1

Den har ström till fördelaren och hyfsat nya tändstift. 
vad kan jag göra?

tacksam för snabba svar

2

du har gnista på stiften med? Bensin pumpen lirar? Händer ngt med startgas?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Hej    Ingen gnista..   har provat med startgas.   den har bensin upp till förgasaren men tänd stiften är torra...    men det är ändå ingen gnista på stiften

4 Senaste redigerad av kisavw (2011-08-21 13:07:45)

har du gnista på brytaren? Om det finns där byt rotorn.
Kolla mittenstiften på fördelarlocket.
Beroende på vilken rotor du använder så på avstörda finns en "pinne" ifrån mitten till ytteränden på rotorn . över den är det ett lacklager .

På icke avstörda ser man nog ledningen ifrån mitten ut till änden.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

5

Ok   Tack så mycket ICQ/ab   ska ut och kolla

6

Kolla om du har spänning till brytarna när de är stängda. har du det så har du felet där.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Hittade denna tråden nu när jag har startproblem, så jag lyfter min fråga.
Som Svwerker skrev, så har man ett fel om man har spänning till brytarna när dom är stängda.

Jag mätte och har spänning fram till brytarna när den är stängd. Vad har jag för fel då? Orginal 30hk motor.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

8

När brytarna är stängda ska de ge kontakt och jorda spolen. Mätte du inne i fördelaren?

Du kan ha någon beläggning på kontaktytorna eller kabelbrott, beroende på hur nära brytarna du mätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9 Senaste redigerad av Redwee220 (2012-05-11 20:14:14)

Japp, mätte i fördelaren, på kabeln som går till brytaren. Mätte alltså så nära jag kunde.

Kan ju berätta hur problemet uppkom. Jag skulle byta stift, samt lite andra tänddelar fick jag för mig. Bilen gick finfint före men jag tyckte det var på tiden att byta ändå.

Sagt och gjort, jag bytte tändstift, och skulle ge mig på att byta kablar och fördelarlock mm, då märkte jag att fördelarlock och rotor saknades på hyllan (har haft delar liggandes). Så jag bara öppnade och slipade på kontaktytorna på brytare samt rotor.

Efter det så vart den helt död, även med startgas. Jag hade alltså bara bytt tändstift, samt slipat lite kontaktytor.

Jag började klura, beställde nya delar gjorde jag också.

Nu idag så monterade jag först tillbaks dom gamla stiften för att se om det var fel stift monterat. Ingen skillnad.
Då började jag byta det mesta, spolen, fördelarlock, rotor, kablar, brytare.

Fortfarande död, har bara kondensatorn kvar nu.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld