251

Exakt, skönt att få svar som förstärker delar av mina misstankar..

I mitt fall stod alltså Coskruven på L-jet 12 varv ut(!) samt tempsensor II och kallstartsventil och thermo time switch är urkopplade.
Nu har jag gått till 4.5 varv ut på Co-skruven den senaste veckan och den går ungefär likadant, ingen större skillnad på stiften men jag vill få den att gå fetare precis som du säger. Ska prova något varv till för att se om vi får någon skillnad.

Angående regiulator och spridare så har jag inte gett spridarna en service men de är en av mina misstänkta precis som du säger. Jag blrjar ana en läckande spridare på treans cyl eftersom att det tändstiftet har en tendens att bli blött och lukta soppa.

Är det likadant på VW som på L-jet drivna Alfa Romeos att man kan pressa ihop originalregulatorn någon enstaka mm för att få högre tryck i systemet? Vanlig modd på Alfas 12v sexor.

Skulle gärna skicka in mer soppa i motorn och se rätt Co-halt.
Jag ska kolla Hc på besprotokollet men tror inte man mätte det.

I vinter får jag skicka iväg spridarna tror jag. Inte många frlsökningsgrejer kvar nu.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

252

Tempsensor II sitter nu på plats och inkopplad.

Det visade sig att jag har två vänstertoppar så en rostig gammal sensor satt vid 2ans cyl och en lång skarvad kabel låg och skräpade tvärs över motorn. (Vem drar 2m kabel för en 0.5m skarv??)
Nu är nya sensorn monterad på rätt plats och kablaget är prydligare. Hoppas på att den går lite jämnare nu men jag har en viss känsla av att det kommer att fortsätta bråkas lite.

Snart knäcker jag upp luftmängdsmätaren och kontrollerar inuti hur det ser ut. LFM kan vara bra att ha koll på ändå så att inte släpringen börjar bli sliten och tappa kontaktyta på sin bana.

COskruven är nu på ca 3.5 varv utskruvad vilket är något fetare blandning än original 4.5varv ut och nu vill jag se lite fetare blandning på stiften. Skitirriterande att COskruven inte verkar göra någon större skillnad!!
Tyckte mig känna senast jag provade den på tomgång att den misständer på höga varv och jag undrar vad sjutton det sitter i. Tändningsfel? Spikar den? Glappkontakt?  ICQ/bw

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

253

Tänk på att co-skruven endast är till för blandningen vid tomgång, på högre varv har den i princip ingen effekt. Då är det justeringar i LMM som gäller om blandningen ska ändras. Rimligtvis borde de gå magert med etanolinblandningen och original mappning av LMM.

Pickup EH -76
1303 cab -78

254

Sant.
Tändstiften lyckas jag ju dock enbart kontrollera efter att kört ca 3-400m lågfart innan jag får stopp så jag hinner inte stänga av tändning och kolla tändstiftens konsition efter en ”högfartstest”.

Öppnar väl LFM i veckan verkar det som. Mer sås åt folket - more is more!  ICQ/ay

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

255

Men enklare vore ju att höja bränsletrycket som Alfisterna, hur går det till på en Alfa?

Pickup EH -76
1303 cab -78

256 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2018-06-12 21:47:28)

I princip så handlar det om att trycka ihop regulatorn så att trycket blir högre.
Just det har jag inte själv gjort men en vän hade nyss så på sitt bygge. Regulatorn var ihoppressad med hylsa och skruvstäd 1mm för högre tryck, för den insatte fanns det siffror på hur mycket tryck det gav men jag lyssnade inte då - jag bygger ju bara förgasarbilar tänkte jag..  ICQ/bm

Nåja i alla fall..! LFM knäcktes upp igår kväll medan jag lät lacklagren torka på ett annat projekt.
Då den verkade gå magert på tomgång, mellan och högfart så tog jag och justerade hela kopparbygelns placering ett hack och lossade på kretskortets skruvar för att kunna flytta kretskortet något i sidled så att bygeln skulle kunna få en osliten bana att glida på.

En provtur senare visade att bussen gick lite bättre. Vid fullt acc gick det fortfarande att provocera fram lite ryck så den ska justeras ytterliggare.
Stora kugghjulet i botten sköter ju enbart högfart så den ska lossas något för att feta på något vid full gas.

Bilder med bättre förklaringar följer.

Bytte även ventilkåpspackningar från gamla torra fnösken fyllda med RTVsilikon till nya fina packningar och nu formligen pissar det olja ur ena kåpan istället för smådroppande som förut - SUCK!

Drt får bli att plocka av allt igen och högtempssilikona även de nya packningarna. Inte så imponerad över konstruktionen får jag säga  ICQ/bl  ICQ/ae

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

257

Det har blivit fortsatta småstunder i garaget.

Nu tog jag bilden på den feta blandningen på tändstiftet innan jag var klar. Sedan dess har jag backat av en smula på armen i mitten så att vi inte går fullt så fett.

