Man blir så glad när man upptäcker ett företag som utför sitt jobb professionellt. Några exemplar är Blixt Service, Paruzzi och Somerford Mini.
Tyvärr finns det all fler skojare. Verkstäder som inte ens kan byta ett blinkersrelä på en 70-tals Mini till exempel.
För en månad sen råkade jag ut för nånting tråkigt; körde på E18 med min fina Bubbla, bredvid en lastbil och den hade en container full med skrotmetall och ovanpå låg en stor (3x1m) stålram. Inga spännband eller nät. När jag passerade lastbilen ramlade ramen av och på min bil. Skadan på höger sidan av bilen...
Ringde min försäkring och dem hade bara 1 verkstad i Stockholm stad som var ansluten till dem.
Lämnade min bil och efter två veckor (!!!) kunde ja plocka upp den. Sen gjorde jag en noggrann efterkontroll och fattade inte hur man kan vara så slarvig.
1) De kunde inte sätta tillbaka dörrgummilisten, den låg på golvet i bilen
2) Gummipluggarna på gångjärnen hade de lackerat med (andra sidan var olackerade)
3) Gummistopp till tankluckan fanns inte på plats
4) Inte alla clips till dörrpanelen satt inte på plats, vissa var helt sönderbankade, nästan genom vinylen
5) Skarvdelen till rutans kromlist satt inte på plats. Låg på golvet i bilen
6) Slangen till vindruteventilationen satt inte på plats
7) Bakljus och bromsljus var fel anslutna
Karosslisten satt monterat för långt bak; inte jämt med dörröppningen
9) På frontpanelen fanns en stor fläck från klarlacken
10) Plastbrickan under fönsterveven satt inte på plats, men låg på golvet
11) Färgstänk på bottenplattan som var svartlackerat (dåligt/inte maskerat)
12) Ganska stor färgskillnad med resten av bilen (bilen var hellackerat för ett år sen)
13) Kederlisten till framskärmen hade dem monterat med ett tjockt lag med kitt (!!!)
Ringde min försäkring och deras besiktningsman kom. Jag hade redan fixat de flesta detaljer, men verkstan skulle lackera om och montera kederlisten på rätt sätt.
I förrgår hämtade jag min bil och visst, kederlisten satt nu rätt monterat. Men några detaljer hade de igen struntat i:
1) Fortfarande stor färgskillnad
2) Färgstänk på resten av bilen. Det känns strävt och får jag polera bort det
3) Båda dörrspeglar satt helt sneda (svårt att ta 1 min. och justera dem, eller hur !?)
4) Gummiplugg till tankluckan satt fortfarande inte på plats och låg i bilen
5) Framskärmen satt monterat lite framför frontpanelen, alltså inte jämt
6) Gummigenomföring till stötfångarfästet satt inte på plats
Man kan tänkte, vilken detaljnisse, men jag behöver väl inte göra deras jobb. Nu är jag mekaniker och kan jag fixa dessa grejer. Men vad om jag inte är händig?
Och allt beror på att de inte är intresserat i deras jobb och tänker bara på (försäkrings-) pengar. Gubben var sur också när jag kom med bilen för andra gången.
Trött man blir på såna... 
Modern cars are nothing but visual pollution !
hämta alla fakta och lagar som gäller, och lägg fram dom! Då kan ni inte förlora. Vet man från början att man inte har lagen på sin sida, är det inte lönt att driva frågan 

* Saab 02:a
man ska hjälpa varandra