1

Är på jakt efter tips på däcksfirma i Stockholm. Var nämligen nere på den trevliga lokala däcksfirman här i Vällingby och skulle montera däck på mina 356-fälgar, men det funkade inte. Deras balanseringsmaskin klarade nämligen inte av vårt stora bultmönster 5/205.

Är det någon som nyligen fått sina däck med stora bultmönstret balanserade i Stockholm? I så fall var?

Tack på förhand

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

2 Senaste redigerad av kee (2011-07-04 23:31:53)

Oftast kan firmorna kränga på däcken, men inte balansera dem. Jag körde obalanserat en sommar och det gick utmärkt, men det är ju på en trött glapp gammal buss. Åker man sportbil förväntar man sig nog högre prestanda. Jag fick slutligen hjälp av en kompis i klubben som har en riktigt kool old-school balanseringsmaskin, som är som ett tvådimensionellt vattenpass, där hjulet hängs dit och gungar fritt. Därefter balanserar man genom att lägga vikter på fälgkanten tills bubblan i mitten ligger innanför cirkeln.  ICQ/ae  Fungerar över förväntan och bussen är nu vibrationsfri!

Guson i Bromma borde vid det här laget plockat fram en metod för att balansera wide-five. Ronny som driver firman är medlem i NT2K och köpte för ett par år sen en gammal EZ-camper från 61, och den borde han rimligtvis skott och balanserat. När jag var där senast var den nyinköpt och detta ej gjort om jag minns rätt, men det var ett par år sen. Ring och fråga kostar ju inte mer än telefonsamtalet. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

din lokala wag återförsäljare

4

Jag kan bekräfta att Guson Bromma grejar det mha svarvad vw bromstrumma.
Lite kul; jag var in på samma "trevliga lokala däcksfirman här i Vällingby" i morse och fick nobben på balansering pga Niklas försök. Tänkte först "surt att ringa runt till en massa däckfirmor och dra samma story innan man får napp". Åkte hem och sökte på "balansering" här på forumet. Ringde Guson och har nu fått det fixat.

5

Kul Stevwe att du varit på samma firma som jag brukar använda. De är toppen, men tyvärr har de inte "rätt grejer". Jag ringer Guson även om jag måste åka någon kilometer bort till Bromma  ICQ/ag

Tack för tipsen Stevwe och ni andra. Verkar som om RPB:n kommer att få sina 356-fälgar med tuffa Vredestein Classic-däck. ICQ/ae

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

6

Kul att man kunde hjälpa och kul att Ronny äntligen fått till det. "Snart" (förhoppningsvis) är det dags att sko ett nytt set hjul och då är det bra att känna till en balanserare.

Eller så åker jag till polarn och kör jag "Kokomo Tru-Bal" igen: ICQ/ab

http://img829.imageshack.us/img829/7290/bild258.jpg

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

För er på norra sidan om stan dvs Täby/Vallentuna så rekomenderar jag Karby Däck och fritid i Täby Kyrkby, när jag jobbade där så hade dom en sådan adapter för att kunna balansera 5/205 och sist jag var där för dryga året sedan så hängde den snällt på väggen.

8

Kanske vore något för Rainier att fixa med!!!!

Jag har en balanseringsmaskin som tar 5x205, men den e old-school...... Samma mönster på plattan som vissa citroen.
Lycka till iallafall! Annars får du väl komma upp hit å fixa hjulen, eller leva utan balans.... ICQ/ag

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Flakbil mot H-O 2021 och hinner jag inte klart den får man väl åka taxi. Till Hessisch ska jag!!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

9

euromaster i länna balanserade mina 5/205.

notchback-65
squareback-65
typ1 bubbla -65
Fastback-67

10

Det blev Guson i Bromma som fixade det. Väldigt trevliga killar som kommer att anlitas fler gånger.

Här är resultatet - 356-fälgar med Vredestein Sprint Classic
http://i455.photobucket.com/albums/qq273/NiklasLarsson/Hmtadedck.jpg

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

11

Guson i Bromma drivs av nytt gäng nu, adaptern som användes tidigare vill ingen kännas vid ICQ/ac
Nya tips på firma i Stockholmsområdet som kan balansera eller någon som vet var Gusons adapter tog vägen?
Hälsar,
Mikael

12

Finns säkert några stycken, men Däckteam Strengbergs i Södertälje är en i alla fall.

13

Det är bara att köpa en egen!

https://www.csp-shop.com/en/wheels-brak … 0178a.html

14

Det går inte att "Spinna" dom som man gör på lastbilar i bland. 
balansera dom på bilen?

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

15 Senaste redigerad av Martin A (2020-11-28 17:17:13)

Eller så köper man en adapterplatta av mig som man tar med sig till vilken däckverkstad som helst.
300:- plus frakt.
Martin A 070-6371113

16

Tack för alla tips, jag köpte Martins adapterplatta.

17

Någon här som har en adapterplatta att sälja till mej ???

Billy kör.
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
Citroën XM V6 -90
Citroën XM V6 -93
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF -08

18

Hej,
Du kan få köpa Martins adapterplatta av mig, visade sig att den inte behövdes.
Hälsar,
Mikael

19

Hej,
Du kan få köpa Martins adapterplatta av mig, visade sig att den inte behövdes.
Hälsar,
Mikael

20

swede356 skrev:

Hej,
Du kan få köpa Martins adapterplatta av mig, visade sig att den inte behövdes.
Hälsar,
Mikael

du har pm.

Billy kör.
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
Citroën XM V6 -90
Citroën XM V6 -93
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF -08

21

Mors
Någon som ligger på en adapterplatta till mig?
Behöver ju förståss en asap, tror jag, få se om det går att köra utan balansering till att börja med....
08femfem386273 /Mogge ICQ/ay

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

22

Går det inte att använda en bromstrumma? Jag förstår att det blir klumpigt och att man måste skruva i alla bultar, så passar kanske inte så bra när man åker till en däckverkstad, men nu finns det ju snart däcksmaskiner i vart och vartannat garage...

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

23

Kurtivan skrev:

Går det inte att använda en bromstrumma? Jag förstår att det blir klumpigt och att man måste skruva i alla bultar, så passar kanske inte så bra när man åker till en däckverkstad, men nu finns det ju snart däcksmaskiner i vart och vartannat garage...

Navhålet i en 5/205 bromstrumma är för litet för att passa på balansmaskinens axel - åtminstone hos den gummifirman som testade åt mig.