26

Tjena Yogi!

Nu ser Du hur den ser ut  ...om Dina ser värre ut kan Du ha användning av de  delar  jag  tänkte Du skulle få- om det  finns nåt att fästa dem  på  ICQ/ad
Hur kan Du se det?? är det ett Ebersprächer utblås som  är under förardörren??- Jag trodde det var en dålig lagning från förre ägaren....
Nääää den  är inte  färdig. Egentligen ångrar jag lite att jag startade den här tråden...så här tidigt i vart fall. Vi har kommit en bit på vägen- men inte så långt som jag  velat.
Den bilen vi  pysslade med innan denna är på väg hem från USA där den vart  på utställning och i samma conta finns en donatorbil till detta bygget. När de  är  här kommer det  hända väldigt mycket....men  just nu skyndar  vi  långsamt.... men ska det vara ett intressant  projekt måste det uppdateras hela tiden....så vi tog bort  rutorna...

Post's attachments

Liten vecka 3.jpg, 174.5 kb, 816 x 612
Liten vecka 3.jpg 174.5 kb, 164 downloads since 2015-05-12 

27 Senaste redigerad av yogi (2015-05-13 16:54:01)

Hej!

Syns i maskinrummet. alla hål på vänstersidan. Har faktiskt bara sett en på bild innan så vet knappt hur det ser ut. Fast det är mycket jag inte vet Default/lol

Kan säga så här, mina dropplister är ok.
Har en eber i en av mina bilar. Sitter fram i kofferten. Med en genialisk avgasrörsdragning rakt ner där passageraren har sina ben och genom bottenplattan. Kallas centralvärme tror jag. Undrar vad dom tänkte......

Blir bra detta, ett steg i taget

28

bullterriers är såååå coola! synd man inte kan ha massor av hundar. har en eftersökshund redan (eng cocker) och nästa blir en munsterland till ren jakt.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

29

Ser bra ut den där ghian, bara att köra vidare ICQ/ab ICQ/ab

30

Tack för uppmuntrande tillrop!
Då kör vi lite mer.....
Innan karossen körs iväg till blästring ska man  montera ner så mycket man kan.
Tidigare ägare har glatt tagit sig an denna och kanske inte haft det  kunnande som krävs. Därför var bla skruvarna till gångjärnen förstörda/runddragna vilket  gör det extra pyssligt- men jag  lyckades  få av dem utan att behöva borra ur någon. En bra slaghammare och kunskapen av  hur man  använder den  gör jobbet!!
Jag vill  ha allt blästrat innan jag  kör över den till min  kompis  som  brukar  hjälpa mig med plåt.

W H A T !!??  en bilbyggare som inte svetsar  själv??!!
Well....jag har  tidigare i livet vart licenssvetsare, men då jag inte dagligen svetsar  tunnplåt blir det faktiskt bättre om man  tar  hjälp av en  kompis som  gör sånt varje dag. Då även han byggt fina bilar  på "toppnivå" kan vi boll ideer oss emellan och hans gedigna kunnande och "tokiga ideer" gör att jag  gärna suger åt mig....sen tar man ett gemensamt beslut.....oftast min roll att besluta ICQ/ad
En annan fördel är att medans han svetsar kan jag  focusera på annat- tex det mekaniska som ska vara min specialitet....ska vara Default/lol

Post's attachments

Lil Karma 1.jpg, 126.88 kb, 741 x 556
Lil Karma 1.jpg 126.88 kb, 153 downloads since 2015-05-14 

31

Bara en styrka att inse att man inte är professor på allt.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

32

Tyvärr visste jag inte att vi hade några väldigt duktiga tillverkare av ekonomiplåt i landet då jag beställde plåt då man annars alltid ska gynna folk i det egna landet i möjligaste mån då vi  på så vis behåller pengarna och jobben inom landets  gränser( men egna uppfattning är att den "arbetskraftsinvandring" vi har bara för folk är alldeles för snikna bara är av  ondo- ibland  är det bra om  vi alla öppnar plånboken lite mer). Då jag lever av att importera delar till en annan typ av delar har  jag fördelen av det går en container varje månad från amerika  hit. Så vi  köpte all ekonomiplåt som finns till Ghior- TROTS att min plåtmästarkompis är en av de  duktigaste i landet på att knäcka plåt så tror jag att vi förhoppningsvis spar lite tid genom att det finns något att utgå ifrån.
Den här bilen är trots utseendet ( på 10 meters håll) väldigt bra plåtmässigt. Den dåliga plåten sitter mest  på ställen vi  ändå kommer kapa bort för att modifiera.....Efter blästringen fick jag detta bekräftat. Man ser detta då man tex tog ur rutorna och fann plåten helt felfri- D Du Yogi!! ICQ/ad

(BTW Yogi- på en del av  bilderna som kommer kan Du se det chassie som Du sen kommer  få då  vi  inte har användning av  det...OPS! Kom  på att jag  dabbade mig förresten. Jag hade  ju  lovat Dig baksätet och lite andra delar...det var en annan kille här och hämtade lite  andra  delar jag gav  bort. Tyvärr glömde jag att Du skulle få baksätet  så han  fick ta det- FÖRLÅT!!....men chassiet är Ditt!!- Håll koll på  mig  via tråden så ser Du när det  blir läge)

Post's attachments

LIl Karma 2.jpg, 142.49 kb, 740 x 556
LIl Karma 2.jpg 142.49 kb, 156 downloads since 2015-05-14 

33

Tack för  medömkan Pompe!!

När jag byggde min  första  bil- Samtidigt som dinosaurierna betade vid  vägkanten gjorde jag ALLT....
Allt ifrån att svarva egna chassiebussningar i delrin och aluminium och svetsa  stora, breda  8-kantiga hjulhus till att lacka och göra inredning mm.
med tiden inser man att slutresultatet blir betydligt bättre om man tar  hjälp av folk.
Med åren får man så bra kompisar  som  är såpass duktiga att man  nästa känner att man  skämmer bygget  genom att göra saker  själv  Default/lol  Default/lol
Man spar tid och det  blir finare!!- Fast ibland  känner man  sig nästan som en sån där gräddstrut som åker  runt mellan sina duktiga kamrater...nåja jag  gör det  mesta än

34

En spinoff på det är ju åtminstone att man inte glömmer bort sina vänner,utan håller kontakt med dem..sen kanske man kan hjälpa dem med något,så är alla nöjda.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

35

MItt problem är att jag hela tiden  glömmer  bort mina vänner.....som inte håller på med bilar.
Det  har helt plötsligt gått 30 år sen man sågs sist,,,som tur är  har jag  lätt för att komma in i spår igen...efter  5 minuter  är man i samma sist som man  var då....back when.

En annan grej man  lär sog är att värdesätta sin egen tid. Då man var i 20-årsåldern kunde jag lägga 3-4 dagar på att bygga en växellådsbalk. Nu köper man ett färdigt kit som man anpassar så är det klart på en 20 minuter.
"Nackdelen" är att man  får mindre garagetid numer- fast jag ser det som att man  är effektivare
Å andra sidan ska sägas att på den tiden FANNS det inga färdiga kit. Inom min bransch av bilhobbyn fanns det andra killar på andra sidan havet som insåg detta , som hetter Dick Moroso, Barry Grant och Harold Meziere- mfl som började göra grejor åt andra. Numer är deras verk stora  företag i branschen. Det gör det  lättare för oss som är latmaskar Default/lol

36

Passa dig,latmaskar är ett laddat ord här.. ICQ/ad ,men är med dig i resonemanget.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

37

Spännande, nu undrar jag bara varför du lagt tråden under "icke VW" projekt? miss eller något vi inte fått veta ännu  ICQ/ae

38

Pompe:  Jag har redan  märkt det  ICQ/ad
GB:  Det är ingen  miss  ICQ/af  ICQ/af

39

63 Highlight skrev:

Pompe:  Jag har redan  märkt det  ICQ/ad
GB:  Det är ingen  miss  ICQ/af  ICQ/af

ICQ/ag

40

Måste ju visa att det händer något  här- annars dör ju tråden ut
Måste göra nåt på bilen så man  kan  hålla tråden  vid liv- lr var det tvärt om??

Post's attachments

Liten vecka 4.jpg, 233.45 kb, 816 x 612
Liten vecka 4.jpg 233.45 kb, 168 downloads since 2015-05-27 

41

Ska man komma någon vart är det bara att slita på....
Här ser Yogi chassiet Du ska få när vi  är klara med det- Dock kommer vi behålla chassienumret. Vet Du var det sitter??

Post's attachments

Liten vecka 5.jpg, 219.48 kb, 816 x 612
Liten vecka 5.jpg 219.48 kb, 172 downloads since 2015-05-30 

42

Hej!

Chassienumret sitter på mittunneln på chassiet. Kolla långt bak, under baksätet så att säga. Finns bara på den lilla skylten på höger sida i bagageutrymmet fram och där bak på tunneln. Du måste ha båda sen. Det går framåt med bilen ser jag.

Grattis!
Det sitter ett växelspakslås vid växelspaken ICQ/ab , om du säljer det så har du en bra slant till blästringen  ICQ/ab  ser ut som original och inget eftermarknad. Kolla om du har nyckel till det.

Chassiet ser ut att vara närmast rostfritt för att vara ghia. Blir perfekt. Tack så hemskt mycket.

43

Yo Yogi!

Chassiet är rostlagat lite av tidigare ägare ( växlande kvalitet- men Du spar många timmar).
Jag har ju sagt att Du får det  när vi är klara- inkl det exklusiva låset till växlarna.
Du har ju berättat för mig hur detta påverkar min Karma inför kommande liv och det  känns bra  då det kan plussa på ev tidigare negativa grejor i livet ICQ/ad
OM.... det  där låset är värt flera tusen och Du inte ska ha det  kan Du sälja det  och så delar vi  på köpeskillingen som över stiger 1.000kr( första tusingen är Din)
Jag kan avslöja att blästringen redan är avklarad .
Jag kan dock inte visa de bilder jag tog på bilen igår för då hoppar vi  ju över en del som hänt i kronologisk ordning.

Take Care!

44 Senaste redigerad av 63 Highlight (2015-06-18 09:36:20)

Vi må komma framåt i detta så jag  fyller på....
För mig är det en ny grej att fotodokumentera  för att man ska komma ihåg hur grejorna suttit, men då jag aldrig mekat med en Karma så  här mycket  känns kameran som ett praktiskt hjälpmedel då man sen  kar vänt på spärren i spärrskaftet.
Överallt är det skitdåliga lagningar så vi kommer få  göra om allt. Då är det  skönt att man  vet att man  har en kompis som är en av Europas duktigaste plåtknycklare att luta sig tillbaks på..... ICQ/ag  Default/lol  Default/lol

Som jag sagt  förr  har jag vart  licensierad svetsare, men karossplåt är något  som bäst bör överlåtas till de  som  håller på med det dagligen.
Min gode vän har nu köpt hem färska plåtar och förbereder  sig som bäst.Ni vet väl att plåt  är färskvara och en  duktig knycklare vill helst ha plåt som är nyare än 2-3 månader, annars härdars den  för mycket......

Post's attachments

LIten huvöppning.jpg, 154.44 kb, 784 x 588
LIten huvöppning.jpg 154.44 kb, 157 downloads since 2015-06-18 

45

Har aldrig sett ett "bäst före" datum på plåt.. ICQ/ae ,men man börjar ju bli skumögd.. Default/lol

late,
in love,
and a little drunk..

46 Senaste redigerad av 63 Highlight (2015-06-18 15:12:09)

Man lär sig alltid något nytt varje dag!!

Bäst före  finns inte , men  går Du såna här  plåtkurser som anordnas lite här och där berättar bom exakt vilken plåtspec ( det är någon kvalitet/norm/serie som gäller) Du ska fråga efter och då kan Du även  få veta  när plåten  är tillverkad. Den är mest  formbar ju nyare den  är.
Jag fick lära mig allt detta på bilen vi byggde innan denna - och  då byggde vi hela karossen från ingenting( 12 st raka plåtar)

Trevlig Midsommar Pompe och  pussa på vargen från mig!!

47

Detsamma..vargen ligger under matbordet med magen i vädret och snarkar...suck,ingen ordning på den vovven,men älskar henne ändå(eller snarare kanske just därför..) ICQ/ad Rätt där,finns alltid något att lära.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

48

Ha ha ha ,,,Hon skulle älska Dig  om Du låg brevid och snarka....

49

Ja va tusan!! Måste ju komma framåt med bygget  om man ska ut  till sommaren,,,,Bara att  öka!!

Post's attachments

Liten helg 6.jpg, 265.45 kb, 816 x 612
Liten helg 6.jpg 265.45 kb, 148 downloads since 2015-06-24 

50

Ooooo vilket garage  ICQ/af Är det slottet ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage