26

michaelth skrev:

Annars så kostar en framvagns inställning ofta mindre än ett däck och då vet man det är rätt..
Ja man kan göra det själv. Men då skall det ju bli rätt oxå..om man gör själv rekomenderas att man mäter säg framkanten.. Sedan rullar bak ett halvt varv och mäter på samma ställe bak. Då kompenserar man för ev snedhet i fälgarna. Då är det smidigt med en 4pelarlyft... ICQ/ad


Gjorde en framvagnsinställning och litade på verkstaden att det blev rätt... de körde med sina instrument via dator.

Ska dit igen om nån vecka och göra en ny inställning så får vi se om vi får till det...
Annars får jag kalla in nån här på forumet... typ Demian ICQ/ad

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

27

Junte skrev:

fälgar kan vara skeva och hjulvinklar ändrar sig när man rullar framåt respektive bakåt
man kan göra så här:

lyft framhjulen o spraya en vit rand runt däcken, mitt på slitbanan när du snurrar hjulet
snurra mera o ritsa ett streck mitt i det vita
ställ ner bilen, belasta o rulla den framåt
gör ett tvärstreck över ritsen så långt fram du kan ("kl 9") där det går att mäta rakt mellan framhjulen
mät
rulla bilen bakåt ett hjulvarv och sedan framåt igen ett halvt hjulvarv
och mät sedan så långt bak ("kl 3") du kan nära "tvärstrecket"
räkna, lyft upp o justera
ställ ner, belasta, rulla framåt o mät, rulla bakåt – framåt, mät igen . . .
det kan bli ett par gånger  ICQ/ag

man kan klara sig med maskeringstejp o markeringar med tex OH-penna F, men telp kan lossna . . .
. . . o vi vill vara noga  ICQ/af

Ojoj.. såg krångligt ut men säker enklare än det ser ut...... eller!? ICQ/ae

Tack för tips i alla fall.... ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

28

Vilka mätvärden ska en bay ha original ? I toe och camber ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

29

http://forumbilder.se/F9S8K/20160524-214257.jpg

På nåt sätt blev det slagsida Default/hmm

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

30 Senaste redigerad av Demian (2016-05-25 08:38:36)

Det är inte så enkelt. På en originalhög buss lutar styrstagen neråt som ett A om man kollar bakifrån.
Det gör att bussen får mer toe in ju tyngre den lastas eller då den fjädrar.

Då man sänker en buss, så mycket att styrstagen lutar uppåt, så går bussen mot toe out då den lastas eller fjädrar. Så då får man köra med lite mer toe in.

Annars kan du ta dig till Dalarna och låna mitt hjulinställningsverktyg. Fälgar med påsvetsade fyrkantsprofiler, så det är lätt att mäta.



http://i.imgur.com/yhOrZ.jpg?

31

Tack Torpa... men det är ju nog som Denman beskriver.

Demian: Hur mycket toe in ska man ha på en sänkt bay då ?
Ska till verkstan nån dag nästa vecka och ställa.. visst skulle det vara kung att låna
dina mätdorn men har ju lixom inte vägarna förbi direkt   ICQ/ae
Du kanske ska förbi Obo nått tag  ICQ/ad

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

32

Jag fortsätter lite med denna tråden.
Jag har samma problem som trådskaparen, mina framdäck slits rejält snett, ett mer snett än det andra?
Dessa har gått en sommar, kanske 500mil knappt.

Jag tycker endå att jag ställt in framvagnen. Men det blir endå knas.

Jag har toe in på 3-4mm enl måttbanden.
1428mm fram och 1431mm bak typ. Se bild.

Och Chamben är positiv så att hjulet faktiskt lutar utåt uppe?
2grader/mm på vänster hjul och lite mindre på höger.

Tyvärr så har jag glömt vilket hjul som var mest slitet…

All mätning och bilder sker med spindlarna belastade, spindlarna står på domkrafter.

Vad är fel? Tänker jag helt galet?

Jag kan ju såklart lämna in den på framvagnsinställning, men det borde ju då att lösa själv.  ICQ/be

Det är en splitbuss med helt ny bayframvagn, allt är nytt i den förra året, till&med stommen är ny. Kortad 4”

Post's attachments

34F6AE08-566B-4C0B-8AE6-B1F5DDBDC8EF.jpeg, 425.56 kb, 1344 x 1008
34F6AE08-566B-4C0B-8AE6-B1F5DDBDC8EF.jpeg 425.56 kb, 68 downloads since 2023-03-05 

931D47F2-9568-4811-B601-172F133215DB.jpeg, 594.15 kb, 1344 x 1008
931D47F2-9568-4811-B601-172F133215DB.jpeg 594.15 kb, 75 downloads since 2023-03-05 

DDC3655D-A080-4BE1-97AF-2428238FBFC1.jpeg, 567.07 kb, 1008 x 1344
DDC3655D-A080-4BE1-97AF-2428238FBFC1.jpeg 567.07 kb, 75 downloads since 2023-03-05 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

33

Ingen som har några idéer eller tankar om mina däckproblem?

2016, när trådskaparen skrev och forumet var aktivt kom det många tips och tankar, inte riktigt samma aktivitet nu  ICQ/bl

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

34

lasslo skrev:

Ingen som har några idéer eller tankar om mina däckproblem?

2016, när trådskaparen skrev och forumet var aktivt kom det många tips och tankar, inte riktigt samma aktivitet nu  ICQ/bl

Jodå tankar o kunskap finns . Bilen måste stå på hjulen för att vara i läge att justera . Bästa är att lämna in till nån som har rätt utrustning för att få ett bra resultat. Har jobbat med hjulinställningar både för gata och bana så vet vikten av att ställa med rätt förutsättningar .

35

Ok, så det räcker inte att bilen är upphissad på spindlarna så fjädringen är komprimerad som om den står på hjul.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

36

lasslo skrev:

Ok, så det räcker inte att bilen är upphissad på spindlarna så fjädringen är komprimerad som om den står på hjul.

Nej inte om det ska bli bra . Alla hjulen på glidplattor på en fyrpelar lyft så dom kan röra sig när man justerar

37

lutningen på däcket är lika viktigt som toe in-out.
en toksänkt bil går ju bara på ena däcksidan och där
äts däcket upp fort.
https://i.pinimg.com/564x/5c/bc/c4/5cbcc4e843d042b109340f1c800a0771.jpg

38

Jo, men på en toksänkt bil ser man ju lutningen, det gör man inte på min.
Och om jag mäter så lutar ju mina däck lite på andra hållet  ICQ/bn

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

39

Lite tankar.... Och det är just det, mina funderingar och erfarenheter, ingen vetenskap eller absolut sanning!

Är det slitet på in eller utsida?

Har Du kollat att alla leder är glappfria?

Toe-in/ut är som jag ser det klart viktigast för däckslitage, camber ska ganska mycket fel för att påverka slitaget i större omfattning, och caster är jag tveksam till om det påverkar slitage alls?

Lufttryck är viktigt, mina erfarenheter är att högre tryck ger mindre slitage och lägre bränsleförbrukning, men även stötigare gång. Kan ditt ena däck haft lägre tryck än det andra? Det kan förklara att de är oika slitna, normalt så bör bägge däcken slitas lika vid fel toe-in/ut.

Ju bredare däck och ju lägre profil, desto mer känsligt blir däcket för att slitas konstigt vid felaktiga inställningar. Så åker man med breda lågprofilare så är det mer noga med inställningarna, och man kan behöva labba utanför fabriksvärden även på i övrigt standard bilar.

Det kan skilja mellan däckmärken och typer vad gäller känslighet för konstiga slitage, vanligare bland lågprisdäck, men förekommer även på premiumdäck.

Kortad framvagn...... Som med allt annat så är framvagnen en helhetskonstruktion, så ändrar man på ett ställe så påverkar det andra saker åxå! Med en kortad framvagn så bör ackerman-vinklarna bli fel, och det bör ge ökat däckslitage vid kurvtagning, men det bör ju vara lika på alla bilar med kortad framvagn, och det är väl många som åker med kortad bayframvagn i splitbuss, så då borde fler ha samma problem!? Samma gäller för styrstagsvinklar som påverkas av både kortning och sänkning som ju Demian skriver om tidigare i tråden.

På en bakhjulsdriven bil så skulle jag säga att lagom toe-in är 1-3mm när bilen är belastad till normal last (förare, ev passagerare, full tank, ev övrig normal last), och det får aldrig bli toe-ut ens vid maxlast. Men ha Demians inlägg i åtanke, resonemanget om styrstagens lutning är rätt i mina ögon så man måste ta höjd för att det aldrig blir toe-ut vid belastning.

Jag skulle börja med att kolla lufttryck och provköra lite, prova att dra ett kraftigt streck med däck-krita tvärs över slitbanan på båda framdäcken, kör ett par kilometer på hyggligt rak väg, kliv ur och kolla strecken, de ska fortfarande vara klart synliga, annars ligger det nära tillhands att toe är fel under körning.

/Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)