Sedan har jag ökat på soppan på varv genom att kugga om fjäderbelastade kugghjulet i botten.
Tomgången har justerats och tjuvluftskruven på LFM har backats ut några varv för att magra ut tomgången som snabbt blev alldeles för fet förut.

Post's attachments

161CD28E-619F-464D-B9E2-C7C3F0AAB8CF.jpeg, 199.04 kb, 750 x 740
161CD28E-619F-464D-B9E2-C7C3F0AAB8CF.jpeg 199.04 kb, 182 downloads since 2018-06-24 

1657D35E-CD4B-471B-8D03-685A4A8C7962.jpeg, 139.51 kb, 740 x 747
1657D35E-CD4B-471B-8D03-685A4A8C7962.jpeg 139.51 kb, 215 downloads since 2018-06-24 

AC861702-EC64-4175-83C1-B7E585D3B31B.jpeg, 127.94 kb, 750 x 727
AC861702-EC64-4175-83C1-B7E585D3B31B.jpeg 127.94 kb, 219 downloads since 2018-06-24 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

258

Ok så.. bussen går bättre nu när den faktiskt får lite bensin som tänkt. Det känns kanon.

Ryckningarna kommer nu tydligen efter ett par mil på motorväg (ca 95km/) och känns nu tändningsrelaterade så jag ska kika på det. Börjar med att ställa tändningen igen efter soppa/tomgångpillet.
Kanske dags för ny spole? Kablar?

Och så var det det här med ventilkåpspackningarna. Det pissar ju ut olja ur den vänstra kåpan när motorn blivit varm.

Nu senast tyckte jag att jag skulle ha adresserat det problemet då jag plockade ner ventilkåpan, riktade hela kåpan som var skev, sölade in spåret i kåpan med RTVsilikon, monterade nya packningen och återmonterade kåpan.
Bättre än sist men det droppar ju en droppe/3-5s!!

Passformen på ventilkåporna är ju under all kritik, ska det verkligen vara så? Dessa halkar ju runt nästan 1cm hit och dit innan man får dit bygeln som håller allt i spänn?
Vart tog den fina tyska precisionsingenjören vägen? Firmafest? ICQ/bu

Donering för att köpa skruvade kåpor mottages. Även donering för porschesexa är heeelt ok! ICQ/bs

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

259

Är det eftermarknads kåpor? försök hitta gamla original så sitter det som berget.

Bubbla -62
Buss -60

260 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2018-07-01 21:20:01)

De har VWloggan stämplade på insidan så jag tror de är ”äkta”. Jag tyckte jag riktade den vänstra mot en träbit för att få den plan och jämfört med mothållet gick den från krokig till i princip plan och med ny packning och högtempssilikon mellan packning och kåpa borde det funkat men som sagt - kåporna halkar runt 1cm kring topparna under tiden jag vrider upp bygeln så det känns som att det riskerar att bli dåligt resultat varje gång jag återmonterar ICQ/ao

Jag tror jag förstår varför de satt med en jättelik mängd silikon när jag demonterade dom!

Nu har vi iaf kört ca 400mil denna säsongen vilket känns skitkul!
Ryckningarna har dock inte blivit bättre, så fort den varvas lite börjar den misstända. Nu är det dags att byta ut de nya delarna som rotor, fördelarlock och kablar för att utesluta lite.
Först ska jag hooka up stroblampan på de olika tändkablarna och se var det är gnistan uteblir.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

261 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2018-07-04 19:24:53)

Idag fick bussen en viktig uppgradering. Reservhjulet fram har kommit på plats!  ICQ/bf

Fullkomligt essentiellt på en latebaycamper! ICQ/ag
En M10 gängstång fick sågas till och en nylock 17mm mutter håller allt på plats med en plåtskiva från insugsfilterburken till en alfa Giulia 1300 som mellanlägg att spänna fast hjulet med. Samarbete mellan landsgränserna!  ICQ/ag

Om någon av er har en extra navkapsel i OK skick till en latebay så köper jag den gärna! Den behövs där på bussnosen

Post's attachments

A4519642-7831-4E7B-825C-61E14CDC5AC0.jpeg, 166.43 kb, 746 x 544
A4519642-7831-4E7B-825C-61E14CDC5AC0.jpeg 166.43 kb, 211 downloads since 2018-07-04 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

262

Uppfinningsrikedom gör jobbet lättare... Snyggt!  ICQ/ay

Jag har några kapslar liggande i olika stadier av noppror, repor och bucklor. Jag kan skicka bilder om du tycker att det låter intressant.

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72

263

Nice!
Har du en navkapsel som ser ganska ok ut och kan gnussas upp till att reflektera en solstråle eller två så köper jag den gärna.

