1

Ur Sbf's regelverk
"Tävlingsledningen ansvarar för att en Incident- och olycksrapport fylls i så komplett som möjligt vid varje tillfälle då ambulans tillkallats och fört personer till sjukhus/vårdinrättning. Incident och olycksrapporten skickas sedan till SDF:s säkerhetsrådgivare som vidarebefordrar till berörda."
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultF … rivbar.PDF

Ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på  ICQ/ab

Fylls denna rapport i vid incidenter/olyckor med personskador både på träning och tävling eller är det överlag en regel med bara undantag?

Vilka är de såkallade "berörda" som slutligen får rapporten och hur leder det till en säkerhetsutveckling för de aktiva, så det blir mer än bara statistik som ofinns eller är svår att finna?

Undrar varför inte alla incidenter och olyckor sammanställs och utvärderas, borde finnas något att lära även om det inte inträffat personskador..

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

2

Hej
Jag gjorde en ganska grundlig undersökning om detta i sommar/höst
Det finns mycket att ta i om detta   ICQ/ac 
Om det är något som du vill veta så pma mig så kan du få info


///  Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3

Det kan vara bra att kolla detta om man skall tävla
https://www.youtube.com/watch?v=GHFAOUqA9sE
///Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

4

Sevärd video, Tim har en del kloka funderingar kring säkerheten som både förare och arrangörer borde ta del av.

Jag plitar ihop ett Pm till dig och hoppas trådstarten väcker en debatt som leder till att högre krav ställs på arrangörerna från förarnas sida. Det borde vara bättre säkerhet på banorna än Sbf lägsta nivå som kanske ändå inte uppnås i verkligheten pga. okunskap eller ekonomiska intressen..

En video från 1320 om olyckor på strippen, den visar hur små marginaler får stora konsekvenser

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-12-02 14:29:07)

kan vara värt att kolla på detta i kväll kl 1900
Motorsoffan #163, Säkerhet.
http://www.nitroz.se/

Kvällens Motorsoffa kommer handla om säkerhet. Som expertgäster har vi Jan Phersson från Simson samt Rickard Johansson, säkerhetschef på många race runt om i landet.
Vi kommer prata mycket om vad som kan gå fel, titta på film plus mycket annat.
Du som nu står i begrepp att handla ny säkerhutrustning, titta på detta program, vi lovar att du kommer ha nytta av det inför framtiden!
Var: nitrozplay.se
När: Ikväll onsdag kl 19:00

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

6

Nu verkar det hända en del när det gäller säkerheten på tävlingarna och informationen till förarna/ teamen.

2016-01-27 08:30
"Ökat fokus på säkerheten inom dragracingen.
Under året som gick drabbades dragracingen av fler och allvarligare olyckor sett till hur den statistiken legat under tidigare år. Något som både Dragracingutskottet och Säkerhetskommittén uppmärksammade och lyfte under 2015.
- De här olyckorna som varit under förra året har gett mer personskador än vad de skulle behöva göra och det är det som gjort att vi i utskottet har uppmärksammat säkerheten mer än vanligt. Vi har haft träff med Säkerhetskommitteén för diskutera och lyfta frågan om regler och säkerhet tydligare till våra förare säger Jonas Staflund, ordförande i Dragracingutskottet.

Jan-Olov Nyman från Säkerhetskommitteén fyller i.
- Generellt så är inte dragracingen mer drabbat av olyckshändelser, men som tidigare sagts så har man helt plötsligt allvarliga personskador i förhållande till typen av olycka och det i helt olika bilklasser. Det vi kommer fokusera på nu är att få ut mer information om hur viktigt det är att använda sin personliga skyddsutrustning på ett optimalt sätt.  Alltså inga nya regler utan vi väljer att informera verksamheten, säger Nyman.

Och det är just material och att använda säkerhetsutrustningen riktigt som Dragracingutskottet och Säkerhetskommitteén vill lyfta fram till förarna.
- Vi kom fram till under våra diskussioner och analyser att det inte var utrustningen utan det är användandet som är fel. Förare och teamen har rätt grejer men de använder dem inte på rätt sätt och då kommer skadorna, menar Staflund och fortsätter.
- Säkerheten är en känslig fråga. Alla vill ju köra och ingen vill neka någon att köra men det måste belysas vad man håller på med. Och att säkerställa att säkerheten kommer i fokus. Många tror att de gör rätt, men sen visar det sig att det är fel installerat. Vi har börjat med jobbet att få folk att förstå att de använder grejerna fel. Något som inte alltid är så roligt att tala om, men vi måste påpeka det. Man spänner inte fast sig rätt. Man spänner sig själv tillexempel, vilket är omöjligt att göra rätt i de flesta bilar.

