1

Jag försökte vara noggrann innan jag slipade bort fästena till bärarmarna på böjrutans torsionsrör så jag gjorde en jigg först.

Tänkte då att geomtrin skulle fungera fint på splitbussen då fästena skulle hamna rätt i förhållande till svärden och naven. Likt förbannat så böjs nu svärden utåt. Navet verkar helt enkelt vara några cm för långt ut från bussens mitt. Det ser ut som att bärarmarnas fästen måste slipas bort och flyttas in mot mitten. Har jag missat något i skillnad böjruta/split?

Hur brukar man göra? Montera svärd, nav och bärarmar för att sedan svetsa fast bärarmens fäste där den hamnar på torsionsröret? Räcker det eller måste man mäta? Mot vadå?

Post's attachments

2014-11-04_2216.jpg, 126.76 kb, 892 x 582
2014-11-04_2216.jpg 126.76 kb, 118 downloads since 2014-11-04 

2014-11-04_2217.jpg, 102.89 kb, 787 x 592
2014-11-04_2217.jpg 102.89 kb, 114 downloads since 2014-11-04 

2

Intressant !! Jag ska kika på mina lösa bakvagnsdelar och se om jag kan lista ut vad som gått snett.

3

Jag skulle och har gjort, monterat allt utom att svetsa fast fästena.
Sen skulle jag ställt bussen i det körläge jag vill ha, kollat camber och toe och så hjulen pekar rakt i färdriktningen, och så jag får de värden jag vill ha, och sedan punktat fast fästena och kontrollerat igen.
Detta arbete gjorde jag med bilen upplyft med 2 lecablock under varje hjul så vagnen är under belastning.
Mät 5 gånger och kontrollera, sen helsvetsar du fästena.
Mina vagnar går spikrat och lätt med denna arbetsmetod.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Vad använder du för bärarmar? Från Bay eller typ1?

5

Det får bli så då; slipa bort fästena och mäta/rikta innan svets av bärarmsfästena. Äh, har inte tid med detta men dumt att tro att allt ska lira på en gång.

Något tips på att mäta hjulvinklar?

Det är böjrutegrejer alltihopa.

Post's attachments

2014-11-04_2218.jpg, 147.9 kb, 976 x 726
2014-11-04_2218.jpg 147.9 kb, 135 downloads since 2014-11-04 

6

Rätlinjal från bakhjul till framhjul, kompensera för olika totalbredd.
Men synen är ett otroligt bra hjälpmedel och bara syfta mot rakställda framhjul.
Vattenpass på däcket bak för cambern.

7

Hur är det nu, finns det inte lite justermån i delningen mellan svärden och hubbarna? Jag har i alla fall fått för mig att det är där man justerar toe in på bakvagnen?
Alltså i ditt fall skulle man skjuta hubben så långt bakåt som möjligt på svärdet.

Upplys mig gärna om jag har fel på denna punkten!

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

8

Man monterar mitt i hålen, ställer in och svetsar fästena, då kan man justera efteråt.

9

Jag saknar en p-ände till styrstagen och pinnskruvar till hjulen. Beställt nu så jag kan skruva ihop alltihopa. Får då tid att slipa bort bärarmsfästena. Börjar sedan med framhjulen och sedan ställer in bak efter dessa. Lasermätare mellan insida däck kanske bör fungera för att få till ett nolläge på toe in? Finjustering får verkstad göra senare. Fisklina, rätskiva, vattenpass, tid och tålamod så ska det bli bra baktill hoppas jag. Det funkade inte med jiggen verkar det som i alla fall. Bussen måste upp en bit så man kommer in under så plankbitar eller murblock under hjulen ska väl funka. Ska man väga in med vattenpass efter de längsgående rambenen så man hamnar någorlunda rätt inför camber-mätningen av hjulen med vattenpass? Får återkomma om detta senare.

10

Jo jag gjorde märken med huggmejsel innan demontering för svärdets läge men efter blästring. målning och ett antal år så är det borta. För normal åkhöjd, vad ska man sikta på ungefär? Har någon en vinkel, mått eller tips?

Post's attachments

IMG_3839.JPG, 128.55 kb, 640 x 480
IMG_3839.JPG 128.55 kb, 152 downloads since 2014-12-12 

11

Beroende på vilka stavar och vilken vikt din bil har så finns det en original utgångsvinkel i förhållande till tunneln på plattan.
På 1302/03 är vinkeln 21° 20' +50'.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G