Om den skulle gå att posta så jag har den nästa vecka skulle det dessutom vara ännu trevligare ICQ/ay

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

264

Nu händer det minsann en massa på folkabussen!
Vi har nu strax golvvärme, termostat på plats, nymålad popup och nu äntligen monterat mässingsreling på hyllplanen i köket!
Lyxbay?  ICQ/bs

Post's attachments

07C1B2EE-1EC2-417F-9609-EB7A419E7EB2.jpeg, 160.43 kb, 750 x 733
07C1B2EE-1EC2-417F-9609-EB7A419E7EB2.jpeg 160.43 kb, 216 downloads since 2018-07-07 

C2494DF2-144C-4D31-A620-D79A694F2151.jpeg, 103.85 kb, 750 x 713
C2494DF2-144C-4D31-A620-D79A694F2151.jpeg 103.85 kb, 184 downloads since 2018-07-07 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

265

Hyllplanen vid sittplatsen ska förmodligen få en dockningsstation för mobiltelefon så att vi kan koppla in högtalare därifrån i framtiden.

Och taket sedan då! Ojojoj vilken skillnad det börjar bli.
Det känns bra att börja fräscha upp taket. Det behövs!

Post's attachments

EA9E43E3-9A3C-40FC-A4E1-730930D39F8F.jpeg, 214.56 kb, 750 x 737
EA9E43E3-9A3C-40FC-A4E1-730930D39F8F.jpeg 214.56 kb, 188 downloads since 2018-07-07 

ED42DF2B-D08D-423A-8B3D-6CA8012E75D3.jpeg, 184.58 kb, 750 x 713
ED42DF2B-D08D-423A-8B3D-6CA8012E75D3.jpeg 184.58 kb, 210 downloads since 2018-07-07 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

266

Ojoj! Nog gav det värme alltid!

Golvvärmen funkar! Displayen lyste upp som en gloria och efter att ha ställ upp termostaten på 40gr var det ljummet på 20min och genomvarmt på en halvtimme!   ICQ/bj

Fy fan vad kul med golvvärme i en gammal folkabuss från 1978!  ICQ/ag  och skönt att det är avklarat, jag gillar inte elarbete särskilt mycket.

Mer bilder följer för det har varit en produktiv helg:
Popupen har målats
Innertaket har rivits ur, målats och återmonterats
Mässingsrelingen till hyllorna är klar
Golvvärmeelen är indragen och färdigmonterad
Ny takbelysning har hamnat på plats (mer kommer! ICQ/bo )
En ny lucka har börjat snickras för tomrummet mellan köksstolarna.

En bra helg men nu måste det sovas så att jag hinner gå upp snart igen hehe.  ICQ/ah

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

267

Vad köpte du för typ av golvvärme blev det färdiga skivor med spår i?
Intressant måste jag säga har funderat på samma till min T2.

T2b taigagrön ´77

268

Det ligger nu Ebeco foil kit (ca en remsa 43cm bred och en remsa 50cm bred)
Olika bredder kan kombineras och passas in som man vill ICQ/ab
Foil kit är bara 0.3mm tjock så det bygger ingenting på höjden. Precis som jag ville ha det.

Ta en titt på ebecos hemsida och folien. Man får maila om man vill ha ut någon info från dom men de har varit rätt bra att ha att göra med.

Tål att nämnas att det inte är plug&play utan lite elpillande behövs men nu sitter det där!  ICQ/bp
Första ordentliga provcampingen med golvvärme blir i helgen.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

269

var skall du hitta ett ställe nu där det är kallt nog för golv  värme ?  ICQ/ap,har själv funderat mycke på just golv värme i min buss vore  najs o ha

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

270 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-07-10 19:52:04)

Smart grej man blir imponerad.

Jag gillar inte folk som är uberförsiktiga,MEN ;-).
Men om jag skulle ha 220V i nått fordon (speciellt på golvet) så skulle jag se till att ha den bästa jordfelsbrytaren som finns.
Se det inte som kritik utan ett tips :-)

"ljushuvud"

271

vwove skrev:

var skall du hitta ett ställe nu där det är kallt nog för golv  värme ?  ICQ/ap,har själv funderat mycke på just golv värme i min buss vore  najs o ha

Enligt sambon är VARJE dag en dag för golvvärme!  ICQ/be

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

272

Mr 56 skrev:

Smart grej man blir imponerad.

Jag gillar inte folk som är uberförsiktiga,MEN ;-).
Men om jag skulle ha 220V i nått fordon (speciellt på golvet) så skulle jag se till att ha den bästa jordfelsbrytaren som finns.
Se det inte som kritik utan ett tips :-)

Nog är det så alltid! Försiktighet där så krävs.
Det är väl en anledning till att jag tagit så lång tid på mig att koppla in alltet när folien redan legat under golve sedan förra året. Jag har mycket stor respekt för två saker: el och spända fjädrar!

Här är golvet kopplat till jordfelsbrytare av den storleksklassen som rekommenderas av ebeco. Starkströmssladdarna är dubbelisolerade saker av riktigt fin kvalitet från ebeco och jag har lagt allt kablage i ännu ett skyddshölje och dragit allt från JFB i rörkanaler så ingen mekanisk nötning ska kunna påverka kablaget. Försöker vara på den säkra sidan så att de inte blir lite väl hett om fossingarna ICQ/ah  ICQ/ad

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.