1 Senaste redigerad av Fidde (2015-07-05 12:26:09)

Funderar på att göra det på min 54 buss för att få en rak hjulvinkel när man sänker den.
Men fungerar det så vinkeln blir helt rak med ändrad infästningspunkt för
bärarmen, och hur blir vinkeln på drivaxeln och stress på knutar. Det är
ingen extrem sänkning det handlar om, ska se ut som dom flesta
splitar och Barndoors som går sänkt.

Har funderat på det här förut men inte fått någon riktig klarhet. Är det
någon av er som har koll på detta, skriv gärna en rad i ämnet...

2

Du bör ha liten vinkel på knuten så inte dom går torra från fett  ICQ/ac
Man flyttar fettet genom vinkelförskutninge i knuten  ICQ/ab
När man tar isär en sådan knut som har gått på samma stället hela livet är det en nedgrupning där kulan har varit 
Men du behöver nog inte tänka på sådant fidde
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av Mogge (2015-07-06 07:35:58)

Jag har gjort bägge på mina vagnar.
Nästa steg är en bay IRS då jag ska ha större motor och bayspindlar med ledbult.
Du får sätta bussen i den höjd du vill ha och fundera om det räcker med en straightaxle för att få hjulen utan camber.
På min -58 pickis står hjulen utan camber trots hyffsad sänkning, men då är karossen droppad(svetsad i sönderrostat/ihopsjunket läge) över chassiet.

På min lyx som har IRS så flippade jag bara spindlarna fram och notchade ur rambalken lite grann, en ganska moderat säkning.
Har inte funderat på om vinkeln är för liten.
'Men det är ju som det sägs tidigare att knuten måste jobba för god smörjning.

Var ner och fotade lite och tycker sänkningen ser rätt frän ut, men knuten/knutarna är i det närmaste raka.
Hmmmmmmm, måste alltså sänka mer och tubba hjulhus igen ICQ/af

Post's attachments

001.JPG, 173.46 kb, 676 x 507
001.JPG 173.46 kb, 149 downloads since 2015-07-06 

003.JPG, 135.3 kb, 676 x 507
003.JPG 135.3 kb, 144 downloads since 2015-07-06 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Det räcker inte med straight axle, det vet jag. Exakt så som Kuus är ska jag ha den.
Det är drygt om man installerar IRS och dom lutar iallafall. Skippar nog det så länge
och kör som alla andra till en början.

En bild på helt perfekt höjd utan höjda hjulhus.

https://farm1.staticflickr.com/351/18340420508_a6ae3c1cea_o.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

5

Kuus har ju straight axle så jag tycker det är märkligt att ni med BD-bussar får mer camber på era vagnar med den höjden.
Det är väl inte så stora skillnader på växelådsfästena och torsionsrör på BD vs Split ?
Sitter skärmkanterna på Kuus buss längre ner än original och lurar ögat att den är mer sänkt än vad den egentligen är ?

6 Senaste redigerad av Mogge (2015-07-08 10:32:58)

Så här ser det ut på min -58.
Skit i 356 bromsar bara, för hjulen går svårligen och ta av.......
Sen lite mer gummi för motorvarvet är bra.
Men det är nära toppen i hjulhuset.

Post's attachments

006.JPG, 192.78 kb, 676 x 507
006.JPG 192.78 kb, 131 downloads since 2015-07-08 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Skärmkanten sitter med säkerhet lika som en Barndoor och däcket lutar nog lika
mycket som Demians 55:a Barndoor. Man ser inte däcket bakifrån på samma
vis när det sitter kofångare på.

8

Jag har ju busskofångare som sitter lägre så jag kan köra ut piporna genom kofångaren........ Default/yikes

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

9

Jag fick lite camber bak nu när jag sänkte de sista centimeterna  Default/hmm

10

Franke skrev:

Kuus har ju straight axle så jag tycker det är märkligt att ni med BD-bussar får mer camber på era vagnar med den höjden.
Det är väl inte så stora skillnader på växelådsfästena och torsionsrör på BD vs Split ?
Sitter skärmkanterna på Kuus buss längre ner än original och lurar ögat att den är mer sänkt än vad den egentligen är ?

Jag fattar inte heller det. Kuus och jag har mätt till dropplist och de är ganska samma höjd.

Jag måste mäta och se den exakta cambern. Man tänker inte på att det är mycket camber då man står bredvid bussen, men då man åker bakom ser det ruskigt illa ut. Det kan ju vara så enkelt att stötfångaren på splitbussen döljer hjulen såpass mycket att man inte tänker på det.

Tur att jag har satt i en rostfri sidewinderljuddämpare på högersidan och ett oljefilter till vänster, så nu döljs kanske hjulen  ICQ/ab

11

Demian: om du kryper ner och tittar under Kuus så står nog
hjulen lika som din?