1 Senaste redigerad av camperbonde (2015-09-01 07:19:13)

Hej!
Det här är min buss som stått 20 år i garage efter en omfattande renovering som aldrig blev färdig.
Tanken är att den skall bli en camper för två. Jag har fått ett ultimatum sälj eller gör färdig!!!!
Gärna tips från er om var jag kan få tag i fälgar med däck och motor-plåtdetaljer.

Post's attachments

029red.JPG, 196.14 kb, 1024 x 682
029red.JPG 196.14 kb, 186 downloads since 2015-08-31 

036red.JPG, 198.69 kb, 1024 x 682
036red.JPG 198.69 kb, 177 downloads since 2015-09-01 

048red.JPG, 198.58 kb, 1024 x 682
048red.JPG 198.58 kb, 161 downloads since 2015-09-01 

049red.JPG, 197.71 kb, 1024 x 682
049red.JPG 197.71 kb, 187 downloads since 2015-09-01 

Hela Världen är en sammansvärjning mot DIG!
När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

2 Senaste redigerad av camperbonde (2015-09-17 09:10:00)

Har letat grejor och har nog hittat allt VW relaterat.
Kröp runt och tittade under blir mycket att borsta rent och måla om.
Såg faktiskt bättre ut än jag trodde det skulle göra.
Bussen var utrustad med eberspächer BA-6 och jag hade inte slängt den.
Får jag sätta in den igen och använda den?
6,5 kW värme och driva det med ett extra batteri borde bli bra för en frusen fiskare.
Har för mig att Tyskland har en 10 års regel finns massor av begagnade på ebay om jag behöver reservdelar.

När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

3 Senaste redigerad av camperbonde (2015-09-15 16:59:15)

Har reparerat min reserv BA6:a här kommer ett klipp på uppstart med testriggen.
https://youtu.be/z62WrxbfSHQ
Har aldrig infogat något klipp förrut så det blir som det blir.....

Grön knapp till fläktar och ström.
Röd till glödtråden.
Blå till tändningen.
Gul till bensinpumpen.

Det är andra gången jag startar den.

4

Hur ligger du till i sälj eller renovera statusen.. kan du hålla din respektive på avstånd ICQ/ad 
skönt att det händer något.. en värmare e bra att ha!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5 Senaste redigerad av camperbonde (2015-09-15 17:14:00)

Har mycket svårt för att sälja köpte den 91 och har fortfarande kvar den.
Ljudet var en överraskning nästan vackert.
Biltemas motorrumsfläkt funkar bra till luften.
Har testat allt utom överhettningsskyddet så allt är ok svetsade en del som var genomrostat på det nedre skalet.
Tog isär den helt för att kolla att brännkammaren var hel.
Håller på med lite av varje tills jag fått tag på 4 hjul så jag kan flytta bussen till ett utrymme med lite högre i tak.

6

kul att du inte gett upp bussen.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7 Senaste redigerad av camperbonde (2015-09-17 08:46:48)

När det gäller tillstånd från "regeringen" så fick jag i princip carte blanche efter renoveringen
av Corollan (02 motorbyte bärarmar all hjulupphängning bak och fram koppling etc.) den är tystare än hennes 3 år gamla hyundai HA! Default/lol

Skall riva motorn på bussen i vinter den har gått 18000 mil  vad skall jag tänka på?
Har ramlager,vevlager,kamlager och packningssats.
Tänkte skaffa kolvringar,packningar till insprutarna samt nya stötstångsrör.
Ventilstyrningar? Hur byter man dem vill inte ha en oljebrännare.....

Finns inte så mycket till CV motorn i Tyskland.....

8

Har rensat upp 6x6,5 m för att kunna jobba med bussen och det tog tid.....
Tog en dag att slå loss bromsarna, på 20 år så fastnar de ordentligt fick ta hjälp av traktor
för att flytta till plats med högre i tak.
Har rivit lite i fogarna mellan plåtarna för att kolla läget, Biltemas röda spray rostskyddsfärg är ett problem
inget verkar fästa ordentligt i den (20 års perpektiv) tänker renovera så att det håller "I min tid".
Men nu så börjar det hända saker.
Tog mindre än en dag att plocka ur motorn lite bultar small av istället för att snyggt skuvas loss, men inga som är svåra att byta ut.
Förvånansvärt enkelt att plocka ur. Växellådan sitter i men den skall också ut och snyggas till.

Post's attachments

001red.JPG, 191.25 kb, 1024 x 682
001red.JPG 191.25 kb, 175 downloads since 2015-10-07 

007red.JPG, 189.37 kb, 1024 x 682
007red.JPG 189.37 kb, 196 downloads since 2015-10-07 

9

Motortvätt skrapat bort och tvättat igen.
Blir en omgång till innan jag skruvar sönder den.
Skall byta ventilstyrningar, kolvringar och samtliga lager, fjädrar brickor och knaster, termostaten är sprucken så den behöver bytas.
Den skall bli "as badass new"!
Jag har aldig tyckt om polerade motorblock så rosten skall bort men inget polerande......

Post's attachments

007red.JPG, 145.29 kb, 1024 x 682
007red.JPG 145.29 kb, 182 downloads since 2015-10-15 

10 Senaste redigerad av camperbonde (2015-10-22 19:10:46)

Kommit lite längre med motorn.
Så här ser kammmen ut!
Upptäckte att min ventilfjäder-lyftare inte passade till VW toppar får väl göra något med en rörbit...
Inte riktigt vad jag väntade mig tycker det ser ut som om nockarna är nerknackade (ut åt sidan).
Kanske dags att slipa om.
Skall det se ut så här? Går den fortfarande att använda?
För övrigt alla lager-banor helt ok kolvstängerna faller lite väl snabbt inte hittat något trasigt.
Kommer nog bara byta vevaxel-lagringarna på kolvstängerna allt annat onödigt?

Post's attachments

004red.JPG, 145.08 kb, 1024 x 682
004red.JPG 145.08 kb, 186 downloads since 2015-10-22 

11

Hej , roligt prosjekt ...ville nog byta den kammen ihop med lyftare ...

mvh

JES autoservice

Fb : JES autoservice
Tlf: 0760101483

12

Jag har ett CV-block i min 1303:a, den kammen såg också ut så där när jag rev motorn ICQ/ac Skulle nog byta till en ny kam och lyftare om jag var i dina kläder... Webcam (http://www.webcamshafts.com/index_blank … earch.html) har kammar/lyftare till typ4-motorer.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

13 Senaste redigerad av camperbonde (2015-10-23 14:45:24)

Lyftarna har rätt vass kant så de är i behov av byte också.
Om jag köper ny kam hur gör jag med dreven (har -5 drev på kammen) avståndet mellan vev och kam är ju olika för varje motor
VW passade in dreven genom "trial and error" om jag inte har fel. Att lämna kammen til renovering kostar 2-3 tusen dvs detsamma
som en ny då slipper jag problem med dålig passning. Nån som blitt nöjd med något liknande?

Om ditt bygge Stefan OJ OJ OJ............ läste tråden yepp! han är lika vansinnig som jag. Själv inne på Toyota insprutare (har komplett 1,4 VVTi motor) med Toyota COP ( från 1,6 VVTi skroten eller beställa från Kina) för min motor. Vill ha riktig tillförlitlighet som trim. Skall titta på megasquirt systemet, tänkt att "spela in" original bosch systemet och emulera det med en 32 bitars risc processor men naturligtvis har andra already been there done that...

14

camperbonde skrev:

Om ditt bygge Stefan OJ OJ OJ............ läste tråden yepp! han är lika vansinnig som jag.

Tack för komplimangen ICQ/ab  Men jag tror du har större chanser att lyckas med ett generellt sprut som MS  än ett märkesbundet. Även om ditt alternativ låter spännande...  ICQ/ae

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

15 Senaste redigerad av camperbonde (2015-10-24 13:38:13)

Bara använda ventilerna och hårdvaran inte styrboxen det är ju trots allt en av världens största biltillverkare = lätt att hitta delar och folk som använt delarna i sina projekt. Du kan köpa 10 denso kontakter för en hundring på aliexpress. Coil on plug med delar från 1.6 VVTi finns det flera som byggt så det går, bara brytarlöst räcker inte. (550 för 4 kinesiska spolar till bilar från 2006-11, Knacksensorer ca 50 för en som skruvas i blocket osv..)
Kanon när man bygger och testar sen när allt fungerar skaffar man ev. original delarna blir dyrt att bränna upp dem för det händer, OOPS den pinnen tålde inte 12V..... (eller så köper man lite fler och har reservdelar hemma = lite mer min stil)
En denso spole har all elektronik inbyggd för att driva spolen styrs med 5V, tom. signal för att den lyckades med att skicka en gnista hur enkelt är inte det att använda med en modern processor.

Ah det här var ett litet utvik först skall det där 1, nånting tonnet röra på sig för egen maskin. ICQ/ad (bilprovning också)

16

Intressant! Ska följa den här tråden  ICQ/ae  Men jag förstod inte riktigt dina farhågar ang. kamdrevet, kan du utveckla det lite? Jag hade inga problem att stoppa i en WebCam #73 (med solida lyftare) i mitt CV-block.

17

Svenska CSP har förresten ventilstyrningar som låter dig använda avgasventiler med 8 mm skaft, men det kanske du redan visste...

18 Senaste redigerad av camperbonde (2015-10-28 11:04:05)

Det är mest en fråga om hållbarhet = hur nära eller långt från varandra dreven är, det finns ett optimalt område hur drev skall gripa i varandra, slitaget blir större om fel avstånd = för nära eller långt ifrån.
VW har olika storleksklassning på kamdreven för att de skall passa optimalt till vevaxeln i blocket.
Det är möjligt att ett eftermarknadsdrev också har det men inte de jag har tittat på.
Min tanke är att motorn skall hålla 20000 mil till. Funkar säkert med oklassat drev men inte så länge som jag vill.

Balanserade du motorn statiskt innan du satte ihop den?

19 Senaste redigerad av erich (2015-10-28 12:22:32)

+/- 0-7 drev finns inte längre tyvärr , provade et  par olika ock hittade et som passade  til min 2,6 à

ICQ/ab
Mvh

JES autoservice

Fb : JES autoservice
Tlf: 0760101483

20

Det blir dyrt att prova sig fram men om man renoverar många så......
Läste i Tom Wilson's How to...aircooled nånting, Ser kammen ut som min så är det bara att skrota den skall prova att borra loss drevet från den gamla och skruva på den nya jag beställt. Nån som har ett kasst T4 skruva på drev? (att mäta på och jämföra med) Drev kan jag alltid beställa senare......
Lite orolig för passningen mot oljepumpen.
Skall mäta förbränningskammarnas volymer och justera om det behövs.
Samt balansera vevstakarna statiskt, 2-4 tusen för att balansera vevpartiet dynamiskt känns för dyrt.
Speciellt när motorn gått långt utan problem.
När jag ändå har topparna lösa så att porta/polera avgaskanalerna kan inte vara fel iheller.

21 Senaste redigerad av David, Luleå (2015-10-29 13:07:49)

Till min typ 4 motor blev det en Eagle kam från CB och kamdrevet från original kammen. Tror bara att jag behövde slipa lite på skruvskallarna för att de inte skulle ta i pumpen.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

22 Senaste redigerad av camperbonde (2015-10-29 21:41:33)

Nice!
Har för mig att jag sett skruvar typ insex med låga skallar som borde klara sig utan slipning.
Bara det inte är någon mysko amerikansk gänga på kammen så.
Åter igen somebody's been there done that....

23

camperbonde skrev:

Balanserade du motorn statiskt innan du satte ihop den?

Nä, det gjorde jag faktiskt inte. ICQ/ac

24 Senaste redigerad av camperbonde (2015-11-03 11:23:17)

När jag mixtrade med SAAB 99'or så gjorde jag en balansering genom att hänga upp det hela (kolv vevstake lager ringar) i en "balansvåg". Så kunde jag efter lite funderande se vilken del som var lättast tyngst osv lite byten fram och tillbaka lite slipande och mäkbart mindre vibrationer i motorn efteråt.
Var inte så noga med kolv1 till cylinder1 som Haynes böcker är fulla av..... blev det fel så rev man.
"Trim" som inte kostar är alltid tacksamma, mindre vibrationer = längre livslängd.
Men fy för 2" sportavgas fick ställa upp tomgången till 1100-1200 varv för att motorn inte skulle dö.

Lite av en motortråd nu för det är den jag håller på med för tillfället ICQ/ab 
Jag undrar om en boxer 4 kan spinna som en katt? (skall det inte vara 12 cylindrar då = en viss engelsk bil)

Lägger till bilder av motorblocket efter "sodablasting" = blästrat med natriumbikarbonat kladdigt och tar rätt dåligt, förbrukar alldeles för mycket av pulvret så renare än så här kommer jag inte att göra det. Har iofs en säck med bikarbonat men.....

En av de korta pinnbultarna fick gängan fördärvad när jag tog loss muttern som fastnat så det blir till att beställa en.

Post's attachments

block01.JPG, 143.75 kb, 1024 x 682
block01.JPG 143.75 kb, 171 downloads since 2015-11-03 

block02.JPG, 122.17 kb, 1024 x 682
block02.JPG 122.17 kb, 185 downloads since 2015-11-03 

25

fälgar tar du ju från en mercedes.... då kan du välja och vraka i oändlighet...billigt...snyggt....ev behövs spacers msamt längre bultar....

kjell

stella