26

Tack för tips och inspel.
Att det inte finns en vaccumklocka har jag koll på, men den känner väl av vaccum ”trycket” endå och ställer om/hjälper Tändningen endå.
Jag har borrat in nipplar på min systers typ 4 maskin med dubbla idf och org fördelare, så den operationen gör jag gärna om jag vinner på det  ICQ/ay
Jag har väl inga direkta planer på rullande landsväg, även om jag vet att det är de billigaste hästarna jag kan få.. en låda munstycke och bredbandslambda har jag, så jag borde få hjälplig gång på grejorna.
Ja, jag vill väl köpa lite för att det är fränt, men mest för att jag inte kan så mycket om fördelare och tändkurvor. Då vill man såklart testa och lära sig mer. Precis som jag gjort med alla andra grejor jag inte haft koll på  ICQ/bq

Då blir det nog modellen som är förberedd för vsccumförställning, den kan man väl köra både med och utan vaccum? Finns den med blåtand? Jag blir inte klok på de olika modellerna, det står olika spec och info på olika sidor.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

27

Ja det går att köra både med och utan vaccum... Och viast finns den med blåtand. Precis en sådan jag har. Bara att ställa vaccumkurvan på noll om man vill köra utan.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … ?p=8662359 här finns många vw,s olika kurvor. Kanske inte till så mycket hjälp om man kör dubbla weber men man kan ju få lite inblick i hur vw har tänkt. Eller om man vill utgå från en standardkurva.

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

28 Senaste redigerad av HenrikL (2020-07-30 08:50:51)

Är det någon här i tråden som verkligen kör med vacuum? Fungerar det bra?

Jag kan ha drömt, men jag har något minne av att jag läst om någon som helt sågade 1-2-3 med vacuum. Tror det hade något att göra med absolut vs. relativt vacuum eller liknande.

29

Jag kör med vakuum. Tycker det är besvärligt att det är olika enheter i tabellen och på mätaren men det är egentligen inget problem, och även då ett det står absolut på ena och relativt på andra men det går att leva med.
Plus också om man översätter nån gammal handbok där det står i mmHg.
Det går såklart att sätta sig in i, vilket man ändå måste göra för att det ska fungera bra.

30

Hur bra funkar Bluetooth? Kan man ha telefonen i en hållare på instrumentbrädan och se alla värden i realtid?

31

Vacuum funkar fint och ja det går att se i realtid

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

32

Jag monterade min 123 fördelare idag.
Mycket enkel installation och inkoppling  ICQ/ay
Jag hade ingen tid att laborera med kurvor nu så jag ställde bara fördelaren så den gröna lampan tändes och startade bussen.

Det ligger en vanlig standard vw kurva i fördelaren, men ändrad så det är 0 förställning på riktigt låga varv.
det gick kanon att köra med.
Bilen blev trevligare på lågvarv och den är mjuk och fin från botten.
Och då tyckte jag endå att den var bra justerad och trevlig innan.

Jag körde med en gammal scat fördelare och brytarlöst tidigare.
Och en ganska snäll 2074 motor med dubbla weber.

En sak jag märkte på min korta provrunda ikväll var att bussen/kraften i motorn liksom planade ut tidigare? Är det för att kurvan begränsar så jag inte kommer upp så högt(uppåt 30 grader) som jag hade på varv med min gamla fördelare?
Förutom det blev det en riktigt trevlig motor med den fördelaren ICQ/ab

Hur ska jag tänka nu, vad och var ska/kan/bör jag justera?

Post's attachments

36AFAC17-10A5-447A-8EA9-7C051AF2F42F.jpeg, 54.06 kb, 250 x 444
36AFAC17-10A5-447A-8EA9-7C051AF2F42F.jpeg 54.06 kb, 217 downloads since 2021-06-30 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

33

Min amatörteori är att,max tändförställning påverkar max hästktafter.
 
Kraften på lägre varv påverkas kurvan och då av brantheten på kurvan, dvs mer grader så tidigt som möjligt.
Utan att det spikar.

Sen är det nog en anledning att de flesta motorer vill ha sex till åtta grader på tomgång, vore noll bra skulle alla ha det.

"ljushuvud"

34

Hittade en bra guide på hur man översätter fördelarens kurvor till värden för 123-appen:

https://123ignition.com/support/create-curve-tutorial/

35

Mycket bra video om 123 med Bluetooth. Visserligen för Porsche, men det mesta är samma för VW. Läs också kommentarerna.

https://www.youtube.com/watch?v=4FYkm7vq8zs&t=5s

36 Senaste redigerad av hof (2022-12-29 18:16:25)

HenrikL skrev:

Mycket bra video om 123 med Bluetooth. Visserligen för Porsche, men det mesta är samma för VW. Läs också kommentarerna.

https://www.youtube.com/watch?v=4FYkm7vq8zs&t=5s


Hej,

Jag är inte så frälst på videon. Har försöker få det att verka väldigt komplicerat/farligt. Det är ett säljknep för att saluföra sina tjänster. Jag tycker han uppvisar okunskap både vad gäller elektronik och tändsystem. Men om du är ny, ta det som en första titt vad det är för en pryl. Det finns fler trådar på forumet.

Hälsn /HOF

37

Tjena, 009 fördelaren som satt i min nyrenoverade 1914cc dog vid injusteringen (brickan som håller fjädrarna gick sönder helt ny...) så motorbyggaren rekommenderade 123ignition vilket vi då köpte istället.
Problemet är att jag tycker inte motorn går 100% även fast co värdena var korrekta vid besiktningen så tycker jag att det saknas något, den vill liksom inte gå som den gjorde i motorbänken..
Har försökt att justera själv men vågar inte justera för mycket för att ta sönder något, tips på någon bra grundinställning innan man ska köra 35mil till han som byggt motorn?  ICQ/ah
Har Bluetooth versionen så det går att justera in allt via appen, dock så finns det inget program som ligger inne automatiskt så vet ej hur den är riktigt inställd nu..
1914cc, dubbla Dellotro 45 och det är vakuum som alla tjatar om ICQ/ad

-72 1302

38

Hej,
En fälla är att remskivorna inte alltid anger TDC, utan typ 7,5 grader. Tittar man dessutom på de kurvor 123-ign har som mallar så förutsätter de fast 7,5 grader(oftast?).
Det finns en annan tråd https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=56558
Då du har dubbla fuggar, så börja med enbart varvtal, med en kurva upp till c:a 30 grader. Det är mycket experimenterande för att dra nytta av (det dåliga) vakuum i detta fall.

39

När man använder blåtands modellen av 123, måste man ha motorn avslagen när man byter kurvorna i fördelaren, eller fungerar det när motorn är igång?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

40

Den måste vara avstängd.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

41

Tackar   ICQ/ay

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

42

Nu har jag äntligen fått tummen ur och monterat i min programerbara BT 123-fördelare.
Och hittills blev det en stor skillnad i gång i gämfört med den förra fördelaren som var en Bochs 009 + brytarlöst som jag har kört med sedan slutet av 90-talet.
Men nu undrar jag om det inte går att justera den finjusteringen av tändingen som man kan göra med funktionen "Tuning"?
För den verkar nollställa sig efter att man har slagit av och startat motorn på nytt
Eller finns det något annat knep/sätt att kunna behålla den inställningen ändå?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983