Så, arbetet med att förbereda bussen för takbytet går framåt.
Om vi tänker oss att vi delar upp taket i fyra olika delar.
1. Skinnet på taket. Alltså själva plåten. Sitter fast med lite lim mot bågarna. Punktat/limmat ute på kanterna, vid skinnets fals?
2. Dropplisten. Punktad på kanterna i falsen.
3. Bågarna/tvärbalkarna. Går alltså tvärs över taket på tre ställen. Bakom förarhytt, på mitten och längst bak. Längst bak håller bågen även gångjärnen till bakluckan.
4. Ramen. Olika stålprofiler som bygger upp en ram runt om taket (förutom ovanför vindrutan). Toppen på sidorna, tillsammans med denna stålprofil och sedan taket bygger upp trippelfalsen runt om.
Som det ser ut för mig, så behöver jag byta en del av ramen. Så här ser det ut på ett par ställen.
@Kee, bytte du ramen? På texten du skriver, så förstår jag det som att du inte gjorde det, utan slipade bort denna från donatortaket. På bilden där du visar hur tätt svetspunkterna sitter, så är det alltså inte dina nya svetspunkter, utan de gamla svetspunkterna du har slipar bort?
Är det någon som har bytt delar av ramen runt taket? Går det att få bort ramen, utan att göra alltför mycket skada?
Eftersom att jag behöver byta ramen, så är det inte säkert att jag kan lyfta över takskinn och dropplist (jag använder dropplisten från donatortaket) i ett. Jag behöver nog plocka isär delarna var för sig, för att lyckas med detta.
Här kommer några bilder till, för att visa status på takbytet.
Dropplisten är som synes bortplockad. Många svetspunkter att borra! Biltemas svetspunktborr för 55 kr fungerar över förväntan bra.
I aktern finns bågen kvar. Men den har några ärr, efter klantpellen som satte i högtaket i bussens tidigare liv.