76 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-01 09:44:10)

Beställde polyuretan bussningar till alla axlarna både fram och bak samt till styrväxeln.
Bara namnet verkar suspekt jag menar "King elements" hur trovärdigt är det.
Kollade mina mail! Aaaaah bromsdelarna från epytech är skickade  ICQ/bp nu börjar det likna något...

Gick en runda i Frostavallen och snackade med brorsan igår då slog mig en tanke jag har nog kört med EPAS i 15 år.
Det har bara funnits där utan att det stör precis så som grejor skall funka.
GM's till corsa C var svindyra på bildelsbasen så de kan jag glömma ca 4000:-.
Mycket riktigt världens vanligaste? bil toyota corolla 02- har det från 750:- på bdb.
Dubbelkollade med min haynes 02-07 "all models have electrically assisted power steering"
Blir till att snacka med skroten i byn det stod en utan hjul på block utanför för nån dag sen.
Flera japanska system fungerar med 3 trådar skall se om det finns fallback mode även på dessa årsmodellerna.
Då kanske jag kan få tiltbar ratt också hur onödigt är inte det.

Hela Världen är en sammansvärjning mot DIG!
När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

77

nu tycker jag iofs att min T3 är lättstyrd utan... (215 däck)
men EPAS... hur svårt är inkopplingen av dylikt?? är det någon hastighets anpassning?? och hur sköts det??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

78 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-01 18:13:57)

Tre trådar kör den i default mode då hjälper den bara till oberoende av hastighet
nån sorts kompromiss blir det men för mig räcker det, och som sagt tidigare min respektive tyckte 112'an var tungstyrd.
Japp grejorna redan införskaffade inget roligt att plocka loss och btw haynes stämde inte......
Super var dock att motorn redan plockats bort och inte krockad.
Rattnavet får jag fylla med tillskuren skumplast och täcka med läder.
Blir lite mekande med rattlåset och någon sensor är bara 4 varvs men sånt är bara roligt.
Och inte en enda hardyskiva kommer jag behöva dem?
Det här är allt som sitter fram till styrsnäckan.

Post's attachments

epastoyota.jpg, 139.83 kb, 1024 x 682
epastoyota.jpg 139.83 kb, 87 downloads since 2020-07-01 

När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

79 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-02 07:19:38)

Efter lite slösurfande igår så tror jag att det skall gå med styrning via CAN bussen.
Den behöver hjulhastighet och ev. motorvarvtal och det finns de som sniffat på toyotas canbuss.
Så adresser och ev format skall gå att få reda på dvs. det kommer att funka lika bra som originalet.
Assistans beroende på hastighet är fullt möjligt men t25 har ju ingen sådan signal (min kommer att ha det).
Däremot tror jag felhanteringen är omöjlig att implementera utan manualer för styrningen.
Sånt som att den drar ner på hjälpen vid varm servomotor kommer att fungera som vanligt.
Har lite misstankar om att den på något sätt känner av rattutslag i varje fall hade jag velat ha sådana signaler
om jag konstruerade systemet full assistans vid fullt rattutslag känns dumt.
För min del räcker det med att ratten blir lättare att dra runt så allt beror på tid och vilja.
Det viktigaste är att komma ut på vägarna och njuta.

Att göra som jag gjort med att luta rattaxeln mot stolen GÖR INTE DET! om din hardyskiva är ok.
Mina 3 är fulla av sprickor dvs. de skall bytas ut så det gör inget i mitt fall.

80 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-03 16:36:46)

Äntligen kom mina bromsdelar och mycket riktigt hade köpt fel bromsskivor till bakaxeln.
Autodoc får ännu mera sålt skulle skaffat till vr6 2.8 den har lite störree än den vanliga.
Mer väntetid suck!
Var på väg att köpa selfetch primer till alu men det här var rejäla grejor ins hochhaltefast stahl gemacht...
Det var inga bultar på bilderna med bakaxelkitet undrar om dessa medföljare räcker till,
isåfall har jag plötsligt 10 över.edit: tyvärr standardlängd=plocka bort
Får börja fundera skall jag pressa bultar i framnaven? Hur gör man?
Har inte riktigt kunnat klura ut om mina mb fälgar har kugel eller kegelbund.
Fick isär ett av "tornen" till vindutetorkarna det var helt ihoprostat med rengöring och litiumfett
rör det sig mjukt och fint. Dags för samma behandling av det andra (som gick att rubba).

Post's attachments

bromsadaptrar.jpg, 123.23 kb, 1024 x 682
bromsadaptrar.jpg 123.23 kb, 78 downloads since 2020-07-03 

81 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-04 09:45:58)

Kunde inte hålla fingrarna i styr utan måste bara kolla hur lösningen med vinkelgivare var utförd.
Det blev något av ett antiklimax det fanns ingen häftig rattutslagsgivare. Den stora svarta burken uppe på
rattaxeln var bara en bättre lösning än en släpringskoppling systemet är enklare än jag trodde?
Så kom jag på att det räcker med att kolla framhjulens hastigheter för att beräkna rattutslaget gör de så?
Har inte mätt upp men de två grova är förmodligen till krockkudden endast en av de andra används till tutan.
Rattaxelkablaget har massor av ledare som inte används (fy vilket slöseri toyota!!!).
Men samtidigt underlättar det med standardkablage det är bara att hänga på allt lull-lull.
Skall leta upp min divinylcell-plast tror den var 30mm så får limma ihop några lager innan jag surformar den.
Hade den till något glasfiberprojekt för en massa år sedan.......

Burken ersätter jag med en vanlig släpringskoppling kanske bussen's passar vi får se.

Post's attachments

spaghettisnurra.jpg, 66.05 kb, 640 x 426
spaghettisnurra.jpg 66.05 kb, 99 downloads since 2020-07-04 

82 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-06 21:01:54)

Har börjat modda navet med en släpringskoppling.
Toyotanavet kortsluter tutan till rattaxeln så den här gör detsamma.
Trodde jag hade 1,5mm mässingtråd men tji så andra halvan gör jag en annan dag.
Jag fick slipa ner kolet det var lite för långt. Kontrollerat att allt passar.
Skall skaffa tråden så att jag kan linda en spole med ca 90mm innerdia.

Har även gått igenom hur rattspakarna är kopplade verkar som om intervall-elektroniken sitter
i spaken och likartad torkarmotor ytterligare något som jag önskat.
Har ännu inte vågat kolla om rattaxeln passar eller måste moddas vi får se!

Post's attachments

nav1.jpg, 66.06 kb, 640 x 480
nav1.jpg 66.06 kb, 60 downloads since 2020-07-06 

nav2.jpg, 67.16 kb, 640 x 480
nav2.jpg 67.16 kb, 60 downloads since 2020-07-06 

nav3.jpg, 62.96 kb, 640 x 480
nav3.jpg 62.96 kb, 94 downloads since 2020-07-06 

nav5.jpg, 67.44 kb, 640 x 480
nav5.jpg 67.44 kb, 61 downloads since 2020-07-06 

nav6.jpg, 71.38 kb, 640 x 480
nav6.jpg 71.38 kb, 57 downloads since 2020-07-06 

83 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-08 06:39:55)

Använde lite kopparplåt 0,5mm? Gick att klippa med sax iallafall.
(Hade glömt att jag hade den så det blev ingen mässingtråd.)
Använde dubbelhäftande skumtejp som distans så att ringen är någorlunda rund.
Har nu kontakt som kan snurra runt, vikningen av koppar'n kan kännas när den passeras.
Det är bara åt ena hållet så jag fick plåten på olika höjd när jag klämde ihop den.
Om det stör mig så kan jag tenna över den.
Blev mindre än 1 Ohm's motstånd. ICQ/ay

Vad snyggt det hade kunnat bli med en 3d skrivare.......

Post's attachments

kopparslapring.jpg, 42.12 kb, 640 x 426
kopparslapring.jpg 42.12 kb, 82 downloads since 2020-07-07 

rattnavtuta.jpg, 65.8 kb, 640 x 426
rattnavtuta.jpg 65.8 kb, 57 downloads since 2020-07-07 

84 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-16 15:27:55)

Inte något bygge de senaste dagarna har varit iväg och murat skorsten med kalkbruk.
Men det kom lite grejor igen skall bli kul att prova.
Har även monterat ihop lite delar som blivit klara.
Bussningarna hade riktigt bra passform skall bli kul att köra med dem.
Provat med svart rött och guld passar ju på en vw, de är tysklands färger.
Har ladusvalor så fågelskit är något man måste stå ut med eller? har god lust att mörda dem ......
Blir till att tvätta bussen de flyttar ju snart....
Texten skall bli silver igen vet inte varför jag tyckte orange var snyggt.
Subarun's dekal med stjärnorna skall sitta ovanför bus dekalen.

Post's attachments

stripetest.jpg, 114.77 kb, 1024 x 682
stripetest.jpg 114.77 kb, 82 downloads since 2020-07-15 

uretanbussningar.jpg, 85.23 kb, 800 x 533
uretanbussningar.jpg 85.23 kb, 80 downloads since 2020-07-15 

85 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-16 15:30:24)

Mer bygge har ju "semester" .
Någon som vet vilken typ av muttrar dessa mb fälgar har?
Kula eller kon?
Har varit rädd för att de inte skulle passa de är ju 15x7 lite bredare än innan.
Men det finns gott om plats för dem.

Post's attachments

bakvagnepy.jpg, 111.44 kb, 800 x 533
bakvagnepy.jpg 111.44 kb, 81 downloads since 2020-07-16 

passarmb.jpg, 98.59 kb, 800 x 533
passarmb.jpg 98.59 kb, 80 downloads since 2020-07-16 

86 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-18 17:39:41)

Jobbade med framfjädrarna idag plockade loss gummihållarna som var fasttejpade nånting såg konstigt ut.....
De var inte lika dana den ena fjädern var ca 2 cm längre??????? Och böjd annorlunda i ändarna.
Jaha nya framfjädrar också.......
Tur jag inte beställt grejor än.
Broms adaptrarna är numera snurrade 90 grader för att handbromsvajern skall hamna i ett bättre läge.
Fördärvade navmuttern på vänster sida lyckades dra i den fel, konstigt att axeln var hårdare än muttern, behov av ny här också.
Men i valet och kvalet hellre en mutter för 60:- än en axel för 1100:-.

Fick smakråd: "behåll orange text det passar till baklyktorna färgen återkommer i blinkersglasen......det röda och svarta i linjen också".
Slö som jag är tog jag det till mitt hjärta.

Börjat städa upp för att subarun skall få plats det börjar närma sig nerplockning.

87

Begagnade original framfjädrar har jag ett par om det är av intresse

88

Vilken typ? mina skall helst vara grönt och blått streck på. Lite mjukare än arbetsfordonen.
Tror typ caravelle men de flesta i standardhöjd passar ju.
Om du har mer delar kvar så låter det ännu intressantare.
Jag letar efter hållare till kylaren, växelgrejor 5vxl och värme/ventilations paketet i instrumentbrädan
har du en del av det då skulle en tur uppåt landet kunna kännas motiverad.

Har hållit på med tankventilationen har tydligen en modell som bara fanns det första året eller så.
Det blir till att ändra lite då stålrören är som papper. Men det finns packningar på oldtimer-werk.de så det löser sig.
EPAS systemet verkar inte ha CAN utan någon sorts toyota-link dvs. ännu värre att jobba med....
Har snidat lite på rattnavet också divinylcell är så smidigt att jobba med.

89

camperbonde skrev:

Vilken typ? mina skall helst vara grönt och blått streck på. Lite mjukare än arbetsfordonen.
Jag letar efter hållare till kylaren, växelgrejor 5vxl och värme/ventilations paketet i instrumentbrädan

Har hållit på med tankventilationen har tydligen en modell som bara fanns det första året eller så.
Det blir till att ändra lite då stålrören är som papper. Men det finns packningar på oldtimer-werk.de så det löser sig.
EPAS systemet verkar inte ha CAN utan någon sorts toyota-link dvs. ännu värre att jobba med....

