1 Senaste redigerad av Kalmarfidde (2015-07-31 15:57:11)

Ja, efter ämnet att dömma är jag lite lätt trött på mina bromsar, jag tar allt från början.

Jag skulle glad i hågen sätta dit mina justerbara fjäderben, allt gick som smort tills jag skulle få bort fjärderbenen ur sitt lilla lilla fäste (där p-ändan sitter)
Fy fan, den hade suttit där sedan 1972 när bilen kom ut från fabriken kan jag lova. Jag plockade i detta skede i all min dumhet bort bromsröret (Höger fram)
Det läckte lite bromsvätska men inte överdrivet mycket, jag tänkte att det kan jag lufta bort senare, jo tjena!

Jag lyckades få ihop allt efter mycket om och men, då ville ju ungarna åka en runda på parkeringen, snäll som jag är så körde jag dom en runda på parkeringen men när jag skulle bromsa fanns det inga bromsar alls!!! Inte ens bak så jag fick köra med handbromsen, jag har 2 krets, så om jag släppt ett bromsrör höger fram så måste väl ändå bakbromsarna ta?

Jag tänkte att det är ju bäst att lufta allt när jag ändå håller på, Släppte på handbromsvajen och justerade ut backarna och jag började således med vänster fram då det är kortaste vägen, lyckades dra av luftnipplen givetvis för den har säkert ingen rört på 30 år, jag beställde nya hjulcylindrar fram till båda sidorna. Monterade dom igår och hållt på sedan dess, men jag får inget tryck i systemet. Det kommer olja när jag luftar så det kan ju inte vara stopp i något rör eller slang? bromspedalen är slapp anda in i botten!

Vad ska jag göra?

Bubbla 1302 -72

2 Senaste redigerad av Johan W (2015-07-31 20:16:33)

Kolla så allt är åtdraget så den inte suger luft.

Kolla spelet vid pedalen och lufta massor fram och bak, kolla oljemängden, finns dom som missar det Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Välkommen i gänget! ICQ/af
Jag kan väl i princip berätta samma historia, efter det att jag monterat nya skivor och ok fram, en alldeles ny hbc tillkom också.
Hur är det med bromsslangarna? Alla fyra alltså...
Det blev bättre när jag hade bytt de främre slangarna, och nästan helt bra då jag bytt även bromsrören. Efter att ha fått i detta fall en buggy, kör och bromsklar så fortsatte jag att lufta några gånger runt om. Nu har jag mer bromskraft än vad jag behöver...
Men de där slangarna tycks vara semiperiabla på något vis då de blir gamla, de blir liksom svettiga på utsidan. Och så hittade jag en liten rispa i en av konorna på röret från hbc till höger framhjul.
Men vad jag förstår av trådar på detta och andra forum är våra gamla vw litet svårare och segare att lufta ur.
Jag har använt en tryckluftsdriven avluftare, och den har varit bra, och underlättat betydligt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Dom verkar lite dumma o lufta hade lite problem själv med min 1302a, har varit ute för om man trampar bromspedalen i botten efter 40år så kan kolven i hbc fastna om det blivit en vändkant inne i röret. ( dock inte en vw )

5

Bad min kompis om hjälp att bromsa så nu tar bromsarna, dock måste man pumpa ett par ggr innan man får full bromsverkan.
Varför är det så? Är det fort luft i systemet? Kan det vara att backarna är justerade för långt ut så att det tar några pump för hjulcylindern att komma ut tillräkligt långt?

Bubbla 1302 -72

6

Kalmarfidde skrev:

Bad min kompis om hjälp att bromsa så nu tar bromsarna, dock måste man pumpa ett par ggr innan man får full bromsverkan.
Varför är det så? Är det fort luft i systemet? Kan det vara att backarna är justerade för långt ut så att det tar några pump för hjulcylindern att komma ut tillräkligt långt?

Jag tror att du svarar på dina egna frågor... Hur var det, hade du bytt slangar och hbc också?
Det var detsamma för mig, men efter en "blödning" alltså där jag kopplade loss rören och lät det rinna av fri kraft, för att sedan skruva ihop och lufta med tryckluftsavluftaren under tiden jag trampade på pedalen. Så fick jag till slut ordning på detta, men glöm inte att fylla på bromsvätska under tiden.
Jag har en tratt med en hals som passar precis i bromsvätskebehållarens påfyllningshål, och jag sätter den i behållaren och fyller upp en bra bit, så slipper jag springa fram och dutta i stup i kvarten.

Gjorde samma procedur på en kompis buggy, där allting i bromsväg var bytt och nytt, och kan väl säga att det tog ungefär 10 minuter från bromslöst till fullt fungerande bromsar.... kan man säga att "åldern tar ut sin rätt"?

7

Nej hbc och slangar är dom som suttit där. Bromsarna funkade jätte bra innan jag kopplade loss bromsröret. Jag får helt enkelt testa att lufta ännu mer ICQ/ab

Bubbla 1302 -72

8

Ok.
Men du byt slangarna, det behöver ju inte vara just dom som är ditt problem, men dom kan vara luriga när dom åldras.
Sedan hittade ju jag små repor i en av konorna på det långa bromsröret fram vänster,  troligtvis hade jag orakat dessa själv vid tidigare tillfälle, syntes knappt med blotta ögat, men med starka glasögon ICQ/af men då jag hade bytt det röret blev det bättre.
Jag har inte råkat ut för det själv, men hört att andra haft läckage i förgreningen bak, där det delar sig till höger och vänster bakbroms, här finns det ju tre anslutningar som kan ställa till det.
Och i onsdags hörde jag talas om en bil med läckage vid bromsljuskontakten på hbc...

9

Det finns några välkända knep som gör att det blir bra när man håller på med bromsar.
1. Släpp handbromsjusteringen.
2. Justera ut backarna max, så att det låser.
3. Lufta. Har du en gammal HBC kan man förstöra packningarna och få läckage bakåt så i det fallet är tryckluft bra.
4. Justera tillbaka backarna så att det går fritt.
5. Justera handbromsen.

Med den arbetsordningen så fungerar det förutsatt att inget är fel i systemet. jag har tillämpat detta sedan jag började med skruva i början på 80-talet och har aldrig misslyckats.

Om det inte kommer ut vätska kan det inte komma in luft. Det är rätt högt tryck när man trampar till på pedalen.

När man öppnar ett system så börja med att trycka ner bromspedalen lite och lås den i det läget, ca 5 cm räcker. Det gör att det inte fortsätter att rinna in vätska i HBC'n från behållaren och det minimerar mängden luft i systemet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Sådär nu har jag luftat och luftat upp 1 L bromsvätska! Jag var ute på en testsväng precis nu. bromsarna tar inget snack om saken, MEN Bromspedalen tar långt ner. Jag har ca 5mm spel mellan bromspedalen och HBC.
Jag körde i ca 60 och lade på en tvärnit, då stannar bilen tvärt! men då är pedalen i botten typ. Jag kan omöjligt ha luft i systemet! Jag skiter mer eller mindre i att den tar långt ner för jag vet ju om det, men den skall ju besiktigas imorgon! besiktningen gick ut den 31/7 ICQ/ac

Vad kan man mer göra?

vad säger besiktningen om att den tar långt ner? Nedslag?

Bubbla 1302 -72

11

När jag bytte allt i broms väg på -56an som jag gjorde i ordning efter 35år undanställd, så tog bromsen också långt ner men bra, 1,0 på samtliga hjul. Besiktigade med blankt papper  ICQ/ab  och efter några dagarna användande och bromsande så tog bromsen successivt högre upp. Nu tar den perfekt.
Så länge den bromsar bra utan att gå i botten så tror jag det är lugnt att besiktiga.

12

Tar pedalen högre om du drar I handbromsen?
Om ja så behöver backarna justeras ut mera.

Om nej
Så kanske du har för stort  glapp på tryckstången till HBC , det behövs bara en till två mm nere vid cylinder.
Det ger ca 10mm pedalrörelsen innan men känner att den tar mot kolven.

Sen kan bromsarna ta bra med luft I systemet, men den brukar känns "svampig" då.

"ljushuvud"

13

BYT BROMSSLANGARNA ! Om du inte redan gjort det.
Dom "imploderar" och jäser över tid, till slut är dom helt igentäppta, gummit reagerar på bromsvätskan.  Säkerligen det som är felet och brukar vara det första man byter.
Blir värre om en bil bara står och inte används.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

14

Phileas Fogg skrev:

BYT BROMSSLANGARNA ! Om du inte redan gjort det.
Dom "imploderar" och jäser över tid, till slut är dom helt igentäppta, gummit reagerar på bromsvätskan.  Säkerligen det som är felet och brukar vara det första man byter.
Blir värre om en bil bara står och inte används.

Jag skrev det redan i inlägg 8, du har fyra slangar att byta, jag vågar lova dig att det blir skillnad, jag har fixat med bromsar i några VW och en annan gammal bil de senaste månaderna och det bara bekräftar det inte heller jag visste, slangarna åldras och läcker luft inåt.
Någon sade att nutida bromsvätska har en annan kemisk sammansättning som gamla slangar inte tål, men nya är anpassade till denna vätska, jag vet inte hur det är med den saken, men att gamla trötta slangar är skit iallafall.

15

Glömde skriva att alla hjulcylindrar och broms slangar är redan bytta. Hbc och rören är är original.

Bubbla 1302 -72

16

Kalmarfidde skrev:

Glömde skriva att alla hjulcylindrar och broms slangar är redan bytta. Hbc och rören är är original.

Ok, då är det bara dom grejena kvar att byta ut då ICQ/ad
Skämt o sido...
Jag känner igen mig i vissa delar av din berättelse, för min del slutade det med att hbc och alla bromsgrejer fram byttes och nya rör och slangar bakåt köptes in.
Känns som om det är lika bra att byta ut allting, från bromspedalens gummi och ut mot hjulen... ICQ/ab

17

Kalmarfidde skrev:

Jag har ca 5mm spel mellan bromspedalen och HBC.

Det spelet ska det vara uppe på pedalen, inte nere vid tryckstången. Boken säger 5-7 mm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Sådär, var inne på besiktningen idag med bubblan. Den gick igenom med 1 st bra att veta punkt,  rost i tvärbalk.

Så nu har jag 2 år på mej att fixa till bromsarna 100%
Jag har beställt nya rör och hbc ICQ/ab

Bubbla 1302 -72

19

Hur mycket spel ska jag på bromspedalen?

Håller på att lufta men glappet på pedalen kan ju knappast bli mindre eller mer om jag luftar. Det är ju justeringen som sitter nere vid pedalen jag måste skruva på. Har även bytt HBC, samt slangarna bak och bromscylindrarna bak.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

20

På äldre ska glappet vara 1-2mm innan stången tar i kolven i hududcylindern.
Bör vara samma på nyare också.

Jag brukar justera ut bromsbackarna max så trumman inte går att vrida, sen luftar jag ordentlig.
Efter det justerar jag backarna så de släpar lite grann mot trumman.

"ljushuvud"

21

Mr 56 skrev:

På äldre ska glappet vara 1-2mm innan stången tar i kolven i hududcylindern.
Bör vara samma på nyare också.

Jag brukar justera ut bromsbackarna max så trumman inte går att vrida, sen luftar jag ordentlig.
Efter det justerar jag backarna så de släpar lite grann mot trumman.

