Min gas tog just slut och jag mer eller mindre måste svetsa i helgen. Förutom att det blir lite svartare och sprätter lite - vad blir skillnaden i svetsfogens kvalite om man kör utan gas?
/Jesper
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Plåt, lackering » Migsvetsa utan gas?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Min gas tog just slut och jag mer eller mindre måste svetsa i helgen. Förutom att det blir lite svartare och sprätter lite - vad blir skillnaden i svetsfogens kvalite om man kör utan gas?
/Jesper
Gasen är till för att skydda smältan och få till en ljusbåge men även för att kyla materialet.
Vid en enkel sökning
"En skyddsgas viktigaste funktion är att skydda svetssmältan och den heta metallen runt den mot den omgivande luften och att ge en elektrisk båge med fördelaktiga förhållanden. Utan det skyddet skulle metallen oxideras och kvävet i luften skulle göra svetsen porös. Andra faktorer som påverkas av skyddsgasen är svetshastigheten, korrosionsbeständigheten, mekaniska egenskaper och arbetsmiljön."
http://www.aga.se/sv/products_ren/cutti … index.html
Det blir kattskit... Det finns så kallad flusfylld svetstråd men det är en dålig lösning det fungerar kanske hyfsat om man sömsvetsar men att punkta är helt kasst då det inte tillcerkas tillräckligt med skyddsgas. Så vänta tills du får tag i gas!!
Som att äta utan matlust..
Det går men det är inge roligt.. eller givande.
Ok, tack för alla råd!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Plåt, lackering » Migsvetsa utan gas?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.