51

Okey...
tänkte inte på att du byter till en  ej original möjlig låda  hur har du fixat lådan så den klarar effekten..
renoverad?? förstärkt??

Har en AAP som jag funderar att sätta i min t3 med en aaz 19td maskin..
fördelen som jag ser det med en subarulåda... den är nyare och gjord för mer effekt...
e i valet ...diesel maskinen
1,8 t med låda
eller subaru med låda... alla trevliga  och olika...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

52

Tror inte jag behöver infasning i balken har tittat på en massa forum om det inte hittat något om det.
Skall montera ihop motor växellåda med adapter och kolla måtten innan jag gör något.
Har blivit allergisk för mycket replace new new new replace.... när det är så lätt att köpa en hel och tät motor från en skrot
bytet tar bara någon dag varför klydda till det?
Så i med en ny vw lamell och nytt urtrampningslager är vad jag tänker göra.
Har papper på att kamremmen är bytt för 2000 mil sedan ska bara kolla att den sitter rätt och att rullarna verkar ok.
Kommer att göra snikvarianten av ombygge till vattenkylning (eg. busaru).
AAP låda skall hålla omoddad till en subaru 2.0  EJ201 (ej turbo) vridet är ej så högt som i en diesel kollade vridmoment
jämfört med subaruns tror det var 20-40Nm marginal men kommer ej ihåg siffrorna.
Jag är sån att om det är ok så räcker det kommer ej ihåg mer varför belasta en trött gammal hjärna?
Japsmotorer är ju kända för att vara högvarvare så vridet är relativt lågt.
Diesel däremot vrid så in i h.....
Varför konvertera till diesel? = miljöbov så här i G. Thu... tider. Dessutom börjar driftskillnaden bli allt mindre = skattesats?
Håller med om subbans låda så nice var det 700hkr den håller för, men reverseringen med subarugears drev får man till det själv?
Det är ju ett precisionsjobb.

Titta på rjes bellhouse adapter får mycket positiva omdömen i diverse olika forum och har funnits en bra tid inget nytt och otestat precis.

Hela Världen är en sammansvärjning mot DIG!
När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

53 Senaste redigerad av camperbonde (2020-03-26 15:55:39)

Har suttit en del framför datorn varje dag!
Mitt bellhouse har kommit från GB osså.
Tre färdiga layouter av 6:
Det som sitter på baksidan är en attiny85.

Post's attachments

vwcan.jpg, 65.72 kb, 800 x 600
vwcan.jpg 65.72 kb, 110 downloads since 2020-03-26 

vwgauge1.jpg, 93.91 kb, 1024 x 604
vwgauge1.jpg 93.91 kb, 101 downloads since 2020-03-26 

När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

54

Vaknade en morgon och kunde inte ta mig upp ur sängen.
Vet vad jag gjorde dagen innan men kan inte förstå när det hände.
I varje fall har allt legat nere i månader, det är meningslöst att planera.
Har fått loss bakaxlarna = satt och sågade av 10.9 bultarna med bågfilsblad fruktansvärt tålamodsprövande.
Jag var tvungen att resa mig och gå en runda med jämna mellanrum pga. ryggen.
Man tackar för svintometoden jag provade på skyddsplåten blev riktigt rent efter att jag skrapat av underedsmassan.
Byggde verktyg för att lossa navmuttrarna men ända upp till 1100Nm hjälpte inte och då kändes biltemaverktyget svajigt klent.
Så det blev till att spräcka dem istället.

Post's attachments

bakhjulsnav.jpg, 81.27 kb, 800 x 533
bakhjulsnav.jpg 81.27 kb, 97 downloads since 2020-05-18 

hjulverktyg.jpg, 74.69 kb, 800 x 533
hjulverktyg.jpg 74.69 kb, 66 downloads since 2020-05-18 

popkonst.jpg, 71.8 kb, 800 x 533
popkonst.jpg 71.8 kb, 97 downloads since 2020-05-18 

svinto.jpg, 73.27 kb, 800 x 600
svinto.jpg 73.27 kb, 69 downloads since 2020-05-18 

55

Vad har hänt?
Krya på dig...projekten försvinner inte.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

56 Senaste redigerad av camperbonde (2020-05-18 09:31:35)

Ryggskott! Kunde bara ligga eller stå upp i flera veckor men är okej nu nästan helt återställd.
Här är bilden på "adaptern" också.
Avsedd för subarun's startmotor och svänghjul,tryckplatta med vw-lamell.

Snart dags att börja riva framvagnen också.
Slangar och kylare mm. är på väg från autodoc har köpt en hel del därifrån men jobbigt att beställa när man bygger om ett fordon.

Post's attachments

bellhouse.jpg, 73.63 kb, 800 x 533
bellhouse.jpg 73.63 kb, 94 downloads since 2020-05-18 

57

Intressant med kopplings huset. Vad blev kostnader för kåpan.vad mer ingick?

58

Jag köpte ett kit dvs med tillbehör lite plåt delar brickor bultar kullager etc.
Packning mellan växellåda och bellhouse är ej med har inte kollat hur det är tänkt att koppla ihop dem än.(ev bara packnings silikon)
Till detta lade jag en komplett gasvajer kit som passar mellan vw och subaru och 2 rostfria skivor (2 håls header flange) till avgasbygge.
Det blev ca 7500:- inkl. frakt.

Ibland är man pet-estet tycker den här lösningen är "snygg" medan adapterplatta känns lite b även om båda säkert funkar lika bra.
Subaru lamell 230mm vw 228mm en tanke bara.....
Känns ännu bättre när man har en hel subaru legacy som donator.

59

Har kört med det kittet i två år och det är fantastiskt.
Byggde bilen från grunden och har kört många mil utan problem med min T2a. Skön värme i kupen och allt.

60

Kul att höra du har ingen eber i T2an?
Har gått i valet och kvalet men det känns lite som att bygga in en brandbomb under bussen = behålla BA6 an.
Har lagt alldeles för mycket jobb på den för att den skall gå upp i rök. Även om jag testar allt så att säkerhetsdelarna fungerar vad
säger att de är ok om 2-3 år grejorna är ju 40 år gamla.
Det gick lite vilt till igår knackade på axeln för att få ut den men ett av lagren blev skrot iofs skulle det bytas ut men... gjorde jag fel?
Färdig med bakvagnen men nu kommer pissjobbet med att borra ut de avbrutna bultarna i tvärbalken utan att skada gängorna.
Bakhjulsnaven skall blästras där jag inte kom åt och mjukfosfateras innan målning. Jag kör helst med vinkelslip-stålborste tycker inte om att sanden hamnar överallt.

Post's attachments

bakhjulsnav2.jpg, 83.24 kb, 800 x 533
bakhjulsnav2.jpg 83.24 kb, 93 downloads since 2020-05-20 

bakvagnskoll.jpg, 69.29 kb, 800 x 533
bakvagnskoll.jpg 69.29 kb, 96 downloads since 2020-05-20 

61

camperbonde skrev:

Tror inte jag behöver infasning i balken har tittat på en massa forum om det inte hittat något om det.
Skall montera ihop motor växellåda med adapter och kolla måtten innan jag gör något.
Har blivit allergisk för mycket replace new new new replace.... när det är så lätt att köpa en hel och tät motor från en skrot
bytet tar bara någon dag varför klydda till det?
Så i med en ny vw lamell och nytt urtrampningslager är vad jag tänker göra.
Har papper på att kamremmen är bytt för 2000 mil sedan ska bara kolla att den sitter rätt och att rullarna verkar ok.
Kommer att göra snikvarianten av ombygge till vattenkylning (eg. busaru).
AAP låda skall hålla omoddad till en subaru 2.0  EJ201 (ej turbo) vridet är ej så högt som i en diesel kollade vridmoment
jämfört med subaruns tror det var 20-40Nm marginal men kommer ej ihåg siffrorna.
Jag är sån att om det är ok så räcker det kommer ej ihåg mer varför belasta en trött gammal hjärna?
Japsmotorer är ju kända för att vara högvarvare så vridet är relativt lågt.
Diesel däremot vrid så in i h.....
Varför konvertera till diesel? = miljöbov så här i G. Thu... tider. Dessutom börjar driftskillnaden bli allt mindre = skattesats?
Håller med om subbans låda så nice var det 700hkr den håller för, men reverseringen med subarugears drev får man till det själv?
Det är ju ett precisionsjobb.

Titta på rjes bellhouse adapter får mycket positiva omdömen i diverse olika forum och har funnits en bra tid inget nytt och otestat precis.

citerar bakåt  ..
Nej konverterar inte bussen till diesel.. den har det original.
Anledningen till att inte använda en gammal AAP låda i mina ögon.. (har en gammal)
Just det dom är inte kända för att vara speciellt starka i original sen e dom ju vid detta laget gamla.
Delar inte helt lätta att få tag i och verkar som dom som historiskt använt dom brukar börja med renovering...
Inte för att slänga sten framför dina hjul.. men detta med motorbyte har ju funnits i mina tankar länge. Har ju även en bay/fake barndoor bygge där tankarna har varit sedan många år subaru maskin ..2,2 och 2,5 står liksom en modifierad subaru låda..
Sen när jag nu sedan ett år även är med T3/25 buss.. med sug/surdiesel funderar man jag ju..
Dels med den 1,9 turdo diesel maskinen som finns.
1,8 T motorpaketet och subarumaskin er som är från slutet 90 tal början 2000...
Vad är rätt. Vad känns tryggt med famljen att ge sig på turer med... ICQ/bw
Men detta blir säkert bra. ICQ/ay

62

Nej ingen Eber. Köpte ett fullflödes värmepaket och monterade under bussen. I en T3a så finns det nog mer plats att montera in en där fram. Trots att jag köpte ett mindre paket så ger det tillräcklig värme.

63

Jag har en liten baktanke med detta. Går motorn så är den lätt att byta hyfsad tillgång på EJ201 motorer går lådan om några år
så blir det subarugears vändkit på växellådan som jag naturligtvis behåller den har bara gått 18000 mil dvs knappt ens halvvägs...
Men det kan vara värt att renovera aap'n också har sett att det finns kit för det och delar finns det gott om i  Tyskland så det finns valmöjligheter.

Hur konserverar man en växellåda?

64

Tja förvara torrt kanske.
Gör du nedbantningen av elsystemet/motor härvan själv. Odb 1 eller 2 wss startspärr osv...eller inte?
Boxerklang i Tyskland gör sådant annars, min kompis "rusty" här på forumet lät dom modifiera hans wrx härva till hans -56 buss vet att man kunde köpa beskrivning /papper elchema från någon firma om det var  samma som du köpte kopplings huset från.?! Fanns en beskrivning på nätet för tidiga ej 2.2 maskiner på nätet. Har utskrift någonstans. .. ICQ/bw

65 Senaste redigerad av camperbonde (2020-05-23 20:28:48)

D.I.Y. Har laddat ner elschema etc. Tror inte min legacy lx från 2000 har startspärr men det lär jag snart se...
Har inte hittat odb läsare till den däremot grejor till subarus egna protokoll.
Även om kontakten finns så verkar det inte vara implementerat. Blev först obl. 2002.
Har sett en del på nätet men inte EJ201 många skyr den för rembrott = haveri.
Måste se upp med färdiga lösningar skall ha abs systemet också, sen lägga till slitagevarnar kablage köpte en sats belägg med varnare för att flytta till andra.
Nån som handlat från TK-carparts i tyskland?
De har en hel del 10.9 bultar,muttrar och brickor som jag inte sett på de andra ställena.
Första sidan har helt rätt fyrkantbuss vib.
Varning tejpa för öppningarna i navhusen det gjorde inte jag när jag blästrade jag ryser fortfarande grus i lager!!!!!!
Dubbeltvätt-trippeltvätt ännumeratvätt.

66

Handlat från TK ibland, bra service och utbud.

67

Du har med allra största sannolikhet startspärr i din donator.  Det blev lag från årsmodell -98 men började redan komma -95.

Är relativt lätt att bygga härva så det löser du säkert,

68

Då kommer jag lägga en beställning där å det snaraste.
Jag köper hellre bultar och muttrar en och en där det tydligt står specificerat vad de är gjorda av än ett "billigare" kit med bara en bild.
"Morale and not cutting corners is not getting you rich......"

Allt som gör bussen svårsnodd är guld värt. Svärsonen tittade lite skumt på mig när han låst in nycklarna i sin cittra
det tog mig mindre än en minut att få upp den, våra fyrkanter tillhör nästan samma kategori.
Hmmm har bara en nyckel till subarun bäst att inte bli av med den då.
Hade en corsa B tappade nyckeln på gårdsplanen plasthöljet delade sig taggen försvann bland gruset = dyrt!

Ja  kablage microprocessorer och all möjlig elektronik har jag sysslat med sen slutet av 70 talet så det borde jag klara.

69 Senaste redigerad av camperbonde (2020-05-27 08:50:56)

Det händer saker hela tiden lite ögongodis för er som följer.
Just nu är jag riktigt pissed off på autodoc och deras "customer service" dom kommer förlora mig som kund i framtiden. ICQ/aq
Vi vet ju alla att bygga/bygga om gamla bilar inte är någon billig hobby precis och budget funkar det...
Jag beställde knacksensor till subarun och fick en låda det i.o.f.s. stod 22060-AA070 men innehållet var inte det.
Fick en sensor som inte passar till kontakten i subaruns harness alltså inte en 22060-AA070,
om den så var lila med rosa prickar skulle jag inte klagat bara den passat.
(Den vita kontakten går till subaruns harness jämför med sensorns square peg in round hole....)
Kabeln var dessutom skadad så innerkablarna syntes.
Elektriskt hade den helt fel resistans orginalet har 400-700kOhm mellan jord och sensorn.
" Skicka bilder ..." "den passar" etc.....

I runda slängar kommer de att förlora 50-100k i försäljning detta är inte mitt sista projekt.
Jag har alltid velat ha en öppen bil så jag kommer fortsätta bygga tills jag inte kan hålla en skiftnyckel längre.
(En kissel hotrod i bonneville stuk)

Post's attachments

bromsok.jpg, 107.51 kb, 1024 x 682
bromsok.jpg 107.51 kb, 91 downloads since 2020-05-27 

connectors2.jpg, 85.67 kb, 1024 x 682
connectors2.jpg 85.67 kb, 94 downloads since 2020-05-27 

70 Senaste redigerad av camperbonde (2020-05-29 10:27:14)

Var på en lokal verkstad och kollade om de kunde svarva ner mina hjulnav.
Lämnar dem i nästa vecka han visste inte om de skulle sätta dem i cnc riggen eller svarven.
Och ja han höll också på med gamla bilar (jänkare).
När det gällde gummimetallagerna som jag ville ha utpressade,
så borde jag borra och sen pressa de kan rosta fast så hårt att armen kan bli sned.
Såg på tyska forum vinkelslip med stålborste och sen borra verkar vara modellen.

Oh glömde nämna får pengarna tillbaka utan att jag behöver skicka tillbaka
och de lovar kolla när jag beställer att det är rätt i paketet. (om jag nämner det vid beställningen)
Så de har inte förlorat mig som kund......

71 Senaste redigerad av camperbonde (2020-05-29 18:12:12)

Fick ett ryck nu är det slut med torrkörning.
Skruvade ut kontakter på en del flyttade jag trådarna runt instrumentbrädan.
Inget skadat allt komplett.

Oj inlägg 100 borde använda min tid till annat, men om man inte bjuder på vad man har för tankar så.....

Hände lite mer:
Provade borra i gummit bröt en 5-6 borr väldigt frustrerande tills jag kom på att det inte var metall jag borrade i.
Ville ha något med en liten spets för borren ville vandra runt, hittade 8mm träpluggsborr det höll för alla 4 länkarmsfästena.
Hittade ett till likadant borr och tog länkarmarna fram också roligt när något funkar.
Vinkelslip/stålborste och gummi bör utföras utomhus såg ut som om jag gjorde burnouts.....

Post's attachments

rubbertools.jpg, 84.51 kb, 512 x 384
rubbertools.jpg 84.51 kb, 94 downloads since 2020-05-29 

torrkorning.jpg, 103.05 kb, 1024 x 682
torrkorning.jpg 103.05 kb, 96 downloads since 2020-05-29 

72 Senaste redigerad av camperbonde (2020-06-11 11:37:32)

Har hänt massor...
Men jag gillar inte rustoleum längre, på taket och underrede helt ok.
Sidorna däremot tycker den är mekaniskt alldeles för svag (slagstyrka) och sitter dåligt men jag skulle nog slipat bort
all enkomponents primer = den som ingenting fastnar i.
Tänker inte bygga bromssystem själv längre då det finns TUV godkända dito får se hur det blir när delarna kommer.
Har blivit helt urusel på att svetsa förstår inte hur det kan komma sig inga problem med pinnasvetsen men mig-flusstråd suger.
Fyllde igen fult hål på instrumentbrädan innan jag klär den med läder.
Grillen (fyrkant lysen) skar jag bort plastsvetsarna på för att kunna göra vid plåtskenorna.
Framvagnen är bortplockad som sagt mycket har hänt jobbat alldeles för mycket med bussen på sista tiden.
Något gott har corona fört med sig när man inte träffar folk.

Ibland strular nätet paypal funkade inte så det blev utlandsbetalning direkt a 1,50:- och bättre kurs dvs. ca 450:- billigare via swebank.
Tycker de alltid snor ens pengar men paypal verkar vara ännu värre!

73 Senaste redigerad av camperbonde (2020-06-25 21:38:48)

Funderingarna på servostyrning tog en helt annan vändning det går tydligen att bygga in gm's elektriska på rattstången.
Har inte gillat att svängradien ändras med hydraulisk styrning.
Det blir en tur till delplocken och botaniserande bland gm bilarna.
Har bestämt mig för att riva bort allt varenda kabel slang etc. som sitter därframme på bussen det går inte att fräscha upp fronten annars.
Ännu mera jobb.
Jag la mer än 600:- på en liten påse med metall-plastpluttar fyrkantlysena är dyra att renovera men de gamla delarna är rostiga och spröda.
Har faktiskt skruvat på en del bitar jag är klaar meeed!!! ICQ/bu

74 Senaste redigerad av bearcat (2020-06-26 10:00:22)

Hej jag kör med denna klockren. http://www.simonebirchall.co.uk/

ombyggnaden i sig är relativt enkel om man har resurserna. elen har jag ingen aning om. Jag fegade och köpte.

Michael W

75 Senaste redigerad av camperbonde (2020-06-30 13:49:53)

Kul! Själv har jag tittat på mantasports system verkar dock bara finnas till RHD men borde gå att använda en del från det.
Har inte haft så mycket tid till byggande höskörden tar på krafterna men bara lite kvar som det regnat på.
Hur funkar det med polyurethan istället för gummi?
Har funderingar på 75sha dvs mjukaste som går att få tag i någon som provat?
Problemet är ju påfrestningarna på chassiet med de hårdare hur är tänket där?
Jag har ju kört med eftermarknads gummimetall lager i toyotan i 5 år och tycker de börjar ge sig lite
den är inte lika tyst och klonkfri längre.
Autodocs ser inte helt ut som originalen så även om de passar så känner jag att jag vill prova något annat istället.