Jag blir inte klok på en sak.
Varför vill den inte riktigt gå rent? 90% av tiden går den på alla fyra som den ska men sedan så fattas det liksom ooumph i motorn emellanåt.
Enligt besiktningen var det väldigt låg Co (0.nånting) så jag skulle kunna feta på den en hel del och justerade skruven för L-jet en liten smula.
Allt i tändsystemet är nytt och idag tog jag tag i brytsrna och konverterade till brytarlöst. Samtidigt märkte jag att tändkabeln på fyrans stift inte satt så hårt, gick över alla kablarna i båda ändar och justerade så att de satt hårt och bra både på stift och fördelarlock. Trodde jag hittat enkelt fel. Nej.
Ingen skillnad i motorgång
Sedan justerade jag tändningen som vandrat iväg efter vintern. Vi hade monsterförtändning och en pigg motor som gick fint från låga varv till 90blås där jag brukar lägga mig. Bra och stark men alldeles för mycket förtändning och hög tomgång då.
Notera: inga hörbara tendenser till spikningar
Justerade till ca 7.5gr på tomgång och iom det ca 30gr på full förställning i fördelaren kring 3500rpm och då gick motorn mycket tystare, lenare och finare MEN inte mycket till kraft.
Nu har jag plussat på förtändningen lite så vi ligger kring 12gr eller så och har lite piggare buss igen så att körbarheten fick sig lite medvind.
Jag är lite förvånad över att den inte vill tända på alla hela tiden. Något vanligt fel?
Stiften här på bild är 4-3-2-1 vänster till höger.
Enda sättet att ladda upp bilder här är tyvärr via instagram och då blir de avklippta i sidorna. Nåja. Jag hade kunnat tänka mig lite mörkare stift så att den inte går magert men samtidigt tycker jag mig inte se något alarmerande? Eller?
Alla ser precis likadana ut.
Post's attachments
4B51813C-1D98-4667-A390-191077F730D9.jpeg 267.57 kb, 227 downloads since 2018-04-21
Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camperFastnat i Alfa Romeoträsket:
1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica,
Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.