1

Ska bygga om till 2-krets på 59:an.
Kan jag köpa 2 runda svarta tidsenliga behållare i plåt och dra 2 slangar
ner till hbc? En till varje krets eller ska man satsa på en behållare i plast och sätta direkt på hbc?
Något annat att tänka på?
Mvh Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

Du kan köra vilken variant du vill, har själv kört med båda.
Jag rekommenderar dock den senare med behållare direkt på h-cylindern.
Lite krångligare när du ska fylla men mindre risk för läckage.
Tänk på att du måste köra en brassecylinder, original har mindre anslutningshål varvid behållaren inte passar. Köper du hos tex. Classicvw så heter den c1202.

Väljer du den andra varianten ändå så har jag 2st behållare som suttit som dubbelarrangemang att sälja, kan fixa bild imorgon om det låter intressant.

3

Vill du ha det gamla utseendet kvar så kan du ha en förgrening på slangen så att du matar båda kretsarna från den gamla behåll

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Hela poängen med tvåkrets är väl att man ska ha två separata kretsar? Det har man inte om dom delar behållare...

Läcker det tex i en hjulcylinder så ska det ju vara kvar vätska i systemet så man kan bromsa med den andra kretsen. Det funkar inte om man har en behållare.
Tvåkretsbehållare har ju två separata kammare inne i behållaren.

Jag gillade iden med två orgbehållare ICQ/ab så ska jag bygga när det är dax för tvåkrets.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Det beror på hur länge du tänker åka runt med en trasig krets. Jag vill nog bara ta mig hem med ett sådant fel på bilen och det är inga problem med en sådan lösning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Nja, där håller jag inte heller med ICQ/ab
Om du har en liten läcka, så märker du inte att vätskan är slut förän bromsen slutar ta. Då är det ganska bra att kunna stanna. Och ta sig hemåt på den andra kretsen.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Sätt tvåkretsbehållare direkt på huvudcylindern och dra en slang från originalburken ner till den så är problemet löst.

8

C.Frisk skrev:

Du kan köra vilken variant du vill, har själv kört med båda.
Jag rekommenderar dock den senare med behållare direkt på h-cylindern.
Lite krångligare när du ska fylla men mindre risk för läckage.
Tänk på att du måste köra en brassecylinder, original har mindre anslutningshål varvid behållaren inte passar. Köper du hos tex. Classicvw så heter den c1202.

Väljer du den andra varianten ändå så har jag 2st behållare som suttit som dubbelarrangemang att sälja, kan fixa bild imorgon om det låter intressant.

Intressant, fixa gärna en bild:-)

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

9

Busaberg skrev:

Sätt tvåkretsbehållare direkt på huvudcylindern och dra en slang från originalburken ner till den så är problemet löst.

Har jag behållaren på hbc så behövs väl inte originalet.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

10

bahamas skrev:
Busaberg skrev:

Sätt tvåkretsbehållare direkt på huvudcylindern och dra en slang från originalburken ner till den så är problemet löst.

Har jag behållaren på hbc så behövs väl inte originalet.

Nej den behövs inte men du ville ju använda originalburk och då funkar den här lösningen bra.Lätt att kolla om nivån minskar och samtidigt behållare där det finns vätska kvar vid kretsbortfall,win-win...

11

Så här ser min -59a ut med dubbla burkar  ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN1572_zpsbafbd740.jpg

12

car_l skrev:

Så här ser min -59a ut med dubbla burkar  ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN1572_zpsbafbd740.jpg

Snyggt som vanligt:-D
Vilken hbc har du?

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

13

lasslo skrev:

Nja, där håller jag inte heller med ICQ/ab
Om du har en liten läcka, så märker du inte att vätskan är slut förän bromsen slutar ta. Då är det ganska bra att kunna stanna. Och ta sig hemåt på den andra kretsen.

Om bara ena kretsen läcker så kommer man att ha broms på den andra med lite vätska kvar i slangen upp till förgreningen. Senast jag kollade rinner inte vätska uppåt.  Man har ju vätska i behållaren för att det ska fylla på vid slitage och ska man bara ta sig hem så kommer vätskan inte att ta slut i den friska kretsen.  Är man rädd för det kan man lägga förgreningen nära behållaren så har man rätt mycket vätska i slangen också.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

bahamas skrev:

Snyggt som vanligt:-D
Vilken hbc har du?

Tackar! Kommer inte ihåg vilken jag har? Blev rekommenderad en som skulle passa bra till skivbromsar fram å lite större bak om jag minns rätt...  Default/hmm

15

bahamas skrev:
car_l skrev:

Så här ser min -59a ut med dubbla burkar  ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN1572_zpsbafbd740.jpg

Snyggt som vanligt:-D
Vilken hbc har du?

Fränt med dubbla burkar, själv hade jag satt burkarna tätt ihop.
Men när man ser denna installation så ser man ju direkt att man tänkt fel.....
Snyggt satan!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

16

Mogge skrev:

Fränt med dubbla burkar, själv hade jag satt burkarna tätt ihop.
Men när man ser denna installation så ser man ju direkt att man tänkt fel.....
Snyggt satan!

Tackar  ICQ/af

17

Nu till nästa fråga. Var köper ni slangar som tål bromsvätska. Jag håller på med en installation enl Swerkers spec ovan och behöver slang i 5mm och 8mm.

18

Carlberg skrev:

Nu till nästa fråga. Var köper ni slangar som tål bromsvätska. Jag håller på med en installation enl Swerkers spec ovan och behöver slang i 5mm och 8mm.

Jag har gjort såna installationer på några av mina bilar, och jag har använt vanlig genomskinlig PVC-slang från Clas Ohlsson! Rätt eller fel får var och en avgöra, men det har funkat fint ett antal år i mina bilar...... Men å andra sidan vet jag att Bomberogranater köpte liknande slang nån annan stans, och den började svettas bromsvätska så det kan nog skilja på kvalité!?

Själv så hade jag stora bekymmer med att hitta T-koppling med 1st 5mm och 2st 8mm anslutningar, har nån tips så mottages det tacksamt!  ICQ/ab

Och som sagts tidigare; sätter man förgreningen längst upp under behållaren så rymmer slangarna ett antal kubikcentimeter vätska, fullt tillräckligt för att vara reservbehållare till den enskilda kretsen. Den matematiskt intresserade kan ju relativt enkelt räkna på det och jämföra med original 2-kretsbehållaren!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

19

Carlberg skrev:

Nu till nästa fråga. Var köper ni slangar som tål bromsvätska. Jag håller på med en installation enl Swerkers spec ovan och behöver slang i 5mm och 8mm.

Här kanske du kan hitta. Om inte så kan man lära sig mycket om vilken sort som tål vad.

http://produktkatalog.kuntze.se

Bubbla -62

20

Carlberg skrev:

Nu till nästa fråga. Var köper ni slangar som tål bromsvätska. Jag håller på med en installation enl Swerkers spec ovan och behöver slang i 5mm och 8mm.

CSP har slang av samma sort som sitter original (blå tygomspunnen gummislang). Tror dock att den bara finns i en storlek. Har för mig att den passar Ø6mm rör.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

21

För 4,75 mm rör http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=11 … 113611801A
För 8 mm rör http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=11 … r=N0203501

22

Jag har försökt lufta mina bromsar med min nya setup: org behållare och en förgrening från 5mm till 2x8mm nere vid cylindern. När jag trycker på pedalen går bromsoljan upp i behållaren? Jag får även fram olja vid varje hjul som det ska. Men det byggs inget tryck. Har demonterat den nya Ate-cylindern och det ser Ok ut?
Kan påfyllningen ha för dåligt flöde när man förgrenar som jag gjort?

23

Såg detta på en byggtråd och tyckte det var en riktigt snygg lösning

http://i89.photobucket.com/albums/k228/deanodynosaurs/BrakeFluidResevoir25.jpg

http://i89.photobucket.com/albums/k228/deanodynosaurs/BrakeFluidResevoir23.jpg

Tråden
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,6085.0.html