1 Senaste redigerad av rotbokjell (2016-04-12 07:19:30)

Nån som har tips hur man enklast gör?
Spindeltappen är mycket klenare än Porsches samt att det inte stämmer med skölden
Finns det nån spindel som stämmer bättre?
Eller hur gör man?

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

2 Senaste redigerad av Mogge (2016-03-29 21:02:19)

Mät skillnaden och gå till Momentum och köp lager som passar.
Det kan behövas svarvade schimsbrickor för att flytta lagerlägena.

På min splitpickis så svarvade jag om lagerlägena och kortade spindeln så spindeln fick Porschespec, men då fanns det material att ta av.
På min lyx så shimsade jag, men spindlarna var för långa så jag fick ha längre fettkoppar.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Kollat med momentum inre lagret finns yttre får man fixa en hylsa från 17,5-20mm
Men det stora problemet är att spindeltappen blir för kort
genom att slipa av anliggningsytan får jag dit skölden Default/hmm
http://www.forumbilder.se/F997N/img-2308.JPG
http://www.forumbilder.se/F997N/img-2310.JPG
spindelns lagerläge hamnar för långt in ICQ/ac
http://www.forumbilder.se/F997O/img-2312.JPG
Är länkpinneframvagnens spindeltapp grövre och längre?

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

4 Senaste redigerad av TobiasL (2016-04-12 08:17:55)

Robban Larsson hade 356B bromsar på kulbultsspindlar, så det ska gå på något sätt. Dessvärre är Robban inte bland oss längre och bilen har brunnit. Någon här som vet hur han gjorde, eller har resterna av den brunna bilen i sin ägo?

5

svarade i den andra tråden.. men borde man inte kunna svarva om navet så yttre lagret kommer längre in??
att svarva en dylik hylsa, är ju inget svårt för en duktig svarvare... måste svarvas med lagerpassning.. iofs..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Svarva i trumman och flytta lagerläget inåt. Det går men är ingen lysande ide.
Svarva en stos så du flyttar in lagerläget i trumman.
Stosen får ta stöd i lagerläget.
Bara kolla på lagrens specifikationer att de klarar belastningen när de får en mindre ytterdiameter.
Du får alltså ta mindre lager.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Mogge skrev:

Svarva i trumman och flytta lagerläget inåt. Det går men är ingen lysande ide.
Svarva en stos så du flyttar in lagerläget i trumman.
Stosen får ta stöd i lagerläget.
Bara kolla på lagrens specifikationer att de klarar belastningen när de får en mindre ytterdiameter.
Du får alltså ta mindre lager.

Låter som en bra idé jag vill helst inte göra några stora ändringar på Porsche prylarna ICQ/ab
Tack för alla förslag på lösningar ICQ/ab

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

8

rotbokjell skrev:
Mogge skrev:

Svarva i trumman och flytta lagerläget inåt. Det går men är ingen lysande ide.
Svarva en stos så du flyttar in lagerläget i trumman.
Stosen får ta stöd i lagerläget.
Bara kolla på lagrens specifikationer att de klarar belastningen när de får en mindre ytterdiameter.
Du får alltså ta mindre lager.

Låter som en bra idé jag vill helst inte göra några stora ändringar på Porsche prylarna ICQ/ab
Tack för alla förslag på lösningar ICQ/ab

Har gått på Mogges förslag lösningen presenteras i bilder i projekttråden  ICQ/ab

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60