26

Mr 56 skrev:

Hittade 009 tändkurva

http://www.sparkingplugs.com/resources/_wsb_500x354_Advance_019-010-009.jpg

Men om jag tolkat texten rätt så är 019 kurvan bättre för standardmotorer.
http://www.sparkingplugs.com/10.html

Nu gäller det att   hitta en för Magneten.

019  ja på en std men man vill ha vakum oxå  För när man uppnar fult tappar man vakumsignalen då kompensrare man
På magnet eller en fördelare utan vakum får man så kallad flatsport (och motorn tappar drag)
På räser motorer som bara axar uppåt i varv så funkar mekanisk bäst på gatan kan det bli tråkigt
Samma gäller med magnet tändningen
motorer  som går på samma varvtal hela tiden och inte har något batteri eller som var tomt var magneten att föredra för då vevade man igång maskin
Sen en sak till magneten drar minst en HK I Std skick mer i modiferat skick (är det inte dåligt med sådan redan)
(det var någon som har mätt upp 4-5hk tapp på rullande lansväg) På raggar(msd12/44a) magnetena vrider sig axelen (1/2=12mm) 3-4grader minuständning) (Msd 44a drar 20hk)
Sen om man vill använda magnet tändning  vet att automagnet här i gbg var duktiga på dom (är granne med en av delägarna) som sa det är mycket dåligt med delar i daxläget till magneterna
När jag frågade om fördelen att använda en sådan  Tittade han på mig med stora ögon och skakade på huvudet fick svaret har du inte riktiga bra tänd delar redan fick jag som svar 
Jag höll på dö förra gången när jag var o fipplade  på tändkablana
Han skrattade o sa magnet är för bakåt strävare i min branch (bosch)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

27

Om man inte är bakåtsträvare varför håller man på med folkvagn då? :-).

Den så kallade flatspotten kan man kompensera med mer drag i accpumpen (vet inte om det går att justera på en VW förgasare).
Så blandningen blir lite fetare, då blir den "Kallare" och tar längre tid på sig att brinna.
och då funkar det med den "höga" förtändningen man har (på grund av utgångsvarvet) när man trycker plattan i botten.

För det går ju hela tiden ut på att man ska ha maxtryck i cylindern 10 grader efter TDC
Därför tänder man på vid olika tidpunkter.

Jag har kört Ford V8 utan vacuum klocka med endast mekanisk förställning i 25 år, och där har jag inte märkt nån flatspot, kan kanske märkas mer med 1200c i stället för 3600cc.

Och Vacuumklockan är ju till i första hand för att spara bränsle, vid jämn fart.

OK jag vet att både Ford och VW har använt vacuumklocka för att styra tändkurvan, men senare gått över till vikter och vacuumklocka bränsle effektivitet. 

Det enda argumentet mot magnet som jag lyckats googla mig till är att, de har annorlunda mekanism med skivor som kastats ut .
Så kurvan blir rätt brant, och om man ligger på landsväg i 70 , så får man för hög (fel) tändpunkt och motorn kan spika och eller gå varmt.

Men jag har inte riktig greppat om det är en 100% sanning.

Men det kan vara värt att kolla med Automagnet i GBG och se om de kan byta kurvan till en mer personbilsvänlig.
Så man kan fortsätta vara bakåtsträvare :-)

PS: VW har ju använt rätt många fördelara under åren utan vacuum klocka, och haft körbara bilar,
Så det kanske inte är ett skall krav med vacuumklocka?
http://www.sparkingplugs.com/4.html

28

PICT 34/4 har en större accpump.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

29 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-07-29 16:51:13)

Mr 56 skrev:

Om man inte är bakåtsträvare varför håller man på med folkvagn då? :-).

Den så kallade flatspotten kan man kompensera med mer drag i accpumpen (vet inte om det går att justera på en VW förgasare).
Så blandningen blir lite fetare, då blir den "Kallare" och tar längre tid på sig att brinna.
och då funkar det med den "höga" förtändningen man har (på grund av utgångsvarvet) när man trycker plattan i botten.

För det går ju hela tiden ut på att man ska ha maxtryck i cylindern 10 grader efter TDC
Därför tänder man på vid olika tidpunkter.

Jag har kört Ford V8 utan vacuum klocka med endast mekanisk förställning i 25 år, och där har jag inte märkt nån flatspot, kan kanske märkas mer med 1200c i stället för 3600cc.

Och Vacuumklockan är ju till i första hand för att spara bränsle, vid jämn fart.

OK jag vet att både Ford och VW har använt vacuumklocka för att styra tändkurvan, men senare gått över till vikter och vacuumklocka bränsle effektivitet. 

Det enda argumentet mot magnet som jag lyckats googla mig till är att, de har annorlunda mekanism med skivor som kastats ut .
Så kurvan blir rätt brant, och om man ligger på landsväg i 70 , så får man för hög (fel) tändpunkt och motorn kan spika och eller gå varmt.

Men jag har inte riktig greppat om det är en 100% sanning.

Men det kan vara värt att kolla med Automagnet i GBG och se om de kan byta kurvan till en mer personbilsvänlig.
Så man kan fortsätta vara bakåtsträvare :-)

PS: VW har ju använt rätt många fördelara under åren utan vacuum klocka, och haft körbara bilar,
Så det kanske inte är ett skall krav med vacuumklocka?
http://www.sparkingplugs.com/4.html

På en vw förgasare är det jävligt svårt att bli av med flatspot om  man inte har vakum styrning
Nästa sak som kan vara problem med gappet mellan magnet o vevaxel  (fick ett samtal i dag spridningen ar 6grader på tändläget med magnet)( Joe hunt )
Raggar motorer som jag fipplat på  brukar vi hänga dit något annat än std
Gärna vevaxel givare så det blir exakt för det brukar skilja ganska mycket
På grannes buck var det bara 4 graders glapp då var fördelaren ny renoverad
På pro mod motorena kör vi med vevaxel givare till magneten för det inet skall skilja mer än en grad i tändning

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

30

Ok jag hör vad du säger.
Men det här är en otrimmad motor med magnet så de erfarenheter man har på trimmade kanske inte stämmer till 100%
 
Jag har varit ute i garaget och fotat min motor.
http://www.brandow.eu/vw/scint/06.jpg
En 34 hästars 65'a.

http://www.brandow.eu/vw/scint/07.jpg
Och på magneten står det så här, Den börjar ställa på vid 800 vevaxelevarv, för att maxa 25 Grader vid 3500, detta plus en grundinställning på 10 grader, vilket ger 35 grader som max.
Eller tänker jag fel?

Så jag försökte plita in kurvan på Sparkingplugs bild
http://www.sparkingplugs.com/10.html

tror inte jag tänkt fel men det ser ju inte så bra ut tycker jag lite mycket förtändning mot vad 019 har.
Och att den börjar slå på lite sent (samtidigt som 009)
http://www.brandow.eu/vw/scint/05.jpg

Med detta som underlag kan till och med jag förstå att man kan få problem med körbarhet och ev ping.
Så nu gäller det att få tag i en kass magnet och skruva isär och se hut förställningen funkar, utslaget borde inte var omöjligt för en frimärksamlare att ändra på.
Nån som har en kandidat att dissekera??

31

Jag har dissekrerat en, och blev förvånad hur "svår"  konstruktionen i Scintillamagneten är....  ICQ/ac

32

Du har inga bilder från aktiviteten.
Det är ju "bara" botten delen som behöver moddas, i detta fallet.

Men min vän google har hittat en PDF från Australien där den visar en sexcylindrig HoldenMagnet.
Och där finns det tydligen två kit 79 och 79 a med vikter för olika grader sen finns det nr 80 som är en limiter.

http://www.brandow.eu/vw/scint/magneto.pdf

Det kan kanske sprida lite ljus över problemet.

33

Jag har också tagit isär några magneter  och insåg snart att det var bättre att någon med erfarenhet gör jobbet. Brorsson var också inne på den linjen efter han försökt att köra med magnet ett tag. Han konsulterade med "Professorn" som körde med magnet i silverbubblan. Han skrev även till Keith Seume som gav honom rådet att låta Joe Hunt göra jobbet. Nu finns det ju tydligen flera personer som har kört med oombyggd magnet i snart 10år. Vore kul att få reda på vilka der är och hur det har funkat. Swerker du som vet kan väl låta oss andra dödliga slippa vandra i dödsskuggans dal och sprida lite ljus över ämnet. Det finns även kit från Joe Hunt med vikter för olika grader och en limiter är en skiva med ett spår som styr hur mycket magneten kan slå ut.

34

Jo den siste idioten är ju in född än så jag får väl lära mig av mina misstag.
Just nu har jag en magnet som enl allmän konsensus inte går att använda i en bil. Utan att man skickar den för omjustering.

Men då jag lagar rost, lackar, renoverat framvagnar, bakaxlar (också en sån där grej som man måste lämna bort!), bromsar, motorer, växellådor, dragit elsystem lackat och  sytt inredning. Absolut inte i klass med proffsen med tillräckligt bra för mig.

Så får jag väl ta en dust med magneter.

Men jag hör vad ni säger.

Håller ni med om min tolkning av Magnetens tändkurva?
http://www.brandow.eu/vw/scint/05.jpg

Sen får vi klura ut hur tändförställning funkar.

Kan det vara så att det finns två lager med vikter varav det ena skickar ut till första värdet, vid ett visst varvtal på skylten. Och det andra lagret skickar upp värdet till det andra värdet som vistas. Sen finns det en bricka som bestämmer maxutslaget. en arbetshypotes.

35

Mmm..snart är det verkligen popcorn-läge..älskar när du bestämmer dig för att nå botten med ämnet.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

36

Bengt H skrev:

Det här med att fördelare backar av några gr på 3:an är väl på sena 60 och 70 talsfördelare? iaf har jag inte sett någon info om det på äldre fördelare.


Gösta Rustas visade mig en lista om alla vw fördelare och där stod hurvida dom backade på 3:ans cylinder. Jag har för mig att det bara var nån enstaka fördelare som var så i slutet på -60 nån gång. Men då doghouse kylaren kom, försvann väl dom fördelarna helt?  Då löstes väl problemet med varma 3:an.

37

Mr 56 skrev:

Du har inga bilder från aktiviteten.
Det är ju "bara" botten delen som behöver moddas, i detta fallet.

Men min vän google har hittat en PDF från Australien där den visar en sexcylindrig HoldenMagnet.
Och där finns det tydligen två kit 79 och 79 a med vikter för olika grader sen finns det nr 80 som är en limiter.

http://www.brandow.eu/vw/scint/magneto.pdf

Det kan kanske sprida lite ljus över problemet.

Jag rev just innehållet från en magnet. Behöver du delar, så har jag dom nog i skrotlådan.

Intressant att du benar ut magnetvärlden...

38

Om du har tändförställnings grejorna  som sitter i botten, så kollar jag gärna på dom.
Betalar frakten givetvis.

39

Hej Lars!
Magneter finns i Linköping att låna för studier! / mats

40

På en helt original motor så är nog en magnet lite overkill då man fortfarande har bra vakumsignal. Skillnaden kommer först när man trimmar med en kam med stort överlap vid tdc och vakumet försvinner. Min erfarenhet av att köra med magnet går 6år tillbaka och ju mer trimmat desto bättre går det.Gnistan verkar inte heller ha några som helst problem med högt komp. Byggde en 1680 i vintras med 13,6-1 i komp och körde på isen i Jämtland. Kollade stiften när jag kom hem och dom var fint ljusbruna fast jag matade motorn med dubbla 48 ida. Mangnetens brytare gick sönder på BRC förra året och vi bytte till 009+tändspole. Stiften bytte genast färg till nästan svarta. Det har pratats en del om att dom är tungdrivna javist men min uppfattning är att dom ger mer än dom tar. Inte vetenskapligt bevisat men en känsla jag fick när min nyinköpta kines009 pajade vid kolmården på väg till Maikäfertreffen. Efter att ha felsökt och inte fått nån rätsida på problemet åkte magneten på och jag tyckte den kändes piggare än tidigare.

41 Senaste redigerad av michaelth (2015-07-30 16:59:14)

Nu uppdaterat mitt inlägg nu 21 med bild... och ser då första siffran e 400... såg inte det innan... ICQ/ad
http://forumbilder.no/images/2015/07/30/IMG_5845.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

42

Låter bra Mats.
just nu är det bara Uddevalla i huvet, hjulafton för oss vattenskadade.
Åker i morn bitti för två tält dagar och Rockabilly musik som räcker ett helt år
Hör av mig nästa vecka.

Verkar som vi har samma typ Michael.

Hans: har Mr Hunt stämplat nått på den modiferade magneten?

En sak med magneter skall vara att gnistan byter polaritet varje gång och de skall gör att stiften håller bättre.

43 Senaste redigerad av hotvw (2015-07-30 20:50:15)

Lars! Ja vi åker ju till Tierp vilket är viktigare än À-bombers....
Jag kan ta andra vägen från Finspång någon dag hem från jobbet! Det är ju fina folkvagnsvägar....

Inte bara stiften räcker längre! Utan även brytarkontakterna håller mkt längre!

Det Finspång ju även en vw magnet som har 18?? Grader!
Vet inte vad dem satt på!

Ha en trevlig helg på västkusten!

44

Jag ska också åka till Tierp när jag lagat färdigt rosten på Cabben :-)

Men du är välkommen förbi och ta en garagetitt och en fika om du vill.

//Lars B

45

Det sitter en lapp fastskruvad under dödarskruven som visar hur många grader den slår ut.

46 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-07-30 23:58:05)

Jag har svårt att tro att Brorsson hade större framgång med att bygga om magneter det var mer en förhoppning.
Han rådfrågade Prof Svenningsson och Keith Seume samt även gubbarna från F.A.T.
Han experimenterade och hoppades ja. Han köpte även några av mig.

Om nu magnet är så fantastiskt bra varför kör inte varenda kotte med det då ?
Priserna på en som har gått ett fåtal timmar verkar vara konstant sen slutet -80 tal dvs 500-1000:- ofta dessutom svårsålda.

Eftersom som han redan citerats så ska jag ta och ringa min gamle gode vän Keith Seume  imorgon så kanske det blir mer klarhet i detta. ICQ/af

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

47 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-07-31 06:23:05)

Varför kör inte varenda kotte med en modern bil med krockkuddar avgasrening, datoriserad motorstyrning Ac, cruise controll??

jag tror att vi kommer in från lite olika håll här, många av er som svarat, vill köra fort och ta ut mycket effekt.
Och då kan nog magnet var en lite jobbigare väg, än dagens elektronik.
Men det var inte länge sen Top Fuel dragsters körde med magnet tändning, och dom tar ju ut lite effekt.

Anledningen att de haft samma pris under alla år , är väl att alla säger i kör att de är odugliga.

Jag vill ta en standard 34 hkr brandsprutemotor och puttra runt på landsväg, utan att den får härdsmälta.
Och då borde det kunna funka med magnet.

Jag har googlat vidare, och förstått att kamnocken måste fasas in mot "generatorn, som ger kraften" för att få bra gnista.
och det är nog inget man gör rakt av på bänken hemma.
Sen tappar de magnetkraft och behöver magnetiseras om, och då behöver man nog utrustning som man inte hittar på Biltema.


Men med detta sagt har man en schysst magnet så borde det räcka med att justera tändkurvan och max läget.
Om det nu behövs....

Sen borde den funka på en original motor.

Hans: Du vill inte tala om vad det står på lappen?? :-)

PS: Har hitta en Vertex Manual på Speedway motors för 15$ får nog köpa en sån när jag blir rik :-)

48

Vi har olika anledning för magneten, min anledning till att få en magnet omgjord är för att ha i mitt "survival kit", skulle man få total härdsmälta i elsystemet på en långresa så är det bara att sätta dit magneten, rulla/veva igång å åka vidare  ICQ/ae

49

mettis skrev:

Jag har dissekrerat en, och blev förvånad hur "svår"  konstruktionen i Scintillamagneten är....  ICQ/ac

Här är ett par bilder för den intresserade ?

http://i.imgur.com/nV5Oqs4.jpg

http://i.imgur.com/sT6prML.jpg

http://i.imgur.com/7twQMu8.jpg

50 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-04 20:16:34)

Nu har jag fått upp huvudet efter 70 mil utan ljudämpare, och en natt me Rockabilly musik,
.
Sen vaknade jag av mina egna snarkningar, och då hörde man alla andra som drog stock ;-)
Så det var en hård natt för en gubbe :-)

Första bilden visar nog själva "generatorn som alstrar spänningen.

Men den är ju I den här som det intressanta händer.

http://i.imgur.com/7twQMu8.jpg

Ser ut som det är ett helt gäng plattor där.
Du lossade inte clipsen och dissekerade djupare?