Det är inga konstigheter vi kommer med nu utan mer att få folk att göra rätt saker. Och som vi säger, regelboken är minimum. Det går att ha mer säkerhet i bilen säger Staflund. - När det gäller bältena så skall alla sportgrenar ta till sig detta, förtydligar Jan-Olov Nyman.

Dragracingutskottet tillsammans med Säkerhetskommitteén kommer även att arbeta mer ute på tävlingarna för att lyfta upp säkerhetsfrågan ytterligare.
- Det stämmer, vi kommer jobba mer aktivt ute på tävlingarna men även informera mer och tyngre på de kurser som vi har inom dragracingen. Samt att det gärna finns en tekniker som gör spontana nedslag på tävlingar för att se över så att folk gör rätt. Sen hoppas vi att folk tar hjälp av tillverkare och försäljare för att komma och titta och se så att grejerna är rätt installerade, avslutar Jonas Staflund."

Saxat från http://iof1.idrottonline.se/SvenskaBils … gracingen/

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

7

Olycka på Tierp Arena, bilen börjar brinna, vet ej hur det gick med föraren.

Ambulans är framme först, det tog 45 sekunder fast de stog parkerade 30meter från platsen.
Räddningpersonal börjar släckningsarbetet en minut efter händelsen.

När man tittar på det är dessa sekunder en evighet men kanske rimligt i verkligheten, jag kan tycka att det borde finnas personal med släckningsutrustning även i slutet av banan..

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

8

Otäckt..någon som vet hur det gick..? ICQ/ac

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

9

Orsambay motorsport skrev på facebook:

"Under andra testsvängen gick det inte alls nå vidare..

Motorexplosion 100m ut, bilen är helt urbränd.
Samuel var vid medvetandet under hela tiden, ligger nu nersövd ett par dagar på Uppsala sjukhus med brännskador på händer och ansikte. Läget är stabilt och läkarna är positiv!"

Hoppas att Samuel repar sig, tyvärr är det sånt som kan hända i dragracingen.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬~ஜ R.Åkesson - Avesta ஜ~▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

10

Hoppas Samuel klarar sig utan större besvär, all lycka till dig!

Som synes står det en ambulans vid 400m. Detta är inget krav från SBF om du har brandman i banslutet också vilket jag tycker är bedrövligt!

Vidare i regelboken står:

Bemanning/Utrustning vid träning eller uppvisning
Är arrangemanget planerat till en viss säkerhetsnivå/fordon och man har fordon som deltar som träning eller uppvisning gäller följande:

Endast ett (1) fordon åt gången tillåts köra vid träning eller uppvisning av fordon som ingår i säkerhetskategori 4 tidsinterval < 7,49 (4,49) sekunder.

Endast en (1) Mc om fordonet drivs med Metanol eller Nitrometan.

Utrustning och bemanning:

1 räddningsman vid start minst utrustad med:
1 x 9 liter skumsläckare
1 x 2 kg kolsyresläckare
 1 brandfilt
 1 brytverktyg (kofot, spett)

1 räddningsfordon Typ 3 bemannad med 3 räddningsmän

1 räddningsman i banslut utrustad med
1 x 9 liter skumsläckare
1 x 2 kg kolsyresläckare
2 x 6 kg pulversläckare
 1 brandfilt
 1 brytverktyg (kofot, spett)

Alltså så länge man kör solo repor behövs ingen större säkerhet!?

Det är för dålig krav på antalet säkerhetsmän och antalet räddningsfordon från SBF anser jag.

Det borde minst vara 3st räddningsfordon oavsett säkerhetskategori. En i start, en vid 400m och en i banslut, alla tre fordon utrustad med sjukvårdare och brandman!

Volkmasters



Powered by East Hill Welding

11

Helt rätt Ante, vi får väl hoppas och jobba för att det blir verklighet på tävlingarna och träningarna framöver.

För er som vill stödja säkerheten inom svensk dragracing, följ länken
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40496


Här en video om hur det är att sitta i bilen när det tar eld, den borde sätta fart på debatten..

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

12 Senaste redigerad av vwato (2016-07-21 06:48:02)

En rullning på en 1/8 mile strip, har ingen information om hur det gick..


