26 Senaste redigerad av MrPete (2015-12-15 12:38:48)

Om du funderar på torrsump är det lämpligt att köpa CB performance 1 1/2 stegspump, den tar olja i sumpen trycker igenom filter till tank och suger tillbaka in i pumpen. Glöm inte sätta en avstängningsventil (typ ballofix) efter tanken så att inte allt rinner in i motorn vid stillastående.. och glöm absolut inte öppna den vid start.. blir lite tråkigt annars.

Tanken med torrsump är ju att inte ha en massa olja i vevhuset och minska vevhustryck som stjäl effekt. Vid kraftiga pumpar kan man behöva vända packboxar eller köpa speciella för ändamålet.

Post's attachments

DrySump.jpg, 98.78 kb, 752 x 600
DrySump.jpg 98.78 kb, 60 downloads since 2015-12-15 

27

Man brukar lära sig av varje ras var för det blev ett sådant
Det  jag kan se på bilderna är att den gick försnålt sen fasnade kolven i cylindern  sen svetsade det hål sen  ryckte staken av kolven  och så vidare
Att man kör med Torrsump är att man får in olja utan luft (skum )  Då krävs det en tank som  avluftar oljan
Kina vevana av bättre kvalitet (CB) klarar 7800varv utan vara orolig (86mm) med en 78mm  skulle jag tippa på 8400 varv
Där i mot kolv bultana brukar svikta vid cirka 7000 vid hög komp (13>) då skall verktygs stål användas
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

28 Senaste redigerad av mettis (2015-12-16 18:01:07)

"Torrsump" innebär att oljepumpen suger ut oljan från motorn, till ett kärl utanför, som sedan nästa pump(steg) suger ifrån och försörjer motorn.
Porsche 911 har detta som standard...(10liter olja i systemet ;-)

Vinsten är några Hkr mindre motstånd från all olja som annars slungas omkring i motorn, men mest stabil tillförsel.
På riktiga racebilar har man flera sug-steg i pumpen så man t o m får vaccum i vevhuset (=mer Hk..-)

Nackdelen för mig är att det blir väldigt liten remskiva, dvs sämre kylning pga lägre varv på generator/fläkt.

Och; Mr Pete, jag har ett komplett system ifrån en Trimcobyggd motor jag köpte mest för torrsumssystemet.  ICQ/ae
-Tror inte jag behöver avstängning, det borde inte "läcka förbi" oljepumpen när den står still, men kan ju vara bra när man plockar ur motorn ? -)

29

PPRMicke skrev:

Man brukar lära sig av varje ras var för det blev ett sådant
Det  jag kan se på bilderna är att den gick försnålt sen fasnade kolven i cylindern  sen svetsade det hål sen  ryckte staken av kolven  och så vidare
Att man kör med Torrsump är att man får in olja utan luft (skum )  Då krävs det en tank som  avluftar oljan
Kina vevana av bättre kvalitet (CB) klarar 7800varv utan vara orolig (86mm) med en 78mm  skulle jag tippa på 8400 varv
Där i mot kolv bultana brukar svikta vid cirka 7000 vid hög komp (13>) då skall verktygs stål användas
/// M

Jo, jag lär mig fortlöpande av "misstag", men det gäller oxå att "läsa rätt".....

Min motor/låda kombination varvar väl ca 72-7300Rpm vid mål på 402m och det kändes lite lågt just på F13...
Jag växlade från 2:an på 9500Rpm, lite dumt, men vid ett annat tillfälle ville den inte "varva" så jag testade...?
Det är lätt att göra misstag !

Bilderna på svetshålen kolv/topp/cyl (sprickan)  är cyl2, den som helt försvann är cyl 4 - jo troligen gick den snålt...

30

Jag menade till nisse1, om han funderade på att skaffa torrsump. Till den kan man köra cb's 6" remskiva och den är ju inte såå liten. 5 1/4" är det väl i regel till de andra pumparna.. ?borde finnas mindre remskiva till generator annars?

31 Senaste redigerad av mettis (2015-12-17 22:56:02)

-Sorry MrPete, -jo jag skall kolla om mindre remskiva till generatorn ;-) Den jag har på vevaxeln till min ARPM-pump är 5" (125mm)

Ikväll har jag tagit fram vevpartiet. Som ni nog förstår har jag ägnat 2015 åt att köpa på mig delar efter raset 2014 ;-)

http://i.imgur.com/LT00Jmh.jpg

Tvättat och blåst rent. Veven "ser bra ut".... men lagren har ju kontaminerats med spån.

http://i.imgur.com/xOFXOrl.jpg

Den sneda staken kasseras förståss....

http://i.imgur.com/EABWbAF.jpg

Jag frågade först på Svenska firmor efter en kompletterande stake, sedan mailade jag CB i USA, "inga problem" sade dom !
De ville ha vikten för att matcha, sedan kom den på en vecka ! Tack till Eric som hjälpte till med detta.

http://i.imgur.com/leSgPre.jpg

Frakten var dyr, men totalpriset är ju OK när man har tre st friska 5.7" vevstakar ,-)

Gjorde rent och kollade funktion på reduceringsventilerna oxå ikväll, jag brukar svetsa på en "skalle" så det är lättare att skruva.

http://i.imgur.com/fw49vxO.jpg

32

En sak som kan vara bra att veta är att den typen av vev i ett alublock sviktar 0,1mm i ett magnesum block 0,12mm vid 8000 rpm
Dyra JE kolvar var skadade i ringlanden  ICQ/ac 
Vid 8400 rpm var det änu mer sträckning  ICQ/ac  ICQ/ac  ( då bör man oxå byta skruvar till 3/8)
Jag vill inte gärna gå över 7600 rpm med den typen av vev
Men skulle man använda en sådan där dyr scat vev klarar dom mer än 10000rpm 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

33 Senaste redigerad av mettis (2017-06-17 16:31:44)

Tja, "junkmotorn" har äntligen begåvats med ett (annat än tidigare bild, -snodde det till Vinter-VW:n...) block....så tills i sommar skall den köras (sönder?) igen ;-)

Blocket är nu ett enkelreducerat 1500:a, som vi arborrat 1mm...
Jag provmonterade vev och lager i somras, kändes "lite trögt" att dra runt veven med fingrarna, så det blev liggandes.
Häromdagen tog jag med det till jobbet och lade det i en ugn på 60 grader för att testa (så inte veven är sned!) - Snurrade helt lätt! Så jag går vidare med detta.

Ikväll har jag tvättat vev och kam, och monterat annat kamdrev. Mitt 30Hkr gick sönder i haveriet...

http://i.imgur.com/Kcwwkku.jpg

Nått jag köpt på Tradera (?)

http://i.imgur.com/D2iucKw.jpg

Som vanligt; Värm på spisen, och lägg dit dreven på veven....

http://i.imgur.com/f75lESG.jpg

Har gjort en specialhylsa (11mm) för ARP-bultarna, och C & S säljer Clevelite77 Chevalager för dessa vevstakar.

http://i.imgur.com/O2Q5XSj.jpg

Dom här ARP2000 finns tabell på nätet att se sträckmått vid åtdragning, men förra gången hamnade jag på "de vanliga" 3,5Kp som original....

http://i.imgur.com/F7A6RzE.jpg

34

Är det någon som har tips om någon kunnig vad gäller balansering av vevslängar?

35 Senaste redigerad av erich (2017-01-31 09:58:53)

Kilopund ?? ARP 2000 3/8 med fett ska ha ca 60 Nm - 6,2 Kg .. ICQ/ab

mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

36 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-01-31 14:52:35)

m02cjoho skrev:

Är det någon som har tips om någon kunnig vad gäller balansering av vevslängar?

http://www.petersmotor.com/
En seriös hårt arbetande kille, rekommenderas.....

37

erich skrev:

Kilopund ?? ARP 2000 3/8 med fett ska ha ca 60 Nm - 6,2 Kg .. ICQ/ab

mvh

När jag först köpte vevstakarna, med ARP bult, fick jag bara en tabell med sträckmått...
På påsen med den udda vevstaken (se bild ovan) står det beskrivet hur bultarnas moment skall dras "final 29lbs" och det är väl ca 39Nm ?

38

På mina stod det så här.

http://i1260.photobucket.com/albums/ii566/Atrox73/Motor%20bygge/4F35580B-F22C-4327-8C78-CFE1D193016C.png

Och 28ft fp är ju 37.96 nm.

Anders

39 Senaste redigerad av erich (2017-01-31 18:49:05)

Kolla ARP 2000 , finns vel 4-5 olika .... kolla 3/8 vs 7/16 vs 5/8 !! ( USA ughh ...)
(köper inte chevy journaler dock !! , 3,0 kg !! e delarna gjorda i kinesisk smör  ICQ/ab )
Ska det dras torrt , med olja eller ARP sitt eget fett ?

mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

40 Senaste redigerad av mettis (2017-02-05 19:38:06)

erich skrev:

Kolla ARP 2000 , finns vel 4-5 olika .... kolla 3/8 vs 7/16 vs 5/8 !! ( USA ughh ...)
(köper inte chevy journaler dock !! , 3,0 kg !! e delarna gjorda i kinesisk smör  ICQ/ab )
Ska det dras torrt , med olja eller ARP sitt eget fett ?

mvh

Jo, "det finns olika ARP"... det märkte jag väl när jag första gången sökte deras tabell på sträckmått"....

Nu svarade jag inte för att  tjafsa med dig, Erich (kul om vi kan ses på någon VW-Träff framöver?) utan för att "göra rätt beskrivning".
-Tror du håller på med grövre (typ4:a, Porsche?) men mina vevstakar har 5/16" UNF gänga, samt smalare "hals", så helt jämförbart med original VW typ1 som i verkstadshandboken dras till 3,3kpm. Givetvis skall gängan vara inoljad - ARPbultarna har någon Molypasta "färdig" på mina vevstakar...

Atrox beskrivning, samt lappen på min nyinköpta vevstake, stämmer ju överens - ca 39Nm moment.

http://i.imgur.com/NjORLuv.jpg

41

Säkert rätt  ICQ/ab  ICQ/ab  Kommer bara ihåg att jeg drog ca 60 Nm på mina Pauter staker  ICQ/ab
(din motor har ju rasat , nej seriøst kolla noga med tilvärkarn , dom vet vel bäst ) ..

Ja ska bli roligt å åka VW igjen efter 10 år med Porsche bilen ... som nu e såld  ICQ/ab

mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

42

erich skrev:

Kolla ARP 2000 , finns vel 4-5 olika .... kolla 3/8 vs 7/16 vs 5/8 !! ( USA ughh ...)
(köper inte chevy journaler dock !! , 3,0 kg !! e delarna gjorda i kinesisk smör  ICQ/ab )
Ska det dras torrt , med olja eller ARP sitt eget fett ?

mvh

Jag använde arp smörjmedel efter tillverkarens rekomendation.

Anders

43

Pillade vidare ikväll, men "1 steg fram, 2 steg tillbaka".....

Kolvsatsen jag tänkte använda, eftersom jag fräst ur för ventiler, var en "A" sats (för 1914cc-typ!)

http://i.imgur.com/p1y60Kb.jpg

-Så det gick ju inte, men jag har även en ny "B" sats (för 82mm slag) "på hyllan"... Får tyvärr ta ur för ventiler på dom....
Mätte för distansringar under cyl, blir 10,3mm.... Har dessa 12mm "ämnen" som jag kan slipa ner på jobbet.

http://i.imgur.com/DVX1R7M.jpg

Åså var det ju den nya vevstaken.... De andra har jag fräst bort lite för bättre frigång mot block och kamaxel. får fixa detta oxå....

http://i.imgur.com/77UIBWB.jpg

44 Senaste redigerad av mettis (2017-02-05 19:51:02)

Fixat med cylinderpinnbult idag. De skall vara 10mm längre än original pga shimsningen av cylindrarna.

http://i.imgur.com/7953vaB.jpg

De "sticker in" så jag kapar ca 5mm på dessa.

http://i.imgur.com/HO8AQFl.jpg

http://i.imgur.com/7NyatHL.jpg

Sagt och gjort, oljekanaler har jag borrat upp till 10mm i detta äldre block.

http://i.imgur.com/TiVs1R6.jpg

http://i.imgur.com/EPc3JXq.jpg

Kollar att vevstakarna är lika monterade (lagerspåret nedåt). -Allt är klart(?), blir ihopmontering nästa gång - på prov....

http://i.imgur.com/QaGRADf.jpg

45

Har du satt returnipplar i sumpen för att dränera toppen? Båda sidorna eller bara vänster som får mest olja?

Bubbla -62

46

GB63VW62 skrev:

Har du satt returnipplar i sumpen för att dränera toppen? Båda sidorna eller bara vänster som får mest olja?

Jo, bara vänster sida.... jag har ett par andra toppar (CB C/E) som jag tänkte haft till detta block, och på dessa fanns anslutningar.
Nu vet jag inte om jag skall skippa (plugga) blockets anslutningar, eller borra ett par i S/F-topparna?

Tänker strunta i "deep-sump" i o m torrsumpssystemet, men jag skall svetsa ihop en liten "sump" typ; FormelVee.
Kanske en slang till den? -Hmmm.....

47

mettis skrev:
GB63VW62 skrev:

Har du satt returnipplar i sumpen för att dränera toppen? Båda sidorna eller bara vänster som får mest olja?

Jo, bara vänster sida.... jag har ett par andra toppar (CB C/E) som jag tänkte haft till detta block, och på dessa fanns anslutningar.
Nu vet jag inte om jag skall skippa (plugga) blockets anslutningar, eller borra ett par i S/F-topparna?

Tänker strunta i "deep-sump" i o m torrsumpssystemet, men jag skall svetsa ihop en liten "sump" typ; FormelVee.
Kanske en slang till den? -Hmmm.....

Har du torrsump så kan väl pumpen suga även från toppen, eller?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

48

Svwerker skrev:
mettis skrev:
GB63VW62 skrev:

Har du satt returnipplar i sumpen för att dränera toppen? Båda sidorna eller bara vänster som får mest olja?

Jo, bara vänster sida.... jag har ett par andra toppar (CB C/E) som jag tänkte haft till detta block, och på dessa fanns anslutningar.
Nu vet jag inte om jag skall skippa (plugga) blockets anslutningar, eller borra ett par i S/F-topparna?

Tänker strunta i "deep-sump" i o m torrsumpssystemet, men jag skall svetsa ihop en liten "sump" typ; FormelVee.
Kanske en slang till den? -Hmmm.....

Har du torrsump så kan väl pumpen suga även från toppen, eller?

Är det inte risk att pumpen kan börja suga luft om den suger från fler ställen. Tänker att när det inte är så mycket olja i toppen så suger den luft där ifrån?! Och det är ju lättare att suga luft än olja så då kanske den slutar suga i sumpen. Nu är ju inte jag så insatt i torrsump, bara mina funderingar.  ICQ/ab

Bubbla -62

49 Senaste redigerad av mettis (2017-02-06 18:36:25)

Tänker strunta i "deep-sump" i o m torrsumpssystemet, men jag skall svetsa ihop en liten "sump" typ; FormelVee.
Kanske en slang till den? -Hmmm.....

Har du torrsump så kan väl pumpen suga även från toppen, eller?

Är det inte risk att pumpen kan börja suga luft om den suger från fler ställen. Tänker att när det inte är så mycket olja i toppen så suger den luft där ifrån?! Och det är ju lättare att suga luft än olja så då kanske den slutar suga i sumpen. Nu är ju inte jag så insatt i torrsump, bara mina funderingar.  ICQ/ab

OM man skulle ha en torrsump typ; Verdi = OK, men min suger som vanliga pumpen på evakuering, och från oljebehållaren in till smörjningen....
Så jag tänkte bara en slang ner till "sumpen" från vänstra toppen. Kommer att plugga igen anslutningarna i blocket på bilden.....

Igårkväll gjorde jag denna av en bit 3" rör och ett oljelock;

http://i.imgur.com/TkRKLZR.jpg

Fick slipa bort lite "svetssprut".... röret är 1" (25mm) utvändigt, och gängat 3/4" invändigt, så jag kan "plugga" om jag vill.

http://i.imgur.com/Mi4dona.jpg

Lite zinkspray (punktat från denna sida, helsvetsat inifrån...

http://i.imgur.com/K6FNxH7.jpg

Ikväll skulle jag bara provmontera shortblocket, men såg att jag hade god marginal överallt, så jag tvättade/blåste rent blockhalvorna istället, för att dra ihop permanent nästa tillfälle.... (får ligga och torka...-)

http://i.imgur.com/JLZzQmq.jpg

(Lägg märke till hur fin FK-87 kammen ser ut ? Har kört med den i snart 20år, och i flera motorras (lite fläckar av smält aluminium..), men kammen består-!)

50

ICQ/ab  ICQ/ab

mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483