Hmm detta med fjäder typ är intresant,  min T3 -89 sug diesel buss har rövhäng. . Så skulle vilja höja den med nya fjädrar men hur veta vad.. fram e den hög och fin. Jag jag nu en hel rad med gummi klossar intryckta.. men tänker köper jag nya och dom e lika låga så är det ju trist.
Detta gäller altså "blåbäret" som kan följas här på forumet...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

90 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-20 19:50:57)

Det finns ju förstärkta fjädrar också så det är en ren djungel ska kolla upp var någon engelsk site....

http://wiki.club8090.co.uk/index.php/St … on_springs

Hjälper inte mycket mina hade en grön en blå på bakfjädrarna står inget om den varianten.....
Om jag fattat rätt så passar två bruna bäst till framfjädrarna. Tror normala borde funka också.

Får se hur mycket min hänger när subarumotorn är på plats.

91

hmm verkar som normal =2 gula ränder kanske är rätt till min bus...

92

camperbonde skrev:

Lite av det du söker har jag, skickar dig ett PM

93

Bussen har nog känts lite sned så här är de famösa framfjädrarna.
Har pallat upp under för att de skall stå i lod.

Post's attachments

fjadrar.jpg, 110.05 kb, 640 x 823
fjadrar.jpg 110.05 kb, 78 downloads since 2020-07-28 

94

funderar om 14 synkro bak fjädrar kanske e rätt till min tunga radfyra.. ICQ/bw

95 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-28 19:36:00)

Kolla extraförstärkta fjädrar men då får du byta stötdämpare till  extraförstärkta också.
Och ja det behövs mycket "drivmedel" för att ta rensa underedet.
Justerade bakluckan i höjd men nådde ändläge i sidled så skarven blir olika bred dålig passform vw...
hade velat ha någon mm till.

96

camperbonde skrev:

Kolla extraförstärkta fjädrar men då får du byta stötdämpare till  extraförstärkta också.
Och ja det behövs mycket "drivmedel" för att ta rensa underedet.
Justerade bakluckan i höjd men nådde ändläge i sidled så skarven blir olika bred dålig passform vw...
hade velat ha någon mm till.

enligt spes skall det vara etraförstärkta på redan från fabrik... varför måste man byta dom??

97

Fjädringen är ett system där fjäder och dämpare arbetar ihop dvs. egenskaperna är olika
för en dämpare till "lösa" fjädrar än till "hårda".
Har dina fjädrar tröttnat och saggar ihop så brukar dämparna också vara slut.
För mig är dämpare och fjädrar en förbrukningsvara och skall bytas med jämna mellanrum efter 6-7000 mil
brukar det märkas att fjädringen blir sämre speciellt på dåliga vägar (jag bor längs en grusväg).
Är du säker på att det är vad som sitter i eller har någon "mekaniker" rotat med fordonet.
Jag köpte min buss hösten 89 och då hade fjädrarna varit i ett bra tag (med olika långa).
För att vara bara 9 år gammal så var den riktigt risig jag har svetsat och bytt massor.....
Och det är en hel del kvar tills jag är nöjd.
Anledningen till att jag inte byter fjädrar till nya är att jag ännu inte vet hur det blir med nya motorn.

Har någon monterat in ett evap system i en fyrkantbuss jag gillar inte att tankventilationen går rakt ut i atmosfären?
Jag har vissa miljökrav jag vill uppfylla, så sådant som tanktryck, tanktemp osv. är intressant.
Subarun har ju det men alla youtubare verkar skita i det......

98

Min buss kom til Sverige 2006 tror jag det var så nej vet inte vad som sitter i förmodligen original dämpare..
Så ja tänker mig att byta dom men vet som sagt inte vad som är i. Vill inte sänka den i alla fall...

99 Senaste redigerad av camperbonde (2020-07-29 11:44:30)

Nä markfrigången på en camper är viktig vill inte sänka i heller.
Jag vill komma ut till bra ställen långt från allfarvägarna.
Ej motorn minskar den lite väl mycket oljetråget går ju rätt långt ner.

100

Nja behöver inte bli så mycket lägre kapade mitt 100 mm och byggde ut åt sidorna..
är ganska så vanligt att man gör så. Bara man får kapa olje pickupen oxå.