Jag har försökt att luska i detta genom åren, och otaliga är de register som har poppat upp.
Före internet så skickade man stencilerade blad till invigda, om vilka fordon som ansågs finnas kvar.
Själv har jag anmält mina vagnar till diverse register, men dessa privata register har inte någon längre livslängd.
Eftersom det i vissa kretsar tidigare inte har varit riktigt rumsrent att samla på militärfordon rent allmänt, och TYSKA militärfordon i synnerhet, så är det många ägare som inte vill ge sig tillkänna offentligt, huruvida de har en kübel eller schwimmwagen.
Tack och lov så har det skett en markant förändring i synen på detta, eftersom WWII snart gått in i historien på riktigt.
Mellan tummen å pekfingret så finns det ca 200 küblar å 100 schwimm, men detta antal stiger för varje "ny" bil som dyker upp i våra dagar. Hela gamla östeuropa verkar ju "flöda" av dessa KdF reliker i olika modellutföranden.
Tyvärr så finns det också i KdF kretsar en felaktig (min åsikt) syn på hur man skall ta hand om sin historiska relik till fordon!
Detta har gjort att inte helt omöjliga restaureringsobjekt istället har blivit i stort sett helt ubytta del för del, så det i princip handlar om att man beser en kopia av en KdF istället för resterna av en äkta KdF.
Som fordonshistoriker (hysteriker
) så blir man ju fundersam på vad det man egentligen hyllar, då man jublar över en helt återuppbyggd VW 38 eller för den delen Berlin-Rom vagnen??
Är det hantverkarnas skicklighet, så är det helt ok för min del. Men är det att man tror att man ser en restaurerad originalvagn, ja då är hela verksamheten ute och cyklar.
Sen kan man ju undra över NÄR ett fordon antar formen av nybyggd kopia?
Är det när 51 % av delarna är nytillverkade?
I Tjeckien kan man köpa helt nytillverkade karosser av både Kübelwagen och Schwimmwagen, och dessa är gjorda med stor noggrannhet och skicklighet, men är det då en KdF-wagen som man ser, eller en skickligt nytillverkad kopia ("plåtbuggy")?
Detta dilemma är det några av oss som funderat kring, men va faen, huvudsaken att man har roligt, eller hur?
Alltså, om ni går i tankar att köpa en KdF-wagen, objekt eller färdig bil, så skall ni vara ytterst källkritiska innan ni slår till!!
Det kan faktiskt vara en skickligt tillverkad kopia som ni står i begrepp att betala samma pengar för som en KdF originalvagn.
Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"