm vilket antagligen mest beror på valet av kamaxel.
Skulle vara fränt om man kunde lura motorn att gå rent trots allt.
25 2018-08-07 19:44:28 Senaste redigerad av Svwerker (2018-08-07 19:47:50)
Flera kör med programmerbar 123 med vakuum med gott resultat. Bland annat var JPM lyrisk efter att ha monterat den på sin 1915.
Om bestyckningen är rätt finns det inga nackdelar.
Ali G