1

Jag vet inte var jag ska börja leta, så jag frågar här.  ICQ/ab  I somras uppdagades det att jag saknar en liten detalj till mina ventilationsfönster i framdörrarna. Det är ett litet bleck som man justerar fönstrets "tröghet" med, nere vid gångjärns-pinnen i dörren. Jag har tyvärr inga bilder att visa er hur detaljen ser ut, men om jag minns rätt så påminner blecket om det klammer man fäster flex-rör med, fast mindre då förstås. Jag har kollat på förarsidan, där saknas blecket och jag vet inte om jag har ngt på passagerarsidan heller (har förvisso inte kollat där än). Jag tror detaljen är väldigt svår att komma över och eventuellt får man fabricera egna grejer, det gäller väl dock att man har en förlaga att kopiera. Ett annat alternativ är att det är samma mekanism och detalj på typ1 och iom att de såldes i större antal och att "alla" hade dessa ventilationsrutor kanske detaljen är väldigt vanlig?

Det här är väl delvis en "köpesannons" då jag väldigt gärna köper denna del om ngn har en extra, men eftersom jag finner detta osannolikt är det väl mer en förfrågan om hur detaljen faktiskt ser ut, så att jag kan se om den eventuellt går att kopiera på ngt smart sätt, eller om den finns att köpa på internet. Så om ngn sitter på en uppsättning ventilationsfönster och har lust att plåta detaljen åt mig, eller om ngn stöter på en befintlig bild på nätet är jag tacksam, bäst är ju förstås om detta leder till att jag kan få tag i ett par utan att behöva tillverka dem.

Tack på förhand! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Kee, nu är ju inte jag rätt person att svara, men jag surfade själv på justkampers.com och hittade många delar till rutorna fram till bay. Minns att det även fanns delar till ventilationsfönstret. Kanske kan det vara till någon hjälp?

3

http://forumbilder.se/images/548201190332P0296.jpg

Här är bilden jag syftade på

4

Tack för tipset. Jag gick igenom deras sortiment och även om det verkar som om de har de flesta detaljer till dessa fönster hittade jag inte detaljen i fråga. Dock mailade jag dem, får se om jag får ngt svar.

5

Lite suddig bild men så här ser plåtblecket ut.

Post's attachments

DSCN3742.JPG, 154.81 kb, 1024 x 768
DSCN3742.JPG 154.81 kb, 230 downloads since 2011-09-19 

DSCN3743.JPG, 148.48 kb, 1024 x 768
DSCN3743.JPG 148.48 kb, 209 downloads since 2011-09-19 

[

6

Ja just precis! Den detaljen letar jag efter.  ICQ/ab  Tack MickeW!

7

e det någon sorts friktions broms.. var det dom som satt i dörrarna jag köpte?
i värsta fall fullagar man med en slangklämma genom ena slitsen..inte rätt men borde fungera.. man kan ju trä på en bit slang på axeln..
inte snyggt inte rätt men man kan kanske göra så.. ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Ja alternativa lösningar är också välkomna. Friktionsbroms kan man nog kalla det, du ställer "trögheten" i ventilationsfönstrets vridrörelse, så att dessa kan stå emot fartvinden

9 Senaste redigerad av MickeW (2011-09-20 16:52:55)

michaelth skrev:

e det någon sorts friktions broms.. var det dom som satt i dörrarna jag köpte?
i värsta fall fullagar man med en slangklämma genom ena slitsen..inte rätt men borde fungera.. man kan ju trä på en bit slang på axeln..
inte snyggt inte rätt men man kan kanske göra så.. ICQ/ae

Ja, de satt i dörrarna du köpte. Varför inte göra en egen plåtbit med samma utseende?

[

10

Det är samma som Typ1 och Typ3 Artikelnr. 311837683

[

11

Wow Micke, du är ju ett orakel när det kommer till udda bay-frågor! Om det är samma till typ1 borde det finnas ngn vänlig själv som är villig att plocka ett par från ett par risiga skrot-dörrar. Annons kommer ut snart, lånar då bilderna Micke, hoppas det är okej! ICQ/ab

12

kee skrev:

Wow Micke, du är ju ett orakel när det kommer till udda bay-frågor! Om det är samma till typ1 borde det finnas ngn vänlig själv som är villig att plocka ett par från ett par risiga skrot-dörrar. Annons kommer ut snart, lånar då bilderna Micke, hoppas det är okej! ICQ/ab

kollar imorgon.jag har nog de du söker ICQ/ab

13

barken: Najs! Då skulle vi kunna ta det vid samma tillfälle som jag tänkt hämta de andra grejerna, även om dessa är lättare att skicka så behövs dem inte förrän nästa säsong (åker sparsamt med buss nu).

Faen vad fint saker och ting löser sig med hjälp av BV-användare trodde det här skulle bli "omöjligt". Nåväl än är inte sista ordet skrivet, men jag är hoppfull!  ICQ/ab

14

kee skrev:

barken: Najs! Då skulle vi kunna ta det vid samma tillfälle som jag tänkt hämta de andra grejerna, även om dessa är lättare att skicka så behövs dem inte förrän nästa säsong (åker sparsamt med buss nu).

Faen vad fint saker och ting löser sig med hjälp av BV-användare trodde det här skulle bli "omöjligt". Nåväl än är inte sista ordet skrivet, men jag är hoppfull!  ICQ/ab

De fanns 2st i gömmorna ICQ/ag

15

Är evigt tacksam! Hör av mig framöver, men håll dem åt mig är du bussig!  ICQ/ab