Kollar jag hur muttern på justeringen rör sig innan pedalen "når" HBC  på min buggy, så rör den sig nog runt 5-7mm innan bromsen börjar.

Har bara luftat lite grann idag, pumpat ut gammal vätska, då jag precis fick allt färdigt. Ska fortsätta i morgon.

Men om jag är själv hur luftar jag bäst då?

Så ditt tips är att justera ut backarna på bakhjulen, har bara trummor bak, innan jag börjar lufta?

Tyckte jag läste längre upp i tråden att släppa på handbromsjusteringen m.m. också.

Tacksam för tips. Fick en besiktningstid på fredag förmiddag ICQ/ag .

Buggyn är en -68:a så har man tur är det sista gången man rullar dit. Har inte kört på nästa 20 år.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

22 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-05-25 07:37:34)

5-7mm verkar lite mycket, men ligger den stumt så kan det bygga upp tryck så att bromsarna lägger sig på.
och det är inte bra.       

Det är bra att justera upp backarna bak.
För du ska väl justera dom i allafall, för astt få bra pedal.

Jag har använt en sån här med lyckat resultat.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000038111

"ljushuvud"

23

Mr 56 skrev:

5-7mm verkar lite mycket, men ligger den stumt så kan det bygga upp tryck så att bromsarna lägger sig på.
och det är inte bra.       

Det är bra att justera upp backarna bak.
För du ska väl justera dom i allafall, för astt få bra pedal.

Jag har använt en sån här med lyckat resultat.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000038111

Ja en sådan där från Biltema får man nog testa. Hur funkar den, man fyller med lite vätska först innan man börjar att lufta?

Så det är bara att öppna luftnippeln och börja att pumpa och sedan stänga luftnippeln igen?

Så det blir självjusterande då man gör det själv ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/bp

Ja 5-7 mm har jag för tillfället. Och det lär ju inte bli bättre om jag luftar för glappet är mellan pedal och HBC, den där justeringen som typ inte når fram.

Går det att köpa den där justeringen löst? För nu beställde jag från Dalhems  och fick tala med en yngre förmåga som kanse inte lärt sig alls tricks än. Han fick mig även att köpa rostfri blindskruv till HBC med tumgänga då de bara hade en bromskontakt hemma. Gissa om det läckte... Så jag skruvade bort en av mina gamla kontakter och då blev det tätt. Jag använder bara en bromskontakt ändå.

Känns som att jag hade behövt en lite längre juseringspinne mellan pedal och HBC. Jag har nog inte många varv kvar på gängorna innan den lossnar från pedalfästet.

VW KLEINBUS,1967

24

Låt bilen stå högt på höger sida på pallbockar vänster på backen
Försök att sätta  tryck broms vätske behållaren öppna luft skruven på höger bak hjul
Det är så att bromsröret går från vänster  sida sen ned vid växl låds fästet sen upp igen sen neråt bakåt
Där vid växel låds fästet som röret går upp o ned samlas  luften och det är jäkligt att får ur den där

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

PPRMicke skrev:

Låt bilen stå högt på höger sida på pallbockar vänster på backen
Försök att sätta  tryck broms vätske behållaren öppna luft skruven på höger bak hjul
Det är så att bromsröret går från vänster  sida sen ned vid växl låds fästet sen upp igen sen neråt bakåt
Där vid växel låds fästet som röret går upp o ned samlas  luften och det är jäkligt att får ur den där

Nu kommer jag inte ihåg vart påfyllningen sitter original på en bubbla. Men när jag byggde min buggy så monterade jag den på högersida, framför passargerarsätet.

Så hjälper det mig att höja på högersida då med?

Men borde inte den luften du menar tryckas ut ändå?

Du menar i skarven där röret delas och sedan går vidare i en ledning till vänster bakhjul och en ledning till höger bakhjul, splittkopplingen vid växellåda på vänster sida?

VW KLEINBUS,1967