10 juli på Pite Dragway, Anne Britt Nilssen fick ett kast och plötsligt var hon över på Jörgen Bergs körbana..
http://www.nsd.se/sport/det-gick-nog-na … 23299.aspx

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

13 Senaste redigerad av vwato (2016-07-29 07:57:55)

Det varnas för piratkopierade säkerhetsbälten tillverkade i Kina.
http://www.motorsport-safety.org/media/ … -uncovered

Viktigt är att vid nyinköp kolla märkningen enligt FIA technical list 24 som finns på SBF:s hemsida under regler, mer information finns på sidan 49 & 50 i länken.
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Teknis … r-2016.pdf

Att avgöra om det är äkta eller pirat kan ske genom att kolla FIA-märkningen som på godkänt bälte har FIA D-273.T/98,. Det ska vara ett mellanslag mellan FIA och nästa bokstav på godkända säkerhetsbälten men på ett piratbälte sitter dessa ihop ihop, ”FIAD-273.T/98”.

Bältena lär vara fint gjorda men helt livsfarliga!

http://iof1.idrottonline.se/globalassets/nedre-norra-bilsportforbundet-rally/snabbuppladdade-bilder/sabelt-kina-42.jpg?w=150&amp;h=0

http://motor.blogg.kristianstadsbladet.se/wp-content/uploads/sites/21/2016/03/BloggBälte.jpg

http://iof1.idrottonline.se/globalassets/nedre-norra-bilsportforbundet-rally/snabbuppladdade-bilder/sabelt-kina.jpg?w=780&amp;h=0

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

14

Hmmm jag föredrar dom som inte går att klicka fast, har inte förstått varför man har sånna, i en tävlingsbil tar man ju inte ur dom så ofta Default/hmm

Väldigt nöjd med mitt RCI bälte ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

15 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-07-30 09:10:17)

Det finns en sida som är änu intresantare ÄN  DRT
Som heter förbjuden utrustning     http://web.sbf.se/regler/up/99/FIA_SBF_ … I-2015.pdf
Det problemet som finns i VW racing är att tycka det är fördyrt med säkerhets Utrustning
Man kan trimma för 50-100 tusen men en hjälm som är godkänd för bilracing är fördyr som kostar cirka 4000kr Nä då går man till biltema å köper en moppe hjälm för 995kr
Samma men säkerhets selen  som skall bytas efter 4ÅR   då tar man bort taggana 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

16

Både njae och nej när det gäller länken om förbjuden utrustning eftersom den gäller tidigare godkänd utrustning som FiA sedan förbjudit. När det gäller säkerhetsbälten var senaste uppdateringen 2007 så det är nog intressantare med vad som är godkänt idag.
http://old2.sbf.se/sportgrenar/dragracing/regler/


Bra med alla inputs och det är viktigt att vi delar erfarenheter och tankar även kring säkerhet. Regler som sätts upp genom olika förbund i världen har en stor tröghetsfaktor så precis som du skriver är det viktigt att tänka själv och gärna ha högre krav på säkerheten än reglerna föreskriver.

Det gäller även att deltagarna vågar ställa krav på arrangörerna om säkerheten kring tävlingarna..


http://www.txrescueteam.com/new/images/safety_slogan.jpg

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

17

Regler ändras med tiden och inför säsongen finns en del som SBF varit och petat i och när det gäller säkerheten är det alltid intressant.

Regelverk, förändringar och nyheter är rödmarkerade.
http://old2.sbf.se/sportgrenar/dragracing/regler/


Några rödmarkerade regler ur årets regelverk men det finns fler.

• Alla fordon av typ Beachbuggy som kör 12,00 (7,50) sek eller långsammare skall vara utrustade med skyddsbåge.

• Alla fordon av typ Beachbuggy som kör 11,99 (7,49) sek eller snabbare skall vara utrustade med skyddsbur.

• Med föraren i normal position måste det finnas ett avstånd på minst 25mm(1 tum) mellan ovansidan på hjälmen och undersidan på skyddsburens rör, 50mm rekomenderas.

• Nödavstängningsanordning på lustgassystemets matarledning rekommenderas, anordningen skall kunna regleras/styras från förarplatsen. Obligatoriskt från 2018-01-01 på fordon snabbare än 8,50 (5,10) sek.

• Öppen/integralhjälm (ej brandhärdig inredning)


https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/9b/10/01/9b1001b4004c2d13cdd4a72486615c4a.jpg

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

18

"Alla fordon av typ Beachbuggy som kör 12,00 (7,50) sek eller långsammare"

DVS Alla Buggy's..?

Jo, det är väl bra, samt nät och/eller handstraps använder man ju...

19

Hur var det med  fast monterad brandsläckare om man körde med gas
Det finns ett gäng regler som är vw relaterat även i 2016  som många inte har sett

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar