1

Jag har gjort bort mig! Smorde för någon vecka sedan upp min blinkersspak som triskats och glappat lite för mycket. Använde 5.56 och hoppades att det skulle funka. Det resulterade i kortis i spaken, så nu går säkringen då jag använder blinkersen. Skall försöka göra rent den med bräklin, det kanske rensar den på smörjoljan. Men, jag skulle behöva köpa en ny blinkersspak, är det någon som har en över? Bifogar bild.

Eller går de att laga? Innan jag smorde upp den så verkade det glappa i spaken, för det växlade ofta vilka blinkersljus som fungerade (vä fram, hö bak etc.). Jag tror inte att glappet satt i lyktorna, för jag har kollat kablarna där (dessutom helt nya bakljus). Dessutom stannade inte spaken i hö/vä-läge, utan jag fick hålla kvar spaken själv genom hela svängen - lite lätt irriterande. Kanske är detta möjligt att laga, men det verkar pillrigt. Någon som säljer en fungerande spak, eller vet om det går att laga?

Hälsningar,

Christofer

Post's attachments

IMAG1814 (640x362).jpg, 71.38 kb, 640 x 362
IMAG1814 (640x362).jpg 71.38 kb, 200 downloads since 2015-08-04 

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

2

Den typen av spak har jag aldrig skuvat med.
Är det så att du har bromsljus och blinkers i samma glödtråd bak?
Isåfall är det en del kontakter inne i spaken.
Men du, du kan spruta in elektronikrengöringsspray, eller bromsskivespray med isopropanolalkol i, det löser upp oljan i 5.56. Som du redan erfarit är just 5.56 inte bra till elektriska prylar, men samma firma CRC har en elektronikspray med liknande namn, "typ" 3.36 eller något sådant...
Jag gjorde liknande misstag på en blinkspak på en gammal typ1, oljade in den käckt, och olja leder ju i viss mån elektrisk ström. Tillräcklikt mycket för att orsaka en kortalutning.alltid lär man sig något.

Om du inte får tag på en passande originalspak, om du nu inte kan laga den du har, så har hotrod-firmorna en liknande med en kontrollampa längst ut på armen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Jag har flera stycken på hyllan. Hur många trådar har din?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Tack Björn för goda råd, skall nog testa detta i avvaktan på ny spak! Får se om 25hpman har en passande spak för min buss, hoppas det. Bifogar bild för 25hpman för att se färgerna på trådarna... totalt sex stycken tror jag, även om alla inte syns riktigt på bilden. Ser ut som två ljusbruna, två eller tre svarta och en blå... Skall kika bättre på färgerna så snart jag hinner och återkommer.  ICQ/ab

Post's attachments

IMAG1818_1.jpg, 166.53 kb, 962 x 1246
IMAG1818_1.jpg 166.53 kb, 194 downloads since 2015-08-05 

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

5

Ingen orsak!
När du sprayat ned elektronikspray eller liknande kan du ju alltid blåsa på med tryckluft.
Med så många kablar är det väl så att bromsljuset är involverat i blinkandet..?

6

Nej, inte på denna. Då är det 7 kablar.

7

Hej igen Björn och 25hpman!

Nej, det är skilda trådar på den här bussen för blinkers och bromsljus. Skall försöka få liv i spaken imorgon med elektronikspray och tryckluft, får se om det funkar  Default/yikes

Nu har jag hunnit plockat av skalet på spaken och mina tidigare färggissningar var inte helt riktiga, det är en härlig blandning av flerfärgade kablar. Får se om det är något du har 25hpman? Det står dessutom några nuffror på makapären som kanske kan vara till hjälp?

Post's attachments

IMAG1833_1.jpg, 269.75 kb, 1228 x 1310
IMAG1833_1.jpg 269.75 kb, 180 downloads since 2015-08-05 

8

Siffrorna är klart användbara!
Dom kallas slarvigt för "boschnummer". 31 är alltid jord, minus.
Troligtvis hittar du några bokstäver också, L, links, left, vänster. R, recht, right, höger.
Möjligen står det 49a också, men den benämningen kom egemtligen på bilar av senare årsmodell, det är iallafall ingången från blinkreläet, och 49 är anslutningen på blinkrelät till säkringsdosan.
56a är helljus och 56b är halvljus, om du nu har sådan funktion i spaken..?

Mera nummer här:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30574

9

Möjligen kan du hitta 56d och/eller S också... Om du har ett relä som sköter hel-/halvljuset eller avbländningen. S betyder "signal" och 56d har samma funktion, de ger en puls till reläet, om du nu har ett sådant och inte fotomkopplare på den bussen.

10

Tack Björn för detta, och inte minst den utmärkta sammanställningen av Boschnummer som du upprättat. Jag upphör inte att imponeras över vilken fantastisk källa till kunskap detta forum och dess medlemmar är. Det är ovärderligt....

Man kan skymta några av dessa koder under några av kablarna på bilden. Det jag egentligen syftade på var dock den 6-siffriga koden i det nedre vänstra hörnet (200 521). Tänkte att den kanske kunde hjälpa 25hpman att hitta rätt spak i sitt lager. Vi får se....  ICQ/ad

Men, återigen tack! Boschnumren kommer jag ha stor glädje av framöver..... helt säkert.

11

Jag kan väl säga som så, att de där "boschnummren" är suveräna, Om man bara hittar en sådan siffra så kan man lätt lista ut vad den aktuella anslutningen är för någonting. Sedan är det ju så att Bosch leverade elsystem till många europeiska bilar, och man kan exempelvis finna likadana relän i saabar, volvosar, opelar och folkvagnar på skroten, om bara anslutningarnas nummer stämmer så passar grejerna nästan alltid.
Sedan har jag inte gjort hela sammanställningen, men jag har överstatt den och kompletterad den med några grejer, som den fina 58b, den är ju väldigt nödvändig, på enaxlade traktorer och andra motordrivna köksredskap ICQ/ae
Och 52 dår du inte glömma att koppla in, särskilt inte på gamla bilar. ICQ/ad

12

Ja du, det var tur att jag fick den där listan av dig, annars hade det blivit svårt att fixa punkteringslarmet på bussen. Det har krånglat på sistone.... Default/lol

13

Christofer skrev:

Ja du, det var tur att jag fick den där listan av dig, annars hade det blivit svårt att fixa punkteringslarmet på bussen. Det har krånglat på sistone.... Default/lol

Javisst! Och startmotor nummer två, liksom generatorn med mittutag, centrallåset och vindrutetorkarnas tredje hastighet. Men jag finner inget nummer för vindrutespolarens båda hastigheter... Får maila tet tyska institutet und klaga.

14

Default/lol  Äntligen någon zom tar tag i frågan....

15

Nu har jag köpt en spak av 25hpman, återkommer med rapport då den är monterad (den ligger nog hos posten just nu....)  ICQ/ag

16

Det gör den...

17

Detta är ju gamla grejer, en rent mekanisk uppbyggnad med små fjädrande kontaktbleck och en led som med årens lopp och efter en del svängande har slitits ut. Jag har ju senaste tiden mekat med betydligt yngre blink- och torkarspakar, huvudsakligen från 1303, och även dessa "moderna" grejer visar tydliga spår av mekaniskt slitage. Fördelen med din spak är ju den att den inte är lika plastig, mer stabil i konstruktionen, så den kanske trots allt går att rädda. Men om du nu får tag i en bättre begagnad så får vi hoppas att problemet löser sig.

Framtida veteranbilsentusiaster får det betydligt krångligare, jag åkte i går i en ganska ny heldatoriserad Citroën, allting är elektroniskt styrt, och alla vitala komponenter i motorrummet inbäddade i stora plastlådor som man bara med svårighet öppnar med specialverktyg. Dessutom en elektroniskt styrt automatlåda, och en dieselmotor av "in-line-typen" där varje spridare styrs individuellt av en dator... Möjligen är dagens VW mindre datoriserade, men kanske bara marginellt. Citroëns tekniker har ju än idag en förmåga att finna suveräna tekniska lösningar på problem som knappast ens existerar Default/hmm
I alla fall finns det få "riktiga" strömbrytare och strömställare, men däremot en massa touchfunktioner på en pekskärm... Undrar hur allt detta funkar om 30 år? finns det överhuvudtaget någon programvara att tillgå, eller om man skall se det mer krasst, finns det fossila bränslen att köra på? I bästa fall kanske man kan lyssna på radion... eller inte, då kanske det bara finns digitala utsändningar, men det borde ju denna högteknologiska mediespelare med pekskärm vara förberedd för.... eller det glömde man nog... ICQ/am  Suck!

18

Ja Björn, jag tror du har rätt i att denna spak borde gå att rädda. Nu har dock spaken från 25hpman kommit så jag skall se hur den fungerar. Har inte haft tid att montera den ännu.

Jag funderade tidigare på att demontera min gamla spak, för jag tror precis som du säger, att dessa spakar är av betydligt bättre kvalitet än dagens plastiga grejer. Det kanske är någon liten pryl som kan filas till för att den åter skall fungera, vad vet jag? Dock är det nog ett pillrigt och i viss mån tidsödande göra, och sommaren går, jag vill ju främst ut och köra! Som småbarnsförälder får man välja vart man lägger tiden. Den gamla spaken kanske jag kikar på i vinter om jag får lust och ork över, det kan vara bra med en extraspak som reserv. Jag hoppas nu bara att färgkoderna stämmer mellan den gamla och den "nya" spaken. Annars får jag lägga lite pussel innan det kan fungera. Jag rapporterar då jag monterat.  ICQ/ad

19

Bosch har ju alltid varit konsekventa när det gäller kablarnas färger.
Men om det skulle skilja sig åt så får du ju kolla var kablarna är anslutna någonstans på spakens baksida.
Men ohm-meter, pipfunktionen eller batteri och testlampa är det annars enkelt att lista ut vad som är vad.
Var det fem kablar?
I så fall ingång blinkers från reläet, borde heta 49a. Utgång vänster, L, och höger R.
Det två andra är ju då till hel-/halvljusfunktionen. S= signal går till motsvarande på reläet, och den andra jordas...Om du nu har sådan reläfunktion på din buss, och inte fotomkopplare, jag är inte så hemma på typ2.

20

Bra att vara konsekvent, bravo Bosch! Då skall det nog inte vara något problem. Min spak har 6 kablar, och ej fotomkopplare. Jag hoppas att detta går smidigt, vore så skönt att få ordning på blinkandet   ICQ/ad

21

Hej igen!

Det har varit intensivt på sistone, så jag har inte hunnit komma med någon lägesrapport, men nu! Blinkersspaken från 25hpman funkar fint. byte bara skalet mot mitt egna gamla, och satte dit kablarna. Nu fungerar blinkersen - äntligen! Stort tack alla som hjälpt till!

Christofer

22

ICQ/ab

23

Blinka lilla blinkers där
Så att ingen undrar var du skall...