1

Hej, försöker hitta en kombination där man kan trycka på en återfjädrande brytare i mitten för att spola rutan och samtidigt kunna vrida för att aktivera torkarna och dess olika hastigheter i samma brytare. Man vill ju inte behöva ta upp två platser med knappar i instrumenteringen för en sådan enkel sak.

Letat lite på Elfa,Biltema,Clas Ohlson och Kjell&Co utan framgång så jag tänkte att det måste ju finnas någon mer som slängt ut reservhjulet och satt en elektrisk pump med fiffig brytare.

2

Jag har också funderat på det, men det finns nog inga därdiga lösningar.
Det är så här, att strömställaren till torkarna har en del ovanliga funktioner om man tänker på elektronikgrjer.
Den har ju två utgångar för olika hastihegheter samt en kortslutningsbrom, jag har skrivit och ritat om detta i flera andra trådar. Du hittar troligtvis ingen strömställare med dessa funktioner bland standardkomponenter. Däremot dinns det företag som bygger strömställare efter kundens önskemål, jag känner inte till någon sådan firma, men det går nog att googla fram. Jag misstänker att sådana blir stora och troligtvis dyra.

Men du kanske med en del finmekaniskt pill kan konvertera originalströmställaren. Kanske du kan finna en tryckkänslig strömbrytare och ansluta den till spolarens ventil, till det behövs det nog också att du fyller denna med glykol eller liknande, kanske hydraulolja...
Det tål iallafall att fundera över... Men troligtvis krångligare än att behålla "reservhjulsspolaren".

På min 1303 monterade jag en röd fin tryckknapp i hålet där man satte vredet för fläkten som man kunde få som extrautrusning.

På senare modeller, och på beachbuggyn använde jag en torkarspak från en sen 1303 som hade elektrisk spolarpump.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Jag kom på en lättare lösning.
Kolla hos de elektronikfirmor du angav, om de har en mikrobrytare som passar bakom strömställaren där ventilen nu sitter, se om du kan tillverka någa små konsoler eller "öron" som du kan skruva fast den med, se sedan till att den lilla "pinnen" på baksidan av plattan du trycker på, påverkar "ploppen" på mikrobrytaren.
Möjligen kanske du själv kan tillverka ett kontaktpar av ett kasserat relä och på något vis fästa på baksidan av strömställaren.

4 Senaste redigerad av herrbond (2015-08-25 20:59:48)

http://forumbilder.no/images/2015/08/25/image291f0.jpg

Spann vidare på Björns idé och så här blev det.
Köpte en tryckknapp på Klell&Co art:36090 den passar om man sågar direkt efter bakre slanganslutningen och borrar lite i hålet så kan man gänga in den i plasten. Kapade även tryckpinnen någon millimeter så den inte trycktes ut av den nya knappen.  ICQ/ab

5

Ja det var ju en himla käck idé, men du, kolla hur myctet ström den knappen tål, och hur mycket pumpen drar. Om pumpens strömförbrukning överstiger knappens kapacitet så får du koppla över ett relä.

6

Jo, det hade jag tänkt det med. ICQ/ab

7

Dom där små knapparna kallar jag för "växelomläggare". Gissa varför?
På den analoga tiden då man byggde modelljärnväg sattes dessa in i den grafiska spårplanen parvis vid varje växel. Jag vet att huvudlinjens knppar fick bytas ut etfter ett tag, kvaliteten är inte så där jättehög.
Det gäller också att du är försiktig när du löder på kablarna, värmen sprids mot plasten av anslutningstungorna, och det var kanske därför hållbarheten försämrades på järnvägen.

Men din idé är klart enkel och innovativ, billig är den också, jag tror det är många som svurit över VWs reservhjulspolning, och hellre velat ha en elpump med en smart strömbrytare.
Bra att du också tänkt på ett relä, även en liten elmotor kan dra betydande strömmar precis i startögonblicket.

Var finns "gillar knappen" Default/yikes

8 Senaste redigerad av kee (2015-08-26 08:40:07)

Ja den här idén är helt klar värd att planka! Jag har letat efter en lösning på vindrutespolningen till min 69a bay ända sedan jag köpte den. Knappen från bubblan funkar inte, då bayen har en tjockare instrumentbräda och distansen framme vid själva knappen är längre. Men att bygga in en brytare har jag också varit inne på och här har vi receptet! ICQ/ab Tur att besiktningen inte haft något att säga om saken, men det vore skönt att kunna spola bort insektsrester, fågelskit och annat som kan drabba även en sommaråkis.

Försöker dock hitta 36090 utan framgång, några brytare som påminner om den du har tagit bild på hittar jag, 36023/024/010/011 men det står inte att dessa är återfjädrande (för jag gissar att det är en återfjädrande brytare du installerat, för att få "originalfunktionen"). Dessa brytare pallar 1A så det är nog vettigt att relästyra, ja. Kanske passar smala 2,8 mm flatstiftshylsor skulle funka på dessa anslutningsstift? Så slapp man problemet värmeutveckling vid lödning, samt lättare kunna koppla bort brytaren vid ev behov. Jag är inte främmande för lödning, men tanken slog mig.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

http://media.conrad.com/medias/global/ce/7000_7999/7000/7040/7046/704687_BB_00_FB.EPS_250.jpg
Jag hade väl tänkt mig ungefär en sådan här, dom finns ju i en stor mängd olika varianter, storlekar och utföranden.
Men då måste man ju bygga en liten konsol att sätta fast den på strömställaren.
Jag byggde in en liten i spakstället, torkarspaken, till en tidig 1303 en gång, och det funkade bra, då limmades den med epoxilim.

10

Märkte också att de inte tålde värmen så bra, fick sätta i en ny efter att jag värmt för mycket på den första. Flatstift är för stora. Borde suttit sådana när de är så värmekänsliga tycker man.

11

Om du har en peang, ett kirurgiskt instrument, eller annan typ av klämma, så kan du placera den mellan lödstället och plasten, för att avleda värmen.
Men kan ju också först förtenna såväl lödörat som den isolerade kabeln, för att sedan kunna göra en snabb lödning. Men det är litet vanskligt att löda sådana gär små grejer med plast närmast lödstället. Ofta räcker det med en lödpenna på 15-20 watt för sådana här små lödningar.
Dör det går väl inte att då in de där lödöronen i en "sockerbit"?