1

Bilen läcker som ett såll när motorn gått ett tag och stängs av. Oljepluggen ordentligt tätad. Verkar droppa mest i framkant av motorn , men det är också där den är som lägst.

Var är det mest troligt att det läcker? (hur långt är ett snöre?)
Stötstångsrörern, ok. Men är det vanligt med packboxar med följd att man måste splitta blocket? I s f köper jag fanimig nytt  ICQ/ad

Hoj!

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

2

Min erfarenhet säger mig att det alltsomoftast är svänghjulspackboxen och den går att byta utan att dela motorn. Men du måste ur med motorn och väck med hela kopplingen. När du plockar ur motorn kommer du troligtvis se en liten pöl i botten på sprängkåpan, då är du ytterligare säker. När kopplingen sedan är demonterad kan du se skicket på packboxen. Det är inte alltid man ser om den är fräsch, men ser den risig ut så är du säker.

Det finns en sak till som kan orsaka detta och det är ett kraftigt axialglapp, det kan du undersöka innan du plockar ur motorn. Du tar helt sonika i remskivan och juckar den fram och tillbaka, har för mig jag läst att glappet ska vara 0,13mm som mest. Glappar det mycket där, kan det vara orsaken till läckaget. Man kan då testa att shimsa upp den vid svänghjulet, när man ändå byter packboxen. Jag hade en motor som var lustigt på det viset, när man shimsade upp den gick den inte runt, jag var tvungen att åka med ett par millimeters glapp.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

kee skrev:

Min erfarenhet säger mig att det alltsomoftast är svänghjulspackboxen och den går att byta utan att dela motorn. Men du måste ur med motorn och väck med hela kopplingen. När du plockar ur motorn kommer du troligtvis se en liten pöl i botten på sprängkåpan, då är du ytterligare säker. När kopplingen sedan är demonterad kan du se skicket på packboxen. Det är inte alltid man ser om den är fräsch, men ser den risig ut så är du säker.

Det finns en sak till som kan orsaka detta och det är ett kraftigt axialglapp, det kan du undersöka innan du plockar ur motorn. Du tar helt sonika i remskivan och juckar den fram och tillbaka, har för mig jag läst att glappet ska vara 0,13mm som mest. Glappar det mycket där, kan det vara orsaken till läckaget. Man kan då testa att shimsa upp den vid svänghjulet, när man ändå byter packboxen. Jag hade en motor som var lustigt på det viset, när man shimsade upp den gick den inte runt, jag var tvungen att åka med ett par millimeters glapp.

Tack för ett utförligt och bra svar! Jag misstänkte att det minsann inte skulle bli så lätt som jag hoppats på..
Hade det varit bara stötstångsrören hade det i alla fall gått att fixa med motor i, men nu har jag ett tråkigt senbay-motorbyte att se fram emot.
– Åh varför VARFÖR gjorde de en svetsad bakplåt i stället för en löstagbar?

Ah well, så var den helgen räddad ICQ/ad
Hur går det med din framvagn förresten? Hoppas att du får ut och köra snart.

Nu ska jag ha lektion, hoppas de klarar provet denna gång *håller tummarna*

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

4

Jag tror den är hel i bakändan av flera skäl. Dels får du en vridstyvare kaross, med de bakre motorfästena ökar kravet på styvhet just där. De tidiga bayarna är ju i mångt och mycket en splitt under förvandling. Splitten har ju inte de bakre fästena och de tidiga bayarna har ju den lättare och "mindre effektstinna" typ1-motorn. 72 kom det tunga artilleriet och för enkelhetens skull hade alla bussar, även de med typ1-motor, samma kaross. Jag tror även att den styva bakdelen medförde högre drag-vikt för bussar med krok. Ett annat tecken på att de tidiga bussarna är "en splitt under förvandling" är tankluckans position. Jag får fråga mina medpassagerare där bak om de ska ut innan jag börjar tanka, annars åker skjutdörren rakt in i pumphandtaget, i värsta fall har man en massa soppa på backen som en följd av detta. Default/yikes

Jag har inte kommit längre med min framvagn än tråden visar, kanske den här veckan. Ska till garaget i eftermiddag och pyssla en del. Men det finns mycket att göra och mer akut är vissa problem med bussen, som ju är tänkt åka till Jkp till helgen. Det finns mycket att göra i detta jordeliv.  Default/hmm

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Too true! Jo problemet med bensinluckan var en dyr historia att bli varse om. Sabbade en pensinpump Kungsör med en rostig skjutdörr Default/yikes på min första 70:a av fyra (just 70:or) på tolv år. Gillar early.

Motoreffekten ja. Så klart. Tänkte inte på det. Trodde att de bara varit snåla med plåt ICQ/ab

6

När du ändå har motorn ur, byt packboxen ingående axel till växellådan också. Det göres med en krok som du fiskar ut packboxen med. Typ en värmd , böjd och tillslipad skruvmejsel om du inte har det anpassade verktyget som finns. Sen knackar du in den nya packboxen med en rörbit av lämplig diameter för ändamålet ICQ/ab

Bild kan fixas på mitt hemmagjorda "specialverktyg" om så önskas ICQ/ab

7

Michos Miche skrev:

När du ändå har motorn ur, byt packboxen ingående axel till växellådan också. Det göres med en krok som du fiskar ut packboxen med. Typ en värmd , böjd och tillslipad skruvmejsel om du inte har det anpassade verktyget som finns. Sen knackar du in den nya packboxen med en rörbit av lämplig diameter för ändamålet ICQ/ab

Bild kan fixas på mitt hemmagjorda "specialverktyg" om så önskas ICQ/ab

Hemskt gärna ICQ/ab

8

Kolla oljetrycksgivaren. De brukar läcka ofta.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

9

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110713021.jpg

Hemkustad packboxurdragare! Tillverkad av en stjärnmejsel och en bit stång av blötjärn. 100 % metall, kommer att hålla min livslängd. Inga gaygrejer med plast här inte!

10

Hmm eftersom jag har en Gaywindow får jag väl fixa ett verktyg av en moddad banlonpolo då.. ICQ/ad
Väldigt snyggt verktyg!