1

befinner oss i tyskland och oljetempgivaren som la ner efter en dag (innan den hann testas på.motorväg) gick plötsligt  igång. den sitter i en oljefilteradapter, mellan filter och motor. på autoban i ca 3400 rpm och 90 km/h visar den 120 grader, i lugnare trafik upp till 100 grader. är det varmare vid filtret än i tråget och sitter oljekylaren före eller efter filtret?

annars går motorn fint och har bra oljetryck. vi hade precis tankat super 95 och det skulle inte vara några problem enligt en lokal verkstad vi frågade nyss. men när vi tankade så stod det nåt om 8% biodiesel, viltet lät rejält skumt.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

2

Ozz skrev:

befinner oss i tyskland och oljetempgivaren som la ner efter en dag (innan den hann testas på.motorväg) gick plötsligt  igång. den sitter i en oljefilteradapter, mellan filter och motor. på autoban i ca 3400 rpm och 90 km/h visar den 120 grader, i lugnare trafik upp till 100 grader. är det varmare vid filtret än i tråget och sitter oljekylaren före eller efter filtret?

annars går motorn fint och har bra oljetryck. vi hade precis tankat super 95 och det skulle inte vara några problem enligt en lokal verkstad vi frågade nyss. men när vi tankade så stod det nåt om 8% biodiesel, viltet lät rejält skumt.

Det är säkert inga problem.Eftersom den lagt av en gång så visar den kanske fel.Om motorn är överhettad så brukar man kunna höra att det knäpper som fan i den efter att man slagit av den.Det händer ganska ofta att det blir fel på både tryck och tämpmätare,speciellt dom billiga.

3

ok, tack för snabbt svar, det knäppte lite i den igår kväll, men inte farligt. tror vi tar och lägger oss kring 3000 rpm i fortsättningen för säkerhets skull.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn